Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36

Auteur Topic: Arlbergbahn.. ?  (gelezen 42794 keer)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #135 Gepost op: 22 December 2023, 23:18:42 »
In eerste instantie wilde ik de wisselaandrijving van het aftakend en veiligheidswissel parallel aansluiten om deze gelijk om te zetten, maar dan gaan ze gekke dingen doen? Stotteren; iemand enig idee?
Geen idee. Maar misschien komt dat als je een schema laat zien hoe je dat aangesloten hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #136 Gepost op: 22 December 2023, 23:55:58 »
De draden van beide aandrijvingen die normaal naar de schakelaar gaan, parallel; dus samen op de uitgangen van één schakelaar
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 23 December 2023, 08:34:08 »
Ik denk aan te weinig vermogen beschikbaar om er twee tegelijk om te zetten.

Wat voor voeding hangt er aan?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #138 Gepost op: 23 December 2023, 11:42:52 »
Dikke Märklin trafo, dus dat lijkt mij ruim..? (uitgang gemeten op 14~16V)

Net als test ander paar parallel aangesloten; zelfde gedrag, stotteren en uiteindelijk trillend geblokkeerde wisselmotor.
't Is voor mij geen probleem om wissels apart te bedienen, maar ben wel benieuwd naar het waarom; in principe moet je een wisselstroomseriemotor toch parallel kunnen aansluiten? Bovendien: volgens de handleiding zou je ze wel moeten kunnen koppelen: https://shop.tillig.com/images/Bedienungsanleitung/86112_%20Mot_%20Weichenantrieb_2010_06_04_S1-6.pdf
  • Geel/roze: naar schakelaar
  • Rood: voeding
  • Bruin/blauw: rails +/-
  • Wit: puntstuk
  • Grijs/groen: terugmelding, gebruik ik niet

De 2 diodes bij de motor zijn lijkt mij voor de draairichting; maar waarom zouden die gestoord worden bij een parallel geschakelde voeding..?
Tenzij... Dat ik net 2 wisselparen heb getest waarbij de aandrijving tegenovergesteld ligt..? Dat je van 1 aandrijving een halve sinus 'terugkrijgt' die de andere stoort/uitdempt..? Of is dit te ver gezocht...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 23 December 2023, 13:34:19 »
De Tillig handleiding heeft het over 0,5 A verbruik bij schakelen.

Dus samen zit je op 16 VA zoals Marklin wel eens het vermogen aanduid.

Wat zit er meer aan de trafo en hoe zwaar is zwaar bij dit Marklin product?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #140 Gepost op: 23 December 2023, 19:59:50 »
30VA :angel: maar kan mij ook niet voorstellen dat die slanke wissels volle vernogen vragen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #141 Gepost op: 05 March 2024, 09:38:44 »
Gewoon ter info...

Bij een bestelling bij Herr Reyer, zag ik dat hij ook de Acme DSB Skiløberen set in de verkoop had; een WRD en 3 Bc couchette rijtuigen in het IVb rood. Dat ging knagen: ik vind die korte, knalrode Deense rijtuigen wel leuke, karakteristiek dingen, en deze trein is bovendien (nota bene zou ik zeggen) ingezet naar Arlberg. Dus besteld, maar zie er nu toch vanaf; waarom vraagt u zich af? Na enig speuren op internet kwam ik erachter dat de WRD en Bc’s allemaal in ’93 verschenen; de restauratie uit een BKd verbouwd en de couchettes uit B rijtuigen. Aangezien ze niet elders inzetbaar zijn (niet in bijv Nord-west-express) en ik om het een beetje binnen de perken te houden tot ’95 rijd, vond ik het net teveel geld voor een enkel skitreintje.. Excuus; Skitog.

Ik heb overigens wel een paar Heljan DSB rijtuigen, waaronder een BDk (art 6093); een bagagerijtuig voorzien van een kiosk. Ooit een keer gekocht voor inzet in de Nord-West, maar volgens mij is die daar maar sporadisch ingezet. In de speurtocht kwam ik erachter dat er origineel 4 BDk’s waren; gebouwd in ’86 uit BD’s en hiervan bleek één in ’90 iets verbouwd te zijn voor inzet in skitreinen. Een wijziging waar je nauwelijks iets van zag; coupe’s en bagageruimte waren nog intact, in tegenstelling tot de verbouwing naar WRD waarbij de coupe’s moesten wijken voor een open ruimte met bartafels. Dus die 6093 blijkt voor mij prima bruikbaar in de Alpen, met een paar Deense Bcm’s erachter: https://www.trains-worldexpresses.com/600/ST05-028_index.JPG of https://www.flickr.com/photos/38517499@N02/14748400552/in/photolist-otgpE9 (y). Ok, afgezien van het rijtuignummer wat niet klopt en dat de laatste foto zonder BDk is.. Maar altijd leuk als je het juiste type blijkt te hebben!

Wat met deze zoektocht ook opviel; de Heljan’s in IVb helderrood kloppen eigenlijk niet, op een aantal karakteristieke punten. Bij de nieuwe modellen van Acme is dit wel correct meegenomen. Zie ook het plaatje hieronder. Ik noem overigens alleen afwijkingen tov 1:1, mate van detaillering laat ik buiten beschouwing.

-Buffers; in 1:1 en bij Acme een opvallend sierlijke asymmetrische bufferplaat, bij Heljan generiek bijna-symmetrisch.
-Deuren: blijkbaar was de nieuwe kleur ook onderdeel van een modernisering. De vouwdeuren zijn daarbij vervangen door een exemplaar met een kleiner en lager geplaatst raam en er is op 2 tegenoverliggende hoeken een deursluitsein(?) geplaatst, hoog naast de deur
   o Overigens lijken er op foto’s uit vroege ’80 nog wel een paar rijtuigen te zijn met de nieuwe kleur en de oude deuren; maar zeldzaam.. Vergelijk
      bijvoorbeeld hier het eerste en tweede rijtuig, in ‘81: https://bundesbahnzeit.de/dso/Daenemark81/b74-MV_1144.jpg?=1314639692, bij beide
      rijtuigen ontbreekt overigens ook het 'driehoekje' op de hoek bij de buffer; dit lijkt een aanpassing van 2e helft '80.
   o Het Heljan IVa model klopt qua raampje in de vouwdeur dus wel.
- De regengoot is bij Heljan aan de einden recht; bij Acme en 1:1 heeft deze afgeronde hoeken.
- De sluitseinen; Heljan heeft denk ik een vroege variant gemodelleerd, want in de regel zie je alleen een hoger geplaatste en iets grotere uitvoering.
- De de eersteklas vensters ‘overlappen’ met de gele streep van het A en AB rijtuig; volgens mij was dit bij alle uitvoeringen zo. Al is de streep bij
  Acme te dik, deze is mijns inziens beter gelukt dan bij Heljan.

Desalniettemin… De Heljans zijn prima en de vraag blijft wat je er van merkt als het voorbij rijdt :) en mocht ik hierboven onzin hebben opgeschreven, laat graag weten! Binnenkort die Skitog met BDk maar eens op de rails zetten! En een zeer goeie bron voor Deens materieel is (en ook vaker genoemd op Beneluxspoor): https://www.jernbanen.dk/

Bron: reisezugwagen

« Laatst bewerkt op: 05 March 2024, 16:51:41 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #142 Gepost op: 05 March 2024, 13:25:48 »
Ik had je topic al eerder gelezen, maar weer uit het oog verloren. Mooi te zien hoe je een natuurgetrouwe opzet voor je modelbaan hebt gemaakt. Prachtig die lange treinen en ik ben erg benieuwd naar de scenery!  (y)

Eerder in het topic kwam de achtergrond aan bod. Ik denk dat een lichtblauwe achtergrond al een hoop rust geeft, zeker als je de overgang kan maskeren met bomen etc. Eventueel beplakken met foto's of een fotoachtergrond kan dan later wel als je het geheel demontabel maakt?

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #143 Gepost op: 05 March 2024, 13:38:59 »
Dank!

Over de achtergrond; ik ben bang dat als je het egaal blauw/lucht maakt, dat je de beleving van bergen mist. Ook omdat de scenery zo laag is en het spoor relatief dicht op de achtergrond ligt. Dan zou het ook een dijkje kunnen zijn.. En om iets tijdelijks te maken zie ik het nut niet zo van in; dat is het nu al ;) Zie hieronder een vergelijkende artist-impression.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 05 March 2024, 16:42:00 »
Als je inderdaad weinig voor de achtergrond kan plaatsen (gebouwen, bomen) dan wordt het inderdaad lastig  ;D. Enige wat ik als alternatief kan bedenken is snel de hoogte in gaan met enkele lagen XPS, waardoor je heuvels/bergen creeert. Maar geen idee of dat echt werkt  ;)

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #145 Gepost op: 05 March 2024, 16:44:55 »
Ik denk zelf, en jij zei het ook al, dat een fotoachtergrond goed werkt, zie ook de fraaie en ondiepe Jura-baan van Rob en Wim "Court du Bouton": https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82904.msg3221921123#msg3221921123
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 05 March 2024, 16:53:02 »
Ja, dat is zeker een fraai voorbeeld. Helaas krijg ik vaak de indruk dat een fotoachtergrond niet goed of juist wordt gebruikt. Het klopt dan gewoon niet/naden zijn zichtbaar/lichtval is apart/het is te flets/glimmend/noem maar op. In dat geval is een rustige blauwe achtergrond naar mijn idee beter.

Dus, of goed, of niet  ;D.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #147 Gepost op: 05 March 2024, 17:06:36 »
Alternatief is bomen en bergen schilderen, maar daarvoor geldt hetzelfde: of goed doen, of niet... :)

PS soms speelt de gedachte ook op om er een winterlandschap van te maken...  :)
https://modellbahning.de/produkt/alpenpanorama-im-winter-450-x-70/

PS2 Die 'bebosde' wand werkt ook wel goed... Weet alleen niet hoe groot die bomen op de foto worden ???

« Laatst bewerkt op: 05 March 2024, 19:06:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 07 March 2024, 13:36:33 »
Winter is wel echt erg specifiek, leuk voor je wintersporttreinen, maar dan moet je dat ook wel echt goed doortrekken. Dus ook je voorgrond, materieel, alles dus winters. En..... omdat bomen vaak kaal/kaler zijn, is het lastiger om bv de overgang naar je achtergrond te camoufleren. Ik zou t niet doen persoonlijk  ;D.

Ik heb even wat plaatjes zitten googlen van de Arlbergbahn, want het zei mij eigenlijk niets. Wat mij opvalt, veel groene weides en veel bomen (bossages). Niet zozeer een echt bos. Misschien kan je een combi vinden van een wat bosrijkere berg achtergrond, met een meer open berg achtergrond?

Bos staat zeker fraai namelijk  (y)

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #149 Gepost op: 07 March 2024, 15:45:08 »
Dan heb je niet de leuke plekken bekeken ;D je staart daar toch redelijk op een groene wand...

http://www.ecmodell.at/arlberg_1980_43673714.html
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn