Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 45341 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5556
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #270 Gepost op: 29 June 2025, 14:00:51 »
Over die 1009: die reed op eigen kracht en werd op eind februari 1982 nog voor Berglandexpressen van 13 resp. 15 rijtuigen gezien. De 1001 was in april 1982 nog twee weken in Zwolle om daar aan een ICR gekoppeld te staan (voedingsbron voor instructie-ICR-rijtuigen). De 1009 kreeg 200482 zelfs nog onderhoud in Tilburg. Bron: HOV.
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #271 Gepost op: 29 June 2025, 19:12:55 »
en de 1001 reed ook lang door als de datum klopt.
De 1001 stond op 12 juni 1982 zelfs nog een hele (zater)dag in Enschede, de dag waarop de 1635 werd gedoopt. Ik hoorde ervan de maandag er na van een klasgenoot... :'(
Ik vermoed dat dit de allerlaatste activiteit van een 1000 was voordat onttakeling en sloop (en voor de 1010 het museum bewaard blijven) volgde.   

Ik ben benieuwd of het steeds wisselen van materieel je na een tijdje niet enorm gaat tegenstaan, Frank. Ik hoop het natuurlijk niet voor je, maar ik wisselde jaren terug eens per maand van jaren ‘70 naar jaren’90 en weer terug, maar ben daar mee gestopt. Het leverde meer ergernis op dan lol…
Grappig, ik moest zelfs denken aan jouw ‘eilandperiodes’ 1974 en jaren ’90 toen ik de opsplitsing in zomer- en winterdienst in overweging nam. Er is een aantal verschillen: de winterdienst volgt op de zomerdienst, je ziet bij mij daarin voortschrijdende en logische ontwikkelingen. Meer ICR, minder Plan E. Verdwijnen van ‘platte’ 1100’en, meer 1600. Meer blauw-beige bij de buren etc.
Verder betreft het maar een kleine hoeveelheid materieel wat op en van de baan gaat tijdens de dienstwissel. Het overgrote deel blijft staan. Het is net als bij vogels in Nederland: de meeste blijven het hele jaar door te zien, een kleiner deel behoren tot de trekvogels die na de zomer vertrekken en pas weer in de lente terugkeren. Daarnaast zijn er wintergasten, die als het kouder wordt in het noorden en oosten van Europa, in NL te zien zijn. Tot slot nog de dwaalgasten die zeldzaam zijn, te vergelijken met de DR- en DSB-locs tijdens het Bahnhofs- und Streckenfest… ;D Oh ja, de koperwiek is een wintergast… :-X
Ik kan mij na elke wisseling weer verheugen op de terugkeer van mooi materieel: na de zomer mijn ICR-BKD’s en na de winter een leuk feestje en direct daarna weer de platte 1100’en. Bovendien ben ik dan weer 13… :D Ik verwacht dus niet dat het wisselen mij tegen gaat staan, maar mocht dat toch het geval zijn, dan kan ik die periodes van 4 weken verlengen met meer weken.   

Je plannen zijn in ieder geval super gaaf en uitmuntend doordacht.
Dank u! 8)

dat laat ik maar aan me voorbij gaan
Groot gelijk! :angel:

De 1001 was in april 1982 nog twee weken in Zwolle om daar aan een ICR gekoppeld te staan (voedingsbron voor instructie-ICR-rijtuigen).
En daarna nog in Utrecht. (y)

De 1009 kreeg 200482 zelfs nog onderhoud in Tilburg. Bron: HOV.
Dan is het trekken van de Kevertrein niet eens zo’n gek idee… 8) Alleen is een 1000 niet dichterbij gekomen, gezien het laatste flutnieuws voor N van Piko... ::) De 1222 weet zich voorlopig dus nog niet verjaagd uit deze bijzondere dienst.
 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #272 Gepost op: 08 July 2025, 15:03:37 »
Je laat bij die samenstellingen geen tractie zien, behalve dan op het laatst. Heb je die nog niet rond (je weet het niet of hebt het materieel nog niet)?

Inmiddels rond:



De twee 1100'n in de buurlandomloop krijgen beurtelings DB stam 1, 2 en 3 te trekken waarbij ze steeds vergezeld worden van dezelfde Plan E-RD die met de loc aan de trein worden gezet, dan wel van de trein gehaald worden. Omdat de loc en RD met de volgende buurlandtrein uit Duitsland worden gecombineerd, blijft het gedurende het gehele seizoen een setje. Een situatie die een beetje te vergelijken is die Spoorzeven in Bad Bentheim vastlegde, zij het dan dat een loc niet een heel seizoen opgescheept zat met een vaste RD...
Omdat een Plan E een rijtuig is met oude vouwbalgen, moet een keuze gemaakt worden welke kant de kop wordt en de ingeklapte vouwbalg krijgt en welke kant de doorloopzijde wordt met uitgetrokken balg. Bij RD-1 krijgt de keukenzijde de doorloopmogelijkheid, bij RD-2 krijgt de keukenzijde juist de ingeklapte balg.     













DBP= Posttrein met bagagewagens/postrijtuigen.
TEEM= internationale goederentrein (2 slagen per dag) waarbij op het NS-traject een keuze wordt gemaakt tussen rijden met e-locs en diesellocs. 

Wijzigingen voorbehouden... :angel:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #273 Gepost op: 08 July 2025, 20:57:31 »
Omdat een Plan E een rijtuig is met oude vouwbalgen, moet een keuze gemaakt worden welke kant de kop wordt en de ingeklapte vouwbalg krijgt en welke kant de doorloopzijde wordt met uitgetrokken balg. Bij RD-1 krijgt de keukenzijde de doorloopmogelijkheid, bij RD-2 krijgt de keukenzijde juist de ingeklapte balg.
Heb je iets om dat in model na te bootsen? Ik kan dat wel gebruiken op een enkel rijtuig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2670
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #274 Gepost op: 09 July 2025, 09:55:31 »
Mooie plannen en ik vind je mate van detail erg fraai, een materieelomloop (afwijkend in zomer/winter) en een aparte locomloop (die ook weer anders is in zomer/winter). Dan maak ik er eerlijk gezegd maar een potje met mijn modeltreinen  ;D ;D.

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #275 Gepost op: 09 July 2025, 15:40:46 »
Ach ieder zijn specialiteit... ;D

Heb je iets om dat in model na te bootsen? Ik kan dat wel gebruiken op een enkel rijtuig.

Ja, heel eenvoudig: de bestaande vouwbalg inkorten:



Op een proefmodel heb ik een ingekorte vouwbalg aangebracht.
Ondanks de leeftijd zit het model van de Plan E er goed in. Met name de rijtuigen van de laatste generatie, zonder Chocomel-reclame, kunnen goed meekomen. Aanbrengen van interieur, lichtgeleiders, kortkoppelingen, aanpassing opschriften (nieuwe vignetten, koersborden verwijderen), bufferbalk met buffers zwart spuiten en aangepaste vouwbalgen maken het rijtuig tot een aantrekkelijk model.

Maar voor ik al die rijtuigen ga aanpassen, wordt eerst het 1100-programma afgewerkt. Momenteel bezig met de 1129:



De oude witte cijfers lieten moeilijk los, de zwarte verdwenen gelukkig een stuk sneller.
Enne, al dat stof is er zo weer af... :angel:

Daarna de 1115 en 1138 van ronde buffers voorzien, want in deze uitvoering hebben die echt niet de zware vierkante buffers gehad. De 1117 en 1136 houden de vierkante. Verder nog de derde pitjes van de 1127 geheel geel spuiten, want dat half grijs, half geel slaat nergens op.
« Laatst bewerkt op: 09 July 2025, 16:47:57 door Mispoes. Reden: buffers »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #276 Gepost op: 12 July 2025, 15:12:02 »


Vorige heb ik week een aantal onderdelen voor de 1100 besteld bij Piko, deze kwamen een paar dagen geleden binnen. Werkt goed die onderdelenservice! (y)

Hierdoor heb ik de 1115 en 1138 eindelijk voorzien van ronde buffers. Beide locs hebben in de betreffende uitvoeringen uitsluitend ronde buffers gehad. In de periode 1981-1983 werden de 1100'n voorzien van de rechthoekige combinatiebuffers die een veel groter absorptievermogen hadden dan de oorspronkelijke ronde buffers. Hierdoor ontstonden minder snel vervormingen van het draaistelframe.
De combinatie blauw met gele neuzen (1117, 1118 en 1138) heeft, voor zover ik kan nagaan, sowieso niet bestaan. Omdat deze locs in het najaar van 1982 deels werden overgeschilderd: gele neuzen werden een geel vlak op de fronten, vermoed ik dat bij deze locs tegelijk de buffers werden vervangen en dat deze de combinatie geel vlak + ronde buffers niet op dit drietal te zien was.

De blauwe 1115 had in de zomer van 1983 nog ronde buffers en ging medio september 1983 in revisie en kwam drie maanden later gehuisstijld weer naar buiten.


Ansichtkaart van de 1138 te Hilversum op 12-06-1980 te Hilversum. Foto: C. ten Hengel, uitgave: Noveki (oud Roco-importeur)

Spoorzeven heeft een mooie foto van de 1115 te Boxtel met vier ICR's op 17 april 1981. Het is niet voor niets dat mijn 1115 exact deze trein gaat trekken in de zomerdienst...

Mijn nog naar 1117 om te nummeren tweede 1115 behoudt dus zijn rechthoekige buffers. De H0-collega's zijn toevallig ook druk bezig met het aanbrengen van ronde buffers. (y)

In H0 zal het een stuk eenvoudiger zijn geweest dan in N, vermoed ik. Sowieso door de grotere onderdelen, maar in N bleek een aantal buffers muurvast te zijn gelijmd. Zowel de rechthoekige die op de locs zitten als de los bestelde bufferbalken met ronde buffers. Hierdoor heb ik bufferbalken uitgewisseld met andere locs. Om een voorbeeld te geven: de buffers op de 1138 zaten alle vier los, die op de 1115 allemaal muurvast. Soms zaten de ronde buffers links vast en rechts los... Goed, uiteindelijk is het gelukt om zonder schade de betreffende buffers te verwijderen. Omdat één ronde buffer beslist niet van de balk af te halen was, besloot ik de 1129 rechthoekige buffers te geven als die straks klaar is. Achteraf gezien een goede keuze want ik kwam een foto tegen van de 1129 met rechthoekige buffers medio januari 1982, precies in mijn periode. Daarnaast ken ik de 1129 zelf alleen maar met deze buffers. Mijn eerste foto van de 1129 dateert van eind 1985:

 
De ronde en rechthoekige buffers bleken gelukkig even lang:


De bevestigingspunten waren echter niet gelijk, die voor de rechthoekige waren veel ruimer waardoor de ronde met secondelijm gefixeerd moesten worden. Ik deed dat per bufferbalk die ik vastzette in een pincet om te voorkomen dat de nieuwe buffers scheef zouden komen te staan.



Ik ben tevreden met het eindresultaat en dat kleurverschil is echt...
« Laatst bewerkt op: 13 July 2025, 10:23:59 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #277 Gepost op: 15 July 2025, 12:57:40 »
Secondelijm? Gewaagd, ik zou houtlijm of Krystal Klear gebruiken maar misschien knoei jij minder. Deze gaat op de lijst van kleine klusjes.

De bevestigingspunten waren echter niet gelijk
Waarom ook niet...  :-X
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #278 Gepost op: 15 July 2025, 13:12:55 »
Ik denk dat ik dit soort klusjes in H0 al een uitdaging zou vinden.
Netjes meneer.
Station Baarn HIJSM

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2670
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #279 Gepost op: 15 July 2025, 15:46:16 »
Leuk verslag! Ik wacht nog op mijn onderdelen..... (H0 dan)

Groeten,
Rogier

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #280 Gepost op: 15 July 2025, 15:51:48 »
Prachtig resultaat, Frank!  (y) (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974