Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23

Auteur Topic: Arlbergbahn.. ?  (gelezen 42868 keer)

Mark Lin

• Offline Offline
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #180 Gepost op: 02 February 2025, 22:48:02 »
De eerste, ook na de aanpassing met de rechte helling, is net te steil voor lange treinen.

Is het mogelijk dat je de helling iets minder steil maakt? Of kom je dan niet uit met jouw sporenplan?

De baan ligt nu op 70cm; om in de 'binnenplaats' te komen, stap ik er ook overheen. Maar dit is soms erg laag, zeker gezien mijn 1.90+.. Dus ik zou 'm op 90cm willen leggen en dan eronderdoor kruipen; eventueel een verwijderbaar deel, maar ik vermijd dat liever als het niet hoeft.

De modelbaan op 90 cm hoogte bouwen is prettiger om aan te werken dan op 70 cm hoogte, maar wordt jouw sporenplan dan niet beperkt door de aanwezige dakhelling(en)?

Hieronder het plan; een binnen- en buitenring, met mogelijkheid om in beide richtingen te keren. Alles op één niveau. Bij de pijl links ga ik eronder door, of moet een wegneembaar deel komen. Met een schaduwstation (of fiddle yard) in de koof. De binnenring sluit aan op de modules; op dit moment dus 1 spoor rechts en 2 sporen links. Maar er is genoeg ruimte om te aansluiting te wijzigen voor toekomstige dubbelsporige modules (vandaar de ingetekende grijze sporen).

Leuk sporenplan met voldoende mogelijkheden voor afwisselend treinverkeer in verschillende richtingen en trajecten. (y)

Groet, Mark
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #181 Gepost op: 03 February 2025, 08:39:18 »
De spiraal ligt al zo krap mogelijk; met panto zelfs te krap.. Maar voor een R.. (542.8mm) radius is een lange trein toch snel slippende bandjes of een zwoegende loc. Gister de resterende slepen met een DR 232 omhoog getrokken; dat ging prima, maar om met hellinglok te werken was leuk idee, maar onhandig in pratijk. En om nou alleen met 232's te rijden... ;D

Ik heb rekening gehouden met het hellende dak; ook de koof helt naar 'binnen'. Door het dak liggen de modules wel iets meer in de ruimte, maar dat is niet bezwaarlijk als ik daar een prettigere werkhoogte voor terug krijg
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #182 Gepost op: 04 February 2025, 12:23:20 »
Nog een laatste gedachte... Ik wil ook nog analoog kunnen blijven rijden; met de keerlus op deze manier is het sowieso even puzzelen hoe je het aansluit. Mijn eerste idee was om de polariteit van de 'vrije' baan te kunnen schakelen. Echter als je zonder stoppen een keerlus door wilt, moet je die dus, voor de trein uit, blijven omzetten; als u begrijpt wat ik bedoel.

Maar als ik de linker buitenbocht ook geheel dubbelsporig maak, dan kan ik zonder schakelen een 'hondebot' rijden; over de keerlus ga je dan van binnen naar buiten of vice versa. Op de rood gemarkeerde punten worden stroomkringen sowieso gescheiden en de keerlus rijd je dan altijd van beide kanten op altijd in dezelfde richting. Of zie ik iets over het hoofd..?

PS waar ik ook nog niet blij mee ben, en ook niet was in de huidige baan: die scherpe bocht direct na de module. Die is erg zichtbaar vanaf het station..

« Laatst bewerkt op: 04 February 2025, 15:27:46 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #183 Gepost op: 06 February 2025, 16:57:29 »
Bij nader inzien; een enkel vlak is saai en met die geïntegreerde keerlus begon het te veel op een tram te lijken  ;D Bovendien; enkelsporig is meer in lijn met het karakter van de Arlberg- of Reschenscheideckbahn. Dus na veel puzzelen een veel rustiger plan gemaakt, wel met helling, maar zonder meegebogen wissels. Zie hieronder, met de volgende uitgangspunten:
  • Alle vlakke bogen minimaal 542.8mm (Roco R5)
  • Alle bogen in helling minimaal 604.4mm (Roco R6)
  • Helling 150mm over 10m (1.5%)

Het plan bestaat uit 2 niveau's, 150mm boven elkaar. Op het laagste niveau 0 ligt het opstelterrein en een enkelsporige ovaal, voor de modules langs; ivm modulehoogte en om de niveauhoogte te beperken, kan het spoor niet onder module langs (modulebak ca 10cm hoog). En het is leuker: deRechts is een keerdriehoek, dat je van 2 richtingen omhoog kan; of andersom, de je het opstelterrein in beide richtingen kan binnenrijden. Van niveau 1 naar 2 gaat een helling buitenom omhoog; deze eindigt net voor wisselstraat op niveau 1. Aanzien er dan al ruim 10cm hoogte is bereikt, geeft dit geen problemen met opstelterrein eronder.

Op niveau 1: station (modules) en ovaal met keerlus; deze is ook dubbelsporig uit te voeren, ivm toekomstige thema's. Aansluiting module rechts wordt gedaan vanaf de binnenste van de 3 ingetekende radii. Ja, er is een toekomstig plan met links 2 sporen en rechts 3; iets met NS, jaren '80 ~ '90 ;D Rechts zal het het spoor op relatief platte ondersteuning liggen om voldoende doorrijhoogte te houden boven de keerdriehoek op niveau 0.

De rijlengtes in dit plan zijn aanzienlijk, dus geeft het mij genoeg tijd 'analoge' schakelaars om te zetten. Of ik kan de trein kort stilzetten om rijwegen in te stellen; de trein hoeft daarvoor niet om de haverklap te stoppen. Het geeft ook meer het idee dat tie, voordat je het station binnenkomt, al een hele reis achter de rug hebt (vanaf opstelterrein/ fiddle yard naar station is zeg 20 tot 25 meter, dus met 80 kmu ~ 0.25 cm/s is dat al meer dan een minuut rijden (y)). Ook kan ik modules waar huidige schaduwstation op is gebouwd hergebruiken en is het traject; scheelt weer hout.

« Laatst bewerkt op: 06 February 2025, 17:47:14 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #184 Gepost op: 07 February 2025, 16:10:11 »
Hee Vincent,

Zeker een leuk plan en meer niveau's geeft ook meer "speelplezier" en een mooier beeld. Het enige nadeel wat ik zo snel zie is dat je steeds kop moet maken in je beide schaduwstations, omdat je maar 1 verbinding hebt tussen beide niveau's en niet altijd rij je langs je hoofdstation. Dat kan dus betekenen dat treinen de gehele tijd een beetje uit beeld rijden? Of hoe zie je je dat voor je qua scenery?

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #185 Gepost op: 08 February 2025, 09:52:03 »
Ik zie maar 1 schaduwstation..? Op niveau 0; daaruit kan je rijd via de keerdriehoek (of spoordriehoek?) omhoog. Of voor de leuk een rondje op dat niveau ;D) Boven aangekomen, rijd je of direct door, van links de module op, of via de keerlus vanaf rechts. Eventueel rijd je daar nog een rondje, en ga je vervolgens weer naar beneden. Met de spoordriehoek kan je kiezen in welke richting de trein wordt weggezet, maar maakt op zich niet uit aangezien je beide richtingen op via spoordriehoek omhoog rijdt. Overigens, dit rondje kan je uiteraard eindeloos herhalen... En qua 'scenery': zie eerste bericht in dit draadje, alleen modules worden voorzien van omgeving. Rest is 'kaal', maar geen punt; mijn ervaring met mijn huidige baan is dat lange lengtes maken het rijden ook leuk maken en het is niet storend dat het zichtbaar is. Alleen de bochten net voor de modules, wil ik 'afdekken', dat je de trein niet vanuit je ooghoeken met een scherpe bocht de module op ziet draaien.

Je kunt tegen de wand op niveau 1 wel zeg 'n trein wegzetten, of tijdelijk op de sporen met de keerlusaansluiting, maar dat is meer bedoeld om te passeren. Of als ik geen zin heb om heeeelemaal naar beneden te rijden  :angel: 

Overigens:
  • Er komt toch een wegneembaar deel (y) de bocht op niveau 0; anders wordt het wel heel laag om ook daar onderdoor te kruipen
  • Het Engels wissel op niveau 1 gaat eruit; voegt weinig toe om halverwege die sporen naar keerlus te rijden; dat wordt een verbindingswissel van het hellingspoor naar het middelste spoor
  • Eventueel maak ik de dus dan overblijvende 2 verbindingswissels op niveau 1 wel WR10; het zijn de enige punten waar 2 'tegenbogen' direct na elkaar liggen en het rijdt wat rustiger als de trein daar overheen gaat.

PS De nu 'oude' baan, ligt half uit elkaar en de eerste steunen aan de muur zijn aangepast; nu al goed besluit... :) Kill your darlings!
« Laatst bewerkt op: 08 February 2025, 21:07:21 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 09 February 2025, 15:04:10 »
Hee Vincent,

Ik zag de dubbele sporensectie op niveau 1 inderdaad aan als beperkt schaduwstation. Misschien nog een idee om dat juist te maken? Maakt wel meer afwisseling mogelijk?

Het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht, en dat is het belangrijkste! Het uitneembaar maken van een deel lijkt mij zeker handig. En je kan het vrij eenvoudig maken. Het is ook niet erg als je bv een minuut ff stekkertjes los en vast moet maken. Je hebt in elk geval de optie mocht je met iets groots er langs willen of om wat voor een reden er niet meer onderdoor willen/kunnen. Achteraf is het een stuk lastiger maken.

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #187 Gepost op: 09 February 2025, 20:50:04 »
Is niet de moeite; afwisseling is dan dat je eerst naar dat schaduwstation en dan naar het grote opstelterrein rijdt..? Juist leuk dat je een eindje moet rijden vanaf het station :) Die paar passeersporen zijn mi voldoende om een beetje leuk treindienstleider te spelen. Ik heb ook geen behoefte om het helemaal vol te bouwen; het draait nog steeds met name om de 2 modules  :angel:

Eerste deel van het voormalige schaduwstation is al Fiddle Yard geworden, zie onder. En al gelijk een enorm bijkomend voordeel; de zeeen van (opslag)ruimte onder de baan en de bereikbaarheid om eronder te komen! Waarom heb ik dit niet veel eerder bedacht?? :D Links het niveau zoals dit eerder was, rechts de nieuwe hoogte (niveau 0) van het opstelterrein. Dit was overigens ook de hoogte van de 'oude' baan. Niveau 1 met de modules komt daar dus nog 15cm boven.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Mark Lin

• Offline Offline
  • De trein laat heel wat sporen na.
« Reactie #188 Gepost op: 09 February 2025, 23:27:36 »
Ik zie dat je de knoop hebt doorgehakt.
De nieuwe situatie van de modelspoorbaan is aanzienlijk hoger.
Het is een behoorlijke ingreep, maar ik vermoed dat je hiervan geen spijt zal krijgen.

Groet, Mark
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 10 February 2025, 15:47:45 »
Dat is inderdaad een fraaie hoogte. Om het materieel te zien, en ook om spullen op te kunnen slaan. Wat wordt je afstand tussen de niveau's?

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #190 Gepost op: 10 February 2025, 16:10:59 »
Niveau 1 met de modules komt daar dus nog 15cm boven.

;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 12 February 2025, 07:15:03 »
Dank, vast wel gezien, niet opgeslagen  ::). Dus sorry voor de dubbele vraag  ;)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #192 Gepost op: 12 February 2025, 10:25:49 »
Was nog wel blijven hangen op je scenery vraag... In de vorige opzet had ik in het niet zichtbare deel ook een grote boog en ook al is het ruwbouw; da's toch wel fraaier. Ook naar aanleing van de fraaie boog in "Show je realistische samenstelling" #316  :)

Dus als ik toch 10 graden wissels wil gebruiken; ik kan de wisselstraat langs de muur op niveau 1 ook zo maken dat als ik nog eens een dwaze drang naar scenery krijg, er geen zichtbare krappe wissels liggen. Als ik de krappe bochten en het opstelterreing 'verberg' met eenvoudige scenery is het toch al snel een leuke, geloofwaardige Abzweigstelle. Onderste passeerspoor blijft nog ruim 3,5m, dus das prima.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 12 February 2025, 12:41:31 »
Lijkt mij een goede toevoeging om hier nu al naar te kijken. Misschien gaat het wat ver, maar mogelijk kan je bv ook ergens een perron tussen vrotten, zodat je een extra station krijgt. Dan kan je van A (Schaduwstation) naar B en C rijden. Kan ook je dienstregeling interessanter maken?

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #194 Gepost op: 12 February 2025, 12:44:56 »
Neeeheeee!!!! Ik wil niet een extra station na een half rondje  >:( En er al helemaal niet als ik het ertussen moet vrotten!

(dank voor de suggestie; maar nee, dank :angel:)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn