Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 12:58:12
Roco digitaal met eerste lokmuis
door
Remunj
Vandaag
om 12:54:02
NTM goederenwagens in Spoor-0
door
Eric B
Vandaag
om 12:47:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Floris
Vandaag
om 12:45:50
Aansturing via Arduino werkt niet goed
door
wimk
Vandaag
om 12:45:14
Vraagje Marklin 60760 decoder format
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:38:09
Numansbaan, TT, 310x125
door
tonp7
Vandaag
om 12:35:07
Rondom Charlois
door
hrp
Vandaag
om 12:28:42
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 12:15:14
Dg spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 11:19:06
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
door
Bob R.
Vandaag
om 11:18:47
Nederdam, H0 1970 - 1990
door
Pascal77
Vandaag
om 11:08:00
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 10:58:42
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 10:55:47
Kruising Blauwkapel verdwijnt
door
Peter Kleton
Vandaag
om 10:55:35
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop
door
Jeroen Water
Vandaag
om 10:51:24
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm
door
MathynK
Vandaag
om 10:48:11
Roco NS Vectron in NS-flow design
door
wob
Vandaag
om 10:43:36
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Willem1951
Vandaag
om 10:40:45
Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as
door
Duikeend
Vandaag
om 10:38:29
Blauwe verf gezocht voor Venice-Simplon-Oriënt-Express H0 van Rivarossi
door
sncf231e
Vandaag
om 10:04:38
vreemd gedrag decoder
door
VvKan
Vandaag
om 09:38:46
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Benelux795
Vandaag
om 09:30:37
Roco NS plan V
door
VulcanRaven
Vandaag
om 09:15:56
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 08:26:16
Rijverlichting verkeerd om
door
dijkstra_jasper
16 mei 2022, 23:40:15
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
16 mei 2022, 23:22:51
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
door
NS264
16 mei 2022, 23:22:44
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
door
MOVisser
16 mei 2022, 23:21:56
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus
door
meino
16 mei 2022, 22:58:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0 (gelezen 3763 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3337
Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #30 Gepost op:
12 januari 2022, 11:14:15 »
Afgelopen weekend niet heel veel tijd gehad, maar toch behoorlijk wat kleine zaken
kunnen behandelen, onder andere het eerste deel van de details onder de rijtuigbak.
De eerste onderdelen, en daarbij ook de meest belangrijke, zijn de 2 AEC 220 motoren.
AEC 220
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De witmetalen exemplaren in de kit waren "ok" maar duidelijk niet uit de zelfde mal
en dus behoorlijk ongelijk kwa vorm, iets wat niet met wat vijlen en schuren te
repareren was.
Dus uit styreen en messing 2 nieuwe gelijke motoren gemaakt, de witmetalen delen
die bruikbaar waren aangezet en voilà, 2 passende motoren.
Undercarriage bits and bobs.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Daarna verder gegaan met het schoonmaken en fatsoeneren van de overige onderdelen
onder de rijtuigbak, de verwarming, motor, koeler en batterijkast.
Alle delen zijn behoorlijk "grof" gegoten dus er is best nog wel wat nawerk om ze
acceptabel te krijgen, detailwerk zal ik op basis van foto's nog gaan aanbrengen.
Underframe details.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En dan de andere zijde van het model, daar zit ook genoeg apparatuur onder de rijtuigbak
en dat zit nu nagenoeg allemaal op de juiste plek.
In het midden komen nog 2 brandstoftanks en de transmissie's voor de aandrijving.
Daarbij moet ik nog wel even om de speaker heen werken, een ESU 50344 4ohm bass reflex.
Al met al wordt het model zo steeds completer, en zwaarder, door alle witmetaal.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
RobbertJan
Offline
Berichten: 3337
Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #31 Gepost op:
19 januari 2022, 19:45:37 »
Ondertussen weer een week verder en ik heb aardig wat vorderingen gemaakt met het
treinstel, o.a. zijn aangebracht de messing brandstoftanks, één is zodanig aangepast
dat deze ruimte laat voor de speaker.
Speaker mounting.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Speaker mounting.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Daarna ben ik begonnen met het schoonmaken en fatsoeneren van de onderdelen voor
het stuurstandrijtuig, de DTCL, zodat deze straks ook is voorzien van alle onderdelen
onder de rijtuigbak.
Class 101 DTCL
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Het was nog best wel even stoeien met de posities van de onderdelen, de gebruiksaanwijzing
liet daar toch wel even te wensen over, maar gelukkig zijn er genoeg foto's te vinden voor
referentie.
Class 101 DTCL
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Met name de apparaatkasten aan de linker zijde brachten wat kopzorgen mee, nu zitten ze
zo goed als op de juiste plek evenals de beide standkachels.
Daarna was het tijd voor de onderdelen van het remwerk, de vacuümcilinders zijn op de
juiste plek gezet en daarna kon het stangenstel geassembleerd worden.
Brake system details
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Ik had geen 2mm messing staf in huis dus het is styreen geworden, het heeft toch niks te lijden.
Brake system details
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Aan de andere kant het zelfde verhaal, de vacuümtank ligt nog los gezien ik nog geen duidelijke
locatie heb kunnen ontdekken waar deze opgehangen moet worden.
Een mooi stukje verder in ieder geval.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
RobbertJan
Offline
Berichten: 3337
Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #32 Gepost op:
22 januari 2022, 10:31:24 »
Gister één van de laatste grotere klusjes klaargemaakt, de 2 uitlaatpijpen onder de motorwagen.
Met name de onderstaande had wat voeten in aarde door de aparte vorm, enkele van de
apparaatkasten moesten ook even weer los zodat de uitlaat op de juiste plek gezet kon
worden, daarna alles weer terug geplaatst waarbij de uitlaat ook op enkele plekken
vastzit aan de apparaatkasten. (gewoon voor de stevigheid)
De eerste demper direct na het spruitstuk is in de lengte nog ingekort omdat deze te
groot bleek te zijn, daarmee hing de uitlaat ook niet horizontaal en dus heb ik dit
onderdeel aangepast, een millimeter er af was voldoende.
De eigenlijke uitlaatpijp is van 2 millimeter styreen staf gemaakt, de bochten zijn
er in gebogen met de hand en daarna ingesmeerd met plasticlijm zodat het materiaal
zacht genoeg werd om zijn vorm te behouden, nu een dag later is alles stevig en
blijft het materiaal mooi in zijn uiteindelijke vorm.
Class 101 exhaust work
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Class 101 exhaust work
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Ook de andere kant heeft natuurlijk een uitlaat, deze is lang niet zo ingewikkeld en
deze dat er dan ook in een kwartierje onder.
Class 101 exhaust work
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Class 101 exhaust work
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Vandaag maar eens kijken wat er verder nog aan details aan te brengen is.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
RobbertJan
Offline
Berichten: 3337
Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #33 Gepost op:
23 januari 2022, 14:07:13 »
Vandaag al weer een hoop gedaan, diverse details uitgewerkt in styreen en aangebracht.
Underframe detailing
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Onder beide brandstoftanks zitten stalen beugels en die zijn nu aanwezig, gemaakt uit
een stripje 0,4 x 0,75 met een lengte 0,5mm staf.
Underframe detailing
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De brandstoftank onder de stuurstand zit weer heel anders vast, U profiel 1,5mm is hier
aangebracht om beide beugels weer te geven, beide vulleidingen zijn ook nog aangepast
gezien deze rechtstandig uit de tank komen en pas later onder een hoek naar boven
wijzen.
Underframe detailing
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Onder de motorwagen is de tank goed zichtbaar, het ziet er direct stukken beter uit als
wanneer de tank "kaal" is.
Underframe detailing
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Aan de andere kant het zelfde verhaal, hier wordt het zicht wel bijna geheel weggenomen
door de batterijkast, hier is met 0,5mm vierkant profiel ook detail aangebracht.
Er is nog genoeg ander detailwerk om mij bezig te houden tot het weer dusdanig is dat ik
weer buiten kan gaan spuiten, al was het maar primer.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
RobbertJan
Offline
Berichten: 3337
Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #34 Gepost op:
02 februari 2022, 14:15:12 »
Inmiddels weer een weekje verder en ik heb toch wel het één en ander kunnen doen
aan het treinstel, o.a. de details aan de bufferbalken waarbij de stekkerdozen voor
het multiple rijden als eerste zijn aangebracht.
Class 101 Vacpipes
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Daarna heb ik even lopen stoeien met de bijgeleverde witmetalen vacuümslangen maar
deze bleken uiteindelijk gewoon niet bruikbaar, na een half uurtje zoeken in de stapel
met overblijfselen van kitjes vond ik nog 4 complete setjes voor het maken van
vacuümslangen.
Class 101 Vacpipes
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Na behoorlijk wat vijlen en wat soldeerwerk heb ik een set ophangbeugels gemaakt voor de
slagen alsmede de details op de bufferbalk, de "slangen" zijn veertjes en ze zijn uit de houder
te nemen en kunnen onderling doorverbonden worden.
Class 101 Vacpipes
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Van voren ziet het er nu ook "compleet" uit, de kabels voor het multiple gedeelte komen
na het spuiten aan bod, de stukjes messingdraad in de stekkers zijn om de kabel over heen
te schuiven met een beetje lijm.
Om vervolgens buiten te kunnen rijden is goede en slijtvaste stroomafname geen overbodige
luxe, dus na wat denkwerk heb ik een mooie oplossing bedacht welke reeds na bewerkt is.
Bogie Pickup Mount
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Een complete houder die vastgeschroefd wordt onder het draaistel, zodoende kan ik altijd een
plunjer vervangen mocht deze toch versleten zijn.
De houder is inmiddels na bewerkt en deze is nu niet meer zichtbaar vanaf de zijkant, de scherpe
hoeken zijn er af gehaald en het geheel is nu klaar voor de volgende stap.
De houders voor de plunjers zijn van Slaters, de plunjers worden van Schnellenkamp, deze passen
ook prima in de iets fijner uitgevoerde houders van Slaters.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
RobbertJan
Offline
Berichten: 3337
Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #35 Gepost op:
03 februari 2022, 10:51:54 »
Gister avond nog even verder geklooid met de stroomafname in de draaistellen.
Plunger pickup setup.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De frames uitgelijnd en gaatjes doorgeboord in het draaistelframe, daarna de
geleidebussen voor de plunjers verlijmd en eens gekeken hoe dat er dan uit ziet.
Plunger pickup setup.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Vanaf de zijkant is het nauwelijks zichtbaar, zeker wanneer alles straks zwart
gespoten is.
3 van de 4 draaistellen zijn zo behandeld, het motordraaistel is compleet anders
kwa opbouw en zal ook andere stroomafname krijgen, waarschijnlijk met een
setje fosforbronzen sleepcontacten zodat alle assen straks netjes stroom afnemen.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
RobbertJan
Offline
Berichten: 3337
Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #36 Gepost op:
23 februari 2022, 12:02:01 »
Zo, na een kleine "writers block" gister weer met de Class 101 verder gegaan.
Ditmaal de bevestiging van de kap aan het onderstel klaargemaakt.
De bedoeling was, althans volgens de bouwbeschrijving, om vrij grove
schroeven direct in het plastic te schroeven, naja, dat is reden tot ellende.
In de kap worden 2 (of 3) dwarsverbindingen verlijmd, t.h.v. de deuren.
Deze heb ik alvorens eerst voorzien van een messing strip met daarop
gesoldeerd m2 moertjes van King microschroeven, dit zijn hoge moeren dus
met voldoende draad.
Class 101 body stretchers
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Class 101 body stretchers
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Het messing is vervolgend op de plastic dwarsverbindingen verlijmd en daarna
in de kap verlijmd met ABS Cement, een hoeklijntje is voor de stevigheid aangebracht.
Class 101 body stretchers
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Body fastners etc for the 101
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De dwarsverbinding komt niet in contact met het onderstel maar dient straks als ophangpunt
voor het interieur, het onderstel rust op de kleine uitsparing in de wand en onder op de cabine.
Body fastners etc for the 101
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Beide kappen zijn nu voorzien, de bovenste is even anders en heeft een extra
(witte) dwarsverbinding, dit omdat de locatie van de speaker verhinderde
dat de bevestiging op de "correcte" plek kwam t.h.v. de deuren, gelukkig zit
er niks bijzonders op deze plek, de bagageafdeling wordt toch afgeschermd i.v.m.
de aanwezigheid van de motor en decoder.
Dapol Class 122
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Kan ze straks mooi met d'r zusje, een Class 122, de baan op
Gr,
Robbert Jan.
«
Laatst bewerkt op: 24 februari 2022, 08:57:35 door RobbertJan
»
Gelogd
Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Huup
Offline
Berichten: 5383
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #37 Gepost op:
23 februari 2022, 20:13:04 »
Tjonge, wat een prachtig bouwpakket, zeg!
Gelogd
Heen, En en Weer
RobbertJan
Offline
Berichten: 3337
Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #38 Gepost op:
24 februari 2022, 09:09:43 »
Hoi Huup,
Het is inderdaad een heel fraai bouwpakket, het is een hoop werk maar
stapje voor stapje komt er steeds meer vorm in en ik kan ook her en der mijn
eigen stempel drukken op de bouw door passende "aanpassingen" te doen.
Zo ook onderstaand ventilatierooster, mooi geetst en ik wordt geacht om deze
zo op de kap te plakken, maar in het echt zit deze nagenoeg geheel vlak met
de wand van de rijtuigbak, dan blijft er maar 1 optie over.
Class 101 side grill and coolant filler
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Door dat ik het rooster er in eerste instantie wel op de bak had gelijmd kon ik met
een scherp mesje de omtrek mooi inkrassen, na het rooster weer verwijderd
te hebben was het een kwestie van aan de binnenzijde een hele reeks gaatjes boren
en deze later met een scherp mesje met elkaar verbinden.
Met een paar kleine vijltjes de opening netjes gemaakt en het rooster in de opening
verlijmd, ziet er toch 10x beter uit.
Class 101 side grill and coolant filler
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Ook halverwege de rijtuigbak kon ik nog een detail aanbrengen, de vulmond van
het koelwatersysteem zit hier in de wand verwerkt, dus voorzichtig een vierkante
opening gemaakt een een stukje hoeklijn in gelijmd, de vulmond en dop moet ik
nog even fabriceren uit wat styreen staf.
Class 101 side grill and coolant filler
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Ondanks dat ik veel buiten de bouwbeschrijving om doe is de kit ook zonder alle
extra moeite best wel goed te bouwen, ik mag graag dat extra stapje doen door
foto's en dergelijke te vergelijken en dan die essentiële details mee te nemen
in de bouw, het is welliswaar een "Easy-Build" kit, maar zeker niet "Easy to Build"
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
tijgernootje
Offline
Berichten: 11160
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #39 Gepost op:
24 februari 2022, 13:36:18 »
Zo lezende ligt het net iets anders.
Het is waarschijnlijk wel "easy to build" ,maar jij maakt het niet easy to build door aanvulllende eisen
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
RobbertJan
Offline
Berichten: 3337
Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #40 Gepost op:
24 februari 2022, 13:53:54 »
Héhé
Dat zal je wel denken, maar zelfs de maker van de kit geeft toe dat deze
treinstellen niet zo "easy to build" zijn, de naam van de firma is gekozen
toen er eenvoudige kits aangeboden werden, die tijd ligt al achter ze
Ik probeer veelal de kit ook zo te bouwen dat ik individueel delen kan
bouwen, spuiten, elektronica en daarna pas de eindassemblage.
Zo werk ik mijzelf niet tegen door al handelingen te moeten doen
aan onderdelen waarvan ik weet dat ik er later niet meer bij kan,
één grote ergernis.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
RobbertJan
Offline
Berichten: 3337
Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
«
Reactie #41 Gepost op:
26 februari 2022, 12:00:04 »
Vanmorgen even stiekem de Class 101 buiten opgesteld voor een paar foto's
na dat ik de trappetjes op de draaistellen had aangebracht.
Class 101 in the garden.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Class 101 in the garden.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Class 101 in the garden.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0