BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Benelux795 op 04 november 2021, 10:58:53

Titel: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 04 november 2021, 10:58:53
Ik was een draadje begonnen met een nieuw project, Quiberon. Maar de laatste tijd ben ik vooral bezig geweest met mijn ‘vaste’ baan: een fictief station aan de Arlbergbahn. Dus wellicht leuk als ik daar dan wat van laat zien...

De rest van het verhaal en foto's volgen uiteraard, maar alvast een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=L9st_ukk8DY
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Jelmer op 04 november 2021, 11:04:47
Nou Vincent, volgen staat aan want dit smaakt naar meer!  (y)
Als je met 12 rijtuigen aan de haak kunt rijden is dit een project van formaat.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 04 november 2021, 11:31:09
Twee treinen van bijna 5.8m kunnen elkaar passeren op het station...  Overigens ligt een klein deel van de passeersporen 'buiten beeld'; daarover later meer.  En ja, ik wilde met lange treinen kunnen rijden ;D Zie op youtube ook een filmpje van mijn BLS Tonerdezug.

Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 04 november 2021, 16:10:38
De gedachte achter deze baan is eigenlijk dat ik niet kon kiezen… Zoals zo velen, heb ik in afwachting van een uiteindelijke plan en een concrete baan, vooral verzameld. Dat verzamelen beperkte zich in eerste instantie grotendeels tot de ÖBB en dan in het bijzonder wat er op de Arlbergbahn reed; lange treinen op enkelspoor met ’n zware oranje lok ervoor, prachtig. Maar in de loop der tijd kwamen er ook modellen bij van andere maatschappijen en voor andere thema’s. En elke keer was er weer een nieuw plan… Qua tijdperk blijf ik een beetje tussen laat ’70 tot begin ’90, met uitschieters (laatste DB stoom), maar ik kon dus niet kiezen welk land, maatschappij of thema. Ook had ik tot een paar jaar terug geen geschikte ruimte voor mijn ideeën. Dit veranderde toen wij verhuisden en ik dichter bij familie kwam wonen die een nauwelijks gebruikte vliering 'over' hadden.. .. Eindelijk! Het duurde even, maar uiteindelijk leverde dit een riante ruimte op; wel schuine daken en een beetje onhandig rookkanaal, maar hier kon ik wat mee.. :)

Maar ook toen kon ik nog niet kiezen.. Wat mij ondertussen wel duidelijk was: ik wilde graag een realistische baan. Dus slanke wissels en geen krappe, zichtbare bochten. Ook wilde ik een realistisch treinbedrijf; dus geloofwaardige samenstellingen. Beslist géén ICE op een zijlijn of een NS 1600 met een paar Länderbahn 2-assers erachter.. Ik had overigens ook geen behoefte om met veel treinen tegelijk te rijden; zolang er maar wel aanleiding was soms een wissel te nemen. Alleen heen en weer op een recht spoor leek mij saai.. En ik wilde met lange treinen rijden.. De langste minimaal zeker 9 of 10 stuks 26,4m rijtuigen op schaal, lange goederentreinen, geen concessies. Al vroeg kwam het besef dat het zichtbare deel eigenlijk beperkt moest blijven tot een lang, relatief ondiepe sectie; ruime bochten vroegen teveel ruimte en krappe bochten zouden toch weggewerkt en daardoor onzichtbaar worden.

Dus na talloze ontwerpen, kwam ik uiteindelijk op de volgende opzet: een baan waarbij ik de delen met scenery eventueel kon uitwisselen. Op die manier kan ik naar behoefte relatief eenvoudig thema en maatschappij veranderen. Uiteraard beperken die ‘scenery modules’ zich dan tot een eenvoudig station of stuk tracé. Na een eerder beginnetje met modules van 1200x600mm, heb ik mijzelf voor de afmetingen van het zichtbare deel 244x40cm als beperking opgelegd; de 244 is de langste maat wat in elke bouwmarkt verkrijgbaar is en ik wilde niet teveel overgangen. De reden voor de krappe diepte is dat ik niet teveel tijd kwijt wil zijn aan scenery. Het lukte mij om interessante configuraties te maken voor een aantal van de thema’s die ik toen voor ogen had, dus dan moet het voor andere ideeën ook lukken. Ik ben ook niet van plan teveel te gaan slepen met de modules en met deze afmetingen krijg je zonder veel moeite nog wel een trap af.

Ik heb ondertussen al héél véél verschillende modules verzonnen… Bijna alles fantasie, maar qua opzet wel zoveel mogelijk gebaseerd op de werkelijkheid. In dit draadje zal ik mij echter beperken tot de huidige bouw: een stukje Arlbergbahn, of beter gezegd, een typisch station wat je zou kunnen vinden langs deze lijn. De reden om niet een voorbeeld station na te bouwen is dat er geen station was wat aan al mijn wensen voldeed. En de bestaande stations zijn moeilijk af te bakenen op de beschikbare lengte, dus je zal sowieso een niet-originele tunnel of viaduct moeten introduceren om je trein te laten verdwijnen. Maar dus een fictief station langs een enkelsporig, geëlektrificeerd bergtraject. Ik wil het eigenlijk zo proberen te maken dat de ‘onmogelijkheid’ niet direct opvalt, als ik eens met niet- ÖBB/DB materieel wil rijden, bijvoorbeeld SBB, FS of SNCF. Die landen kennen ook enkelsporige, geëlektrificeerde bergtrajecten. Voor wat betreft bovenleiding leent de Arlbergbahn zich goed voor dergelijke ketterij, aangezien daar tot ca midden ’80 gebruik werd gemaakt afwijkende (van de standaard ÖBB/DB) masten en starre portalen.

Welnu, de modules beperken zich dus tot een deel van een station: zie hieronder. Dit beschikt over 3 passeer-/inhaalsporen, waarvan 1 korte. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij het station Flirsch. Het linker uiteinde van de passeersporen, na het ‘viaductje’, is op de baan in een bocht gelegd en niet zichtbaar. De ‘Nutzlänge’ van spoor 1 en 2 is net iets meer dan 5,5m. Aangezien het traject de andere kant op verderop steigt, is linksboven een schutzweiche met uitloopspoor gemaakt, om onbedoeld vrijrollende wagons of treinen op te vangen. Dit zie je in het echt bijvoorbeeld ook bij station Hintergasse. Dit is overigens ook gedaan om de relatief lege linkerhoek nog wat op te vullen. Eventueel staat daar een materiaalwagen, waarvan het niet erg is al die wordt geplet door een op hol geslagen trein… Of het wordt een verlaten tunneltract; dat de lijn eerst krapper de bocht om ging. Ik zie wel wat werkt als het zo ver is. Aan de voorzijde is er links is nog een laadspoor met loods en loskade; wagons kunnen op het laadspoor worden weggezet, zodat spoor 3 niet wordt geblokkeerd en kan worden gebruikt voor korte treinen. Kijken we rechts dan zien we dat de lijn vertrekt door een tunnel, met een korte lawinegallerij ervoor. Vanaf spoor 3 is aan die kant ook een aansluiting naar een kleine Bahnmeisterei; hier kan eventueel ook een werktreintje of losse wagon worden weggezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bhf1-618b9e0f6026d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bhf1-618b9e0f6026d.jpg)
(Edit: in het passeerspoor ook een beveiligingswissel voorzien)

Het ‘zichtbare’ deel is ontworpen op Tillig Elite; de wissels op doorgaande sporen zijn Tillig EW6, de radius van bochten mininaal 6m. Wissels naar ‘rangeersporen’ zijn EW5 of symmetrisch, waarbij de radius niet kleiner is dan 2200mm. Een eerste plaatje...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211104-150658-6183f8a458776.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211104-150658-6183f8a458776.jpg)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 04 november 2021, 20:04:56
als ik eens met niet- ÖBB/DB materieel wil rijden, bijvoorbeeld SBB, FS of SNCF.

Om gelijk maar daad bij woord te voegen.. Een Re 6/6! Blijft een prachtig apparaat.. Voor de EC Transalpin, ergens begin '90.
Zie ook youtube: https://www.youtube.com/watch?v=I7L5JETwOCo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211104-194611-61842e99f0a4a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211104-194611-61842e99f0a4a.jpg)

Ik ben er nu al achter dat het fotograferen van lange treinen op een smalle baan, lastig is...  ;D
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 04 november 2021, 20:08:11
De rest van het verhaal…

Het deel zonder scenery is ontworpen met minimaal Roco Line R5 (radius 542,8 mm) en zo opgezet dat ik eventuele toekomstige modules ook kan uitrusten met dubbelspoor; sterker nog, het 3-sporig deel heb is er gekomen zodat het derde spoor aansluit op een inhaalspoor van een module met NS-thema. Die staat al op papier, en wellicht dus daarover later meer.. :) De baan gaat eenvoudig rond en heeft door het dubbel- en derde spoor een passeer en uitwijkmogelijkheid. Om meer treinen te stallen en rijden, is er een aansluiting naar een schaduwstation. De klimspiraal draait linksom naar beneden om goed uit te komen voor het schaduwstation. Door het schaduwstation symmetrisch aan te sluiten met driehoek kunnen treinen in beide richtingen de baan op rijden. En omdat het schaduwstation is uitgevoerd als keerlus, kunnen treinen keren en in alle richtingen rijden. De besturing wil ik overigens simpel houden; treinen analoog, eventueel digitaal, de baan en wissels conventioneel met schakelaars, of zelfs met de hand. Wellicht dat dit ooit nog eens professioneler wordt, maar het gaat mij op dit moment om het ‘om de beurt’ rijden met 1 of 2 treinen. Dat moet ook lukken zonder volautomatische besturing.

Hieronder het originele plan; inhaalspoor op brug is niet getekend, zie ik net.. Afijn. Om voldoende lengte onder het schuine zolderdak te creëren, ligt de baan relatief laag; de bovenzijde van de modules is ca 75 cm. Aan 2 zijden loopt deze langs-de-wand, links steekt hij over; langs de onderste wand ligt de baan iets van de wand af, voor het schoorsteenkanaal langs; aangezien op toekomstige modules de sporen wellicht anders lopen, zou het kanaal misschien in de weg zitten. Overigens leverde mij dat ook een hele mooie grote tafel op, direct achter de baan, waar ik gereedschap kwijt kan en modellen tijdelijk kan wegzetten.
In eerste instantie had ik een plan voor een ander thema en dus ander ontwerp voor de modules; een stukje Rijn- of Moseloever, geïnspireerd door het station St Goar. Mijns inziens geslaagd ontwerp, dus wellicht gaat dat er ooit nog komen… :) Echter, dit plan is een dubbelsporig traject; het Arlberg-ontwerp sloot daar aan het linker uiteinde (kijkend naar het station, vanuit midden) slecht op aan. Om nog vanaf het buitenste doorgaande spoor direct van en naar de keerlus te kunnen rijden, had ik een relatief bewerkelijke wisselstraat verzonnen, met boogwissels. Deze waren nodig om extra lengte te creëren voor de 2 stationssporen; maar de winst was bij nader inzien klein. Al bouwende, en rijdende, kwam ik er ook achter dat het deel van de baan onder het schuine dak (ook links, kijkend vanuit midden) moeilijk bereikbaar was en de krappe ruimte werkte vervelend. Dit gold al helemaal voor de baan achter de keerlus langs; op de boogwissels ontspoorde het nog wel eens en dan had ik armen van 2 meter nodig, bij voorkeur meer dan 2..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/old-61842f56e036d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/old-61842f56e036d.jpg)

Recent heb ik de baan daarom aangepast; zie hieronder het aangepaste plan. De baan is voor de keerlus veel beter bereikbaar en de opzet is sterk vereenvoudigd. De keerlus is vanaf de zijkant ook goed bereikbaar. Ook is het niet-zichtbare deel van de passeersporen rechts na het station, langer en eenvoudiger qua treinenloop. Ik ben er nu al blij mee! Verder is de ‘brug’ in de nieuwe opzet horizontaal scharnierend; in de eerdere baan was dit een vaste brug geworden, omdat ik bij nader inzien opklappen te omslachtig vond; ik kon er net overheen stappen. Maar ondertussen is er tenminste 1 wagon gesneuveld omdat ik onbedoeld tegen de brug botste met een voet of been, dus dat openen leek mij toch wel handig. Overigens stap ik er ondertussen weer gewoon overheen.. Oorspronkelijk wilde ik overigens van de ruime boog wellicht een aangekleed paradebaanvak maken, maar ik ben al genoeg tijd kwijt met de rest, dus dat plan sneuvelt vermoedelijk. En ook over tijd: deze ombouw motiveerde mij dusdanig, dat ik eigenlijk alleen hiermee bezig ben geweest afgelopen tijd en niet meer met Quiberon… Vandaar. Ik twijfel ook of dat project niet teveel op zichzelf staat.. Dat besluit schuif ik voorlopig voor mij uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/new1-61842f730cb52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/new1-61842f730cb52.jpg)

Op dit moment ligt de rails van het zichtbare deel vast op de rechter module en zijn de wissels voorzien van wisselaandrijving; op de linker module ligt provisorisch wat Roco line om rond te kunnen rijden. Voor het niet-zichtbare deel heb ik de delen van de eerste opzet ‘gerecycld’ en de rails gelegd en elektrisch verbonden; het rijdt weer.. ! Voor het passeren/inhalen en wegzetten van een trein, kunnen de 2 stationssporen en de 3 sporen van het schaduwstation eenvoudig met een schakelaar geisoleerd worden. Dit moet uiteindelijk een wat netter tableau worden. Eerst maar eens de rails op de linker module leggen…
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 05 november 2021, 10:29:28
Wat ik binnenkort wil oppakken: een beginnetje met het landschap en de achtergrond... Zoals gezegd de baan is ondiep en het doorgaande spoor ligt in het midden van de modules op slechts 9cm van de achterrand. Ik ging er in de plannen van uit dat ik het ‘decor’ hier met een steunmeur of steile helling voldoende hoog kon maken, maar vooral omdat de baan relatief laag ligt, kijk je hier snel overheen. Aan de uiteinde is dit dieper en kan ik de helling aanzienlijk hoger optrekken. En dan wat lawine hekken en een paars-witte koe  ;D

Ik kan de achterliggende tafel wel opofferen voor bergen, maar da’s niet de bedoeling.. Dus zit ik toch aan platen te denken. 40cm hoog, met een fotomotief? Heeft iemand nog leuke ideeën over hoe de achtergrond te maken...?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/achtergrond1-6184f8998bed7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/achtergrond1-6184f8998bed7.jpg)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/Bad_Hindelang_panorama_view_from_south.jpg

En als Frühstück.. Ein 1020 Doppelspann! En het bijbehorende filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=AyDXbQNHruo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211105-114103-61850cfcdce28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211105-114103-61850cfcdce28.jpg)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 05 november 2021, 12:02:45
Nou Vincent, volgen staat aan want dit smaakt naar meer!  (y)

Ik was vergeten je te bedanken: als eerste volger...! Bij dezen... (y)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Jelmer op 05 november 2021, 12:52:11
Gaaf zo die baan met mooie rijmogelijkheiden met lange treinen  (y)

Inderdaad lange trein en foto gaan niet samen. Misschien kun je nog eens naar het "stacken" van foto's kijken zoals Reinout dat beschrijft bij zijn Eifelburgbahn, maar dan nog.
Filmpjes zijn erg leuk om te zien, geeft goede indruk van de lengte van de treinen.

Faller heeft wel achtergronden die ook wel zouden kunnen passen in Alpenlandschap (bv. Oberstdorf). Dit zou kunnen, nog realistischer wordt het misschien om wat foto's uit te laten printen en dan het landschap goed aan te laten sluiten.

Zoals hier gedaan bij de BLS baan te zien bij Eurospoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211031PW04-617e7c6d39282.jpg)

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 05 november 2021, 13:52:25
Hoe hoog is die achtergrond..? Ik zat nog een beetje te peinzen of ik op een of andere manier die tafel kon overbuggen; dus landschap op de muur erachter, zie hieronder. Mat laag camerastandpunt kan dat, maar aangezien ik 90% van de tijd van bovenaf kijk.. Maar inderdaad; denk dat het beste werkt om de achtergrond direct op het randje landschap aan te sluiten. Misschien eerst eens wat proberen...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211105-133528-618528c0a0e96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211105-133528-618528c0a0e96.jpg)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 05 november 2021, 14:27:48
Het is wel opvallend.. Bij het eerste opzet, toen ik niet helemaal blij was met het plan, bleef alles een beetje liggen tot ik daar uit was. Paar stukken waren provisorisch geisoleerd, maar rijden was 'moeizaam'. Nu is er voldoende geisoleerd om te passeren en inhalen en krijg ik weer in de gaten hoe gaaf het is dat het rijdt...  :) Overigens, op de rechter module na, moet ik de wissels en sporen nog steeds handmatig omzetten. Dus ik krijg nog voldoende lichaamsbeweging op zolder... Maar misschien ook al eens nadenken over dat tableau  ;)

De ertstrein van vanochtend wordt door een snellere gemengde goederentrein ingehaald: https://www.youtube.com/watch?v=TBlRl1dNM80
(op 0:07 is geen hoorn, maar de wisselmotor... Net op tijd! ;D)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 06 november 2021, 10:12:06
Alleen de top nog ff wit spuiten: Komo Alp, of Mount Komo...  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211106-100336-618645bb6cc6d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211106-100336-618645bb6cc6d.jpg)

Dit wordt geen berg, maar geeft weer wat de status van het niet-zichtbare deel is; op de eerste lus van de klimspiraal ligt rails, de rest incl schaduwstation moet (ook) nog gebeuren. Verder wil ik hier ook de vaak besproken valbeveiliging aanbrengen. Aan de achterzijde wellicht een hogere 'muur', maar aan de voorzijde een laag borstwering. Doorzichtige plastic wordt denk ik storend; het is wellicht officieel niet-zichtbaar, maar het blijft leuk om het ook hier te zien rijden... De seinen zijn voor de lol.
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 23 november 2021, 12:36:09
'k Was paar weken afwezig en dan moet je natuurlijk wel weer terugkomen met iets leuks...  ;D

Reed wel niet op de Arlberg, maar bij dezen: twee keer Austria-Express... https://www.youtube.com/watch?v=0ZAZ9tgTigw
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: clickmaniac op 23 november 2021, 21:09:06
Gaaf hoor!
Wat betreft die achtergrond, ik heb tot nu toe geen achtergrondfoto's gezien die me niet irriteerden. Probleem: teveel detail, te scherp, te "realistisch". Het gaat in realisme de strijd aan met de voorgrond, en wint altijd.

 Een vaag geschilderde achtergrond lijkt me beter, leidt niet af maar dwingt je blik vanzelf terug naar de voorgrond.
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 23 november 2021, 22:30:49

Da's wellicht waar.. Al ben ik ook beetje huiverig dat een slecht geschilderde achtergrond afleid van de voorgrond!  Maar proberen kan altijd... Eerst maar eens bergen knutselen...
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 25 november 2021, 18:09:50
Maar eerst nog dit.. Ik heb veel tweedehands gekocht en loop er al een tijdje tegenaan dat er op veel van mijn materieel verschillende koppelingen zitten. Ik rijd graag kortgekoppeld; zeker tussen rijtuigen, ziet zo'n kloof er niet uit.. Alleen zit dus niet op alles dezelfde koppeling, laat staan een kortkoppeling. Wat mij wel duidelijk is: ik heb heel veel beugelkoppelingen...

Om niet iedere keer naar de winkel te rennen en omdat ik mijn geld liever aan materieel zelf uit geef, puzzelde ik met het idee een eigen kortkoppeling te maken van die beugelkoppeling. Ik rijd vaak toch met dezelfde samenstelling, dus hoeft het 'gebruiksgemak' niet heel groot te zijn. Maar dus geen vaste verbinding tussen de NEM-schachten! Zie hieronder een schetsje;
 
Nog niet geknutseld, maar wellicht heeft iemand nog suggesties of ideeen?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kk-619fc2b4f3c99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kk-619fc2b4f3c99.jpg)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 25 november 2021, 21:54:16
Eerste poging: door koppelingen en 'koppelbalkje' geboord, alleen staafje voorzien, nog niets uitgesneden. Het is vermoedelijk nogal bewerkelijk om dit strak te maken... Alternatief: mijn rijtuigen koppelen met de Piko 56042 en de roco/Fleischmann voor de goederentreinen bewaren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211125-204050-619ff7b07ac9b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211125-204050-619ff7b07ac9b.jpg)
 
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Juroen op 26 november 2021, 10:06:21
Ik heb ondertussen een flink aantal rijtuigen en wagens voorzien van een roco Universal koppeling. Dan blijven de meegeleverde beugels over. Dat leidde tot een idee, wellicht een suggestie.

Ik snijd de voorkant van de koppeling eraf, demonteer de beugel en lijm er twee magneetjes aan, 3x3x3 mm.
Zie de foto's. Als ik hiermee verder ga, dan lijkt me een mal, om de juiste maten consistent te krijgen zinvol.
De magneetjes van 3x3x3mm (kubus) zijn sterk genoeg voor een sleep zoals ik die thuis kan maken, ze kunnen wellicht nog kleiner.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnetische-koppeling-klein-61a0a291945f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnetische-koppeling-klein-61a0a291945f1.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnetisch-gekoppeld-klein-61a0a29065fa8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnetisch-gekoppeld-klein-61a0a29065fa8.jpg)

groet, Juroen
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 26 november 2021, 10:17:42
Magneten heb ik ook aan zitten denken; geinig dat iemand dit al geprobeerd heeft  (y) En mocht je het antwoord weten; houdt dat max 5,5m trein op 3% klimspiraal? :D Ik neem trouwens aan dat je er 2 aan de buitenzijde gebruikt, omdat het anders los 'knikt' in de bochten?

Alleen mbt de bedrijfsvoering van de Arlbergbahn... Wat kosten die magneten? Klein onderzoekje: van de kant-en-klare oplossingen, zijn die Piko's met ca 1,60 per 2 (dus 1 rijtuig) het goedkoopst. En mijn tijd is helaas niet direct geld, maar mijn knutselen van gisteren heeft wel uitgewezen dat ik naar een zeer makkelijke ingreep zoek; ik zie mijzelf anders  te lang hiermee bezig zijn.. Er 'moet' nog meer rails worden gelegd, bergen worden gebouwd, etc!

Maar de vorm van jouw koppeling gaf mij wel inspiratie voor een aanpassing: zie onder. De breedte zoeken is denk ik slim, Dank! En het 'koppelbalkje' kan nu een uit strip gebogen clipje worden of zelfs kort stukje profiel. Ff een prototype knutselen...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kk1-61a0a8be232b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kk1-61a0a8be232b8.jpg)
 
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Juroen op 26 november 2021, 12:43:19
Ik weet niet of de magneten een sleep van 5,5m trein op 3% klimspiraal houden. Ik ga niet verder dan 1,5 m. Dat gaat goed.
De magneetjes zitten aan de buitenzijde omdat ik ze aan de zijkant wilde lijmen. Ik denk dat dat een sterkere lijmverbinding geeft. Overigens, ik heb daar niet lang over nagedacht.

De magneten kocht ik destijds op aliexpress en waren niet duur. Dat was voor de aangepaste regels ivm invoer van spullen buiten de EU.
Ik heb ook een paar van de Piko koppelingen, werkt ook prima.


Groet, Juroen
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 26 november 2021, 14:50:47
Mijn nieuwe conceptje ligt nu te drogen, alleen nog een clipje zoeken.

En als test hang ik 'm tussen de lok en deze... Tauern-Express: https://www.youtube.com/watch?v=WQz3DXpjcYs
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 24 december 2021, 11:06:31
Korte update.. Nou ja, update; vooral een beetje aan het rijden... :) Zie youtube

En wat exotische projectjes (die niets met de Arlbergbahn te maken hebben) weer oppakken en proberen af te ronden: waaronder die alternatieve koppeling of voor de liefhebbers, bijvoorbeeld, een FS nVrec knutselen van een Lima MDVC...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211224-110145-61c59b61b0ebc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211224-110145-61c59b61b0ebc.jpg)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Falkenberg op 24 december 2021, 12:58:47
Leuke opzet. De Arlbergbahn, maar ook de Tauern bieden veel lange internationale treinen op dit soort kleine stationnetjes. Voor meer rijlengte zou je achter je station nog een spoor erachter langs kunnen laten lopen en dan in twee keer rond je baan. Heb je extra rijlengte in dezelfde ruimte.

dirkjan
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 24 december 2021, 13:24:58
Achter het station langs heb ik in de huidige opzet niet zoveel aan.. Toch niet zichtbaar. Dat zou eventueel nog een optie zijn als ik besluit de drie sporen van het 'passeer-schadusstation' ook een thema te geven. Maar mocht ik dat doen: als ik dan aan die kant aan het spelen ben, stoort het mij niet als er achter mij bijvoorbeeld een NS Plan V of FS MDVC diesel over de Arlbergbahn rijdt :)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Niels B op 16 januari 2022, 15:08:40
Hoi Vintcent

Ik zie nu pas jouw bouwdraadje. Leuk om te zien waar je mee bezig bent. Ook je overwegingen k9men me heel bekend voor.  Mooi om te zien dat bij jou alles al kan rijden!  (y)

Mooie uitdaging om het te maken op max 40 cm diepte, ik vind 80 cm vaak al te krap....

Ik ga je volgen!  (y)

Grtz,
Niels
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 16 januari 2022, 16:52:10
Welkom! (y) Het rijdt, maar het linker scenery-segment is nog steeds provisorisch-losgelegde roco-line... In de kerstvakantie helaas niet in de gelegenheid om er aan door te werken. Overigens heb ik tijdens die kerstvakantie wel een idee gevormd voor mijn "nicht-elektrifiziert-epoche-IV-diesel-paradies"-thema, met zo'n lekker Drehscheibe-online sfeertje; als alternatief voor de Alpen. Wellicht dat ik daar alvast een draadje over begin. In dat geval zal het Quiberon-draadje voorlopig echt sneuvelen; daar ben ik nog niet uit. Zou overigens wel terrecht zijn, want daar permiteerde ik mij 45cm... ;D
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 15 februari 2022, 21:25:16
Mocht iemand interesse hebben, ik heb deze RoLa (zonder de 1043) te koop gezet hier en op de Duitse Marktplaats:
https://www.youtube.com/watch?v=XkH0v2zNFp4

Volgens mij kwam Rola-verkeer weinig of zelfs niet voor op de Arlbergbahn; in opwelling gekocht... :angel:
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 17 februari 2022, 17:37:54
Heb je net verzonnen dat je je RoLa trein weg doet omdat t'ie toch niet op de Arlbergbahn reed, kom je dit tegen...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rola-620e794c927fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rola-620e794c927fb.jpg)

Nadere beschouwing leert dat deze foto bij Patsch is genomen, dus Brenner... Pfjoew :angel: Volgens mij met zekerheid te zeggen: geen Rollende Landstrasse op de Arlberg!
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 03 maart 2022, 18:26:04
Niet Arlberg, wel Oostenrijks, en vermoedelijk niet heel bekend in NL.. Een Vindobona ergens '90:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220303-165637-6220f9d49121b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220303-165637-6220f9d49121b.jpg)

Met de recent verschenen ÖBB UIC-vorserien rijtuigen  :)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 03 april 2022, 14:57:08
Tip: Boekhandel Douwes in Den Haag heeft al een tijdje een uitgebreide 2de hands kast  (y) Gisteren een leuk fotoboek gevonden wat ik nog niet kende:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220403-144359s-624998dd136be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220403-144359s-624998dd136be.jpg)

Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 31 juli 2022, 12:02:17
Het staat een beetje stil tijdens de zomer.. :)

Laatste kleine zijprojectje: lang geleden met deze ombouw begonnen, maar kort geleden pas de juiste nummers geplakt op de 110 300-1... De Bügelfalte 'Versuchslok' met Schürze voorzien van Henschel draaistellen, schaarpanto met Wanisch schuitje en SBS 65 eenbeenstroomafnemer. Deze locomotief is tot Innsbruck gesignaleerd, dus een ritje op de Arlberg was niet ondenkbaar; met de TEE Beethoven is dit uiteraard onwaarschijnlijk.. :) Maar de postwagon wordt het helemaal een onmogelijke combinatie; deze werd in '78//79 meegenomen tussen Emmerich en Amsterdam, toen was de 110 300-1 al teruggebouwd naar serielok.

110 300-1: https://www.youtube.com/watch?v=Tx8PA18WOYE

TEE Beethoven met MR postrijtuig: https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/16533881118/   

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220729-085843-62e653098544b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220729-085843-62e653098544b.jpg)

De witte waas is van een laag Vallejo matlak :-\ Er is een laag zijdeglans overheen gegaan, maar moet wellicht nog een keer...
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 02 september 2022, 22:18:26
'k Wilde na de zomer de draad weer oppakken en was nog een beetje aan het puzzelen.. Mijn sporenplan heeft aan een linkerkant een van het doorgaand spoor aftakkend Schutzgleis; soortgelijke voorbeelden vind je in Wald am Arlberg of Hintergasse. Maar:
In de onderstaande link, zie je de loods en valt het de auteur op dat de wissel in Grundstelling niet richting dit spoor staat.
https://stellwerke.blogspot.com/2012/09/wald-am-arlberg-1985.html?m=1

Ik kan het natuurlijk gewoon inrichten als Ladegleis voor de Bahnmeisterei, maar ben toch nog wel benieuwd naar de eventuele functie als Schutzgleis; ook omdat een dergelijke aansluiting alleen voor een loods, in het hoofdspoor vanuit beveiliging niet direcht wenselijk. Ik vind het ook opvallend dat een Schutzgleis halverwege de lengte van een spoor wordt geplaatst; logischer zou mijns inziens een Schutzweiche bij het inrijwissel aan dalzijde zijn, zoals in Kaponig. Of wellicht een aftakking vooraan, om een trein op het (passeer)spoor te beschermen.

Mocht iemand hier meer over weten..?

De loods staat er blijkbaar nu nog steeds:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/p13603298xq5d-6312660696e1e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/p13603298xq5d-6312660696e1e.jpg)
https://www.kleinbahnsammler.at/wbb2/index.php?thread/1194-arlberg/&pageNo=2

EDIT: over mijn vorige bericht.. Ik werd er terrecht op gewezen dat er geen panoramarijtuig in de Beethoven heeft meegereden, dus dat filmpje is vervangen!

EDIT2: het viel mij net op in een filmpje op youtube dat het aparte 2 loodsen zijn.. Voor de loods met de witte onderbouw staat een volledig houten schuur, open aan voorzijde; strooizout?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/WaldArlberg-6314fc05a1af1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/WaldArlberg-6314fc05a1af1.jpg)

En iets verder zoeken op youtube: zie hier, zo te zien staan hier geregeld werktreinen.. Dus blijkbaar kan ik het combineren :) Opvallend detail: dit spoortje heeft geen Gleissperre.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/WaldArlberg1-63150011ab1ad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/WaldArlberg1-63150011ab1ad.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/WaldArlberg2-6315030753087.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/WaldArlberg2-6315030753087.jpg)
 
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: clickmaniac op 09 september 2022, 13:42:40
Interessante vragen voor als je het echt 100% correct wilt hebben. Ik zou er een loodsje bij zetten als me dat leuker lijkt. Als later blijkt dat laad en lossporen een dubbelrol kunnen speken als Schutzgleis: prima, zo niet: ook prima!
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 09 september 2022, 13:52:25
Ja, bij nader inzien heb je helemaal een punt...

En zoals gezegd was ik toch niet van plan een onderstaand scenario na te spelen ;D Al ben ik nog steeds wel benieuwd hoe dit Schutzgleis in het echie gebruikt wordt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/unnamed-1-631b28d665264.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/unnamed-1-631b28d665264.jpg)
https://stellwerke.blogspot.com/2012/03/tauernbahn-sudseite-samt-einem-unfall.html
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: clickmaniac op 09 september 2022, 15:06:29
Oeps! Is geen Schutzgleis toch? Anders was de loc wel in het grind blijven steken? Wel een leuk diorama...
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 09 september 2022, 16:48:55
Dit zou inderdaad (achter) een Schutzgleis zijn.. Zie ook andere foto's van het Stellwerk van Kaponig; de beveiligingswissels staan allemaal rechtdoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/unnamed-2-631b523a4c66f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/unnamed-2-631b523a4c66f.jpg)
https://stellwerke.blogspot.com/2012/08/kaponig-1985.html

Maar op zich klopt het met de theorie: "Eine Schutzweiche ist eine Eisenbahnweiche, die zu einem Stumpfgleis führt und dazu dient, sich bewegende Eisenbahnfahrzeuge von einem zu schützenden Fahrweg fernzuhalten, damit eine Flankenfahrt verhindert wird. Dabei wird bewusst in Kauf genommen, dass die in das Gleisende geleiteten Fahrzeuge entgleisen oder mit dem Prellbock am Gleisende zusammenstoßen können."

En op een berg heb je nou eenmaal niet veel ruimte...

En terug komend op mijn Schutzgleis; bij nader inzien... het moet natuurlijk wel kloppen! Als ik het als beveiliging 'modelleer' is het niet logisch om Franz daar veilig zijn Knödel te laten lossen... Ik wil wel een valide excuus om een onbeduidend kopspoortje in het hoofdspoor te plaatsen :angel: Had ooit verzonnen dat het wellicht de voormalige tunnelingang was van een eerder trace... ? Ik fantaseer ff door.
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Twinkie op 09 september 2022, 20:53:15
Ik twijfel of het spoor bij Wald am Arlberg daadwerkelijk dan een Schutzgleis is?

Nee, het is een spoortje voor de Bahnmeisterei, geen Schutzgleis. Zie ook het sporenplan zoals het op sporenplan.nl staat.
En waarom zou het een een loods voor strooizout zijn? Voor zover ik weet worden de sporen in Oostenrijk niet gestrooid bij sneeuw of gladheid, het is gewoon opslag van materieel van de Bahnmeisterei...

Goederenloods voor Franz Bauer is het ook niet, want je kan er met geen mogelijkheid komen als je niet met de trein bent, dus Knödel zullen er ook niet worden uitgeladen. En om die nou stuk voor stuk het dal in te sjouwen...?

vr. gr., Twinkie
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 09 september 2022, 22:51:05
Nee, het is een spoortje voor de Bahnmeisterei, geen Schutzgleis. Zie ook het sporenplan zoals het op sporenplan.nl staat.
En waarom zou het een een loods voor strooizout zijn? Voor zover ik weet worden de sporen in Oostenrijk niet gestrooid bij sneeuw of gladheid, het is gewoon opslag van materieel van de Bahnmeisterei...

Dat het op het sporenplan staat, zegt toch niets..? Op sporenplan.nl staat er verder ook niets bij vermeld of getekend. Maar toegegeven; de enige reden dat ik denk/dacht dat het een Schutzgleis was, was dat de eerdere link van Stellwerke dit vermeldt. Dan wijzen de loodsen inderdaad eerder op gebruik voor de Bahnmeisterei. En over het zout: een station bestaat uit meer dan alleen sporen, ergens zal je centraal zout moeten opslaan :angel: Maar ook daar: vermoedelijk gewoon open loods voor algemene opslag. Niet spannender dan het is... Alleen: ik heb al een spoor voor de Bahnmeisterei; kan iemand een leuk excuus verzinnen voor het andere spoor? Aftakkend van het doorgaand spoor, met alle beveiliging van dien?

EDIT: of.. Het kopspoortje rechts wordt laadlosspoor met eventueel bokkraan, en andere spoortje wordt Bahnmeisterei met loods..? Da's wellicht ook leuker, want dan de loods maakt het emplacement naar de tunnel vrij 'vol/druk' en op deze manier verhuist die naar de achtergrond... Nachtje over slapen.
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Twinkie op 09 september 2022, 23:28:20
Dat het op sporenplan staat zegt niets? Het zijn geen verzonnen sporenplannen of zo hoor, ze zijn naar de bestaande situatie getekend.
Maar het is jouw plan, dus maak er wat moois van zou ik zeggen.

vr. gr., Twinkie
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 09 september 2022, 23:40:18
Ik zeg niet dat het spoor verzonnen is... Dat er een spoor op een sporenplan staat, geeft toch nog geen uitsluitsel waar het voor gebruikt wordt. Dat leidt je af uit locatie, seinen, Gleissperre, etc. Zie hieronder Hintergasse en Wald am Arlberg; hoe kan jij zien waar het spoor voor gebruikt wordt? Hintergasse zou namelijk ook een Schutzgleis zijn: https://stellwerke.blogspot.com/2012/08/hintergasse-1985.html. En daar is overigens geen Bahnmeisterei of zichtbare andere bestemming voor het spoor te zien. Wat ook opvallend is; voor beide stations zijn de wissels naar die sporen op afstand te bedienen. Als het een sporadisch gebruikt losspoortje is, zou een sleutel ook volstaan mijns inziens.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/gwsdt-631bb2393fd3d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/gwsdt-631bb2393fd3d.jpg)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 10 september 2022, 11:17:16
Bedacht mij ook nog de volgende wijziging.. Banhmeisterei én Schutzgleis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Bahnmeisterei-631c560c540f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Bahnmeisterei-631c560c540f6.jpg)

Geeft ook de (voetgangers)brug wat meer reden van bestaan.. Maar 't wordt wellicht wat druk; aan de andere kant, het Schutzgleis kan direct naast een steunmuur liggen, en is op die manier een leuke achtergrond. Omdat het een Schutzgleis is kan ik ook de radius (nu 2,2m) nog wat krapper kiezen, dat tie iets verder van de achtergrond komt. Net stroken voor ballastbed doorgaand spoor gelegd; als het droog is, maar eens wat uitleggen en proberen (y)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 10 september 2022, 20:17:54
Net de twee opties uitgelegd; zie onder. Het extra wissel wordt te druk.. En de provisorische voetgangersbrug is te hoog :) Overigens de EKW ook provisorisch; het laadspoor sluit aan met een beveiligingswissel. 

Bij het uitleggen is er nog een idee bij gekomen; om het een oud spoor te maken en dat het wissel is uitgebouwd. Dat maakt het leven ook makkelijk; de bocht krijgt een verkanting, en dan hoef ik geen wissel in de verkanting te leggen. Denk dat ik voor die optie ga.. Bovendien kan ik op die manier toch nog leuke details als Gleissperre of loods maken.

EDIT:  ben er nog niet uit.. nachtje over slapen :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Bahnmeisterei1-631cd2e8bb202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Bahnmeisterei1-631cd2e8bb202.jpg)

Oeps! Is geen Schutzgleis toch? Anders was de loc wel in het grind blijven steken? Wel een leuk diorama...

En dat grind kende ik niet, maar interessant: https://rail.lu/Sandgleis.html
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 21 september 2022, 21:29:42
En het is.. Een (schutz)spoortje geworden :) Het doorslaggevende argument was cosmetisch, niet alleen door het spoortje zelf of een eventuele loods: de bocht heeft een verkanting en door het (de?) wissel wordt die zichtbaarder. Als is het op foto's moeilijk zichtbaar te maken..  Oordeel zelf.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220920-212212-632b65cc49b81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220920-212212-632b65cc49b81.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220920-212014-632b65cc690da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220920-212014-632b65cc690da.jpg)

In ieder geval kunnen de treinen weer passeren... Nu de rest nog leggen! 
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 23 september 2022, 11:24:08
Bij al dit bouwen, hoort natuurlijk wel een werktrein :) Met een ÖBB 2067:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220923-110908-632d7ad01397f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220923-110908-632d7ad01397f.jpg)

Of iets moderner, met de ÖBB 2068: zo lelijk dat t'ie mooi is! Maar eerlijk; ik vind het wel een gaaf ding.. En sowieso een mooi model!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220923-111638-632d7ad002f52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220923-111638-632d7ad002f52.jpg)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: DJV op 23 september 2022, 21:50:10
Fraaie dieseltjes Vincent (y) (y)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 24 september 2022, 09:16:43
Dank! Oostenrijk heeft inderdaad wel opvallende diesels... Binnenkort misschien eens een line-up maken, of als iemand voorkeur heeft? :) wordt vervolgd.
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: DJV op 24 september 2022, 09:29:05
of als iemand voorkeur heeft? :)

Waarom denk je dat... :angel: :angel: ;D

Kom maar door!!!
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 25 september 2022, 16:13:25
Bij dezen.. Afgezien van nabij de grotere stations, zijn diesels uiteraard uitzonderlijk op de Arlbergbahn, maar deze ÖBB diesels durf ik nog wel geloofwaardig (toentertijd) in te zetten, v.l.n.r.: 2143, 2043, 2048, 2060 en de 2045. My personal favorite? Misschien toch wel de laatste...  :)

En spoor #2 ligt ook bijna!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220925-160441-6330609c311cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220925-160441-6330609c311cd.jpg)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: DJV op 25 september 2022, 23:06:00
In verhouding tot het V100 familie lid (staat hier ook nog op het verlanglijstje..)  is dat ook een onmeugig groot ding.. 
De machinist oogt wat aan de kleine kant ;D ;D
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 26 september 2022, 08:40:45
Was mij nog niet opgevallen, maar die 2045 lijkt inderdaad enorm :D Ze schelen in werkelijkheid iets meer dan een halve meter...

Maar die kleine machinist valt toch wel mee..?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/obb2045-6331495eab9d1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/obb2045-6331495eab9d1.jpg)
https://www.railroadpictures.de/bilder/A--/A---OeBB/2045/komprimiert/2045-020-1.jpg
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 07 oktober 2022, 20:38:26
Na enig oponthoud door Corona en afwezigheid, ligt de oostelijke westelijke zijde nu ook.. :) Alle segmenten rails zijn bedraad en draden steken door de plaat, maar zijn nog niet aangesloten; doorgaande spoor is provisorisch bereidbaar gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221007-182101-634071a79a44e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221007-182101-634071a79a44e.jpg)
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: US trainfan op 07 november 2022, 12:38:04
Recente opnames te Wald a/A afgelopen oktober:

https://www.youtube.com/watch?v=a4hcX4DgS5g
Titel: Re: Arlbergbahn.. ?
Bericht door: Benelux795 op 09 november 2022, 19:14:03
Ben zelf wat minder van het moderne... Dan liever dit:
https://www.youtube.com/watch?v=-F_-TRXI6V4

of dit: https://www.youtube.com/watch?v=QRV5jdjptk0

En helemaal leuk, met Mittenwaldbahn: https://www.youtube.com/watch?v=cdaaKoFMQMs

Nog een gave toevoeging, Brennerbahn begin '90: https://www.youtube.com/watch?v=mYOSI2BmcQI