Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0  (gelezen 12214 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #60 Gepost op: 18 juli 2022, 18:46:45 »
De afgelopen dagen is er weer een hoop gebeurt omtrent het Class 101
treinstel, nu dat de ramen er in zitten kon ik een start maken met het
aanbrengen van de decals, belijning, speed whiskers en alle andere kleine
frutsels.

Class 101 Striped and with Whiskers. by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 Striped and with Whiskers. by Robbert Jan., on Flickr

Dit is zeker geen werkje dat even in een uurtje gedaan is, het grootste deel
van de afgelopen zaterdag is er in gaan zitten maar dan is het resultaat er ook
naar, gewoon netjes  (y)

Gister kon ik dan mooi nog even een klooien op de tuinbaan, de Class 101
wordt nog opgeduwd door de Class 121 gezien ik alle elektronica nog moet
installeren, dit vergt nog wel even tijd.

Class 101 on the line. by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 on the line. by Robbert Jan., on Flickr

Als straks alle decals zitten spuit ik er nog een laagje vernis overheen, dat kan
nog mooi voor dat het glas er in geplaatst wordt.

En dan ook nog wat bewegende beelden van gisteren.

<a href="https://www.youtube.com/v/xg616t0_tEM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/xg616t0_tEM</a>



Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #61 Gepost op: 18 juli 2022, 19:56:41 »
Netjes hoor!

De sierbanden en de speed whiskers dekken goed op de groene verf. Ik zie geen of bijna geen groen zweem.  (y)

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #62 Gepost op: 18 juli 2022, 20:01:33 »
Fraai hoor!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #63 Gepost op: 20 juli 2022, 10:49:33 »
@ Rob,

Het valt inderdaad heel erg mee, de groene zweem was zichtbaar bij de natte
transfers (waterslide) maar na het drogen praktisch verdwenen, de decals zijn
heel dun en fragiel dus het was wel een uitdaging om er niet te veel mee om
te klooien  ;D

@ Marc,

Bedankt!


Op het moment is het veel te warm om wat te doen aan de tuinbaan en of
het materieel, daarintegen toch nog een video van afgelopen zondag met heel
andere tractie ;D


<a href="https://www.youtube.com/v/FHIDoJCp7rk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FHIDoJCp7rk</a>


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #64 Gepost op: 11 oktober 2022, 19:22:47 »
Het is al weer even geleden, door de verbouwing is de werkplek tijdelijk
opgeruimd en kan er alleen af en toe ruimte gemaakt worden om te
werken aan het treinstel.

Wat er zoal is gedaan, de rijtuignummers zijn aangebracht, de nummers
zijn uit een lijst gekozen waar alle bouwseries in vermeld staan, niet geheel
correct omdat mijn treinstel een aparte "headcode" heeft maar "close enough"

IMG_20220911_183352 by Robbert Jan., on Flickr
Motorwagen DMBS E50215

IMG_20220911_183515 by Robbert Jan., on Flickr
Trailer DTCL E56061

Na dit alles deze week het treinstel dan in de zijdeglans gezet om zo de transfers
te beschermen, helaas gaf 1 decal problemen en werd er even gepostzegeld.

IMG_20221011_170229 by Robbert Jan., on Flickr

Het is niet "fraai" maar ondanks dat geeft het wel karakter en het weegt op
tegen het compleet opnieuw spuiten en transfers aanbrengen.
Er komt uiteindelijk nog een laagje zijdeglans overheen.

Onder de vloer is ook genoeg gebeurt, o.a. de stroomafname is klaargemaakt.

Class 101 wiring and pickups for Dcc operation by Robbert Jan., on Flickr

En het meest uitdagende stukje werk, nadat alles al klaar was, het vervangen
van alle wielstellen door nieuwe van Slaters gezien de wielstellen uit de kit
allemaal last hebben van hoogteslag, een niet gecentreerde as.
Dit leid tot trillingen op midden -en hogere snelheden, iets waar ik flink van baalde.
Gelukkig passen de nieuwe assen 1 op 1 en er hoeft alleen iets aangepast te
worden aan de stroomafname omdat deze nu op het plastic hart aandrukt  :P

IMG_20221011_170036 by Robbert Jan., on Flickr

Ook het motordraaistel moest er aan geloven, de nieuwe as is een 1 op 1 vervanging
en het past allemaal zonder enige moeite, dat is dan wel weer lekker.

IMG_20221011_170151 by Robbert Jan., on Flickr


Alles met alles toch weer extra werk maar het is dan straks ook extra leuk om
er mee te rijden, zowel in de tuin als op de toekomstige beursbaan  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #65 Gepost op: 11 oktober 2022, 20:26:45 »
Netjes hoor  (y)

De plakkers op het onderstel gaan zeker nog weg?

Waarom geen klein buisje toegepast als kabelkoker? Staat netter en lijkt beter op het origineel.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #66 Gepost op: 12 oktober 2022, 08:06:41 »
Hoi Rob,

De plakkers waren daar om de kabels even
op de plek te houden tijdens het drogen van
de lijm.

Het idee van een stukje pijp is wel iets waar
ik wat mee kan, zal eens kijken of ik een passend
stukje heb liggen, dat is inderdaad wel mooier.

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #67 Gepost op: 02 november 2022, 19:00:12 »
Tussen alle andere gebouw door eens verder met het treinstel.

Na wat testen op de tuinbaan bleken de nieuwe plunjer contacten
geen succes, te veel weerstand waardoor het motordraaistel doorslaat.
Dus terug gevallen op het oude vertrouwde, fosforbrons.

Class 101 wiper pickups by Robbert Jan., on Flickr

De messing plaatjes waren al aanwezig en eigenlijk voor dit specifieke
doel, de slepers er aan vast solderen, bij deze, het zit prima en zonder
extreme druk op de wielen, het rolt nu door in plaats van direct te stoppen.

Dit geeft dan weer moed om het volgende project aan te pakken, beglazing
en dergelijke, weinig foto's want ik heb dit in één adem gefixt.

IMG_20221102_124300 by Robbert Jan., on Flickr

Aan de voorzijde heb ik vandaag verder gewerkt aan de verlichting, eerst de
lichtgeleiders in de openingen gelijmd met Kristal Klear en daarna alle ledjes
klaargemaakt voor het betere plakwerk.

IMG_20221102_124323 by Robbert Jan., on Flickr

De ledjes zelf solderen is altijd even een gepeuter, gelukkig kan er in spoor 0
een hoop meer gedaan worden met een maatje grotere led's dus voor deze
keer 0805 warm wit en 0603 rood gebruikt.

IMG_20221102_124225 by Robbert Jan., on Flickr

De frontseinen zitten gepaard, waarbij de rode led onder in de lichtgeleider zit en
de witte gecentreerd, dit is iets wat ik bij enkele bewaarde treinstellen heb waargenomen.

En uiteindelijk eindig je dan met spagetti, een hele lading aan ledjes op de plek
gehouden met een stukje tape en verlijmd met Kristal Klear.

IMG_20221102_170939 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20221102_170921 by Robbert Jan., on Flickr

Voor de diverse seinbeelden heb ik apart schakelbare led's aangebracht.
Daarmee kan ik een headcode tonen uit het stoomtijdperk die dan weer
correspondeerd met het type trein, dwz, stoptrein, sneltrein of ledig materieel.
En uiteraard sluitseinen, verlichte bestemmingsaanduiding en cabineverlichting.

Voor dit alles ben ik wel 2 decoders nodig, domweg omdat ik zoveel functies er
in wil bouwen, maar aan de andere kant, het scheelt een enorme bundel
aan kabels tussen de rijtuigen, straks zijn het er slechts 2, voor de railspanning.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #68 Gepost op: 22 februari 2023, 18:53:30 »
Het is al weer even geleden, maar ik heb weer tijd (en zin) gevonden om
verder te gaan met de bouw van de Class 101.

Allereerst moet de verlichting klaargemaakt worden voor het gebruik
onder DCC, dus een hoop draadjes moeten aan elkaar geknoopt worden
met her en der een paar weerstandjes.

Class 101 Lighting by Robbert Jan., on Flickr

De bedrading loopt door een paar buisjes die in het plafond verlijmd zijn.
De blauwe + draden door 1, de rest door de andere en straks afgedekt
door een ledstrip voor de binnenverlichting.

Class 101 Lighting by Robbert Jan., on Flickr


<a href="https://www.youtube.com/v/E_msRXBG-u0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/E_msRXBG-u0</a>

Wellicht nog wel het allerbelangrijkste, de stroomafname en de overdracht
van de railspanning tussen de beide rijtuigen, nu is het spoor 0, dus er is
wel wat leuks mogelijk.

Class 101 MU cables pt2 by Robbert Jan., on Flickr

Bij de kit zitten gegoten witmetalen delen die de stekkers en contra stekkers
imiteren, dat is allemaal prima, zeker met een kabeltje er aan lijkt het leuk.
Maar.... het is niet functioneel, of toch wel  ;D

Class 101 MU cables pt2 by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 MU cables pt2 by Robbert Jan., on Flickr

Tussen de beide rijtuigen zitten in het echt ook 4 kabels dus het kwam heel
mooi uit om deze te gebruiken voor de elektrische koppeling van beide rijtuigen.
De railspanning is gekoppeld aan de onderliggende rail, dus links is linker rail
en rechts is rechter rail, zodoende geen kans op sluiting.


Het volgende op de agenda is de vacuumleidingen tussen de rijtuigen en een
losse persluchtleiding, dan is ook dat klusje afgerond.

Kwa aandrijving ben ik nog zoekende naar iets wat in het draaistel te plaatsen
is ipv een omhoogstaande motor, dit is best wel een oogzeer als de kap er
op zit en ik heb liever een complete aandrijving in het draaistel, even zoeken....


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #69 Gepost op: 22 februari 2023, 20:48:12 »
RobbertJan,

Werkt toch wel mooi strak met die kabelkokers. Aangezien het plafond ook wit is zie je er niets van.

Ben je niet bang dat de kabelverbinding tussen de rijtuigen zich zal loswerken tijdens het rijden?


Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #70 Gepost op: 22 februari 2023, 20:53:51 »
Het wordt echt een mooi ding, Robbert Jan.  (y)

Leen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #71 Gepost op: 22 februari 2023, 22:39:31 »
Hallo Rob,

Het plafond is inderdaad ook wit, er zit een "slot" over de gehele lengte van het plafond
voor het bouwen van het model (er kunnen blokken in met schroefdraad om zo de
bak te kunnen klemmen tijdens het lijmen.
Dit komt achteraf heel goed van pas om bedrading weg te werken, alsmede de
binnenverlichting zodat deze ook niet opvalt.

De stekkers moeten zich bewijzen, door de lus in de draden zou het geen probleem moeten
zijn maar we gaan het meemaken wanneer ik ga testrijden, ik kan er altijd een wigje tussen
maken zodat de stekkertjes iets strakker zitten, maar hopelijk is het niet noodzakelijk.


@Leen, Thanks!


Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #72 Gepost op: 27 februari 2023, 12:50:40 »
Gister nog even aan het stoeien geweest met de sluitseinijzers op het model.
Omdat ik een set buffers (type OLEO) gebruik van de firma Markits passen de
bijgeleverde sluitseinijzers niet meer, aanpassen is geen optie door het
specifieke karakter van de geëtste delen.

Dan maar op zoek naar een compromis, en dat kwam in de vorm van overgebleven
druprail etsen, die kunnen na wat vijlen en een strakke 90 graden hoek mooi
als sluitseinijzers dienen.

IMG_20230226_164117 by Robbert Jan., on Flickr

Een kleine uitsparing in de bufferbalk boven de eigenlijke positie en daarna vastzetten
met een druppeltje secondelijm, klaar.

IMG_20230226_163643 by Robbert Jan., on Flickr

De lantaarn is van Modelu en zal tzt voorzien worden van een rode led, achter de
bufferbalk zit een stekkerverbinding weggewerkt zodat de lantaarn aangesloten
kan worden afhankelijk van het gebruik, er zitten ook vaste sluitseinen op het treinstel.


Daarna maar eens aan het stoeien geweest met een mogelijk plan voor een spoor 0
baantje op basis van 2 oude module's van het voormalige "Leek Junction" aka Scones Please.

0 gauge heritage railway by Robbert Jan., on Flickr

Het idee is een heritage railway, met perrons, een locomotiefloods en het deels gebouwde
seinhuis "Cranmore"

Het wordt allemaal vrij compact met 2,4 meter bij 40 centimeter is het spelen met de
ruimte maar al met al is het denk ik een mooie baan om materieel op te showen.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #73 Gepost op: 02 maart 2023, 19:59:15 »
De afgelopen dagen even aan het spelen geweest met ideeën voor de nogal aanwezige
aandrijving in de motorwagen, waarbij de elektromotor rechtop in de bagageruimte steekt.

Niet de meest fraaie oplossing maar wel functioneel, echter wou ik wel wat subtielers en
dan ook nog ingebouwd in het motordraaistel.

New traction motor setup by Robbert Jan., on Flickr

Even rondneuzen leverde een mooie passende combinatie op van micro vertragingsmotor (1:6)
en een messing rondsel met passend kunststof tandwiel.
Gekocht bij Lemo Solar in Duitsland gezien ik wist dat deze firma erg veel speciaal aandrijvingen heeft.

Het draaistel zelf is al voorzien van een ketting tussen beide assen, prima, die laat ik mooi zitten
en dan past dan allemaal maar net.

New traction motor setup by Robbert Jan., on Flickr

New traction motor setup by Robbert Jan., on Flickr

New traction motor setup by Robbert Jan., on Flickr

Al met al geslaagd en op de transformator loopt het soepel en nagenoeg geruisloos.

Ik heb voor de bevestiging een messing frame gemaakt dat vastzit op de bevestingspunten
van de originele motor, dus er niks aangetast dat terugbouwen naar de oude situatie verhinderd.

Zojuist heb ik beide onderstellen gekoppeld gehad en met deze kleine motor komt het
zonder morren van de plek  (y)


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #74 Gepost op: 02 maart 2023, 20:10:09 »
RobbertJan

Waarom geen twee motoren? Heb je wat meer oempf, lijkt me wel iets wat nodig voor spoor 0 zeker als je er buiten mee gaat spelen en nog een karretje er achter plakt.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40