Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45

Auteur Topic: Arlbergbahn.. ?  (gelezen 42886 keer)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #165 Gepost op: 13 September 2024, 12:32:57 »
Dat is wel een slimme inderdaad! (y) Dan lijkt het mij een 'losse' voedingsleiding? En dat tie zo hoog hangt om juist geen magnetische interferentie te hebben met rijdraad? Zou voor de op de brug volgende tunnel kunnen zijn...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #166 Gepost op: 13 September 2024, 12:54:52 »
Ja, of is het een hele andere soort leiding? Bv om reguliere huishoudens van voeding te voorzien (al dan niet via een trafostation), alleen dat het makkelijker was om deze leiding te combineren met de spoorlijn, dan een extra hoogspanningsleiding aan te leggen?

Dat zou alleen logisch zijn in een onbegaanbaar of verder leeg gebied?

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #167 Gepost op: 13 September 2024, 12:56:23 »
Lijkt mij niet; huishoudelijke apparaten draaien slecht op 16 2/3 Hz...  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 13 September 2024, 14:03:00 »
Haha, vandaar de opmerking over het trafostation  ;D.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #169 Gepost op: 13 September 2024, 14:38:03 »
Trafo doet volgens mij weinig met frequentie... zou natuurlijj ook 50hz kabel kunnen zijn, zou ook hoge bevestiging verklaren? Maar volgens mij houden spoorwegen dat liever gescheiden. Je observatie dat tie niet verbonden is, doet toch vermoeden dat het voeding voor een volgende sectie is.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #170 Gepost op: 13 September 2024, 16:12:02 »
Neem aan gewoon voeding voor bovenleiding. De HSL-zuid heeft ook dergelijke hooggeplaatste leidingen boven op de masten.
No dress rehearsel, this is our life.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 13 September 2024, 22:16:31 »
Poehee...een lok 465 van de BLS onder 3000v bovenleiding is voor mij wel nieuw :o :D

Ja, Noorditalie heb ik ook helemaal ontdekt als spoorwalhalla...

Was van het voorjaar een dag in Verona, stikt daar van de Vectrons en Tauri ;D anders wel
Traxx2 en 3, en de e412, de Brennerloc van de FS...
Groet, tis

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #172 Gepost op: 19 September 2024, 23:22:00 »
Helemaal ondenkbaar is het niet..  :) Heb mij al een aantal keer afgevraagd waarom er geen spoorlijn van Landeck via Mals naar Bolzano loopt; vanaf die laatste ligt er al een lijn tot Mals en het is een relatief logische traject. Kom er net achter dat hier blijkbaar wel plannen voor geweest en deze plannen zijn er nog steeds: https://de.wikipedia.org/wiki/Reschenscheideckbahn

Of in het Italiaans: Ferrovia del Resia...  https://it.wikipedia.org/wiki/Ferrovia_del_Resia

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #173 Gepost op: 02 February 2025, 11:31:58 »
Blijft altijd confronterend...  :D "Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.
"

Nee: we gaan gewoon rustig door. Het rijdt rondjes en ik heb geen haast. Wat ik wel heb: onvrede... Over de keerlus en het lagere schaduwstation. De eerste, ook na de aanpassing met de rechte helling, is net te steil voor lange treinen. Plus het loopt niet altijd even soepel; met name bij Acme rijtuigen, gaat het met samengeknepen billen omlaag en omhoog; ik maak er eigenlijk geen gebruik meer van. Ook om 'blind' het schaduwstation in te rijden; spannend en eigenlijk ook helemaal niet leuk, want je ziet nauwelijks iets (ook al rijdt het over onrealisch krappe radii). Ter illustratie: deel van de opstelsporen staan al heel lang gewoon dozen op... ;D   

Dus ik overweeg de boel om te gooien:
  • de 2 modules liggen nu van de wand omdat ze net te lang zijn om tussen hellend dak en schoorsteenkoof te passen; omdat ze relatief ondiep zijn, wordt aansluiten sporen aan kopse kant ook onmogelijk. Dus nu zit er een 'gat' achter, waar nog een achtergrond voor kan, maar weinig efficient..
  • nu rijd het rindje altijd door het station; ik zou dit echter ook wel eens willen kunnen passeren.. Weet eigenlijk niet echt een reden :angel:
  • De baan ligt nu op 70cm; om in de 'binnenplaats' te komen, stap ik er ook overheen. Maar dit is soms erg laag, zeker gezien mijn 1.90+.. Dus ik zou 'm op 90cm willen leggen en dan eronderdoor kruipen; eventueel een verwijderbaar deel, maar ik vermijd dat liever als het niet hoeft.
  • Zoals gezegd, ben ik een beetje teruggekomen op hoogte verschillen; in dat opzicht spiek ik ook bij Engelse banen, die zijn veelal een rondje met Fiddle yard. Alleen links- of rechtsom, lijkt mij saai; dus...

Hieronder het plan; een binnen- en buitenring, met mogelijkheid om in beide richtingen te keren. Alles op één niveau. Bij de pijl links ga ik eronder door, of moet een wegneembaar deel komen. Met een schaduwstation (of fiddle yard) in de koof. De binnenring sluit aan op de modules; op dit moment dus 1 spoor rechts en 2 sporen links. Maar er is genoeg ruimte om te aansluiting te wijzigen voor toekomstige dubbelsporige modules (vandaar de ingetekende grijze sporen). Wel de vraag of die er gaan komen met dit tempo..? ;D Afijn, het is flexibel. Zo, nu nog even het besluit nemen om daadwerklijk de bijl in de huidige constructie te zetten...  Laatste voordeel: onder de fiddle yard heb ik dan ook veel meer opsslagruimte voor die dozen (y)

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 02 February 2025, 11:53:00 »
Dit geeft zeker meer bedrijfszekerheid en nog steeds voldoende rijmogelijkheden.

Ik zeg doen, geknepen billen is ook niet goed.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #175 Gepost op: 02 February 2025, 13:11:35 »
... geknepen billen is ook niet goed.

:D :D Ik ben om..!

PS enige waar ik nog mee zit: als ik vanaf de buitenste ring naar de modules wil rijden, moet ik een rondje door de binnenste ring rijden. Dus daar een doorrijspoor vrij houden.. Zou handiger zijn als ik vanaf de buitenste ring direct naar de modules kan, maar een sierlijke verbinding zie ik zo snel niet...
PS2 bedacht mij ook dat ik 1 punt niet genoemd had; meegebogen wissels vermijden. Ik heb het idee dat die toch ontsporingsgevoeliger zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 13:19:51 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #176 Gepost op: 02 February 2025, 14:35:02 »
Zou handiger zijn als ik vanaf de buitenste ring direct naar de modules kan, maar een sierlijke verbinding zie ik zo snel niet...
PS2 bedacht mij ook dat ik 1 punt niet genoemd had; meegebogen wissels vermijden. Ik heb het idee dat die toch ontsporingsgevoeliger zijn.
Wat bedoel je exact met de 1ste zin,die volg ik even niet,van wat naar waar en waar had je dat gedacht/gewild  ???

PS2,Playstation 2  ;D  ;)
Meegebogen wissels,ja als het niet anders kan,dan moet t maar,maar dat ontsporen is ook best merk afhankelijk qua meegebogen wissels,en ook aan wat je eroverheen laat rijden  :angel:
Kan je het vermijden,dan lijkt me dat het beste,al moet je t niet teveel "ten koste van" ,proberen te vermijden.

Trouwens,daar waar je nu die pijlen hebt gezet,voor je in en uit kruip punt,daar kan je toch ook een opklapbaar deel van maken ?
Net als bij een (spoor) brug,wil je erin/uit,dat deel omhoog doen,en achter je laten zakken,dan kan je er ten alle tijde normaal in/uit  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 02 February 2025, 14:52:34 »
Hoi Vincent,

Het feit dat je het niet gebruikt en je ergert zegt inderdaad al genoeg, ombouwen die hap!

KISS is vaak goed, je baanplan voldoet daaraan. Ja, misschien is het jammer dat je een extra rondje achterlangs moet rijden voordat je vanaf de onderste spoorbundel het station kan passeren, maar dat lijkt mij minder erg dan andersom? Dat je altijd door het station moet? Enig alternatief wat ik zie is het opofferen van je keerlus, zodat je in de plaats daarvan misschien een aansluiting naar het station kan maken.

Of..... je moet het station qua sporenplan ombouwen tot een soort splitsings-station. Dus met 1 ingang en 2 uitgangen (of vanaf rechts gezien: 2 ingangen en 1 uitgang). Maar dat maakt je stationsplan wel weer anders.....

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #178 Gepost op: 02 February 2025, 15:46:34 »
Wat bedoel je exact met de 1ste zin,die volg ik even niet,van wat naar waar en waar had je dat gedacht/gewild  ???

Je kan vanaf de onderste 4 opstelsporen (zie hieronder: 'buiten') niet direct naar de modules; dan moet je eerst een extra rondje rijden en bij de wisselstraat linksonder naar 'binnen' rijden. Dus dan moet je 'binnen' ook een spoor vrijhouden om door te rijden.
Maar net verzonnen dat ik om een doorrijspoor vrij te maken ook een trein vanuit 'binnen' tijdelijk kan parkeren op 1 van de passeersporen achter de modules. Maakt de exploitatie ook leuker :) De passeersporen had ik verzonnen omdat je met een lange trein dan niet in je staart rijdt als je op de keerlos keert, maar hiervoor kan ik ze dus ook gebruiken; probleem opgelost  :angel:

Trouwens,daar waar je nu die pijlen hebt gezet,voor je in en uit kruip punt,daar kan je toch ook een opklapbaar deel van maken ?

Als ik het vast kan maken is wel zo makkelijk; met 90cm baan hoogte en als je bijvoorbeeld bochtsegment als sandwich constructie uitvoert, hou je daar onder makkelijk 85cm over en da's voldoende om zonder moeite onderdoor te gaan. Dan bespaar ik mij uitlijnen van meerdere sporen, scharnieren, etc. Bij het eerdere plan had ik een naar buiten scharnierend deel; heeft ook nooit lekker gewerkt.   

KISS is vaak goed, je baanplan voldoet daaraan.

Mee eens, als is KISS soms moeilijker dan het lijkt  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #179 Gepost op: 02 February 2025, 16:29:58 »
Ik had in mijn vorige baan (30 jaar terug ;D) een optilbaar geteelde gemaakt. In de praktijk ging ik er vaak onderdoor, maar als dat niet kon (bv iets groots meenemen oid of geen zin) kom ik een brug uitnemen en terug plaatsen. Met verenstaal had ik (met hulp) de electrische koppeling gemaakt. Erg simpel, geen beveiliging. Is (gelukkig) nooit misgegaan....

Misschien is om hoog uitneembaar makkelijker te maken dan draaibaar.

Groeten,
Rogier