Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 17:15:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bellejt
Vandaag om 17:11:12
Ecos functietoetsen wisselen door bellejt
Vandaag om 17:01:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:48:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Gino
Vandaag om 16:44:32
Gezocht: ‘tralies’ voor achter treinramen door Rob Ellerman
Vandaag om 16:27:08
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 16:24:20
Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company door wigge216
Vandaag om 16:18:34
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:07:47
is de voedingsspanning van invloed op het schakelen van wissels door Karst Drenth
Vandaag om 15:55:17
Digitale Infodagen 2022 - 1 oktober door Martin Domburg
Vandaag om 15:50:24
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:43:32
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door zwitserland
Vandaag om 15:30:04
Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3) door Martin Hornis
Vandaag om 15:27:20
Lenz set LV101 defect? door Henk Veenstra
Vandaag om 15:03:31
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Theo Mol
Vandaag om 14:25:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:55:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 13:47:12
Defecte trein op de betuweroute Youtube door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:34:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit Drenthe
Vandaag om 13:25:24
Line-up foto's van modellen door KNed
Vandaag om 13:22:11
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:03:37
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 12:55:12
Ermehuizen anno 1974 door basjuh1981
Vandaag om 12:45:01
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 12:26:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 12:21:01
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:31:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:24:58
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Theo Mol
Vandaag om 10:44:26
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Ronald Halma
Vandaag om 10:19:20
  

Auteur Topic: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?  (gelezen 12167 keer)

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Veroniek
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #135 Gepost op: 09 december 2021, 09:19:30 »
! FOOL !
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #136 Gepost op: 09 december 2021, 09:26:27 »
Veroniek,

Lees nog even mijn vorige berichtje, je bent zo snel met antwoorden... ;)
Ik had nog wat gewijzigd en toegevoegd.

Hans deR

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #137 Gepost op: 09 december 2021, 09:27:10 »
Een product moet foolproof zijn niet hufterproof, zit een groot verschil in.

@Ben. Waarom ga je dat niet vinden?

bij een magnetron wordt gewaarschuwd voor metalen voorwerpen en aluminiumfolie. Coolblue heeft er een hele pagina aan gewijd, waarom een lepel nog net goed gaat, maar een vork niet.

Dat is een foolproof beschrijving. Ontstaan door schande en schade. Beschrijving moet steeds uitgebreider want er zijn altijd weer mensen die zeggen: ja maar dat stond er niet. En toen ging het weer mis.

Er is niets mis mee dat de DK geen peco kan aansturen. Neem het op in de beschrijving, opgelost. Er zullen wellicht zelfs combinaties zijn die zouden moeten werken, maar dat niet doen om onverklaarbare reden. Niets mis mee, beschrijf het. Probleem opgelost.

Als fabrikant kun je daar beter maar transparant over zijn. Dat lijkt misschien commercieel minder aantrekkelijk als er een lijst is die niet kan, maar als dat betekend dat het in de andere gevallen wel kan dan is dat veel beter.

Wil je als fabrikant zoveel mogelijk producten verkopen of mensen voorzien met de juiste oplossing voor hun probleem. Zullen we zien welke van de 2 uiteindelijk het meest winstgevend is.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #138 Gepost op: 09 december 2021, 09:34:32 »
Henk,

Los daarvan, er wordt nu geconcludeerd op basis van N=1, zowel over de kortsluitbeveiliging als over het resultaat van overbelasting.

Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb het over mijn ervaring met slechts één DK50018, dus N=1.

Vandaar dat ik mijn bevindingen hier in het forum plaats, ik had hoop dat hier meer "echte" gebruikers waren, maar die melden zich niet met vergelijkbare problemen. Welke conclusie je dan daaruit weer kan trekken weet ik niet.  ;)

Groeten,
Bert

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3267
    • modulebaan.nl
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #139 Gepost op: 09 december 2021, 09:40:04 »
Dat ga je dus niet vinden, dat heb ik geprobeerd aan te geven.  ;)

Als jij een centrale aanschaft die 3A digitale stroom kan leveren vertelt de fabrikant ook niet hoeveel Marklin, Roco of Piko loks je tegelijk kunt laten rijden. Je zult je daar in moeten verdiepen en als je dat niet wilt loop je mogelijk tegen problemen aan. En die kun je niet terugleggen bij een fabrikant.

Gr, Ben.

Maar teveel loks op de baan leidt niet tot een defecte centrale. Het aansluiten van een wissel aandrijving aan een DK wisseldecoder leidt wel tot een defecte decoder.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20591
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #140 Gepost op: 09 december 2021, 09:44:41 »
Wel ja, nu is het al 'een wisselaandrijving' geworden.  ;D

Maar ik begrijp eigenlijk niet goed wat Martijn verwacht. Moet Digikeijs nou echt een opsomming geven van alle wisselaandrijvingen waar de decoder wel en niet geschikt voor is?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3267
    • modulebaan.nl
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #141 Gepost op: 09 december 2021, 09:52:49 »
Ja,
Of zorgen dat de decoder niet stuk gaat bij overbelasting.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20591
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #142 Gepost op: 09 december 2021, 10:05:48 »
Zo’n opsomming vind ik zwaar overdreven. Digitaal rijden vereist sowieso wat meer verdieping in de materie. En wisseldecoders zijn voornamelijk zinvol bij vormen van automatisering. Als mensen dat kunnen, lijkt me een mededeling dat 3A echt het maximum is, voldoende. Zie ik me persoonlijk best in staat een decoder te slopen, maar zal de oorzaak niet gauw bij de fabrikant zoeken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #143 Gepost op: 09 december 2021, 10:10:45 »
Een product moet foolproof zijn niet hufterproof, zit een groot verschil in.

@Ben. Waarom ga je dat niet vinden?

bij een magnetron wordt gewaarschuwd voor metalen voorwerpen en aluminiumfolie. Coolblue heeft er een hele pagina aan gewijd, waarom een lepel nog net goed gaat, maar een vork niet.

Dat is een foolproof beschrijving. Ontstaan door schande en schade. Beschrijving moet steeds uitgebreider want er zijn altijd weer mensen die zeggen: ja maar dat stond er niet. En toen ging het weer mis.

Er is niets mis mee dat de DK geen peco kan aansturen. Neem het op in de beschrijving, opgelost. Er zullen wellicht zelfs combinaties zijn die zouden moeten werken, maar dat niet doen om onverklaarbare reden. Niets mis mee, beschrijf het. Probleem opgelost.

Als fabrikant kun je daar beter maar transparant over zijn. Dat lijkt misschien commercieel minder aantrekkelijk als er een lijst is die niet kan, maar als dat betekend dat het in de andere gevallen wel kan dan is dat veel beter.

Wil je als fabrikant zoveel mogelijk producten verkopen of mensen voorzien met de juiste oplossing voor hun probleem. Zullen we zien welke van de 2 uiteindelijk het meest winstgevend is.

Of je zorgt ervoor dat je dealers specialisten worden in je producten. Zodat zij (zoals het in mijn ogen hoort) de consumenten kunnen adviseren. Iedereen met een KvK kan dealer worden, maar dan creër je en situatie dat je dealers krijgt die 0 verstand hebben van je producten. Die tactiek heeft ESU ook. Nu helpt het ook totaal niet mee dat DK zelf ook verkoopt, in dit geval heb je dan ook gelijk. DK behoort hierin duidelijker te zijn aangezien zij de rol van de dealer op zich neemt.

Merken die eisen stellen aan hun dealers hebben veel minder of totaal geen gezeur zoals dit.

Kleine mindfuck: waarom lees je overal op internet constant problemen met DK producten en bijna nooit iets over ESU, Z21, Uhlenbrock, Dinamo, BidiB noem maar op.... terwijl hun marktaandeel vaak veel groter is....

Maar dat is mijn visie op voorlichting, daar denkt iedereen anders over.

Peco schakelen kan best met een DR, kost je alleen een extra relais :P
« Laatst bewerkt op: 09 december 2021, 10:14:50 door Martin Domburg »
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2405
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #144 Gepost op: 09 december 2021, 10:21:59 »
Citaat
waarom lees je overal op internet constant problemen met DK producten en bijna nooit iets over ESU, Z21
Grappig feitje: Mijn lokmaus 2 werkt op de DR5000 maar laat na een paar minuten de Xnet bus op de DR5000 vastlopen. Dan zie je dat de multimaus ook gek gaat doen. Op de z21 werkt de lokmaus wel gewoon goed. Maar in DKs defence, op mijn zelfbouw apparatus werkt de lokmaus 2 ook niet...

Bas

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Veroniek
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #145 Gepost op: 09 december 2021, 10:49:24 »
Kleine mindfuck: waarom lees je overal op internet constant problemen met DK producten en bijna nooit iets over ESU, Z21, Uhlenbrock, Dinamo, BidiB noem maar op.... terwijl hun marktaandeel vaak veel groter is....
Ik weet wel, dat de importeur van Lenz (Eindhovenaar ...) vindt, dat de naamsbekendheid van Lenz al jaren afneemt.   Waarom ?  Omdat Lenz bijna nooit problemen geeft en daardoor bijna nooit in de fora met vragen en problemen verschijnt (denkt hij).

Zo nadelig kan het uitbrengen van goede producten dus ook uitwerken.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #146 Gepost op: 09 december 2021, 11:00:51 »
@Veroniek:
Dan heeft DK niet te klagen  ;D
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #147 Gepost op: 09 december 2021, 11:04:40 »
Ik weet wel, dat de importeur van Lenz (Eindhovenaar ...) vindt, dat de naamsbekendheid van Lenz al jaren afneemt.   Waarom ?  Omdat Lenz bijna nooit problemen geeft en daardoor bijna nooit in de fora met vragen en problemen verschijnt (denkt hij).

Zo nadelig kan het uitbrengen van goede producten dus ook uitwerken.

Nee dat heeft daar niets mee te maken, dat heeft te maken met innovatie. Als jij als fabrikant stil blijft staan in de ontwikkeling terwijl de competitie dat niet doet. Verdwijn je vanzelf van het toneel. Dit gebeurt nu ook met Uhlenbrock, de verkoopcijfers zijn dramatisch gedaald. Ik begreep wel dat Lenz met de nieuwe 200 serie goed bezig is. Ze hebben de focus lange tijd teveel gelegd op het bouwen van modellen in plaats van de techniek.

Als jij nu als beginner zou moeten kiezen tussen een systeem wat past in de huidige tijdsgeest, of een systeem die nog is blijven hangen in het begin van 2000...

Grappig feitje: Mijn lokmaus 2 werkt op de DR5000 maar laat na een paar minuten de Xnet bus op de DR5000 vastlopen. Dan zie je dat de multimaus ook gek gaat doen. Op de z21 werkt de lokmaus wel gewoon goed. Maar in DKs defence, op mijn zelfbouw apparatus werkt de lokmaus 2 ook niet...

Bas

ja klopt, net las solderen aan het spoor als de centrale is ingeschakeld. Is bij de DR echt een nogo, kost je de LocoNet chip. Bij andere systemen kan het wel gewoon.
Ik denk dat DK hierin gewoon eens wakker moet worden, geef goede en de juiste voorlichting. Probeer niet te winnen van de markt, maar werk met de markt mee. En luister naar je dealers en anticipeer op de klachten. In het verleden vaak zat geprobeerd om in gesprek te gaan, maar ze stonden er niet voor open. Met als gevolg dat ik het vertrouwen ben verloren in de kwaliteit. Sindsdien ben ik heel kritisch (lees niet anti)

Aan de andere kant zijn wij als consument ook schuldig hieraan! Wij willen goedkoop aan onze spullen komen en kiezen een merk wat de helft goedkoper is als de grote merken. Maar verwachten de kwaliteit van de grote merken..... In dat opzichte klopt het wel wat hier gebeurd, je krijgt immers waar je voor betaald.

Ik hoop ten zeerste dat ze bijdraaien en gaan inzien dat je je als fabrikant niet kunt verbergen achter desinformatie compenseren met een goede prijs.

En dat schrijf ik niet als kritikaster naar DK toe, maar er zijn nog steeds veel mensen die kiezen voor dit merk. En die verschijnen nu teveel op fora en FB met hun problemen.

Ik merk het zelf enorm in onze helpdesk. Sinds we afscheid hebben genomen van het merk, en we verkopen echt wel veel digitale systemen, is er een positieve shift in onze helpdesk aan de problematiek waar te nemen. Minder "maar dat staat niet in de handleiding" en meer "hoe moet dit" en "wat heb ik nodig om".
« Laatst bewerkt op: 09 december 2021, 11:06:45 door Martin Domburg »
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3227
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #148 Gepost op: 09 december 2021, 11:26:03 »
Ik hoef geen compleet lijstje van welke combinatie wel of niet kan, maar wel:

- Een duidelijke omschrijving HOE ik iets moet aansluiten (welk stekkertje moet waar)
- Een duidelijke omschrijving HOE ik eea moet instellen (hoe moet ik software instellen)
- Een duidelijke omschrijving WAAR IK OP MOET LETTEN bij aansluiten (Dus ALS je het goed doet, let dan wel op dat het eea voldoet aan voorwaarde A, B en C anders gaat het stuk)

Maar als ik een spec lijst heb van 1 product die zegt: max output 3A en een andere speclijst krijg die zegt: trekt 4A, dan leg ik niet direct de link: gaat stuk. Wel mogelijk: werkt niet want te weinig stroom.  En al helemaal niet als ergens staat: beveiligd. Meesten zullen denken: verkeerd aangesloten of ingesteld

Ik ga echt niet verdiepen voor een consumentenproduct. Doe ik ook niet voor een DVD-speler als ik die koop.

Nogmaals, ik heb nooit een DK handleiding gelezen dus weet niet of ze daaraan voldoen. Maar in general krijg ik nog wel eens het idee dat producenten meer verwachten van gebruikers dan van toepassing is.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 13167
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #149 Gepost op: 09 december 2021, 11:32:06 »
Nee dat heeft daar niets mee te maken, dat heeft te maken met innovatie. Als jij als fabrikant stil blijft staan in de ontwikkeling terwijl de competitie dat niet doet. Verdwijn je vanzelf van het toneel. Dit gebeurt nu ook met Uhlenbrock, de verkoopcijfers zijn dramatisch gedaald. Ik begreep wel dat Lenz met de nieuwe 200 serie goed bezig is. Ze hebben de focus lange tijd teveel gelegd op het bouwen van modellen in plaats van de techniek.


Klopt. Toch blijft het een van de meest foolproof systemen die er zijn, ik zou niet anders willen. Heb de DR5000 serieus overwogen maar nog steeds veel te veel "problemen" die ik niet wil hebben :)