Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Piko NS 2000, materieelbespreking.  (gelezen 43950 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #45 Gepost op: 05 September 2021, 17:39:17 »
De configuratie die ik heb nagespeeld, is zoals die op een foto gemaakt in Mariënberg-spoor 1.

Daar staan beide loks met de witte band achter. En… hebben beide loks een machinist.
Ik zou in het 600/2000 boek moeten nakijken of ze in multiple konden of alleen maar in voorspan.

Van de 3400-en weet ik, dat die in Coevorden gedraaid werden en achteruit naar Nieuw Amsterdam terug reden.


Grtzz,

Karst

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #46 Gepost op: 05 September 2021, 17:44:56 »
Als 600 konden ze nog in multiple rijden; na de verbouwing tot 2000 alleen in voorspan.
Daarom hadden de 2000'en op iedere loc een machinist.

Op foto's die ik ken, staan gekoppelde 2000'en altijd met de witte band dezelfde kant op. Dus altijd 2 machinisten met een verdraaide nek, of geen machinist met een verdraaide nek.

Grtz, Ton

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #47 Gepost op: 05 September 2021, 17:50:35 »
Ik kon zo gauw het boek niet vinden, was gewoon een vraag. Ik dacht dat de 2000 ook in multiple konden rijden, maar blijkt dus van niet.

Gr Hans

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #48 Gepost op: 05 September 2021, 17:53:39 »
Ik denk dat ik het met jouw visie eens moet zijn  ;D

Phew  ;D

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #49 Gepost op: 06 September 2021, 21:31:03 »
Net zoals Karst, heb ik 2 van deze loc-jes, en 2x de 2015 gaat niet. Goede raad is duur, waar haal je die loc schildjes vandaan. Nergens te krijgen/te koop. Mailtje naar Karst gestuurd en jawel, die kan ze tegen een vergoeding leveren. Dus voor een ieder die ook deze schildjes en bufferbalknummers zoekt, doe er je voordeel mee (y)
Gr Hans

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #50 Gepost op: 06 September 2021, 22:57:42 »
Ik heb hier de bouwset van de NS2000 liggen van Maikel Kastelijn. Daar zitten i.i.g. 5 verschillende geëtste (!!) nummerplaten plus idem transfers voor de bufferbalk in. Misschien zijn er forumgenoten die zo’n ding gebouwd hebben en nummerplaten en transfers over hebben….?

Ik heb zelf inmiddels ook 2 Piko’s besteld en ga die voorzien van geëtste nummerschilden. De bouwset gaat waarschijnlijk een dummy-leven krijgen….
Rob
« Laatst bewerkt op: 06 September 2021, 23:02:23 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #51 Gepost op: 07 September 2021, 17:29:28 »
Nou, hier al de eerste teleurstelling. Ik heb er, omdat de Piko motoren i.h.a. problemen hadden met een Lopi 5, een Lopi 4 ingezet. Het resultaat: de loc bereikt al bij stap 14 van 28 zijn maximale snelheid, en gaat bovendien niet sneller dan zo'n 48 km/h op mijn rollenbank.  Het uitschakelen van de Load control geeft amper verbetering, (+ 3 km/h), en de CV54 = 0 + F1 truc levert ook niets op.

Pas eens de referentiespanning aan. CV53 dacht ik.
Het lijkt me sterk dat de loc met een LP4 heel anders reageert dan met een LP5. Bij mijn weten begint Karst altijd zo'n beetje met het aanpassen van de referentiespanning.

Hier trouwens hetzelfde met een Train-O-Matic decoder. Ik had het eerst niet eens in de gaten, omdat de loc nog wel 90 schaalkilometers per uur haalde en ik 80 km wilde. Dus met cv5 de maximumsnelheid een beetje verlaagd en het reed prima. Pas toen ik een keer handmatig ging rijden, kwam ik er achter dat de snelheid na pakweg stap 20 niet meer hoger werd.
Eens kijken hoe in deze decoder eigenlijk de referentiespanning wordt veranderd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8553
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #52 Gepost op: 07 September 2021, 19:00:45 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #53 Gepost op: 07 September 2021, 20:30:50 »
Nee, maar toch bedankt.  :)
Bij veel decoders wordt min of meer dezelfde terminologie voor de instellingen van de lastregeling gebruikt, maar deze jongens leggen het op een andere manier uit.
https://train-o-matic.com/download/tom_lokommander_ii_de.pdf

Even in verdiepen en anders stuur ik wel een mailtje.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8553
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #54 Gepost op: 07 September 2021, 20:45:24 »
Ik heb m al, dank 🙃
Ik vind die decoders super tot nu toe. Zeker met een krachtpakketje achterop gesoldeerd 🙃

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #55 Gepost op: 07 September 2021, 21:13:30 »
Begrijp ik goed dat deze loc een metalen kap heeft ? Kon wel eens m'n eerste piko worden dan ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #56 Gepost op: 07 September 2021, 21:15:41 »
Ik vind de Train-O-Matic decoders ook top Huibert. Doen me sterk denken aan de LP3: uitstekende rijeigenschappen en function mapping waar ik geen programmer-software bij nodig heb.

Maar deze 2000 lijkt toch wel een Piko-dingetje te hebben.
Weet trouwens niet of ik wel iets ga veranderen. Het model rijdt nu mee op de baan met een 21-voudige olieboot en aangestuurd door Koploper marcheert het allemaal voortreffelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4564
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #57 Gepost op: 07 September 2021, 21:20:07 »
Pas eens de referentiespanning aan. CV53 dacht ik.
Het lijkt me sterk dat de loc met een LP4 heel anders reageert dan met een LP5. Bij mijn weten begint Karst altijd zo'n beetje met het aanpassen van de referentiespanning.

Hier trouwens hetzelfde met een Train-O-Matic decoder. Ik had het eerst niet eens in de gaten, omdat de loc nog wel 90 schaalkilometers per uur haalde en ik 80 km wilde. Dus met cv5 de maximumsnelheid een beetje verlaagd en het reed prima. Pas toen ik een keer handmatig ging rijden, kwam ik er achter dat de snelheid na pakweg stap 20 niet meer hoger werd.
Eens kijken hoe in deze decoder eigenlijk de referentiespanning wordt veranderd.
Ik heb al aan cv53 gezeten, en het maakt niets uit. Je opmerking over de LP4 en LP5 onderschrijf ik niet. De LP4 deed het i.t.t. een LP5 in de Piko NS 2200 en hondekoppen wél goed. Ik denk dat Piko met de introductie van de 2000 in de print wat heeft aangepast waardoor nu precies het omgekeerde plaats vindt, dus geen problemen met een LP5 maar juist wel met een LP4.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2021, 07:24:04 door VAM65 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #58 Gepost op: 07 September 2021, 21:21:50 »
Ah okay, heb nog nooit een LP5 geprobeerd, want overgestapt.
Ben toch wel benieuwd wat een dergelijk verschil kan veroorzaken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #59 Gepost op: 07 September 2021, 22:19:44 »
Begrijp ik goed dat deze loc een metalen kap heeft ? Kon wel eens m'n eerste piko worden dan ;-)

Dat wordt rennen dan. Bij Piko zelf al uitverkocht namelijk. Gelukkig nog wel te vinden bij de winkeliers.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube