Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 11:42:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:35:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:42:38
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
  

Auteur Topic: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang  (gelezen 4434 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Gepost op: 01 November 2021, 18:18:40 »
Op de overgang tussen 2 boosters is sprake van een zoemende sluiting. Echt kortsluiting is het niet, de polarisatie is gelijk (voor zo ver dat zo genoemd kan worden bij een digitale voeding) want de trein rijdt wel door al zie je binnenverlichting tijdens die overgang iets minder fel branden. Beide secties worden met een identieke voeding van spanning voorzien, maar het lijkt net of de ene trafo de andere mee wil trekken op de geïsoleerde spoorstaven. Wat kan dit zijn en belangrijker, hoe is het te voorkomen dan wel op te lossen?

Ik ben hartstikke benieuwd naar jullie ervaringen.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2021, 19:34:37 door Bert van Gelder. Reden: Titel. »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

denobis

  • Gast
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2021, 18:43:35 »
Lijkt er op dat er toch een verschil van uitgangs spanning van de boosters is..
Dit moet je kunnen meten.
Let wel niet iedere meter kan een digitale spanning juist meten.
Daar zijn wel hulp schakelingetjes voor.
Mooiste is om er een 2 straals scope aan te hangen dan kun je beide booster mooi vergelijken.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2021, 19:00:58 »
Ook twee identieke Boosters ?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2021, 19:04:42 »
Ja dezelfde boosters, roco 10765.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2021, 19:09:10 »
Leveren de beide voedingen inderdaad een identieke (gemeten) spanning aan de boosters?

Worden de boosters alleen belast met de rijdende trein(en), of worden er b.v. ook accessoires of decoders mee gevoed, waardoor de rijspanning lager uitpakt?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2021, 19:49:06 »
Dat heb ik ook al jaren in mijn 3-rail-baan zitten. Kan kennelijk geen kwaad  ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #6 Gepost op: 02 November 2021, 11:50:28 »
Worden de boosters alleen belast met de rijdende trein(en), of worden er b.v. ook accessoires of decoders mee gevoed, waardoor de rijspanning lager uitpakt?
Kan het zijn dat er een verschil optreed in spanning omdat aan de ene booster meer hangt wat stroom vraagt dan aan die andere booster ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #7 Gepost op: 02 November 2021, 12:19:13 »
Bij dit soort problemen vraag ik me af of je wel 2 boosters nodig hebt. Kan het met 1? Dan ben je gelijk van het probleem af.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #8 Gepost op: 02 November 2021, 12:46:39 »
Ik denk dat het vaak een grensgeval is Klaas.
Neem nou mijn modelbaan. De ECoS met 4 amp kan het in volbedrijf net aan.
Een andere centrale met 3 amp komt net te kort en zal ik een booster bij moeten zetten.

Mvg Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #9 Gepost op: 02 November 2021, 12:51:25 »
Inderdaad Johan, dat kan zo zijn. Maar als je het niet meet of probeert, dan weet je het niet. Vandaar dat ik de vraag stelde. Zijn die 2 boosters echt nodig of is het omdat "iedereen" het zo doet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2021, 15:03:46 »
Als de boosters in fase zijn met elkaar en dezelfde spanning afgeven , zal je meter of hij nu op Dc of AC staat ingesteld  ,niets aanwijzen ,als die aanweerskanten van een las aangesloten wordt, zelfs met een testlampje kan  het . die brandt  niet.

Al s je met een twee kanaals scope zou meten ,moet je triggeren op een van de signalen en laten choppen, niet op  " alternate."
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2021, 18:36:51 »
Dit soort problemen los ik 95% op met een multimeter.
Het gaat bij deze metingen niet om dat ze absoluut nauwkeurig zijn maar om verschillen tussen de metingen.
Enige voorwaarde is dat de meter een stabiele meting weergeeft (+/- 0.2V).

Zet de meter op AC.
Meet de spanning op de linker en rechter spoor en doe dat op bij beide boosters. Deze spanningen moet ongeveer hetzelfde zijn.
Daarna meet de spanning op de linker spoor van booster A en op het linkerspoor van booster B.

Wat geeft de meter weer?
0V = in fase.
2 x de eerste meting = in tegenfase.

Geen zin in meten? Draai dan de DCCdraden om van 1 van de boosters en kijk wat er gebeurd.

mvg spock

denobis

  • Gast
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2021, 18:53:17 »
peter op een scope zie je veel meer.
ik heb hier een digitale scope 2 kanaals werkt voortreffelijk in dit soort situatie's.
ik heb het vermoeden dat er het zelfde gebeurd als dat je 2 power transistors parallel zet.
door kleine verschillen in de torren gaat het niet goed.
oplossing was altijd kleine vermogensweerstand aan de uitgangen van de torren te hangen meestal 0.1 ohm om de verschillen op te vangen.
misschien kan dat hier ook een oplossing bieden.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2021, 18:57:45 door denobis »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2021, 18:59:50 »
 Tuurlijk , op een scope zie je veel meer.
 Maar niet iedereen heeft zo"n apparaat  (Ik wel )of een multimeter.(Ik ook ).
 Zoals Spock schrijft kan het ook.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #14 Gepost op: 02 November 2021, 19:12:44 »
Ik heb hier ook 3 scope's liggen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

mvg spock