Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0  (gelezen 11995 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2022, 11:14:15 »
Afgelopen weekend niet heel veel tijd gehad, maar toch behoorlijk wat kleine zaken
kunnen behandelen, onder andere het eerste deel van de details onder de rijtuigbak.

De eerste onderdelen, en daarbij ook de meest belangrijke, zijn de 2 AEC 220 motoren.

AEC 220 by Robbert Jan., on Flickr

De witmetalen exemplaren in de kit waren "ok" maar duidelijk niet uit de zelfde mal
en dus behoorlijk ongelijk kwa vorm, iets wat niet met wat vijlen en schuren te
repareren was.

Dus uit styreen en messing 2 nieuwe gelijke motoren gemaakt, de witmetalen delen
die bruikbaar waren aangezet en voilà, 2 passende motoren.

Undercarriage bits and bobs. by Robbert Jan., on Flickr

Daarna verder gegaan met het schoonmaken en fatsoeneren van de overige onderdelen
onder de rijtuigbak, de verwarming, motor, koeler en batterijkast.
Alle delen zijn behoorlijk "grof" gegoten dus er is best nog wel wat nawerk om ze
acceptabel te krijgen, detailwerk zal ik op basis van foto's nog gaan aanbrengen.

Underframe details. by Robbert Jan., on Flickr

En dan de andere zijde van het model, daar zit ook genoeg apparatuur onder de rijtuigbak
en dat zit nu nagenoeg allemaal op de juiste plek.
In het midden komen nog 2 brandstoftanks en de transmissie's voor de aandrijving.
Daarbij moet ik nog wel even om de speaker heen werken, een ESU 50344 4ohm bass reflex.

Al met al wordt het model zo steeds completer, en zwaarder, door alle witmetaal.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2022, 19:45:37 »
Ondertussen weer een week verder en ik heb aardig wat vorderingen gemaakt met het
treinstel, o.a. zijn aangebracht de messing brandstoftanks, één is zodanig aangepast
dat deze ruimte laat voor de speaker.

Speaker mounting. by Robbert Jan., on Flickr

Speaker mounting. by Robbert Jan., on Flickr


Daarna ben ik begonnen met het schoonmaken en fatsoeneren van de onderdelen voor
het stuurstandrijtuig, de DTCL, zodat deze straks ook is voorzien van alle onderdelen
onder de rijtuigbak.

Class 101 DTCL by Robbert Jan., on Flickr

Het was nog best wel even stoeien met de posities van de onderdelen, de gebruiksaanwijzing
liet daar toch wel even te wensen over, maar gelukkig zijn er genoeg foto's te vinden voor
referentie.

Class 101 DTCL by Robbert Jan., on Flickr

Met name de apparaatkasten aan de linker zijde brachten wat kopzorgen mee, nu zitten ze
zo goed als op de juiste plek evenals de beide standkachels.

Daarna was het tijd voor de onderdelen van het remwerk, de vacuümcilinders zijn op de
juiste plek gezet en daarna kon het stangenstel geassembleerd worden.

Brake system details by Robbert Jan., on Flickr

Ik had geen 2mm messing staf in huis dus het is styreen geworden, het heeft toch niks te lijden.

Brake system details by Robbert Jan., on Flickr

Aan de andere kant het zelfde verhaal, de vacuümtank ligt nog los gezien ik nog geen duidelijke
locatie heb kunnen ontdekken waar deze opgehangen moet worden.

Een mooi stukje verder in ieder geval.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #32 Gepost op: 22 januari 2022, 10:31:24 »
Gister één van de laatste grotere klusjes klaargemaakt, de 2 uitlaatpijpen onder de motorwagen.

Met name de onderstaande had wat voeten in aarde door de aparte vorm, enkele van de
apparaatkasten moesten ook even weer los zodat de uitlaat op de juiste plek gezet kon
worden, daarna alles weer terug geplaatst waarbij de uitlaat ook op enkele plekken
vastzit aan de apparaatkasten. (gewoon voor de stevigheid)

De eerste demper direct na het spruitstuk is in de lengte nog ingekort omdat deze te
groot bleek te zijn, daarmee hing de uitlaat ook niet horizontaal en dus heb ik dit
onderdeel aangepast, een millimeter er af was voldoende.

De eigenlijke uitlaatpijp is van 2 millimeter styreen staf gemaakt, de bochten zijn
er in gebogen met de hand en daarna ingesmeerd met plasticlijm zodat het materiaal
zacht genoeg werd om zijn vorm te behouden, nu een dag later is alles stevig en
blijft het materiaal mooi in zijn uiteindelijke vorm.


Class 101 exhaust work by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 exhaust work by Robbert Jan., on Flickr


Ook de andere kant heeft natuurlijk een uitlaat, deze is lang niet zo ingewikkeld en
deze dat er dan ook in een kwartierje onder.

Class 101 exhaust work by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 exhaust work by Robbert Jan., on Flickr

Vandaag maar eens kijken wat er verder nog aan details aan te brengen is.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #33 Gepost op: 23 januari 2022, 14:07:13 »
Vandaag al weer een hoop gedaan, diverse details uitgewerkt in styreen en aangebracht.

Underframe detailing by Robbert Jan., on Flickr

Onder beide brandstoftanks zitten stalen beugels en die zijn nu aanwezig, gemaakt uit
een stripje 0,4 x 0,75 met een lengte 0,5mm staf.

Underframe detailing by Robbert Jan., on Flickr

De brandstoftank onder de stuurstand zit weer heel anders vast, U profiel 1,5mm is hier
aangebracht om beide beugels weer te geven, beide vulleidingen zijn ook nog aangepast
gezien deze rechtstandig uit de tank komen en pas later onder een hoek naar boven
wijzen.

Underframe detailing by Robbert Jan., on Flickr

Onder de motorwagen is de tank goed zichtbaar, het ziet er direct stukken beter uit als
wanneer de tank "kaal" is.

Underframe detailing by Robbert Jan., on Flickr

Aan de andere kant het zelfde verhaal, hier wordt het zicht wel bijna geheel weggenomen
door de batterijkast, hier is met 0,5mm vierkant profiel ook detail aangebracht.

Er is nog genoeg ander detailwerk om mij bezig te houden tot het weer dusdanig is dat ik
weer buiten kan gaan spuiten, al was het maar primer.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #34 Gepost op: 02 februari 2022, 14:15:12 »
Inmiddels weer een weekje verder en ik heb toch wel het één en ander kunnen doen
aan het treinstel, o.a. de details aan de bufferbalken waarbij de stekkerdozen voor
het multiple rijden als eerste zijn aangebracht.

Class 101 Vacpipes by Robbert Jan., on Flickr

Daarna heb ik even lopen stoeien met de bijgeleverde witmetalen vacuümslangen maar
deze bleken uiteindelijk gewoon niet bruikbaar, na een half uurtje zoeken in de stapel
met overblijfselen van kitjes vond ik nog 4 complete setjes voor het maken van
vacuümslangen.

Class 101 Vacpipes by Robbert Jan., on Flickr

Na behoorlijk wat vijlen en wat soldeerwerk heb ik een set ophangbeugels gemaakt voor de
slagen alsmede de details op de bufferbalk, de "slangen" zijn veertjes en ze zijn uit de houder
te nemen en kunnen onderling doorverbonden worden.

Class 101 Vacpipes by Robbert Jan., on Flickr

Van voren ziet het er nu ook "compleet" uit, de kabels voor het multiple gedeelte komen
na het spuiten aan bod, de stukjes messingdraad in de stekkers zijn om de kabel over heen
te schuiven met een beetje lijm.


Om vervolgens buiten te kunnen rijden is goede en slijtvaste stroomafname geen overbodige
luxe, dus na wat denkwerk heb ik een mooie oplossing bedacht welke reeds na bewerkt is.

Bogie Pickup Mount by Robbert Jan., on Flickr

Een complete houder die vastgeschroefd wordt onder het draaistel, zodoende kan ik altijd een
plunjer vervangen mocht deze toch versleten zijn.
De houder is inmiddels na bewerkt en deze is nu niet meer zichtbaar vanaf de zijkant, de scherpe
hoeken zijn er af gehaald en het geheel is nu klaar voor de volgende stap.

De houders voor de plunjers zijn van Slaters, de plunjers worden van Schnellenkamp, deze passen
ook prima in de iets fijner uitgevoerde houders van Slaters.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #35 Gepost op: 03 februari 2022, 10:51:54 »
Gister avond nog even verder geklooid met de stroomafname in de draaistellen.

Plunger pickup setup. by Robbert Jan., on Flickr

De frames uitgelijnd en gaatjes doorgeboord in het draaistelframe, daarna de
geleidebussen voor de plunjers verlijmd en eens gekeken hoe dat er dan uit ziet.

Plunger pickup setup. by Robbert Jan., on Flickr

Vanaf de zijkant is het nauwelijks zichtbaar, zeker wanneer alles straks zwart
gespoten is.

3 van de 4 draaistellen zijn zo behandeld, het motordraaistel is compleet anders
kwa opbouw en zal ook andere stroomafname krijgen, waarschijnlijk met een
setje fosforbronzen sleepcontacten zodat alle assen straks netjes stroom afnemen.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #36 Gepost op: 23 februari 2022, 12:02:01 »
Zo, na een kleine "writers block" gister weer met de Class 101 verder gegaan.

Ditmaal de bevestiging van de kap aan het onderstel klaargemaakt.
De bedoeling was, althans volgens de bouwbeschrijving, om vrij grove
schroeven direct in het plastic te schroeven, naja, dat is reden tot ellende.

In de kap worden 2 (of 3) dwarsverbindingen verlijmd, t.h.v. de deuren.
Deze heb ik alvorens eerst voorzien van een messing strip met daarop
gesoldeerd m2 moertjes van King microschroeven, dit zijn hoge moeren dus
met voldoende draad.

Class 101 body stretchers by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 body stretchers by Robbert Jan., on Flickr

Het messing is vervolgend op de plastic dwarsverbindingen verlijmd en daarna
in de kap verlijmd met ABS Cement, een hoeklijntje is voor de stevigheid aangebracht.

Class 101 body stretchers by Robbert Jan., on Flickr

Body fastners etc for the 101 by Robbert Jan., on Flickr

De dwarsverbinding komt niet in contact met het onderstel maar dient straks als ophangpunt
voor het interieur, het onderstel rust op de kleine uitsparing in de wand en onder op de cabine.

Body fastners etc for the 101 by Robbert Jan., on Flickr

Beide kappen zijn nu voorzien, de bovenste is even anders en heeft een extra
(witte) dwarsverbinding, dit omdat de locatie van de speaker verhinderde
dat de bevestiging op de "correcte" plek kwam t.h.v. de deuren, gelukkig zit
er niks bijzonders op deze plek, de bagageafdeling wordt toch afgeschermd i.v.m.
de aanwezigheid van de motor en decoder.

Dapol Class 122 by Robbert Jan., on Flickr

Kan ze straks mooi met d'r zusje, een Class 122, de baan op

Gr,

Robbert Jan.

« Laatst bewerkt op: 24 februari 2022, 08:57:35 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #37 Gepost op: 23 februari 2022, 20:13:04 »
Tjonge, wat een prachtig bouwpakket, zeg!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #38 Gepost op: 24 februari 2022, 09:09:43 »
Hoi Huup,

Het is inderdaad een heel fraai bouwpakket, het is een hoop werk maar
stapje voor stapje komt er steeds meer vorm in en ik kan ook her en der mijn
eigen stempel drukken op de bouw door passende "aanpassingen" te doen.

Zo ook onderstaand ventilatierooster, mooi geetst en ik wordt geacht om deze
zo op de kap te plakken, maar in het echt zit deze nagenoeg geheel vlak met
de wand van de rijtuigbak, dan blijft er maar 1 optie over.

Class 101 side grill and coolant filler by Robbert Jan., on Flickr

Door dat ik het rooster er in eerste instantie wel op de bak had gelijmd kon ik met
een scherp mesje de omtrek mooi inkrassen, na het rooster weer verwijderd
te hebben was het een kwestie van aan de binnenzijde een hele reeks gaatjes boren
en deze later met een scherp mesje met elkaar verbinden.

Met een paar kleine vijltjes de opening netjes gemaakt en het rooster in de opening
verlijmd, ziet er toch 10x beter uit.

Class 101 side grill and coolant filler by Robbert Jan., on Flickr

Ook halverwege de rijtuigbak kon ik nog een detail aanbrengen, de vulmond van
het koelwatersysteem zit hier in de wand verwerkt, dus voorzichtig een vierkante
opening gemaakt een een stukje hoeklijn in gelijmd, de vulmond en dop moet ik
nog even fabriceren uit wat styreen staf.

Class 101 side grill and coolant filler by Robbert Jan., on Flickr

Ondanks dat ik veel buiten de bouwbeschrijving om doe is de kit ook zonder alle
extra moeite best wel goed te bouwen, ik mag graag dat extra stapje doen door
foto's en dergelijke te vergelijken en dan die essentiële details mee te nemen
in de bouw, het is welliswaar een "Easy-Build" kit, maar zeker niet "Easy to Build"  ;D


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #39 Gepost op: 24 februari 2022, 13:36:18 »
Zo lezende ligt het net iets anders.
Het is waarschijnlijk wel "easy to build" ,maar jij maakt het niet easy to build door aanvulllende eisen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #40 Gepost op: 24 februari 2022, 13:53:54 »
Héhé  ;D 

Dat zal je wel denken, maar zelfs de maker van de kit geeft toe dat deze
treinstellen niet zo "easy to build" zijn, de naam van de firma is gekozen
toen er eenvoudige kits aangeboden werden, die tijd ligt al achter ze  ;D

Ik probeer veelal de kit ook zo te bouwen dat ik individueel delen kan
bouwen, spuiten, elektronica en daarna pas de eindassemblage.
Zo werk ik mijzelf niet tegen door al handelingen te moeten doen
aan onderdelen waarvan ik weet dat ik er later niet meer bij kan,
één grote ergernis.  ::)


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #41 Gepost op: 26 februari 2022, 12:00:04 »
Vanmorgen even stiekem de Class 101 buiten opgesteld voor een paar foto's
na dat ik de trappetjes op de draaistellen had aangebracht.

Class 101 in the garden. by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 in the garden. by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 in the garden. by Robbert Jan., on Flickr

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #42 Gepost op: 23 juni 2022, 19:46:33 »
Ik heb al even niks meer laten zien, maar er zijn wel degelijk vorderingen
gemaakt bij het bouwen van de Class 101.

Spray painting the underframe and bogies by Robbert Jan., on Flickr

Begin van deze week heb ik allerhande verstevigingen aangebracht onder de
bakken zodat de witmetalen kasten en andere onderdelen stevig zouden
blijven staan.

Daarna zijn beide onderstellen in de primer gezet en dat geeft ineens een
hele andere kijk op de zaken.

Spray painting the underframe and bogies by Robbert Jan., on Flickr


Ook de beide kappen zijn in de primer gezet, geschuurd, gevuld, beetje primer
en weer schuren en wat vullen tot alles strak en na het zin was.

Spray painting the Class 101 by Robbert Jan., on Flickr

Het had een hoop voeten in aarde maar de kappen zijn zodanig glad dat ik er
vertrouwen in heb dat de groene verf er maar éénmalig op hoeft zonder een
herbehandeling.

Painting red and black by Robbert Jan., on Flickr

De beide bufferbalken aan de cabinezijde heb ik rood gespoten, deze worden
weer afgeplakt alvorens het zwart er overheen gaat.

De stand van zaken op het moment is zoals onderstaand, deze foto's zijn van gister.

Class 101 underframes painted by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 underframes painted by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 underframes painted by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 underframes painted by Robbert Jan., on Flickr

De bufferbalken en de details er omheen moeten nog bijgewerkt worden na voorbeeld
maar dat mag de pret niet drukken.

De draaistellen zijn ook nog niet geheel klaar, deze zijn in z'n geheel gespoten omdat de
draaistellen verlijmd zijn, iets wat achteraf anders had gekund, maar goed zo was de
bouwbeschrijving en daar heb ik me helaas aan gehouden  ;D
Ik had met de kennis van nu 1 zijkant losneembaar gemaakt zodat de assen uitneembaar
zijn, dit zou een hoop vergemakkelijken.


Hopelijk binnenkort meer!

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #43 Gepost op: 25 juni 2022, 22:16:03 »
Vandaag verder gegaan met een hele hoop afplak en spuitwerk om zo het gewenste
interieur te krijgen, dat bestaat uit merendeels gebroken wit maar met oranje formica
panelen bij de instapdeuren, oranje..  ;D

Painting the interior bits Class 101 by Robbert Jan., on Flickr

Een hele hoop afplakwerk, de gehele binnenkant is afgeplakt zodat het gebroken wit
niet aangetast werd, waarom zo, wit dekt slecht over zo'n felle kleur.

Painting the interior bits Class 101 by Robbert Jan., on Flickr

De deuren zijn aan de binnenkant ook oranje, een heel werkje maar het resultaat
is prima, zeker als straks de losse wanden op de plek zitten, dan klopt het plaatje.

Painting the interior bits Class 101 by Robbert Jan., on Flickr

De tussenwanden hebben ook schuifdeuren, dit is in de kit niet meegenomen dus ik heb
van styreen een deur gemaakt met een geleidestang aan de bovenkant, onder het raam
zit nog een handgreep die met grijs aangezet wordt, deze zit op alle wandjes.

Painting the interior bits Class 101 by Robbert Jan., on Flickr

De meeste wanden bestaan uit 2 halfjes, allemaal met een handgreep en nagenoeg
klaar om geïnstalleerd te worden, dat na het spuiten van de buitenzijde van de bakken
gezien alle raamopeningen eerst nog dichtgeplakt moeten worden, iets wat met de
wanden in positie niet meer kan.

Genoeg te doen nog, morgen weer verder.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #44 Gepost op: 27 juni 2022, 19:15:01 »
Gister heb ik de laatste items gespoten voor het interieur, de vloeren en alle banken.

Interior detailing class 101 by Robbert Jan., on Flickr

De vloeren worden in de tussenwanden geschoven na dat deze zijn aangebracht op de
dwarsverbindingen in de kap (vorige post, in het oranje) zodat de vloeren er
gemakkelijk uit kunnen, wel zo handig bij het later aanbrengen van reizigers,
binnenverlichting en overige elektrische meuk met alle bekabeling van dien.

Interior detailing class 101 by Robbert Jan., on Flickr

Gistermorgen kwam ik er wel achter dat ik toilet was vergeten, gelukkig zat er
nog een reserve tussenwand in de kit dus die is samen met een plaatje styreen
gemaakt tot de toiletunit.

En we schuiven niks onder stoelen en banken;

Interior detailing class 101 by Robbert Jan., on Flickr

Een hoop werk, allemaal van de spuitgiet boom geknipt, geschuurd en zelfs
her en der geplamuurd alvorens allemaal te spuiten, 2e klasse in donker blauw
en 1e klasse in grijs met als extra, armleuningen.

Nu is de kap weer aan de beurt, er missen nog een paar kleine delen zoals de
drupgootjes boven de deuren en de bovenste scharnieren van de deuren.
Deze moeten er nog even op en dan kunnen beide kappen groen gespoten worden.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5