Ik schrok alleen wel van de reactie van Sander, persoonlijk vind ik niet dat een fabrikant op zo'n wijze een consument hoort aan te spreken. Of die nu wel of niet gelijk heeft, dat is niet netjes.
Mijn observatie richting Sander zou zijn: Ga eens in gesprek met ontevreden klanten, daar bereik je meer mee dan met de loftrompet Niet iedereen is haatdragend en een goed gesprek doet wonderen.
Maar los daarvan zou ik wel eens willen weten wat in dit verband het wezenlijke verschil is tussen kortsluiting en overbelasting. Ik verwacht dat er een elektronische bewaking in zit die boven een bepaalde waarde de stroom begrenst of helemaal uitschakelt. En of die stroomgrens overschreden wordt door kortsluiting of door overbelasting, dat maakt dan niks meer uit.
Een uitgang die is gespecificeerd op 3A zou die stroom continue moeten kunnen leveren, tenzij expliciet anders wordt vermeld. Kortstondig beperkte overschrijding van de maximale stroom kan wellicht, maar valt buiten de specs. Een goede beveiliging schakelt de uitgang uit boven de gespecificeerde maximale stroomwaarde, ongeacht of dit door kortsluiting of 'overbelasting' wordt veroorzaakt. In die zin is het niet van belang om een onderscheid te maken tussen kortsluiting en overbelasting. Beide zorgen voor een te hoge uitgangsstroom die afgeschakeld dient te worden om schade te voorkomen.
Kortsluitbeveiliging Beschermingsinrichting tegen overbelasting en kortsluiting. Aanwezig bij al onze DC-sensoren. Bij overbelasting of kortsluiting op de uitgang wordt de uitgangstransistor automatisch uitgeschakeld. Zodra de storing is opgeheven, wordt de uitgangstrap weer in werking gesteld.
Zo zeg, wat een ontploft draadje. Heb het even snel doorgelezen maar ga dat nog maar een keer opnieuw doen.Ik moet eerlijk bekennen dat ik de openingspost 4 dagen geleden niet zo las als dat er hier gereageerd word. Ik had zelf meer zoiets van dat dit wel handig is om te weten. Ik krijg vaak mensen over de helpdesk met defecte 4018 en sinds kort ook de 50018 nadat volgens hun "alles gewoon werkte". Omdat ik afscheid heb genomen van het merk, om diverse redenen, doe ik daar ook geen support en ondersteuning meer op geven, en verwijs ik ze door naar hun eigen dealer of de helpdesk van Digikeijs. Ik vond dit wel handig om te weten, want dan kan ik wellicht toch nog wat informatie geven in de helpdesk.
Het is meer van hetzelfde Bert. Bill doet gewag van het opblazen van zijn 4018 door daar stroomvretende Peco's op aan te sluiten en negeert daarmee de 2A beperking. Voorts word jij errug nieuwsgierig en gaat hetzelfde kunstje doen op je 50018, willens en wetens........ ..... en gaat voorts hier op dit forum verslag doen van deze in mijn ogen domme actie.Gr, Ben.
Het is meer van hetzelfde Bert. Bill doet gewag van het opblazen van zijn 4018 door daar stroomvretende Peco's op aan te sluiten en negeert daarmee de 2A beperking. Voorts word jij errug nieuwsgierig en gaat hetzelfde kunstje doen op je 50018, willens en wetens........ ..... en gaat voorts hier op dit forum verslag doen van deze in mijn ogen domme actie.
Please be aware of the fact that Peco and Gaugemaster point motors (solenoid) will consume a lot of current during activation, sometimes over 3A...Since the maximum load of the MOSFETs used in the DR4018 output is limited to 2A, there is a risk of irreversible burnout...
Nou, daar ben ik het niet mee eens!
Misschien moet je òf de geciteerde Facebook tekst nog eens zorgvuldig lezen òf je Engels wat opfrissen voordat je hier met je onjuiste interpretatie/vertaling andere forumleden op het verkeerde been zet...
... overbelasting en kortsluiting zijn voor mij twee verschillende zaken.
Verder vind ik dat je van een modelspoorder enige kennis van zaken mag verwachten, dat hij zij enige vaardigheid heeft met handleidingen, niet een totale leek is...
Nou, daar ben ik het niet mee eens!Ten eerste staat er kortsluitvast, dus mag je er van uit gaan dat dit product er tegen kan.Voor de gemiddelde leek is het niet te begrijpen dat het wel tegen kortsluiting kan, maar niet tegen overbelasting. Digikeijs schiet hier te kort!Gr, BertPrivé
Ik zie kortsluiting als de meest extreme vorm van overbelasting, een 'bijzonder geval' van hetzelfde.
Ben, als je de uiteenlopende onderwerpen volgt die aan de orde komen op dit forum dan moet je toch weten dat jouw veronderstelling niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid.