Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Arlbergbahn.. ?  (gelezen 24909 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #120 Gepost op: 26 mei 2023, 10:49:53 »
Die lichten in het extra kastje zijn volgens mij het "vorsichtsignal" (rood) en "ersatzsignal" (wit)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #121 Gepost op: 26 mei 2023, 17:30:29 »
Misschien heb je wat aan deze link; https://www.bahnstatistik.de/Signalbuecher/SB-OEBB_V2.pdf

Da's een leuk naslagwerk, dank!

Die lichten in het extra kastje zijn volgens mij het "vorsichtsignal" (rood) en "ersatzsignal" (wit)

Ja, die vind ik ook: pagina 31 en 33? Alleen mij niet helemaal duidelijk wat dat dan doet? Als dit oplicht, mag je blijkbaar doorrijden als het hoofdsignal niet werkt/ kapot is? Verschil zou dan zijn dat rood tot volgende sein geldt, maar voor wit lijkt mij dat ook..?

Beschrijving lijkt ook erg op elkaar..
  • "Das Ersatzsignal verständigt den Zug über die Untauglichkeit von Haupt- und Schutzsignalen; es erlaubt die Vorbeifahrt an diesen Signalen mit höchstens 40 km/h (auf Schmalspurbahnen mit höchstens 20 km/h)."
  • "Das Vorsichtssignal hat die gleiche Bedeutung wie das Ersatzsignal. Darüber hinaus beauftragt das Vorsichtssignal den Zug, bis zum nächsten Haupt- bzw. Schutzsignal auf Sicht zu fahren."
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #122 Gepost op: 26 mei 2023, 18:50:37 »
Lijkt op een subtiel verschil in de snelheid die gereden mag worden.

Maar weet niet de max bij rijden op zicht.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #123 Gepost op: 26 mei 2023, 19:03:50 »
Ik vind het ook altijd beetje gekke gedacht; ik hang een sein naast het sein, voor als het eerste sein kapot is... ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #124 Gepost op: 17 juni 2023, 12:03:13 »
de 52509 staat nog steeds in de 2023 catalogus. Ik wacht op de 52508..

Zie dat Schwaiger een Neuauflage heeft, ook Jaffa.. Maar die prijzen :o
https://modellbau-schwaiger.jimdofree.com/%C3%B6bb-bahnpostwagen/
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #125 Gepost op: 21 juni 2023, 21:24:05 »
En aanvullend:
  • wat is zijn de 2 kleine boven elkaar liggende lampen, in een apart kastje gemonteerd naast het hoofdsein?
  • ik zou mij kunnen voorstellen dat ze vanwege de vele bochten die het zicht op seinen bemoeilijken iets van Wiederhohlungssignale gebruikten? Volgens mij zie ik zoiets hieronder, al deze zijn wel tp V pas geplaats. En is dit iets anders.. Wat is dan de functie?

De antwoorden:
  • Als ik het station Dalaas bekijk, zijn deze kastjes alleen bevestigd aan de seinen ver van het EG; dus ik vermoed dat in geval van storing bij de perrons mondeling opdrachten kunnen worden verstrekt, als de lok aan de andere kant van de sporen staat wordt dat lastig;
  • Het zijn inderdaad Wiederhohlungssignale of Signalnachahmer (zie foto in Hintergasse vanaf andere kant) en in hetzelfde Dalaas hing er 1 begin '80 aan de voetgangersbrug aangezien die brug vermoedelijk het zicht op het sein er direct achter bemoeilijkte, zie de tweede link hieronder.

Die Signalnachahmer vind ik wel een leuk detail en aangezien Krois die ook verkoopt... Doorgaande spoor krijgt er 1 aan linkerzijde, wellicht inhaalspoor ook. Alleen die gekke Ersatzsignale ben ik nog niet helemaal uit.

https://www.dokumentationszentrum-eisenbahnforschung.org/images/arlbergbahn/arlbergbahn285.jpg
https://www.hmmueller.de/DVD3_x1000/1700-027.jpg

PS Hintergasse heeft ook Ersatzsignale, opvallend genoeg staan deze niet op het Stellwerksbild. Worden deze dan centraal of lokaal bediend? Of gaan ze automatisch aan bij een storing? Laatste zou wellicht logisch zijn, omdat je 's nachts anders ook niet weet dat een storing is en ongemerkt signaal voorbij kan rijden..
https://stellwerke.blogspot.com/2012/08/hintergasse-1985.html

PS Ok, weer iets verder: ik had de wikipedia pagina over het hoofd gezien..  ;D https://de.wikipedia.org/wiki/Ersatzsignal
Blijkbaar vervang het een tijdrovend schriftelijke opdracht bij gestoord seinbeeld. Maar ik kan er geen pijl op trekken.. Wald am Arlberg en Hintergasse hadden ze (op enig moment wel), Dalaas maar aan 1 uiteinde (tot midden '80), Pettneu heeft ze niet... Het Hausbahnsteig van St Anton am Arlberg had er ook 1, maar ook maar aan 1 uiteinde...  ???

PS 23/6: Het is mij iets meer duidelijk; bij een storing (zwart of onlogisch seinbeeld) moest de treinleiding zich voorheen melden bij de treindienstleider, daarvoor zijn de bekende Streckenfernsprecher (kastje met “F” erop). Daar kreeg hij een opdracht/Befehl gedicteerd als de Fahrstrasse vrij was en kon op basis daarvan voorrijden (op zicht!). Die telefoons waren in de regel alleen bij inrijseinen opgesteld; ik vermoed dat op een station de treinleiding naar de treindienstleider moest lopen en daar zijn opdracht kreeg. Dit is uiteraard een tijdrovend klusje, dus de Ersatzsignale zijn geplaatst om in geval van storing de treinenloop sneller te kunnen afhandelen.

In dit verband, Pettneu had aan de verste uitrijseinen Ersatzsignale; op latere foto’s zijn die verdwenen, maar is naast de seinen een schuurtje met “F” zichtbaar. Die vervangt blijkbaar de seinen en is gemakkelijk/snel te bereiken.

Wat mij alleen niet duidelijk is: op het leuke blog “Von Stellwerken und anderen Maschinen ...” lijkt het zoals eerder gezegd dat de Ersatzsignale niet zijn weergegeven op het Stellwerksbild. Daar waar deze genoemd worden, is dit volgens de beschrijving vaak 1 knop, vergrendeld met sleutel. Dus of de knop veranderd de functie van het tableau of de seinen worden gelijktijdig bediend. Aangezien alle treinen op dat moment op zicht reden zouden flankaanrijdingen worden vermeden..?

PS nogmaals een paar naslagwerken doorgespit... Zie hieronder.



En ik denk det het simpel is; uit de foto's blijkt dat tot begin '80 alle doorgangsstations zoals Wald a/A, Pettneu, Braz, Flirsch, etc uitrijseinen met Ersatzsignale hadden. Ik vermoed dat door de opkomst van de Zugfunk deze niet langer nodig waren en bij gelegenheid zijn verwijderd. Ik kom alleen nog niet tegen hoe het wordt opgelost bij Schutzsignale... Zoals in Strengen of bij mijn station; heb alleen het eerdere plaatje of die hieronder. Overigens kom ik de combi van een Sperrsignal met Ersatz ernaast elders wel tegen, maar zou graag bevestiging willen dat het voor een gruppenausfahrt ook geldt. Maar ben er wel uit dat de hoofdseinen met Ersatz worden!

https://www.eisenbahnfotograf.de/ausland/oebbellok/i3920312.JPG

« Laatst bewerkt op: 23 juni 2023, 22:53:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #126 Gepost op: 24 juli 2023, 20:42:03 »
Tijdens de aanschaf van een oranje 1670 op de Oostenrijkse marktplaats werd duidelijk dat het model werd aangeboden via... Kroiss modellbahn :) Blijkbaar verkochten ze een aantal modellen van een trouwe klant. Dus gelijk maar de seinen gekocht en vandaag kwam de post...



Ziet er leuk uit. Alleen de witte rand op de Sperrsignale is wat grof, dus die ga ik wellicht bijwerken. Uiteindelijk ook een 2de 'hangende' Signalnachahmer bestelt, die komt onder de brug boven het passeerspoor.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #127 Gepost op: 25 juli 2023, 00:59:07 »
Hallo Vincent,

Die hebben mooie modelen seinen Krois.
Is volgens mij wel een aanrader.

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #128 Gepost op: 09 augustus 2023, 21:32:31 »
Ik probeerde de laatste tijd een start te maken met het schaduwstation, maar merkte dat het mij tegen ging staan:
- Het erboven gelegen station is wellicht modulair, maar je haalt het toch niet 1,2,3 weg; dus zit je te k*tten in krappe ruimte om alles passend te krijgen.
- ook merkte ik met de paar sporen die er nu liggen, dat het eventueel wijzigen van een samenstelling in het schaduwstation door een wagon ertussen uit te pakken of in te plaatsen lastig zou worden.
- Verder bleef het spannend om een lange trein door de klimspiraal te trekken... Had al een keer een op hol geslagen sleep zelflossers, die het gelukkig allemaal overleefd hebben.

Dus dacht ik; kan dit niet simpeler... ? Een optie was het schaduwstation achter de achtergrond te maken; maar dan moet je telkens de achtergrond verwijderen om iets te doen daar. En zoals gezegd: bereikbaarheid is toch wel prettig... Dus overweeg de Engelse variant: een fiddle yard. Spiraal gaat niet omlaag, maar 1 omloog; dat rondje durf ik nog wel aan. Vervolgens een eenvoudig, goed bereikbaar setje opstelsporen om naar behoefte te fiddle'n.
Voordeel is ook dat de opstelsporen zowel van 'binnen' als 'buitenzijde' van de baan te bereiken is; hoef ik niet met een hele trein in de ovaal te klauteren. Sporen zijn korter dan originele plan, maar samenstellen van die sporadische lange trein kan altijd nog op het passeerspoor van de ovaal. Nog een bijkomend voordeel; de ruimte onder de baan komt vrij voor opslag. Wel een nadeel, het vereist een kleine verbouwing: bestaande traject moet iets schuiven om ruimte te maken voor de spiraal omhoog, onder het schuine dak. Maar dat is kwestie van doorhalen en stukje ertussen.

Hieronder de opzet; nog een nachtje op slapen, maar ik denk dat het op deze manier prettig wordt voor de betrokkene!


 ;D nog ff over nadenken...
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2023, 10:07:27 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #129 Gepost op: 11 december 2023, 10:33:09 »
Eindelijk hebben de Preisers onderweg naar wintersport ook een buffet...  ;D Ik maak later nog wel een filmpje.




De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #130 Gepost op: 11 december 2023, 10:48:00 »
Fraai rijtuig!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #131 Gepost op: 11 december 2023, 11:03:47 »
Welke van de 2? :) En las ergens dat de raamlijsten van het buffetrijtuig blauw zouden moeten zijn, maar volgens mij is dat later pas gedaan en ook niet bij allemaal.

https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/39261744144/
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #132 Gepost op: 11 december 2023, 11:30:32 »
Bij dezen: https://www.youtube.com/watch?v=j8we1olhQPc

PS filmpje vervangen want ruitenwissers op de 1010 zaten gespiegeld.. (vorige eigenaar)
« Laatst bewerkt op: 11 december 2023, 12:23:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #133 Gepost op: 11 december 2023, 12:19:30 »
Dat buffet ding (maar de andere ook)  ;)

Fraai filmpje, met indrukwekkende lengte van 11 rijtuigen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Arlbergbahn.. ?
« Reactie #134 Gepost op: 22 december 2023, 23:10:25 »
Eindelijk de linker stationsmodule fatsoenlijk bedraad… Tot nu toe was eigenlijk alleen normaal doorrijden over het achterste spoor 1 mogelijk; de wissel links naar spoor 2 en 3 was niet bedraad. Nu dus wel :) Alleen nog een bedieningstableau met een mimic om de schakelaars op te monteren; alles analoog, met tuimelschakelaars. Wissels worden bewogen met Tillig wisselaandrijving; op aparte wisselstroom voeding.

De wissel naar het Schutzgleis is overigens niet aangesloten; het spoor is relatief kort en het laat eigenlijk weinig ruimte om er geloofwaardig iets te doen wat je niet ook aan de kopsporen van de Ladestrasse of Bahnmeisterei kan doen. Plus blijft dat de functie als Schutzgleis het een beetje link maakt om daar te laden/lossen. De veiligheidswissel naar de Ladestrasse had ik echter wel aangesloten; wellicht dat daar nog eens een wagon wordt weggezet of misschien een Kopframpe. In eerste instantie wilde ik de wisselaandrijving van het aftakend en veiligheidswissel parallel aansluiten om deze gelijk om te zetten, maar dan gaan ze gekke dingen doen? Stotteren; iemand enig idee?

Dus dan maar apart bedienen met ieder een eigen schakelaar en om dat iets leuker te maken een eenvoudige schakeling verzonnen; wellicht niet nieuw, maar vond 'm wel leuk. Met een dubbelpolige tuimelschakelaar Abhängigkeit tussen de aftakkende en het veiligheidswissel gemaakt; zie hieronder schema. Wissel 1 kan je niet terugzetten als wissel 2 in afbuigende stand staat. Betekent wel dat je dit altijd moet doen, ook bij uithalen en terug duwen naar spoor 3. Ach; als het verveeld, kan ik 'm altijd rechtsstreeks aansluiten..


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn