Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 41001 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #75 Gepost op: 22 August 2023, 20:43:58 »
Dat zou mooi zijn, ik vermoed echter dat de DB-rijtuigen iets omhoog zijn gezet voor het inbouwen van het mechaniek. Dat heeft Fleischmann gedaan met de modellen die ze van Roco hebben overgenomen en waar geen KKK onder zat. Of dat nou een vooruitgang is...

Ik heb een oud Minitrix DB-rijtuig (Dm 901) zonder KK en diverse met KK, er is geen hoogteverschil. Weet je zo voorbeelden van die Fleischmanns ex-Roco?   

Pff, dat is veel gesplits en gecombineer onderweg, daar raak ik wel in de war van ja.  :-[
Bij de tweede foto zit nog een A of AB achteraan in de stam neem ik aan?

Heerlijk toch? Ik houd van koersrijtuigen. ;D

AB, samenstelling:

Loc + AB + B + Bc + BD + B + B + AB
               Hld                      Asd

Eén van de weinige plaatjes die ik heb gemaakt van trein 344/345:

Trein 345 met drie DR-rijtuigen typ Halberstadt (B + AB + WR) naar Berlin Friedrichstrasse en drie DB-rijtuigen (AB + B + BD) naar Bad Harzburg op 1 december 1985 te Oldenzaal.   

« Laatst bewerkt op: 23 August 2023, 11:25:31 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #76 Gepost op: 23 August 2023, 11:26:16 »
Ah, dan is mijn vrees ongegrond. De Shimmns staalwagens staan hoger en mogelijk ook nog enkele andere goederenwagons waar Fleischmann een KKK in gezet heeft. Bij de personenwagens speelt het probleem niet.

Bedankt, dan heb ik een extra B nodig om deze samenstelling te maken en kan de aanwezige A geruild worden voor een tweede AB. Of toch een blauwe A erin doen?  :angel:
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 23 August 2023, 11:45:01 »
En nu ben ik kwijt over welke trein het ook al weer ging... :-\ ;D

Ruim een jaar na de vorige foto van de Noordzee Expres, trof ik deze trein 238 in de sneeuw bij Oldenzaal op 2 januari 1986.
De Plan E-RD werd ICR-BKD vanaf 2 juni 1985.

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 13 October 2023, 23:36:05 »
Heb weer wat tekst voor de liefhebbers (zijn die er? ;D), dit keer over de spitstrein en de samenstelling van de goederentreinen.

Ik heb een spitstrein samengesteld die maar beperkt kan worden ingezet i.v.m. de lengte (5 i.p.v. de gebruikelijke 4 bakken).  De trein bestaat uit een stam ICR’s (A+BKD+B+B) en een plan W-Benelux (B) en wordt getrokken door de nieuwe geel-grijze 1100 van Piko, de neusloze 1127. Dit vanwege de kleine lengte, in dit geval telt echt elke millimeterreductie. De combinatie van een geel-grijze 1100 zonder neus en een ICR-BKD heeft slechts een week of zes bestaan: de eerste ICR-BKD, 50 84 82-70 901-3 kwam op 31 juli 1981 in dienst, de 902 t/m 905 op 21 augustus, terwijl de laatste geel-grijze 1100 (1160) zonder neus in de week van 7 september 1981 zich in Tilburg meldde voor aanmeten botsneuzen. Het kan dus net, als ik niet op locnummerniveau inzoom… Edit: ook met de 1127 blijkt het te kunnen, die periode is nog krapper: 2 tot 3 weken...

In feite heb ik maar twee goederentreinen: een bloktrein en gemengde goederentrein. De bloktrein is een lege autotrein (PON/VW) die uit 6 eenheden (12 wagens) bestaat (6x Flm 822401).

Deze trein heeft zo’n beetje de maximaal toegestane lengte: past niet meer aan het perron, maar nog wel binnen de wissels in het station om het overige verkeer niet te hinderen. De trein zou ik graag beladen met 48 mooie VW-modellen 1982-proof, maar die zijn er niet. Het liefst met allemaal zilvergrijze Kevers om een mooie herinnering uit te beelden: in april 1982 zag ik een lange VW-trein in Odz staan met uitsluitend Kevers type Silverbug staan. Ik ben er speciaal voor naar de andere kant gefietst om deze trein van dichtbij te kunnen bekijken. Wat er thans aan Kevers is te krijgen, doet mij eerder denken aan Autodrop, dan aan mooie gedetailleerde automodellen. Wiking bracht vorig jaar een setje van drie uit waarvan de detaillering op hetzelfde niveau is gebleven als toen ik deze in 1981 kocht. Bedroevend… wat toen goed genoeg was, kan nu niet meer. De automodellen die ik toen had, doen nu dienst als fiches bij Monopoly. Mijn hoop is een klein beetje gevestigd op Lemke Minis. Die hebben zeer fraaie VW T2’s uitgebracht, de T3 vind ik al weer een stuk minder. Als die nu eens een mooie VW 1300/1302/1303 zouden uitbrengen… Maar als de trein leeg blijft vind ik het ook goed. Deze trein maakt dagelijks een slag vanuit het Duitsland. In westelijke richting ’s morgens, als de spitstrein (4xICR+ 1x Plan W) terug is in het oostelijke schaduwstation en het extra lange spoor in het westelijke schaduwstation weer vrij is. Ik heb de VW-trein een uur later moeten inplannen vanwege de spitstrein. In de loop van de middag komt de lege trein weer terug zodat de spitstrein weer zijn slag kan maken. De tijden van deze bloktrein komen aardig in de buurt met die van de huidige beladen en lege VW-treinen.

Als de genoemde spitstrein zijn middag-avondslag gemaakt heeft, kan de lange gemengde goederentrein vanuit Duitsland binnenkomen. In het oostelijke schaduwstation hebben de VW-trein, de spitstrein en de lange goederentrein hun eigen extra lange spoor, daar is het ruimtegebrek niet zo beperkt. Beperkingen maken de mens creatief en dus heb ik iets bedacht om toch vaker met een gemengde goederentrein (ik gebruik gemakshalve de afkorting TEEM: Trans Europ Express Merchandises, ik betwijfel of deze term nog in de jaren ’80 werd gebruikt). Ik heb een stam, bestaande uit twee zelflossers (Tds+Fcs), twee open bakken (E), een Gs met bordes en drie grote VTG drukgasketelwagens (Fleischmannsetje).

Deze stam heeft bijna dezelfde lengte van een stam van vier sneltreinrijtuigen l.o.b. 165 mm. Ik heb de bewuste goederenwagens hier onder meer op uitgekozen. Deze goederenstam kan dus met één loc (tot aan de lange 1300 toe) in principe op elk “IC-spoor” (zo noem ik de sporen waar willekeurige vierrijtuigstammen geparkeerd kunnen worden in de schaduwstations), maar geen dubbeltractie dus. Deze stam maakt in elk geval een extra retourtje, maar mogelijk nog wel meer, mocht ik daar behoefte aan hebben. De lange gemengde goederentrein (TEEM+) bestaat uit de stam met een toevoeging, deze toevoeg noem ik ‘kop’ omdat deze voorop de stam wordt gezet, direct voor de Tds. De TEEM+ heeft ongeveer dezelfde lengte als de VW-trein en heeft dus ook dezelfde inzetmogelijkheden en -beperkingen. Ter variatie heb ik drie koppen:
•   2 identieke Gs wagens van de DB
•   1 rongenwagen Kbs + 1 koelwagen Ibes “Chiquita” , beide NS
•   1 bruine Motorpost mP 3000

Al deze koppen komen qua lengte niet boven de 165 mm uit, de lengte van een sneltreinrijtuig, ook hier gaat de analogie met de spitstrein (4x ICR + W) op. De drie koppen zijn ook weer eigen treinen op zich, zij het van zeer beperkte lengte.

Kop 1
De twee Gs wagens kunnen met de stam uit zowel oost als west komen. Als deze kop niet in de stam zit kan deze aan een laad-losspoor van de (Tilly VG&L) goederenloods staan, wat ze meestal zullen doen. Ook kan deze als buurtgoederentrein naar/van Odz of Es rijden. In beide plaatsen heb ik medio jaren ’80 buurtgoederentreinen, bestaande uit 2 Gs wagens gezien (en gefotografeerd).

Kop 2
Op de rongenwagen komen rode (halffabrikaten van) landbouwmachines, een vertaling uit de wekelijkse praktijk in Odz: regelmatig werden op deze wijze producten van/naar Trioliet vervoerd. Meestal één rongenwagen (leeg of beladen) met een luid toeterende 2400 die de wagen naar het raccordement duwde of naar het station trok. De koelwagen is een rechtstreekse verwijzing naar mijn andere 2 schalen: H0 en 0 waarin ik exact dezelfde wagen (met hetzelfde wagennummer) heb. Ik denk niet dat de koelwagen in 1981 nog met Chiquita-opschriften heeft gereden, maar dit is te leuk om te laten gaan. Het was zelfs de eerste goederenwagen die ik kocht: vond hem ineens in Lochem tussen de occasions. De twee wagens kunnen met de stam uit zowel oost als west komen. Als deze kop niet in de stam zit, is het een buurtgoederentrein die naar/van Boswinkel kan komen, met 2400 uiteraard. Het duo kan daar een paar dagen verblijven. Ook kan deze als buurtgoederentrein naar/van Odz of Es rijden.

Kop 3
De Motorpost. Deze is begonnen als kap zonder onderdelen, twee jaar geleden gekocht in Lochem zodat ik ook de mat ‘64-generatie qua kopvorm vertegenwoordigd heb. Sindsdien ben ik bezig met het completeren. Het wordt een dummy, want aan een gemotoriseerde versie heb ik geen behoefte. Glaswerk, onderplaat, panto’s en overige onderdelen zijn “inmiddels” binnen, alleen de draaistellen en koppelingen zijn er nog niet. De enige functie die deze mP krijgt, is mooi staan te wezen aan het andere laad-losspoor van de  VG&L goederenloods. Strookt niet met de inzet van het sternet uit die periode, maar ik heb tot ver in de jaren ’70 een bruine mP zo vaak een bruine mP zien staan boven het viaduct waar ik bijna dagelijks onderdoor kwam, dat deze er moet komen. Hooguit 1 à 2 keer per week maakt de mP een retourtje met de goederenstam, direct in opzending achter de loc. Inspiratie heb ik opgedaan in het boek van de 1000’en, als je het boek hebt: blz. 91. Komt niet in het oostelijke schaduwstation en is na de slag “gedraaid” waarna de mP weer een paar dagen mag niksen bij de loods. 

Tractie: 1x 216 = 2x 2200
’s Morgenvroeg komt de TEEM+ uit het westen met als tractie 2 bruine 2200’en of de DB 216 uit de huurovereenkomst. Als de trein Es-Zl gereden wordt met 216 + 4 plan E’s (di-do) rijdt de TEEM+ met de twee 2200’en, als de trein Es-Zl gereden wordt met 2 2200’en + 3 plan E’s (vr-ma) rijdt de TEEM+ met de 216. Het vermogen van één DB 216 is ongeveer gelijk aan twee NS 2200’en…

Ik heb een rode en een blauw-beige 216 (Piko), deze hebben ook weer een eigen twee-wekelijkse omloop: in de even weken rijdt de blauw-beige 216 in de huurdienst en dus afwisselend met Plan E en TEEM+, de rode zit dan in ‘Wende’ met Mitteleinstieg (Kassenberg-Osnabrück). In de oneven weken is de situatie voor de 216 precies omgekeerd. De genoemde trek-duw met 3 Plan E’s heeft een gemotoriseerde geel-grijze 2200 en een dummy bruine, deze dummy speelt di-do de tweede viool achter een gemotoriseerde bruine 2200. Ik kan deze dummy op vr-ma ook achter de 216 meegeven als een opzendloc, maar op papier is een enkele 216 voorgeschreven.

Na aankomst kan de kop blijven zitten maar kan ook worden afgekoppeld. In geval van 3 (mP), wordt ie sowieso afgekoppeld met de NS-loc (de 216 in de huurdienst is in feite ook een NS-loc), daarna komt er een DB 221 voor de trein en daarna verdwijnt deze richting Dld. Aan het eind van de ochtend komt deze trein terug en als de kop er nog niet af was, gaat dat zeker gebeuren bij de locwisseling, omdat na vertrek uit het station de trein als verkorte goederentrein (TEEM) naar het westen vertrekt en op een beschikbaar IC-spoor wordt geparkeerd. Weer terug halverwege de middag, locwissel waarbij evt. kop 1 of 2 kan worden toegevoegd en dan weer naar Dld achter een 221. Als TEEM+ weer terug in NL, begin van de avond, als de spitstrein weer in oost is “opgeborgen” na locwisseling naar het westen en daar overnachten op het extra lange spoor om de volgende dag weer vroeg in oostelijke richting te rijden. Het cirkeltje is rond.   
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 14:59:52 door Mispoes. Reden: Het kan tòch... »

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #79 Gepost op: 14 October 2023, 01:18:24 »
Liefhebbers zijn er zeker!

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #80 Gepost op: 14 October 2023, 07:16:09 »
Absoluut!

Ik vind het fascinerend hoe creatief je bezig bent met materieelinzet en dienstregeling!

T.a.v. de platte 1100 in combinatie met ICR BKD: Ben je in N niet zo fanatiek in omnummeren als je in H0 was, of ontbreekt het aan geschikte transfers in deze schaal? Bij de 1100 is het jammer dat uitgerekend de 1160 met kleine cabinedeurraampjes als laatste een neus kreeg.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 14 October 2023, 11:34:08 »
Waarom zie ik niet alle content in dit topic?
Jeroen

Ben

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 14 October 2023, 11:38:55 »
Dat doet zich in meer topics voor: lege bijdragen. Het is weer hommeles met het forum nadat het er ook uren uit lag deze ochtend.

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 14 October 2023, 15:49:03 »
Citaat
Liefhebbers zijn er zeker!

Citaat
Absoluut!

Gelukkig :angel:

T.a.v. de platte 1100 in combinatie met ICR BKD: Ben je in N niet zo fanatiek in omnummeren als je in H0 was, of ontbreekt het aan geschikte transfers in deze schaal? Bij de 1100 is het jammer dat uitgerekend de 1160 met kleine cabinedeurraampjes als laatste een neus kreeg.

Kort nadat ik schaal N er bij had genomen, werd het mij duidelijk dat ik bepaalde standaarden die ik in H0 heb, moest loslaten vanwege de schaal die bijna twee keer kleiner is èn slechtere verkrijgbaarheid opschriften/transfers. Paar voorbeelden van mijn concessies:
  • Rijtuig- en wagennummers mogen dubbel of zelfs veel vaker voorkomen. Locs, treinstellen en rijtuignummers van treinstellen moeten wel uniek zijn.
  • Nummer en Bw van Duitse locomotieven en treinstellen hoeven niet meer NL-gerelateerd zijn.
  • Kleurstelling en andere tijdperkgebonden uitvoeringen zijn maatgevend, maar hoeft op nummer- en kleiner detailniveau niet meer te kloppen met het gekozen tijdperk.
  • Regiogebondenheid, al dan niet i.c.m. het gekozen tijdperk, wordt niet streng gehanteerd.

Enkele voorbeelden van de concessies zijn:

1
Zo bestaat de VW-trein uit 12 wagens die allemaal hetzelfde nummer hebben, deze trein zou bij mij in H0 6 verschillende nummers hebben van de eenheden. Een vierwagenstel DB 624 krijgt wel tussenrijtuigen 924 met verschillende rijtuignummers.

2
Elke willekeurige DB 216 kan dus een huurloc voor NS zijn.

3
Het jaar '81-'82 is het tijdperk van mijn thema. De bruine loc 2271 was in 1972 reeds gehuisstijld, toch mag deze loc bij mij nog in het bruin rijden. De genoemde 1127 blijkt de eerste ICR-BKD overigens toch nog hebben kunnen meemaken: in de week van 17 augustus kwam de loc naar Tb voor het aanbouwen van de voorzetneuzen. Ander voorbeeld van een concessie: ik heb DB e-loc 184 111-3 in de verzameling. Het grote voorbeeld was een meerstroomloc die ook in NL kon rijden, heeft ie voor zover ik weet, nooit gedaan. Wel zijn andere locomotieven van de serie 184 sporadisch in NL geweest. In het themajaar stond de loc reeds terzijde, maar was nog wel aanwezig, dat is voor mij voldoende om het model bij mij te laten rijden. De twee 1300'en (blauw en geel-grijs) van Startrain hebben geen A-sein, maar omgekeerd L. In 1978 waren de locs van de derde lamp voorzien. Omdat de modellen een vaste railing onder cabineramen heeft, wordt een derde pit aanbrengen lastig. Voorlopig laat ik ze zo, tenzij ik een keer een reservekap kan bemachtigen om het eens uit te proberen. Voorbeeld van wel streng de tijdperkgrens hanteren: ICM-0 was in 81-82 volop in dienst (als ze niet defect waren ::) ), van ICM-1 was evenwel nog niets te zien en dus heb ik geen Minitrix ICM-1, hoe mooi dit model ook is...

4
DH-stellen die bij mij in '81-'82 op de lijn naar Zutphen worden ingezet. ???  Tja, er is niets anders aan NS dieselstellen in N. Ik wil niet alles met een trek-duw afdoen. En op 6 maart 1982 kwam een excursietrein van de NVBS Hengelo binnenrijden, bestaande uit 3 splinternieuwe DH2-stellen, een materieeltype waarvan ik het bestaan niet eens wist... In 1993 fotografeerde ik een DH2 op de lijn Hengelo-Zutphen. Zo absurd is het dus nou ook weer niet. 8) Maar laat ik eerlijk zijn, liever had ik hier een rood of geel dieseltweetje ingezet. Zelfbouw is geen optie (meer). De overname van de Twenteroute (Amsterdam CS-Enschede/Bad Bentheim) door ICR op Plan E, vond plaats in 1985, bij mij is dat al bijna achter de rug in '81-'82. Alleen de RD's zijn nog in deze IC-dienst te zien in de buurlandtreinen. Nog een illustratie van een naar voren gehaald praktijkvoorbeeld: eveneens in 1985 waren de hele dag door enkele trek-duwcombi's 2200-Plan E te zien op de lijn Zwolle-Enschede. Bij mij is dat ook de praktijk (afgewisseld met een 216 + Plan E, deze reed werkelijk in '81-'82 een spitsslag op Zl-Es). Naast het naar voren halen van zaken heb ik ook iets naar achteren verplaatst: de elektrificatie van Oldenzaal-Bad Bentheim heb ik zes jaar later gepland te staan. Dit om met mijn favoriete locs, V200'en, te kunnen rijden.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 15:03:59 door Mispoes »

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 14 October 2023, 16:31:48 »
Mispoes,

Mag ik mij bij deze een abonnement op dit topic aanschrijven? Interessant onderwerp.

Mvg, Hielke1501

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 14 October 2023, 16:41:28 »
Frank, hier die spitsslag met een huur 216 en vier Plan E in Almelo De Riet (loc 216 151-1 om 17:55 uur, de grote wijzer staat op punt van verspringen, op 18 augustus 1981.)

Groet, Frank

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 15 October 2023, 22:56:36 »
Mooie foto, Frank. Sluit goed aan op het thema en mijn herinneringen. Slag 7955/7974 Zl-Es v.v. Hoe vaak ik daar in Enschede en Hengelo wel niet naar heb staan kijken... Eén keer ingezeten, op 6 mei 1982 retourtje Hgl-Es met een blauw-beige 216 als loc.   

Mag ik mij bij deze een abonnement op dit topic aanschrijven? Interessant onderwerp.

Maar natuurlijk! Ies graties. 8)

Nog even terugkomend op de 3x DH2 op 6 maart 1982 te Hengelo: 5½ jaar later zag ik daar weer DH2. De 3227 tijdens een materieelshow op 10-10-1987. 

« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 22:59:21 door Mispoes »

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #87 Gepost op: 16 October 2023, 14:21:30 »
Ik ben (tot nu toe) vooral trouw volger, maar ik vind het erg leuk en inspirerend om te zien hoe je omgaat met je treinsamenstellingen. Dat geeft veel stof tot nadenken (en dat vind ik ook deel van de hobby  ;D).

Wat betreft de 1100, de ICR BKD's zullen niet in 1x zijn afgeleverd, maar de kans is wel groot in 6 weken tijd. Immers, er reden vele slagen per dag en de 1100 was destijds nog de grootste locserie.

Groeten,
Rogier

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 19 October 2023, 14:44:02 »
Citaat
Dat geeft veel stof tot nadenken (en dat vind ik ook deel van de hobby  ;D).
Ik ook, ik beleef veel plezier aan het gepuzzel om bepaalde "problemen" op te kunnen lossen.

Citaat
Wat betreft de 1100, de ICR BKD's zullen niet in 1x zijn afgeleverd, maar de kans is wel groot in 6 weken tijd. Immers, er reden vele slagen per dag en de 1100 was destijds nog de grootste locserie.
Klopt, maar zonder botsneus waren er op het moment dat de eerste ICR-BKD in dienst werd genomen nog maar een stuk of drie: de blauwe 1122 en geel-grijze 1127 en 1160. 
« Laatst bewerkt op: 20 October 2023, 08:34:55 door Mispoes »

NS1855

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 20 October 2023, 13:48:03 »
Allereerst complimenten voor dit zeer boeiende draadje.
Wellicht kun je hier iets mee, maar de Piko Silberlingen kun je qua hoogte prima matchen met de onlangs uitgebrachte Fleischmann UIC-X rijtuigen ;)

Groet, Nanning
Groet, Nanning