Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang  (gelezen 3584 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Gepost op: 01 november 2021, 18:18:40 »
Op de overgang tussen 2 boosters is sprake van een zoemende sluiting. Echt kortsluiting is het niet, de polarisatie is gelijk (voor zo ver dat zo genoemd kan worden bij een digitale voeding) want de trein rijdt wel door al zie je binnenverlichting tijdens die overgang iets minder fel branden. Beide secties worden met een identieke voeding van spanning voorzien, maar het lijkt net of de ene trafo de andere mee wil trekken op de geïsoleerde spoorstaven. Wat kan dit zijn en belangrijker, hoe is het te voorkomen dan wel op te lossen?

Ik ben hartstikke benieuwd naar jullie ervaringen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 19:34:37 door Bert van Gelder. Reden: Titel. »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

denobis

  • Gast
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2021, 18:43:35 »
Lijkt er op dat er toch een verschil van uitgangs spanning van de boosters is..
Dit moet je kunnen meten.
Let wel niet iedere meter kan een digitale spanning juist meten.
Daar zijn wel hulp schakelingetjes voor.
Mooiste is om er een 2 straals scope aan te hangen dan kun je beide booster mooi vergelijken.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2021, 19:00:58 »
Ook twee identieke Boosters ?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2021, 19:04:42 »
Ja dezelfde boosters, roco 10765.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2021, 19:09:10 »
Leveren de beide voedingen inderdaad een identieke (gemeten) spanning aan de boosters?

Worden de boosters alleen belast met de rijdende trein(en), of worden er b.v. ook accessoires of decoders mee gevoed, waardoor de rijspanning lager uitpakt?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2021, 19:49:06 »
Dat heb ik ook al jaren in mijn 3-rail-baan zitten. Kan kennelijk geen kwaad  ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #6 Gepost op: 02 november 2021, 11:50:28 »
Worden de boosters alleen belast met de rijdende trein(en), of worden er b.v. ook accessoires of decoders mee gevoed, waardoor de rijspanning lager uitpakt?
Kan het zijn dat er een verschil optreed in spanning omdat aan de ene booster meer hangt wat stroom vraagt dan aan die andere booster ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #7 Gepost op: 02 november 2021, 12:19:13 »
Bij dit soort problemen vraag ik me af of je wel 2 boosters nodig hebt. Kan het met 1? Dan ben je gelijk van het probleem af.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #8 Gepost op: 02 november 2021, 12:46:39 »
Ik denk dat het vaak een grensgeval is Klaas.
Neem nou mijn modelbaan. De ECoS met 4 amp kan het in volbedrijf net aan.
Een andere centrale met 3 amp komt net te kort en zal ik een booster bij moeten zetten.

Mvg Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #9 Gepost op: 02 november 2021, 12:51:25 »
Inderdaad Johan, dat kan zo zijn. Maar als je het niet meet of probeert, dan weet je het niet. Vandaar dat ik de vraag stelde. Zijn die 2 boosters echt nodig of is het omdat "iedereen" het zo doet?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #10 Gepost op: 02 november 2021, 15:03:46 »
Als de boosters in fase zijn met elkaar en dezelfde spanning afgeven , zal je meter of hij nu op Dc of AC staat ingesteld  ,niets aanwijzen ,als die aanweerskanten van een las aangesloten wordt, zelfs met een testlampje kan  het . die brandt  niet.

Al s je met een twee kanaals scope zou meten ,moet je triggeren op een van de signalen en laten choppen, niet op  " alternate."
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #11 Gepost op: 02 november 2021, 18:36:51 »
Dit soort problemen los ik 95% op met een multimeter.
Het gaat bij deze metingen niet om dat ze absoluut nauwkeurig zijn maar om verschillen tussen de metingen.
Enige voorwaarde is dat de meter een stabiele meting weergeeft (+/- 0.2V).

Zet de meter op AC.
Meet de spanning op de linker en rechter spoor en doe dat op bij beide boosters. Deze spanningen moet ongeveer hetzelfde zijn.
Daarna meet de spanning op de linker spoor van booster A en op het linkerspoor van booster B.

Wat geeft de meter weer?
0V = in fase.
2 x de eerste meting = in tegenfase.

Geen zin in meten? Draai dan de DCCdraden om van 1 van de boosters en kijk wat er gebeurd.

mvg spock

denobis

  • Gast
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #12 Gepost op: 02 november 2021, 18:53:17 »
peter op een scope zie je veel meer.
ik heb hier een digitale scope 2 kanaals werkt voortreffelijk in dit soort situatie's.
ik heb het vermoeden dat er het zelfde gebeurd als dat je 2 power transistors parallel zet.
door kleine verschillen in de torren gaat het niet goed.
oplossing was altijd kleine vermogensweerstand aan de uitgangen van de torren te hangen meestal 0.1 ohm om de verschillen op te vangen.
misschien kan dat hier ook een oplossing bieden.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 18:57:45 door denobis »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #13 Gepost op: 02 november 2021, 18:59:50 »
 Tuurlijk , op een scope zie je veel meer.
 Maar niet iedereen heeft zo"n apparaat  (Ik wel )of een multimeter.(Ik ook ).
 Zoals Spock schrijft kan het ook.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #14 Gepost op: 02 november 2021, 19:12:44 »
Ik heb hier ook 3 scope's liggen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

mvg spock