BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: RobbertJan op 25 november 2021, 10:53:42

Titel: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 25 november 2021, 10:53:42
Afgelopen zomer rondgekeken naar kant en klare modellen van een vroege serie
dieseltreinstellen in het Verenigd Koninkrijk, helaas was er op dat moment niet
iets wat voldeed aan de eisen.

Wat doe je dan, dan ga je op zoek naar een kit, en die vond ik bij Easy Build.
(nee het is niet Easy - to -  Build!  ;D  )

Maar goed, waar kijken we dan naar;

(https://live.staticflickr.com/65535/51704340669_60adb1400f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mLWg8t)Class 101 KWVR (https://flic.kr/p/2mLWg8t) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Deze serie treinstellen is in 1956 het spoor op gekomen, in een iets andere
livrei dan op de eerste foto, ik zal deze dan ook bouwen als per 1956.

(https://live.staticflickr.com/65535/51495927432_8ba83ccf26_k.jpg) (https://flic.kr/p/2msw68N)Easybuild MetCamm Class 101 7mm Kit (https://flic.kr/p/2msw68N) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

2 mooie stevige dozen vol met allerhande onderdelen, van plastic to messing en
een lading witmetaal.

(https://live.staticflickr.com/65535/51495927277_fae08e5a2a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2msw668)Easybuild MetCamm Class 101 7mm Kit (https://flic.kr/p/2msw668) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De dozen bevatten een DMBS, Driving motor brake second, DTCL, Driving trailer composite lavatory.

(https://live.staticflickr.com/65535/51497431204_832d9b1431_k.jpg) (https://flic.kr/p/2msDN9U)Easybuild MetCamm Class 101 7mm Kit (https://flic.kr/p/2msDN9U) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Afgelopen week ben ik gestart met de bouw, als eerste het motordraaistel in elkaar gezet en
getest alvorens ik verder ben gegaan met de eerste van 3 draaistellen.

(https://live.staticflickr.com/65535/51696524234_b258674521_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mLfczm)Easybuild class 101 motor bogie (https://flic.kr/p/2mLfczm) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51695054192_f32e4a6bc9_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mL7EzN)Easybuild class 101 motor bogie (https://flic.kr/p/2mL7EzN) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De onderzijde van het motordraaistel, een simpele overbrenging tussen motor (Canon)
en as, daarnaast wel een ketting overbrenging naar de 2e as, welke ook gecompenseerd is.

(https://live.staticflickr.com/65535/51700589839_114f4880c2_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mLB38Z)Class 101 bogie construction. (https://flic.kr/p/2mLB38Z) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Het voorste draaistel dat onder de cabine komt te zitten, een simpele samenvoeging
van kunststof delen, messing lagering en messing etswerk voor de profielen aan de
voor en achterzijde, meer details worden later aangebracht.

(https://live.staticflickr.com/65535/51700591454_b99ab0aadb_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mLB3BQ)Class 101 body sides. (https://flic.kr/p/2mLB3BQ) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De zijkanten van de rijtuigbakken zijn uit 1 stuk, daar moeten alleen een hoop
extra details op gezet worden, o.a. de scharnieren voor de deuren en deurstoppers.
Ramen worden later pas ingezet, waarschijnlijk pas na het spuiten van de bakken
gezien de ramen in een aluminium kleur gespoten moeten worden.

(https://live.staticflickr.com/65535/51702195488_a9f5d39f11_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mLKgrA)Class 101 cab ends. (https://flic.kr/p/2mLKgrA) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Gister de laatste voortgang, de beide koppen bewerkt en voorzien van de houders
voor de seinverlichting, de raamlijsten zijn ook ingelijmd en zijn reeds nabewerkt
en ontdaan van de restjes etsplaat.

Genoeg te doen nog voor dat deze komend voorjaar ergens de spuitcabine ingaat
en hopelijk komende zomer in de tuin dienst mag gaan doen waarbij de met
regelmaat het ook in aanbouw zijnde seinhuis zal passeren.

(https://live.staticflickr.com/65535/51693322263_f30bc01bfa_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mKXMJX)Adding mortar paste to the walls of Cranmore Signalbox. (https://flic.kr/p/2mKXMJX) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr



Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in 0
Bericht door: Pauldg op 25 november 2021, 10:59:30
Mooi bouwpakket RobbertJan. Mocht die simpele aandrijving nou niet bevallen; ABC gears verkoopt een verbeterde 3D gefreesde aandrijving voor dit DMU bouwpakket. De Canon motor en de ketting blijven in stand, maar de overbrenging op de 1e as wordt stukken beter (en met meer vertraging). Je kan er eens naar kijken.

mvg, Paul
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in 0
Bericht door: Ad Cleijsen op 25 november 2021, 14:41:29
Robbert-Jan,

Hoe heb je die voegen zo netjes gekregen?
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in 0
Bericht door: lrrw op 25 november 2021, 16:06:07
Hallo Robert Jan,

Mooi bouwpakket, veel werk zo te zien , maar dan heb je ook wat.👍
Ik heb zitten zoeken op het web naar een website van hun maar niet gevonden.
Heb jij misschien een link ?

Alvast bedankt,
Cor Lageweg
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in 0
Bericht door: moonlicht op 25 november 2021, 16:08:59
gaat een mooi setje worden, nog nooit van deze fabiekant gehoord

http://www.easybuildcoaches.co.uk/

ziet er wel mooi uit

Cor
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in 0
Bericht door: RobbertJan op 25 november 2021, 16:53:02
@ Ad Cleijsen,

De voegen in het seinhuis zijn met voegenpasta van
Anita Decor ingesmeerd, de stryreen steenmotief plaat
is van Slaters.

@ Cor & Cor

De link is al gegeven, www.easybuildcoaches.co.uk
Er zijn meerdere types treinstellen leverbaar en ook
nog eens in verschillende samenstelling, ik had ook
kunnen kiezen voor een 3 wagen stel alleen werd dit
mij een beetje te "rijk", de kits zijn zeker niet goedkoop.

Ik heb de fabrikant gevonden door er gericht naar te
zoeken op Google, maar de doorslag gaf de spoor 0
facebook groep waar ik lid van ben, die wezen mij de
juiste richting.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in 0
Bericht door: Pauldg op 25 november 2021, 17:02:15
.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in 0
Bericht door: RobbertJan op 25 november 2021, 20:25:00
@Pauldg,

Ik zal eens kijken in hoeverre de aandrijving te temmen
is met de decoder gezien deze inderdaad behoorlijk
snel draaid op de laagste stand van de transformator (3v)
Ik hoop dit weekend een Loksound 5L in huis te hebben
zodat ik ook de een soundfile kan bestellen voor dit
treinstel bij Wheeltappersdccsounds.co.uk.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: Pauldg op 25 november 2021, 22:12:17
Ik ben benieuwd wat je met een decoder kan doen. Ik heb te weinig ervaring met digitaal, maar als het werkt is dat een praktische oplossing. DMU's horen lekker traag in beweging te komen dus mooi wanneer dat in de aansturing kan worden gestopt!
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 26 november 2021, 21:44:03
Vandaag even bezig geweest met het cabine interieur, hier kom ik straks lastig
meer bij dus het moet nu eigenlijk in 1 keer zo goed als af zijn.

(https://live.staticflickr.com/65535/51706684031_70c415a7d3_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mM9gJg)Class 101 control desk (https://flic.kr/p/2mM9gJg) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Een hele hoop losse delen, beginnende met de kast onder de stuurtafel, deze moet eerst
gezet worden zodat er ruimte ontstaat voor de benen van de meester.
Daar boven op is de losse stuurtafel gesoldeerd met witmetaal soldeer.

(https://live.staticflickr.com/65535/51706959358_8f13e928d2_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mMaFzh)Class 101 control desk (https://flic.kr/p/2mMaFzh) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Aan de linker kant is nog een indicatie paneel aangebracht, deze staat iets naar binnen
zodat deze niet in conflict komt met de wand van het rijtuig.

De handels zijn allemaal verlijmd gezien dit niks te lijden heeft, dit was nog wel even een
puzzel maar alles zit op zijn plek, de meters zijn nog aangedikt met styreen, daar haal ik
nog wel een beetje van de dikte af.

Morgen nog een paar moertjes onder de stuurtafel maken zodat deze straks vastgezet kan
worden in de cabine.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: MiHe op 27 november 2021, 08:34:59
Dit is wel nostalgie  :D

Toen ik de eerste keer met de 101 meereed was ik verbaasd dat er geschakeld werd, dat leek mij iets voor auto's maar niet voor treinen. Ik denk dat daar mijn interesse voor het Brits spoor ook gewekt is. Leuk dat er ook een kit van is. De gangbare modellen worden tegenwoordig RTR door Dapol of Heljan uitgebracht en de meer obscure modellen zijn vaak in kit vorm te verkrijgen, deze zijn ook vaak het meest interessantst . Er is in GB altijd wel iemand die zijn tijd, en geld want ze zullen er niet door binnenlopen, instopt om iets moois te maken. Hoewel soms de kwaliteit van het gietwerk wel te wensen overlaat, maar dit ziet er wel goed uit. Ik ga dit volgen om te zien hoe dit allemaal uitpakt.

Ik heb even gekeken bij Wheeltappers.co.uk die jij vermelde voor soundfiles maar wat ik te zien krijg zijn alleen maar auto artikelen, wat doe ik fout ?

Groet, Michel
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 27 november 2021, 09:11:56
Hoi Michel,

De Engelse modelspoor community is wat kits en ready
to run heel erg divers, er is nog steeds een grote schare
fans die kits bouwen of zelfs eigen materieel ontwerpen.

Spoor 0 is zoizo nog veel zelfbouw, er komen wel steeds
meer kan en klare modellen op de markt maar een
treinstel is nog ver weg, hoewel HelJan wel een Class 108
heeft aangekondigd, maar verder dan dat... Ergens 2022.

De website is www.wheeltappersdccsounds.co.uk
(tijdelijk "gesloten" zag ik)

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 29 november 2021, 14:25:01
Afgelopen weekend weer tijd gehad om het één en ander te doen aan de
Class 101, onder andere een set kastjes voor de lijnfilm, hier komen
straks 2 ledjes in om zo de koersaanduiding te verlichten.

(https://live.staticflickr.com/65535/51711848450_157d9d6131_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mMAJVY)Class 101 pre assembly (https://flic.kr/p/2mMAJVY) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

In de cabine is dit ook echt een rechthoekige doos, met een kruk
aan de rechterzijde voor het draaien van de film, kan prima dus.

Daarna maar eens andere losse onderdelen van de bakopbouw er bij gepakt
en deze ontdaan van giethulpjes en daarna waterproof geschuurd nu ik d'r
nog makkelijk bij kan, ook de binnenkanten dus.

(https://live.staticflickr.com/65535/51711641424_f660da0a5b_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mMzFoy)Class 101 pre assembly (https://flic.kr/p/2mMzFoy) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Aan deze kopse wand zit de bufferbalk meegegoten, ik had deze liever los
gezien, wellicht dat wanneer de kit verder gevorderd is er nog een finale
beslissing gemaakt wordt.

Enfin, alles losjes in elkaar gezet met tape en het begint al op een rijtuigbak
te lijken.

(https://live.staticflickr.com/65535/51711242703_d433121d74_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mMxCS4)Class 101 pre assembly (https://flic.kr/p/2mMxCS4) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Het geheel kan dadelijk verlijmd worden, het zwarte materiaal is ABS dus daar moet even de
juiste lijm voor in huis gehaald worden, een soort plastic cement o.i.d. waarmee nog wel enige
beweging mogelijk is voor dat het definitief vast zit. (tips welkom!)

Gr,

Robbert Jan.

Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: HuubvG op 29 november 2021, 14:48:42
Dat wordt mooi. Secondelijm doet het wel goed bij ABS, maar ik zou het niet aandurven op zulke grote stukken.
Tamiya heeft wel speciale lijm voor ABS: deze (https://www.1001hobbies.nl/verbruiksartikelen-hulpproducten/84634-tamiya-87137-liquid-cement-for-abs-4950344871377.html?gclid=Cj0KCQiAkZKNBhDiARIsAPsk0WgyAZIBN2H6C7j6K1_4JAbQO1ZeUnhMiNukGeyz4_GVU42x0bxYxI0aAgHSEALw_wcB).
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 29 november 2021, 18:01:35
Hoi Huub,

Dat was ook inderdaad waar ik mee worstelde, secondelijm werkt
inderdaad prima op ABS maar vast is vast en er is dan geen tussenweg.

Het zijn beste lengte's die verlijmd moeten worden maar uiteindelijk
wordt het dak wel eerst geklemd middels bijgeleverde materialen in het
bouwpakket.

Het gaat mij ook specifiek om de kopse kanten en de koppen gezien deze
als eerste geassembleerd worden om vervolgens het dak aan te brengen
na een goeie nacht drogen.

Ik zag in ieder geval dat modelbouw Krikke in Groningen de tamiya lijm
in het assortiment heeft, dus die zal ik morgen even polsen, dan kan ik
daar mooi even inkopen doen.  (y)

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 04 december 2021, 19:04:26
De afgelopen dagen weer in de weer geweest met het treinstel.

De zijwanden, kopschotten, cabines en het dak eerst maar eens
los in elkaar gezet om te passen alvorens alles te verlijmen.

(https://live.staticflickr.com/65535/51720307124_c31a27840b_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mNm6pb)Metro Cammell Class 101 pre fit. (https://flic.kr/p/2mNm6pb) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De 2 rijtuigbakken tezamen zitten pakweg op 90 centimeter lengte,
dat is meer dan voldoende dus een tussenrijtuig is niet meer nodig.

Er kan dus gelijmd worden, de zijwanden en kopschotten zijn als eerste
gefixeerd en verlijmd, deze hebben een dag kunnen drogen voordat
ik verder ben gegaan.

Alvorens de cabines verlijmd konden worden moest ik eerst de stuurtafels
op de juiste plek zetten en iets van een losneembare verbinding maken.

(https://live.staticflickr.com/65535/51723861641_c127833d95_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mNEj2X)Metro-Cammell 101 (https://flic.kr/p/2mNEj2X) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Onder in de cabine vloer een paar gaatjes geboord en daarna de stuurtafels
voorzien van 2 stukken vierkant staf (styreen) met daarin een gat groot
genoeg voor een kleine zelftapper.

(https://live.staticflickr.com/65535/51723051532_b2bf413da1_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mNAady)Metro-Cammell 101 (https://flic.kr/p/2mNAady) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En dan kunnen de cabines er op gelijmd worden, ditmaal met secondelijm en
activator zodat ik nog even tijd had om de wanden en cabine op de juiste plek
te zetten, het dak helpt daarmee enorm, daarmee kan je alles fixeren op de plek.
De overgangen kunnen straks allemaal geschuurd en gladgestreken worden met
een beetje filler.

Deze horde is in ieder geval genomen, op naar de volgende.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 08 december 2021, 10:56:22
Nu dat de kappen liggen te drogen, eergisteren de daken er ook op gelijmd,
is het tijd voor andere delen van de kit, de draaistellen moeten nog verder
afgewerkt worden met de nodige details.

Dus eerst het remwerk uitgezocht, dit was simpel gemaakt, maar toch te
simpel naar mijn mening, dus de foto's er bij gepakt en er een iets
uitgebreider remwerk van gemaakt.

(https://live.staticflickr.com/65535/51732026093_8844071247_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mPoa3n)Metro-Cammell scratch build brake gear (https://flic.kr/p/2mPoa3n) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De remsloffen hangen nu voor de wielband door de aangebrachte hanger welke
in het frame is verlijmd, een stukje messing staf maakt het dan weer af en zo lijkt
het als of er ook daadwerkelijk remwerk aanwezig is.

(https://live.staticflickr.com/65535/51732435729_7ba7a3b807_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mPqfP4)Metro-Cammell scratch build brake gear (https://flic.kr/p/2mPqfP4) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Aan de voorzijde heb ik ook de baanruimers gezet zodat deze boven de spoorstaaf
hangen, ik denk dat ze nog iets korter gemaakt moeten worden gezien de sectie
scheidingen van de tuinbaan welke nog wel eens iets ongelijk willen zijn.

(https://live.staticflickr.com/65535/51732435734_bd353eb3fd_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mPqfP9)Metro-Cammell scratch build brake gear (https://flic.kr/p/2mPqfP9) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Alles netjes in het draaistel opgesloten, de messing strips zijn er om het draai -en
kantelpunt op zijn plek te houden, ze kunnen ook gebruikt worden voor het
aanbrengen van de stroomafname, maar daar heb ik nog andere plannen mee.

Gr,

Robber Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: Dave....... op 08 december 2021, 12:41:11
Wat een heerlijk lelijk hok.
Je bouwt hem erg netjes  (y)
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 09 december 2021, 13:38:29
Het is zeker niet moeders mooiste Dave  ;D


Gister heb ik de draaikranzen en dergelijke klaargemaakt zodat het treinstel aan
het einde van de dak op alle 16 kon staan.

(https://live.staticflickr.com/65535/51732981427_47abb25206_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mPt42D)IMG_20211208_194204 (https://flic.kr/p/2mPt42D) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Deze aluminium onderdelen zouden onder de bodem geplakt worden, maar de
bouwbeschrijving geeft aan dat dit wellicht niet voldoende is, een extra zekerheid
middels een paar boutjes zou geen luxe zijn, dus zodoende, geboord en daarna
m1,4 getapt gezien ik daar messing boutjes voor had liggen.

(https://live.staticflickr.com/65535/51733806411_0891cda001_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mPxhgv)IMG_20211208_194415 (https://flic.kr/p/2mPxhgv) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De bodemplaat moet natuurlijk wel vlak blijven, dus de boutjes zijn verzonken
zodat het interieur er straks geen hinder van ondervind.

(https://live.staticflickr.com/65535/51732981322_aa9a70cac1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mPt3ZQ)IMG_20211208_200345 (https://flic.kr/p/2mPt3ZQ) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En dan de draaistellen er onder, wagenbak er op en het lijkt ineens een stuk meer op
een treinstel.

(https://live.staticflickr.com/65535/51734040253_2fa98305e3_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mPytMg)IMG_20211208_200351 (https://flic.kr/p/2mPytMg) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51733806266_2c1abc3e2f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mPxhe1)IMG_20211208_200337 (https://flic.kr/p/2mPxhe1) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Het motordraaistel is technisch anders en daardoor staat deze bak scheef, het scheeld een
goeie 2 millimeter, deze draaikrans moet dus even in de draaibank tzt.

Voor nu weer verder met het remwerk op de overige draaistellen en daarna eens kijken
wat er zoal aan de bodem moet gebeuren, genoeg te doen nog, de handleiding is nog
niet uit.


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 11 december 2021, 21:22:30
Vandaag weer wat kleine dingetjes gedaan aan het treinstel, o.a. de draaikrans
voor het motordraaistel afgedraaid zodat de beide rijtuigen netjes op gelijke
hoogte van elkaar op het spoor staan.

(https://live.staticflickr.com/65535/51740555884_562e7880b1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mQ8SDJ)Class 101 bogie mounting in the lathe (https://flic.kr/p/2mQ8SDJ) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51739094207_119157d681_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mQ1o9p)Class 101 bogie mounting in the lathe (https://flic.kr/p/2mQ1o9p) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Even een lekker stukje overkill  ;D

En na wat vijlen om de braampjes weg te krijgen de draaikrans er weer onder gemonteerd.

(https://live.staticflickr.com/65535/51740151828_b7d31f741c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mQ6Nxf)Class 101 bogie mounting in the lathe (https://flic.kr/p/2mQ6Nxf) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51740805445_bec1d2c94b_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mQa9Qv)Class 101 height ajustment succes (https://flic.kr/p/2mQa9Qv) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Stukken beter dan voorheen, er zat bijna 2,5mm verschil in de bakken, op een vlakke
ondergrond (en dat is deze werkbank niet) zijn de daken exact gelijke hoog.

De afgelopen dagen ook per rijtuig 2 uur bezig geweest om de regenlijsten er af te krijgen en
vervolgens het dak naadloos te laten aansluiten op de zijwanden, dit was echt even een klus.
als eerste met een mes de regengoot over de volle lengte zover mogelijk weggeschraapt en
daarna met steeds fijner schuurpapier, tot waterproof 600 aan toe de overgangen zo veel
en zo goed als mogelijk vlak getrokken.

Het is nagenoeg perfect, een beetje plamuur na de eerste laag primer moet de oneffenheden
opvangen die er nog in zitten, daar ligt de wand iets diep en dan is plamuur de enige oplossing.

Overall de dagen weer goed besteed.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 24 december 2021, 11:26:00
En we zijn weer een stukje verder met de Class 101.

(https://live.staticflickr.com/65535/51767221364_c0fe75e693_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mSuxno)Class 101 progress (https://flic.kr/p/2mSuxno) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Afgelopen week heb ik ook een model van Bachmann in ontvangst
genomen dus ik heb nu een referentie kader naast alle foto's, wel zo
handig en wie weet komt het Bachmann model ooit op de baan.

Goed, één van mijn minst favoriete klusjes, het rollen van een messing dak
in de gewenste vorm zodat deze naadloos aansluit op de ABS kap.
het heeft mij 2 pogingen gekost en heel wat uurtjes in de garage maar
ik denk dat het straks goed uit de verf komt.

(https://live.staticflickr.com/65535/51765753812_91049fb10c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mSn27L)Class 101 progress (https://flic.kr/p/2mSn27L) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Het paneel is bijna zo lang als de bak dus het is lastig werken aangezien de
hele lengte in één keer vorm moet krijgen, met behulp van Pvc regenpijp,
afvoerpijp en een stuk stuurstang van VW kever heb ik het in model gekregen.
Het zit met houtlijm op het dak geplakt gezien dit makkelijk is schoon te maken
en het kan weer los mits het niet goed aansluit.

(https://live.staticflickr.com/65535/51767221959_f24b26c506_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mSuxxD)Class 101 progress (https://flic.kr/p/2mSuxxD) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Ook heb ik de messing framebalken aangebracht en daarop de opstaptreden
en diverse losse delen gesoldeerd met low melt, dan gaat de lijmverbinding
in ieder geval niet stuk.
De koppen zijn aan de onderzijde ook gelijk geschuurd met de rest van
de bak zodat het nu een doorlopend geheel vormt.

(https://live.staticflickr.com/65535/51765754552_8789cbc5aa_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mSn2kw)Class 101 progress (https://flic.kr/p/2mSn2kw) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Kleinere klusjes komen nu aan bod, o.a. de generator voor het stuurrijtuig.

(https://live.staticflickr.com/65535/51766580951_035aa3f419_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mSrfZM)Class 101 progress (https://flic.kr/p/2mSrfZM) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Deze heb ik aangepast van statisch model naar "werkend" middels messing
buisjes en een poelie van een Cd speler motortje, doel is om deze aan te
drijven zoals in het echt.

De volgende stap in de handleiding is het interieur, de tussenwanden zijn
allemaal van messing en vergen nog wel wat werk, zo moeten er houders
aan gesoldeerd worden voor de vloeren die er later ingehangen worden.

(https://live.staticflickr.com/65535/51767222664_b993b9f4de_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mSuxKN)Class 101 progress (https://flic.kr/p/2mSuxKN) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Nog genoeg te doen en het is nog lang niet klaar.


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 26 december 2021, 13:56:40
Zo weer een mooi stukje verder gekomen met het treinstel, de afgelopen dagen alle
tussenwanden klaargemaakt zodat er straks met het interieur gestart kan worden.

(https://live.staticflickr.com/65535/51776225256_e99a0cc27a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mThFUU)Roofs and interior walls. (https://flic.kr/p/2mThFUU) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Het andere grote obstakel was het messing dakpaneel, deze moet gevormd worden
en dat had heel wat voeten in aarde want de eerste poging was niet perfect en het
paneel moest er weer af, gelukkig dat ik houtlijm heb gebruikt, even inweken en
het laat zo los.

Na nog wat extra werk om het dakpaneel beter in vorm te krijgen heeft deze 4 dagen
mogen drogen en nu zijn de naden perfect en kon er verder gewerkt worden, de
dakluchters kunnen er nu op.

(https://live.staticflickr.com/65535/51775408927_7944b754b3_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mTdvfg)Roofs and interior walls. (https://flic.kr/p/2mTdvfg) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Even 30 stuks uit van de gietboom gesneden en allemaal ontdaan van bramen etc.
Bison Max Repair maakt dat deze zo meteen goed vast zitten, deze gel lijm is onmisbaar.

(https://live.staticflickr.com/65535/51775408872_ca4f186724_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mTdvej)Roofs and interior walls. (https://flic.kr/p/2mTdvej) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En dan ziet het het zo uit, alle dakluchters mooi d'r op geplakt en klaar voor de volgende stap.


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 31 december 2021, 12:01:55
Op de valreep van 2021 kwam er gister nog een pakje uit het VK binnen met enkele
onderdelen, o.a. de oleo buffers die ik graag op mijn treinstel wil hebben.

(https://live.staticflickr.com/65535/51789819204_c8de54471d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mUumVj)Buffers! (https://flic.kr/p/2mUumVj) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Super strakke cnc bewerkte buffers die het treinstel direct meer smoel geven.
In het pakje zaten ook nog een paar sets met stroomafnemers die ook voor
het project bedoeld zijn.

(https://live.staticflickr.com/65535/51789438366_bf490e774d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mUspH9)Buffers! (https://flic.kr/p/2mUspH9) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Genoeg te doen in het komende jaar 2022  (y)

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: peterha op 31 december 2021, 15:03:42
Interessant en leuk om te volgen  (y)
Succes met de verder (af)bouw.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: Sven op 31 december 2021, 16:59:58
Ziet er zeer professioneel gebouwd uit. Je gaat ook als een speer.  (y)
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 01 januari 2022, 11:53:14
Ik probeer eigenlijk elke dag wel wat te doen aan het treinstel, zodat het niet
oneindig blijft liggen, ik ben daarom ook begonnen met de buffers etc omdat
het interieur een gevalletje apart is en ik er nog niet over uit ben hoe deze
het beste te installeren. (en daarna te spuiten)

Al met al vordert het wel lekker zo, inmiddels heb ik ook al de soundfile
in huis en deze klink ook al prima, dus daar kan ik ook tzt mee aan het
werk, een plekje zoeken voor de speaker en de decoder.

Genoeg te doen nog, en hopelijk is het weer met een maandje of 2 goed
genoeg om te kunnen beginnen met het in de primer zetten.

Voor vandaag is de bedoeling om de buffers op de bufferbalken te verlijmen
en daarna eens te kijken naar de bevestiging van deze bufferbalken op het
treinstel.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: Okke op 01 januari 2022, 12:13:38
Dag Robbertjan,

Als ik je een tip mag geven is het niet de plunger Pick-ups van Slaters te gebruiken ivm met het snel wegslijten van deze plungers. Slaters gebruikt hiervoor messing, de oude AMZ plungers (nu verkrijgbaar bij Schnellenkamp) zijn van nieuw-zilver en slijten vrijwel niet.

https://spur-0-kaufhaus.de/epages/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6/Products/8127 (https://spur-0-kaufhaus.de/epages/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6/Products/8127)

Ik heb ooit één lok voorzien gehad van de Slaters variant, echter na enkele jaren was er wisselend tot geen contact meer tussen de plunger en het wiel door de weggesleten plunger. Ik heb dit nagekeken bij de loks die ik 20 jaar geleden in elkaar heb gezet met de nieuw-zilveren variant, deze vertonen eigenlijk nog geen noemenswaardige vormen van slijtage.

Het e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de mate van beoogde inzet.

Groeten Okke
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 01 januari 2022, 14:33:01
Hoi Okke,

Dat is wel een goede tip gezien het treinstel op de tuinbaan komt te rijden zal deze wel de
nodige meters maken (50 meter per ronde) dus slijtage is wel één om rekening mee te
houden op de langere termijn.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 02 januari 2022, 18:05:57
Gister even aan het klooien geweest met de plaatsing van de bufferbalken
en deze zitten nu mooi op gelijke hoogte onder de beide cabine's.

(https://live.staticflickr.com/65535/51794123626_7e8764383a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mUSqtu)Buffers and bufferbeams (https://flic.kr/p/2mUSqtu) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Uiteraard is een bufferbalk alléén mooi, maar er hoort ook trekwerk op en
dat had ik ook besteld tezamen met de buffers.

(https://live.staticflickr.com/65535/51794856555_f283799c72_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mUWbmc)Buffers and bufferbeams (https://flic.kr/p/2mUWbmc) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De haak zit hier al ingebouwd, dit had nog even wat voeten in aarde omdat de
staart die door de bufferbalk steekt veel te groot was, een half uurtje vijlen en
meerdere malen passen leverde resultaat op.
De schakels van het trekwerk worden later aangebracht gezien dit best nog
fragiel is en ik deze niet kapot wil maken.

(https://live.staticflickr.com/65535/51794856450_5f668a7476_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mUWbjo)Buffers and bufferbeams (https://flic.kr/p/2mUWbjo) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En onder het treinstel ziet de bevestiging er zo uit, enkele hoekverbindingen
maken het geheel mooi stevig, de verbinding links onder is aangepast omdat
daar ook een bevestigingsboutje zit voor de stuurtafel.

Al met al het weekend weer goed besteed.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 06 januari 2022, 11:03:47
Buffers zijn natuurlijk fantastisch, maar dan moeten ze wel vast zitten aan het materieel.

Dus even een zoektochtje gehad op het internet en bij de firma King microschroeven een
zakje met m0,6 boutjes en moertjes besteld voor het maken van imitatie bevestigingsmateriaal.

(https://live.staticflickr.com/65535/51802531514_d233375ca0_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mVBvR5)Tiny nuts and bolts m0,6 (https://flic.kr/p/2mVBvR5) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En dan denk je op een bepaald moment ook wel, waar ben ik aan begonnen  ::)

(https://live.staticflickr.com/65535/51802893760_ff46a327de_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mVDnwG)Tiny nuts and bolts m0,6 (https://flic.kr/p/2mVDnwG) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Maar dan toch, het lijkt verdorie net echt en dat was ook de hele bedoeling.

En hoe maken we deze dan, de bovenste foto laat al wel iets zien, ik draai 2 moertjes op 1 boutje.
de eerste moer tot bijna onder de boutkop, de 2e moer zover dat er pakweg 2 windingen zichtbaar
zijn aan het begin van de bout.
Daarna domweg afknippen op de gewenste lengte, de boutkop kan daarna "afgebroken" worden zodat
ook deze kan mooi vlak is, nu rest alleen het op lengte maken vooraf ze in de gaten in de buffer
gestoken kunnen worden met een druppeltje lijm.

(https://live.staticflickr.com/65535/51802531504_34774e9d3c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mVBvQU)Tiny nuts and bolts m0,6 (https://flic.kr/p/2mVBvQU) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Net echt en ik ben dan ook heel tevreden met dit "optische" resultaat.


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 12 januari 2022, 11:14:15
Afgelopen weekend niet heel veel tijd gehad, maar toch behoorlijk wat kleine zaken
kunnen behandelen, onder andere het eerste deel van de details onder de rijtuigbak.

De eerste onderdelen, en daarbij ook de meest belangrijke, zijn de 2 AEC 220 motoren.

(https://live.staticflickr.com/65535/51816000696_ebc4bb79bf_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mWNxLm)AEC 220 (https://flic.kr/p/2mWNxLm) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De witmetalen exemplaren in de kit waren "ok" maar duidelijk niet uit de zelfde mal
en dus behoorlijk ongelijk kwa vorm, iets wat niet met wat vijlen en schuren te
repareren was.

Dus uit styreen en messing 2 nieuwe gelijke motoren gemaakt, de witmetalen delen
die bruikbaar waren aangezet en voilà, 2 passende motoren.

(https://live.staticflickr.com/65535/51815911905_37ae19a76a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mWN6nt)Undercarriage bits and bobs. (https://flic.kr/p/2mWN6nt) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Daarna verder gegaan met het schoonmaken en fatsoeneren van de overige onderdelen
onder de rijtuigbak, de verwarming, motor, koeler en batterijkast.
Alle delen zijn behoorlijk "grof" gegoten dus er is best nog wel wat nawerk om ze
acceptabel te krijgen, detailwerk zal ik op basis van foto's nog gaan aanbrengen.

(https://live.staticflickr.com/65535/51816716240_3a8a916c21_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mWSdtj)Underframe details. (https://flic.kr/p/2mWSdtj) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

En dan de andere zijde van het model, daar zit ook genoeg apparatuur onder de rijtuigbak
en dat zit nu nagenoeg allemaal op de juiste plek.
In het midden komen nog 2 brandstoftanks en de transmissie's voor de aandrijving.
Daarbij moet ik nog wel even om de speaker heen werken, een ESU 50344 4ohm bass reflex.

Al met al wordt het model zo steeds completer, en zwaarder, door alle witmetaal.

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 19 januari 2022, 19:45:37
Ondertussen weer een week verder en ik heb aardig wat vorderingen gemaakt met het
treinstel, o.a. zijn aangebracht de messing brandstoftanks, één is zodanig aangepast
dat deze ruimte laat voor de speaker.

(https://live.staticflickr.com/65535/51830648173_7ea68c634f_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mY6BX4)Speaker mounting. (https://flic.kr/p/2mY6BX4) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51830648163_52cd513e97_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mY6BWT)Speaker mounting. (https://flic.kr/p/2mY6BWT) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Daarna ben ik begonnen met het schoonmaken en fatsoeneren van de onderdelen voor
het stuurstandrijtuig, de DTCL, zodat deze straks ook is voorzien van alle onderdelen
onder de rijtuigbak.

(https://live.staticflickr.com/65535/51829629210_b6f30c2119_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mY1p3J)Class 101 DTCL (https://flic.kr/p/2mY1p3J) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Het was nog best wel even stoeien met de posities van de onderdelen, de gebruiksaanwijzing
liet daar toch wel even te wensen over, maar gelukkig zijn er genoeg foto's te vinden voor
referentie.

(https://live.staticflickr.com/65535/51829629195_a343585b49_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mY1p3t)Class 101 DTCL (https://flic.kr/p/2mY1p3t) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Met name de apparaatkasten aan de linker zijde brachten wat kopzorgen mee, nu zitten ze
zo goed als op de juiste plek evenals de beide standkachels.

Daarna was het tijd voor de onderdelen van het remwerk, de vacuümcilinders zijn op de
juiste plek gezet en daarna kon het stangenstel geassembleerd worden.

(https://live.staticflickr.com/65535/51830527896_3038d027d5_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mY61cj)Brake system details (https://flic.kr/p/2mY61cj) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Ik had geen 2mm messing staf in huis dus het is styreen geworden, het heeft toch niks te lijden.

(https://live.staticflickr.com/65535/51830871304_3e2d328cfa_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mY7Lh9)Brake system details (https://flic.kr/p/2mY7Lh9) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Aan de andere kant het zelfde verhaal, de vacuümtank ligt nog los gezien ik nog geen duidelijke
locatie heb kunnen ontdekken waar deze opgehangen moet worden.

Een mooi stukje verder in ieder geval.


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 22 januari 2022, 10:31:24
Gister één van de laatste grotere klusjes klaargemaakt, de 2 uitlaatpijpen onder de motorwagen.

Met name de onderstaande had wat voeten in aarde door de aparte vorm, enkele van de
apparaatkasten moesten ook even weer los zodat de uitlaat op de juiste plek gezet kon
worden, daarna alles weer terug geplaatst waarbij de uitlaat ook op enkele plekken
vastzit aan de apparaatkasten. (gewoon voor de stevigheid)

De eerste demper direct na het spruitstuk is in de lengte nog ingekort omdat deze te
groot bleek te zijn, daarmee hing de uitlaat ook niet horizontaal en dus heb ik dit
onderdeel aangepast, een millimeter er af was voldoende.

De eigenlijke uitlaatpijp is van 2 millimeter styreen staf gemaakt, de bochten zijn
er in gebogen met de hand en daarna ingesmeerd met plasticlijm zodat het materiaal
zacht genoeg werd om zijn vorm te behouden, nu een dag later is alles stevig en
blijft het materiaal mooi in zijn uiteindelijke vorm.


(https://live.staticflickr.com/65535/51834781634_8d585ed9de_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mYsNFC)Class 101 exhaust work (https://flic.kr/p/2mYsNFC) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51833483607_3fd38b571c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mYm9PR)Class 101 exhaust work (https://flic.kr/p/2mYm9PR) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr


Ook de andere kant heeft natuurlijk een uitlaat, deze is lang niet zo ingewikkeld en
deze dat er dan ook in een kwartierje onder.

(https://live.staticflickr.com/65535/51834781784_44c570de3a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mYsNJd)Class 101 exhaust work (https://flic.kr/p/2mYsNJd) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51834781639_b54d7a7b7e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mYsNFH)Class 101 exhaust work (https://flic.kr/p/2mYsNFH) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Vandaag maar eens kijken wat er verder nog aan details aan te brengen is.


Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
Bericht door: RobbertJan op 23 januari 2022, 14:07:13
Vandaag al weer een hoop gedaan, diverse details uitgewerkt in styreen en aangebracht.

(https://live.staticflickr.com/65535/51837954523_246d3a9083_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mYK4SB)Underframe detailing (https://flic.kr/p/2mYK4SB) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Onder beide brandstoftanks zitten stalen beugels en die zijn nu aanwezig, gemaakt uit
een stripje 0,4 x 0,75 met een lengte 0,5mm staf.

(https://live.staticflickr.com/65535/51837954483_f2c828f9c9_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mYK4RV)Underframe detailing (https://flic.kr/p/2mYK4RV) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

De brandstoftank onder de stuurstand zit weer heel anders vast, U profiel 1,5mm is hier
aangebracht om beide beugels weer te geven, beide vulleidingen zijn ook nog aangepast
gezien deze rechtstandig uit de tank komen en pas later onder een hoek naar boven
wijzen.

(https://live.staticflickr.com/65535/51837844441_ea0d13aca9_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mYJv9D)Underframe detailing (https://flic.kr/p/2mYJv9D) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Onder de motorwagen is de tank goed zichtbaar, het ziet er direct stukken beter uit als
wanneer de tank "kaal" is.

(https://live.staticflickr.com/65535/51836895147_8f1e9f61a4_k.jpg) (https://flic.kr/p/2mYDCXv)Underframe detailing (https://flic.kr/p/2mYDCXv) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr

Aan de andere kant het zelfde verhaal, hier wordt het zicht wel bijna geheel weggenomen
door de batterijkast, hier is met 0,5mm vierkant profiel ook detail aangebracht.

Er is nog genoeg ander detailwerk om mij bezig te houden tot het weer dusdanig is dat ik
weer buiten kan gaan spuiten, al was het maar primer.

Gr,

Robbert Jan.