Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:53:02
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang  (gelezen 3517 keer)

denobis

  • Gast
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #15 Gepost op: 02 november 2021, 19:21:18 »
staat trouwens een handig schema op de encyclopedie voor het meten van digitale spanning.
simpel en doeltreffend.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_spanning_meten

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #16 Gepost op: 02 november 2021, 23:09:37 »
Voordat je met een scope de DCC spanning gaat meten is het wel handig om eerst na te gaan dat je geen aardlus creëerd.
De oude scope's staan met de min los van de aarde. Bij nieuwe scope's is de min verbonden met de aarde.

Daar kunnen niet alle centrale's tegen. Een mooi vonkje betekend het einde ven de eindtrap.

@denobis: Het is een mooi technisch correct artikel hoe je precies de top spanning kunt meten. Voor foutzoeken is dit niet nodig. Dan gaat het vooral om verschil metingen. Is er een afwijking dan zal deze afwijking bij beide metingen aanwezig zijn en compenseerd het.

mvg spock


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #17 Gepost op: 02 november 2021, 23:16:37 »
Voordat je met een scope de DCC spanning gaat meten is het wel handig om eerst na te gaan dat je geen aardlus creëerd.
De oude scope's staan met de min los van de aarde. Bij nieuwe scope's is de min verbonden met de aarde.
Bij oudere scopes was de massa-aansluiting ook verbonden met aarde. Nog nooit een scoop gezien waar het niet zo was.
Heb vroeger veel met een scoop gemeten aan installaties waar een aardverbinding niet mocht. Dus ik had er een kort tussensnoertje bij waarin de aarde onderbroken was.

Bij centrales en boosters zie ik het probleem niet. Die installaties zijn helemaal vrij van aarde, dus met de aarde van de scoop maak je geen aardlus.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #18 Gepost op: 02 november 2021, 23:40:04 »
Mijn philips PM3219 heeft een ongeaarde stekker. De min is verbonden met het chassis. Wil je een echte aarde dan mag(lees:moet) je zelf een draad aansluiten naar de aarde.


Probeer maar eens het dcc signaal te meten bij een dr5000 met een geaarde scope. Alleen doen als de garantie van de dr5000 al verlopen is!
Bedenk eerst eens hoe ik dit weet.

Mvg spock

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #19 Gepost op: 03 november 2021, 00:00:14 »
Bij centrales en boosters zie ik het probleem niet
Oh ik wel.

Toen ik laatste met een schroevendraaier de rails aanraakte op de club, kreeg ik een opdoffer. Ik gok... ~70V, voelt wel lastig, ik heb het niet na gemeten.

Wat bleek nou?  Ik had mijn andere hand op een andere clubbaan. De ene baan reed op dinamo, de andere op een CS3 en beide banen stonden uit. Maar mijn vinger deed wel rete pijn.

Die PSUs die zijn minder galvanisch gescheiden dan je denkt.

Ik heb trouwens ook hier ooit een verhaal gelezen van iemand die zijn scoop op een actieve loksound decoder zetten. Hij raakte geen gekke dingen aan, maar er was wel een vonk en de decoder was op weg naar de eeuwige rangeervelden. Ook dat was een duur gevalletje aardlus volgens mij.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #20 Gepost op: 28 november 2021, 17:21:28 »
beste Bas
de piek to piek waarde is 40V  zijnde +20V en -20V tov de nullijn. en dat kan je best voelen.
dit signaal is gemeten op de uitgang van een Marklin CS3+
de beste meetopstelling is gebruik maken van een galvanische scheiding (duur) .de aarding aan de stekker onderbreken is dan aangewezen. de scoop is dan wel niet meer geaard.

[][/img]

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #21 Gepost op: 28 november 2021, 20:16:15 »
Hoi Guy,

Ik wil hier toch enige vorm van nuance in brengen.

Citaat
de piek to piek waarde is 40V  zijnde +20V en -20V tov de nullijn.

Ik denk dat het beter is om dat te veranderen in: de piek to piek waarde is 40V  zijnde +20V OF -20V tov de nullijn.

Er is op geen enkel moment een verschilspanning van 40V maar slechts van 20V.
Je kunt deze spanning gewoon aanraken zonder dat je er last van hebt.

mvg spock
« Laatst bewerkt op: 29 november 2021, 20:11:55 door Bert van Gelder »

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2021, 13:13:10 »
Hey Spock.
ik vergelijk het soms met een vogel die op een elektriciteitskabel zit. die voelt ook niets.
je voelt iets als er enige vorm van geleiding is.en dat is afhankelijk van hoe zich dat op dat moment uit.
Bas geeft het goed aan.het potentiaalverschil en de mate van geleiding op dat moment zijn bepalend of je al dan niet iets voelt.
ik durf het bijna niet te zeggen,maar wij testte vroeger met onze tong of een 4,5 volt batterij nog geladen was.
mvg guy

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #23 Gepost op: 29 november 2021, 16:14:29 »
ik vergelijk het soms met een vogel die op een elektriciteitskabel zit. die voelt ook niets.
Hangt van de spanning af. Ik zie vaak vogels op de bovenleiding van het spoor zitten, maar op 150kV draden voelen ze toch echt wel iets kietelen en daar zie ik ze nooit.
En een batterij proeven met de tong, dat heb ik ook wel gedaan. Maar dat is geen goed idee, je verwoest je smaakpapillen.

denobis

  • Gast
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #24 Gepost op: 29 november 2021, 16:28:53 »
Misschien is er gewoon een oplossing door bij iedere booster een weerstand van 0,1 ohm 5 watt op te nemen in de uitgaande lijn (die naar de rail gaat).
dan vereffen je in ieder geval wat spannings verschil.
Goedkope oplossing om uit te proberen.
En dan over voltage:
40 volt kan in sommige gevallen link zijn.
Vooral voor mensen met een hart of zenuw aandoening.
Wettelijk gezien word 40 volt als een veilige spanning gezien vermits het vermogen onder de 1000 watt blijft.
Dus bv een accu van een vrachtwagen 24 volt kan bv 600 amp leveren kan dus niet meer onder de veilige spanning gezien worden door het hoge vermogen wat geleverd kan worden.
Ik heb ooit eens mee gemaakt dat iemand een oplawaai van een accu kreeg en er een verbrande hand aan over hield (zijn horloge zat vast gebrand in zijn pols en moest operatief verwijder worden).
Dus ook met 40 volt gewoon oppassen en ja het kan prikken.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #25 Gepost op: 29 november 2021, 16:40:59 »
 9Volt was al teveel, 4,5V  ging net,  gelukkig proef ik nog alles.  ;)
Nu weer on topic  :police:
 Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #26 Gepost op: 29 november 2021, 17:04:40 »
Ik probeerde het toen ik klein was wel eens met de 9V voeding van m'n legotrein trafo om die op mn tong te zetten, was geen succes  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #27 Gepost op: 29 november 2021, 19:03:04 »
Hoi Guy,

Bas gaf aan dat op het moment dat hij die optater kreeg de banen uit stonden, dan staat er dus geen DCC spanning op.

Ik probeerde wat duidelijkheid te geven dat de piek-piek spanning hier niet van belang is. Zoals het scopebeeld weergeeft is er of een 20V positief of een 20V negatieve spanning en nergens een 40V spanningsverschil. 40V klinkt wel spectaculair maar is icm DCC niet van toepassing.

Waar Bas waarschijnlijk wel "ervaring" mee op heeft gedaan is de differentiaalspanning tussen de verschillende voedingen en die kan inderdaad "indrukwekkend" zijn.

mvg spock


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #28 Gepost op: 29 november 2021, 19:37:02 »
Citaat
Ik heb ooit eens mee gemaakt dat iemand een oplawaai van een accu kreeg en er een verbrande hand aan over hield (zijn horloge zat vast gebrand in zijn pols en moest operatief verwijder worden).
Dus ook met 40 volt gewoon oppassen en ja het kan prikken.

polshorloge met stalenband tussen de startmotor en het chassis werk bij 12V al heel goed. Zo'n accu geeft al snel 300Amp startstroom. Kan je uit ervaring vertellen dat die band knap heet wordt. Draag sindsdien nooit meer een horloge of ring. Mijn trouwring netjes aan een kort dun kettinkje om mijn nek ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #29 Gepost op: 29 november 2021, 20:04:52 »
Hoe zou het ondertussen met de zoemende sluiting op de boosterovergang zijn ???

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?