Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann door saskia
Vandaag om 00:16:58
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Ferdinand Bogman
01 mei 2024, 23:18:22
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ronald Halma
01 mei 2024, 23:12:28
Frans loodsje et cetera door Ferdinand Bogman
01 mei 2024, 23:10:38
Wisseldecoder Lenz LS150 valt tijdelijk uit door MartinRT
01 mei 2024, 22:49:29
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
01 mei 2024, 22:46:39
Is het laatste buffetrijtuig te behouden? door mDDM
01 mei 2024, 22:41:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
01 mei 2024, 22:37:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door reinderlf
01 mei 2024, 22:35:52
US diorama in H0 door Jelmer
01 mei 2024, 22:25:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
01 mei 2024, 22:17:38
Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld door Duvel
01 mei 2024, 22:10:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Ellerman
01 mei 2024, 22:04:53
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
01 mei 2024, 22:03:47
19 Toen door defender
01 mei 2024, 21:19:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
01 mei 2024, 21:18:08
Raadplaatje door Arjen52
01 mei 2024, 21:17:03
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door basjuh1981
01 mei 2024, 21:16:58
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
01 mei 2024, 21:16:24
Locatie van foto gezocht door Keska
01 mei 2024, 20:59:37
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
01 mei 2024, 20:06:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
01 mei 2024, 20:01:14
extra Arloco module wordt niet herkend door janvanbemmel
01 mei 2024, 19:24:05
Ik loop vast, maar er zit beweging in door Noordernet
01 mei 2024, 19:23:30
beginners vragen spoor 1 rails leggen door Hirschsprung
01 mei 2024, 18:33:04
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Mar-Cas
01 mei 2024, 16:08:21
Modelbaan Beltheim. door mass am see
01 mei 2024, 15:45:31
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
01 mei 2024, 15:18:04
Starten met messing kits door TonM
01 mei 2024, 15:13:50
Album van typen SS (staatsspoorwegen) door orientexpress
01 mei 2024, 14:38:58
  

Auteur Topic: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.  (gelezen 14000 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #45 Gepost op: 30 november 2021, 10:07:02 »
Ik heb gelukkig geen enkel verstand van electronica ( ???), maar ik lees wel regelmatig, dat je diverse apparatuur nooit vanuit 1 voeding van spanning/stroom mag voorzien.  Het waarom daarvan zal bij de diverse fabrikanten mogelijk wel verschillen,   maar de waarschuwing is blijkbaar wel belangrijk.
Als je dynamo en de sprog vanuit 1 systeem voedt, ligt er dan ergens misschien een (stiekeme) doorverbinding ? Zodat door bijv. faseverschil een veel hogere spanning optreedt ?    Lus of aardlus aan de orde ?
 En is een inschakelen van een 10A voeding op een apparaat dat gebouwd is voor 1 of 3 A niet dodelijk ?  Je geeft ergens zelf aan, zo begreep ik het tenminste, dat je de voeding van de sprog pas inschakelde nadat je de "uitgang al open had gezet" via je instellingen.  Geeft die voeding dan niet een geweldige klap, net zoals bij mij de voeding een klap geeft als ik die in mijn laptop steek om die op te laden ?

Als in theorie jouw uitgang nog in orde zou zijn, is het verhaal over die open ruggetjes dus niet meer van toepassing, dat verstoort de analyse.  Zo te horen zou ik het eerder aan de ingang/voedingskant zoeken.

VvKan

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #46 Gepost op: 30 november 2021, 10:17:07 »
Morgen ga ik de Z21 als programmer gebruiken en daar kun je als ik de gebruiksaanwijzing moet geloven als je 1 lok op het spoor hebt staan gewoon op het hoofdspoor programmeren dus zal dan ook beter beveiligd zijn.
Ik denk dat je dan mogelijk in een eigen valkuil trapt.  De Z21 volstrekt los gebruiken en eerst maar eens op een totaal los programmeerspoortje proberen.
Daarna hetzelfde spoortje op de uitgang aansluiten en dan weer proberen.

Dan pas je baan in volledige quarantaine plaatsen, dus geen enkele, maar dan ook geen enkele verbinding met wat dan ook behalve met de Z21.  Eerst gewoon rijden en dan met POM werken.  Weg met Dynamo en hoe dat ook aangesloten is.

Elke andere volgorde of situatie is in jouw geval onvoorspelbaar voor de uitkomst. En vertrouw absoluut niet op een "betere beveiliging" als er bij jou iets mis is.  Kost je weer een apparaat.
En geen 10A voeding voor de Z21, ik weet niet of je daar de passende voeding bij gekocht hebt.

denobis

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #47 Gepost op: 30 november 2021, 10:20:20 »
Veroniek de Z21 gaat net zoals de sprog volledig stand alone aangesloten worden dus zeker niet op de baan maar op de rollen bank.
Ik heb nog nooit een programmer op de baan aangesloten aangezien ik met dinamo rijd.
En de eerste sprog gaf de geest op een lap voeding 15 volt afgesteld op 2 amp met kortsluit beveiliging.
En als het goed is komt die Z21 met voeding.
Nieuw besteld komt morgen binnen volgens post nl.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2021, 10:25:46 door denobis »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #48 Gepost op: 30 november 2021, 10:40:34 »
@ronaldp Sprog 3 volgens opgave leverancier 3 ampère en volgens opgave fabrikant 2,5 ampère
@  Martin
1 er is geen kortsluiting geweest
2 er zat een 2a fast tussen de Sprog en de afgaande draad.
die was dus ook heel.
Was dubbel Afgezekerd.
Net het kastje opengemaakt er is niets gefrituurd geen open ruggetjes niets aan het printje te zien.

Ok, bijzondere constructie.

Ten eerste vraag ik mij oprecht af wat het nut is om dubbel af te zekeren, totaal zinloos lijkt mij. Al helemaal door gebruik te maken van zekeringen met 2 verschillende karakteristieken......

Ten tweede, je claimt dat er nooit kortsluiting is geweest, hoe kun je dit weten? Je gebruikt immers zekeringen die heel blijven omdat je apparaat eerder defect gaat dan de zekering zal aanspreken. De sluiting is dus al opgeheven nog voordat de zekeringen hierop kunnen aanspreken.
Ten derde: Lekker handig om op het forum waar je leverancier, maar ook fabriknaten meelezen tye schrijven dat je zelf het kastje hebt geopend. Het is een algemene garantie voorwaarde dat bij zonder toestemming of op aanwijzen van de fabrikant openen van een product direct zal leiden tot het vervallen van de garantie....

Even voor m'n eigen gemoedsrust: ik heb een sprog IIv4 met bijgeleverd 36W meanwell voedingsblokje. Klopt het dat die combinatie kortsluitbestendig is? De sprog kan kennelijk tot 1 ampere prima aan qua kortsluitbeveiliging. En in combi met het bijbehorende kleine voedingsblokje kan de stroom nooit veel groter worden bij een kortsluiting. => "ik mag foutjes maken".

En het probleem bij denobis is dan dus dat de kortsluitbestendigheid van de sprog het niet overleeft als je er zijn 4x zo sterke voeding voor zet?

Reinout

Maak je niet druk hoor, je voeding schakelt af bij iets meer als 2 A. Echter heb je door gebruik te maken van de geadviseerde voeding weinig tot geen kans op kortsluiting aan de zijde van de input. De twee draden van de voeding gaan direct naar de klemmen van de Sprog en er zitten geen andere gebruikers die voor een sluiting kunnen zorgen.

In tegen stelling tot de opstelling van Denobis die een zware voeding gebruikt waarmee hij ook zijn digitale systeem voed, en wellicht ook andere items. De kans op kortlsuiting is daar groter door de aanwezigheid van verdeelpunten en eventuele blootliggende geleiders.


Het rare is de sprog geeft wel spanning af maar doet verder niets en geeft aan sluiting op het spoor.
We hebben hier in middels wel een vermoeden  wat een oorzaak zou kunnen zijn.
We hebben wat gemeten aan een motortje met vliegwiel en bij stoppen komt er een tegen emk.
Dat krijgt de sprog dus ook te verwerken en zou dus een oorzaak kunnen zijn maar bewijzen kunnen we het niet.
Maar goed ding gaat retour ik wacht wel af wat de fabrikant zegt.
Morgen ga ik de Z21 als programmer gebruiken en daar kun je als ik de gebruiksaanwijzing moet geloven als je 1 lok op het spoor hebt staan gewoon op het hoofdspoor programmeren dus zal dan ook beter beveiligd zijn.

De melding shortage output terwijl er niks is aangesloten word veroorzaakt door een sluiting op de programmeeruitgang, ergo je hebt dus iets van een piekbelasting (valt kortsluiting onder, maar ook een te hoge aanloopstroom) veroorzaakt op de uitgang.

Wat de fabrikant gaat zeggen, dat kan ik ondanks dat ik niet helderziende ben al wel verklappen.

De Z21 kan alleen POM programmeren op de main track, voor volledig programmeren gebruik je de Program track. Maar ook die zal onherroepelijk kapot gaan als je niet eerst achterhaalt waarom er in korte tijd 2 keer een Sprog van 3 Ampere sneuvelt..... Maar dat is inmiddels als zo vaak gezegd hier.

Succes met de Z21 :)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

denobis

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #49 Gepost op: 30 november 2021, 11:13:23 »
Net de log bestanden van de lapvoeding bekeken van die eerste sprog stroom is niet boven de 600 ma geweest !!!!!
Spanning niet boven de 15,1 v geweest.
Programmeerbare lapvoeding aangesloten op een pc!
Maar maakt verder niet uit we zijn er hier een beetje klaar mee.
1 ding is mij wel duidelijk maar voor ik daar uitspraken over doe wacht ik het verhaal van de fabrikant af.
Garantie of geen garantie doet nu even niet ter zake.
Gaat mij om de echte oorzaak te achterhalen daar vandaan heb ik een vriend van mij die elektronicus is bij een frequentie regelaar fabrikant  gevraagd om hier alles na te zien .
Die kon ook geen aanwijsbare oorzaak vinden maar had wel een theorie.
Als hij gelijk heeft dan horen we dat wel van de fabrikant.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2021, 11:26:51 door denobis »

VvKan

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #50 Gepost op: 30 november 2021, 11:38:13 »
Misschien een rare vraag, maar ben jij soms een bèta-tester of hoe dat ook heten mag?
Ik heb heel veel apparatuur, maar ik heb als "normale" gebruiker nog nooit gegevens over voltages en ampères laten verzamelen op een pc.  Waarom zou ik ?  Tenzij ik zou willen weten hoe ver ik kan gaan.  En jij hebt alles bijgehouden, ook van je eerste kapotte sprog blijkbaar.

Waarom?

(Destructieve) Test voor de fabrikant ?    Die test is in iedere geval geslaagd !

Ik snap iets niet. Leg eens uit.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15459
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #51 Gepost op: 30 november 2021, 11:46:26 »

Gaat mij om de echte oorzaak te achterhalen daar vandaan heb ik een vriend van mij die elektronicus is bij een frequentie regelaar fabrikant  gevraagd om hier alles na te zien .

Ik werk in de papierindustrie en ook met frequentieregelaars... Die dingen hebben totaal NIETS met een Sprog of DCC te maken. Iets met appels en peren... ::)

denobis

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #52 Gepost op: 30 november 2021, 11:54:00 »
Ik was een service engineer in de food industrie en tevens T.U.V. gecertificeerde keurmeester.
Aangezien ik nogal eens wat knutsel met diverse elektronica en oa programmatjes schrijf voor arduino en daar mee experimenteer heb ik zo'n voeding.
Aangezien de boel zo ingesteld is dat hij de log bestanden automatisch opslaat kon ik het terug vinden na enig zoeken.
Ook mijn multimeter en scope zijn via bluetooth en wifi aangesloten op deze pc .
Altijd handig als je later wat wil bekijken .
En ja ik heb in mij leven best wel eens wat opgeblazen maar daar kon ik altijd wel de oorzaak van terug vinden, maar nu kan ik dat niet en dat frustreert me wel een beetje.
Ook die vriend kon geen aanwijsbare oorzaak vinden.(had wel een theorie maar dat houd ik even voor me tot de uitspraak van de fabrikant).
@ Ronald halma die man is mede eigenaar van Elma Soest moet jou dus wel bekend zijn.
En die ziet echt wel of er een fout in de installatie zit.
En sterker nog we hebben hier de boel op een blokuitgang van dinamo gezet en totaal geen fout kunnen ontdekken.
@ Martin 15v is 15 v die lapvoeding is zeer stabiel en zeer goed beveiligd.
Nu verkoop je een hoop onzin.
Ik wil gewoon de oorzaak achterhalen hebben verder niets meer met die defecte sprog gedaan.
Er is een theorie nu en als dat bevestigd word dan hoor je dat wel.
Het is een zeer steekhoudende theorie dat kan ik je wel vertellen.
En als die theorie bevestigd word kan dat ook met een originele voeding gebeuren.
Het lijkt er op dat de sprog tegen 1 ding niet kan en dat beaam ik dat er hier gebeurd is.
En dat is iets wat er met die Z21 niet kan gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2021, 12:20:08 door denobis »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #53 Gepost op: 30 november 2021, 11:56:32 »
Deze moet je me toch echt even uitleggen Hans,

Je hebt de eerste Sprog gevoed met een labvoeding?
De Sprog die nu stuk is voedt je met een Meanwell LRS-15-15 voeding, en een labvoeding voor datalogging?

In beide gevallen zal de fabrikant zeggen dat het een gevalletje eigen schuld is, je wijkt in alle opzichten af van hetgeen de fabrikant voorschrijft.

Zelf experimenteren mag, maar dan is schade niet te verhalen op een fabrikant. In het geval van jezelf heb je inmiddels genoeg bewijslast geleverd voor een fabrikant om per direct het verzoek tot garantie te verwerpen. En aangezien dit een excentriek geval betreft en er geen reden tot verdenking is van een ontwerpfout of productiefout verwacht ik niet dat die er onderzoek naar zal gaan doen. De tijd gaan ze niet steken in iets waarvan de oorzaak overduidelijk is, verkeerd gebruik. Inmiddels heb je zelf al genoeg aangedragen dat er is afgeweken van de voorschriften.

In dat geval heeft Ronald absoluut gelijk, je haalt er van alles bij wat totaal niks te maken heeft met modelspoortechniek. Industriële automatisering is compleet anders, en als regeltechicus kan ik dat beamen.

Maar proberen kan nooit kwaad.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

VvKan

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #54 Gepost op: 30 november 2021, 12:01:18 »
Geen oordeel over het geheel, maar ik herinner me wel volgende uitspraak uit mijn opleiding, aansluitend op "maar proberen kan nooit kwaad":

Schuw nooit een experiment, maar verwacht wel rook.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15459
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #55 Gepost op: 30 november 2021, 12:03:36 »
@ Ronald halma die man is mede eigenaar van Elma Soest moet jou dus wel bekend zijn.


Ik werk ermee, wil niet zeggen dat ik elk bedrijf ken dat die dingen produceert. Ik ken ook veel soorten soep, toch ken ik niet alle fabrikanten ervan  :)

Het benoemen van alle expertise die jij of je vrienden in huis hebben leidt nog steeds niet tot het gewenste eindresultaat. Daarmee zou ik even de reactie van afwachten van de producent.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #56 Gepost op: 30 november 2021, 12:04:13 »
Plug and pray, than search for smoke

 ;D ;D ;D
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #57 Gepost op: 30 november 2021, 12:12:14 »

Nu verkoop je een hoop onzin.


* Ziet de laatste sprankje meewerkendheid vervliegen *

Al kom je met een heel peloton aan experts je verhaal en relaas is naast plausibel, onsamenhangend ook vol met tegenstrijdigheden. Maar Ronald schreef het al meer, je luistert niet bepaalt naar de adviezen die hier gegeven worden waar men je hier wilt helpen. Het is echt jammer dat je nu persoonlijk gaat worden, dat is jouw keuze, dan zijn de gevolgen daarvan ook voor jezelf.

Met deze opmerking is voor mij de zaak gedaan, ik wens je veel plezier toe met je hobby en verder onderzoek naar de oorzaak. Wij weten het al.


« Laatst bewerkt op: 30 november 2021, 12:13:55 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25331
    • Pagina van klaas
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #58 Gepost op: 30 november 2021, 12:22:05 »
Ik werk in de papierindustrie en ook met frequentieregelaars... Die dingen hebben totaal NIETS met een Sprog of DCC te maken. Iets met appels en peren... ::)
Als die vriend echt diep in de elektronica van die frequentieregelaars zit kan hij waarschijnlijk wel achterhalen wat er stuk is in de Sprog. Dan blijft alleen nog de vraag waarom het stuk is gegaan.

denobis

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer.
« Reactie #59 Gepost op: 30 november 2021, 12:28:28 »
@ Martin dit is niets persoonlijks we denken hier de oorzaak inmiddels te weten.
Het hele voedings verhaal doet hier in niets terzake.
Het ging er mij om wat is er fout gegaan en we denken nu het te weten.
Maar om het te bewijzen word wat lastig aangezien er dan weer een sprog zou kunnen overlijden.
Die vriend had een theorie en ik kan beamen dat dat inderdaad gebeurd is.
Maar normaal gesproken zou een apparaat daar niet mee mogen overlijden maar dat is met die sprog vermoedelijk toch gebeurd.