Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 04:50:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
29 June 2025, 23:14:11
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
29 June 2025, 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
29 June 2025, 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
29 June 2025, 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
29 June 2025, 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
29 June 2025, 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
29 June 2025, 17:53:28
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
29 June 2025, 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
29 June 2025, 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
29 June 2025, 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
29 June 2025, 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
29 June 2025, 12:00:10
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 42670 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #270 Gepost op: 29 June 2025, 14:00:51 »
Over die 1009: die reed op eigen kracht en werd op eind februari 1982 nog voor Berglandexpressen van 13 resp. 15 rijtuigen gezien. De 1001 was in april 1982 nog twee weken in Zwolle om daar aan een ICR gekoppeld te staan (voedingsbron voor instructie-ICR-rijtuigen). De 1009 kreeg 200482 zelfs nog onderhoud in Tilburg. Bron: HOV.
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8978
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #271 Gepost op: 29 June 2025, 19:12:55 »
en de 1001 reed ook lang door als de datum klopt.
De 1001 stond op 12 juni 1982 zelfs nog een hele (zater)dag in Enschede, de dag waarop de 1635 werd gedoopt. Ik hoorde ervan de maandag er na van een klasgenoot... :'(
Ik vermoed dat dit de allerlaatste activiteit van een 1000 was voordat onttakeling en sloop (en voor de 1010 het museum bewaard blijven) volgde.   

Ik ben benieuwd of het steeds wisselen van materieel je na een tijdje niet enorm gaat tegenstaan, Frank. Ik hoop het natuurlijk niet voor je, maar ik wisselde jaren terug eens per maand van jaren ‘70 naar jaren’90 en weer terug, maar ben daar mee gestopt. Het leverde meer ergernis op dan lol…
Grappig, ik moest zelfs denken aan jouw ‘eilandperiodes’ 1974 en jaren ’90 toen ik de opsplitsing in zomer- en winterdienst in overweging nam. Er is een aantal verschillen: de winterdienst volgt op de zomerdienst, je ziet bij mij daarin voortschrijdende en logische ontwikkelingen. Meer ICR, minder Plan E. Verdwijnen van ‘platte’ 1100’en, meer 1600. Meer blauw-beige bij de buren etc.
Verder betreft het maar een kleine hoeveelheid materieel wat op en van de baan gaat tijdens de dienstwissel. Het overgrote deel blijft staan. Het is net als bij vogels in Nederland: de meeste blijven het hele jaar door te zien, een kleiner deel behoren tot de trekvogels die na de zomer vertrekken en pas weer in de lente terugkeren. Daarnaast zijn er wintergasten, die als het kouder wordt in het noorden en oosten van Europa, in NL te zien zijn. Tot slot nog de dwaalgasten die zeldzaam zijn, te vergelijken met de DR- en DSB-locs tijdens het Bahnhofs- und Streckenfest… ;D Oh ja, de koperwiek is een wintergast… :-X
Ik kan mij na elke wisseling weer verheugen op de terugkeer van mooi materieel: na de zomer mijn ICR-BKD’s en na de winter een leuk feestje en direct daarna weer de platte 1100’en. Bovendien ben ik dan weer 13… :D Ik verwacht dus niet dat het wisselen mij tegen gaat staan, maar mocht dat toch het geval zijn, dan kan ik die periodes van 4 weken verlengen met meer weken.   

Je plannen zijn in ieder geval super gaaf en uitmuntend doordacht.
Dank u! 8)

dat laat ik maar aan me voorbij gaan
Groot gelijk! :angel:

De 1001 was in april 1982 nog twee weken in Zwolle om daar aan een ICR gekoppeld te staan (voedingsbron voor instructie-ICR-rijtuigen).
En daarna nog in Utrecht. (y)

De 1009 kreeg 200482 zelfs nog onderhoud in Tilburg. Bron: HOV.
Dan is het trekken van de Kevertrein niet eens zo’n gek idee… 8) Alleen is een 1000 niet dichterbij gekomen, gezien het laatste flutnieuws voor N van Piko... ::) De 1222 weet zich voorlopig dus nog niet verjaagd uit deze bijzondere dienst.
 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.