Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 08:47:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Martijn193
Vandaag om 07:39:59
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:21:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang  (gelezen 3575 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Gepost op: 01 november 2021, 18:18:40 »
Op de overgang tussen 2 boosters is sprake van een zoemende sluiting. Echt kortsluiting is het niet, de polarisatie is gelijk (voor zo ver dat zo genoemd kan worden bij een digitale voeding) want de trein rijdt wel door al zie je binnenverlichting tijdens die overgang iets minder fel branden. Beide secties worden met een identieke voeding van spanning voorzien, maar het lijkt net of de ene trafo de andere mee wil trekken op de geïsoleerde spoorstaven. Wat kan dit zijn en belangrijker, hoe is het te voorkomen dan wel op te lossen?

Ik ben hartstikke benieuwd naar jullie ervaringen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 19:34:37 door Bert van Gelder. Reden: Titel. »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

denobis

  • Gast
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2021, 18:43:35 »
Lijkt er op dat er toch een verschil van uitgangs spanning van de boosters is..
Dit moet je kunnen meten.
Let wel niet iedere meter kan een digitale spanning juist meten.
Daar zijn wel hulp schakelingetjes voor.
Mooiste is om er een 2 straals scope aan te hangen dan kun je beide booster mooi vergelijken.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2021, 19:00:58 »
Ook twee identieke Boosters ?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2021, 19:04:42 »
Ja dezelfde boosters, roco 10765.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Overet

  • Online Online
  • Berichten: 704
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2021, 19:09:10 »
Leveren de beide voedingen inderdaad een identieke (gemeten) spanning aan de boosters?

Worden de boosters alleen belast met de rijdende trein(en), of worden er b.v. ook accessoires of decoders mee gevoed, waardoor de rijspanning lager uitpakt?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2021, 19:49:06 »
Dat heb ik ook al jaren in mijn 3-rail-baan zitten. Kan kennelijk geen kwaad  ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #6 Gepost op: 02 november 2021, 11:50:28 »
Worden de boosters alleen belast met de rijdende trein(en), of worden er b.v. ook accessoires of decoders mee gevoed, waardoor de rijspanning lager uitpakt?
Kan het zijn dat er een verschil optreed in spanning omdat aan de ene booster meer hangt wat stroom vraagt dan aan die andere booster ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #7 Gepost op: 02 november 2021, 12:19:13 »
Bij dit soort problemen vraag ik me af of je wel 2 boosters nodig hebt. Kan het met 1? Dan ben je gelijk van het probleem af.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #8 Gepost op: 02 november 2021, 12:46:39 »
Ik denk dat het vaak een grensgeval is Klaas.
Neem nou mijn modelbaan. De ECoS met 4 amp kan het in volbedrijf net aan.
Een andere centrale met 3 amp komt net te kort en zal ik een booster bij moeten zetten.

Mvg Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #9 Gepost op: 02 november 2021, 12:51:25 »
Inderdaad Johan, dat kan zo zijn. Maar als je het niet meet of probeert, dan weet je het niet. Vandaar dat ik de vraag stelde. Zijn die 2 boosters echt nodig of is het omdat "iedereen" het zo doet?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #10 Gepost op: 02 november 2021, 15:03:46 »
Als de boosters in fase zijn met elkaar en dezelfde spanning afgeven , zal je meter of hij nu op Dc of AC staat ingesteld  ,niets aanwijzen ,als die aanweerskanten van een las aangesloten wordt, zelfs met een testlampje kan  het . die brandt  niet.

Al s je met een twee kanaals scope zou meten ,moet je triggeren op een van de signalen en laten choppen, niet op  " alternate."
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #11 Gepost op: 02 november 2021, 18:36:51 »
Dit soort problemen los ik 95% op met een multimeter.
Het gaat bij deze metingen niet om dat ze absoluut nauwkeurig zijn maar om verschillen tussen de metingen.
Enige voorwaarde is dat de meter een stabiele meting weergeeft (+/- 0.2V).

Zet de meter op AC.
Meet de spanning op de linker en rechter spoor en doe dat op bij beide boosters. Deze spanningen moet ongeveer hetzelfde zijn.
Daarna meet de spanning op de linker spoor van booster A en op het linkerspoor van booster B.

Wat geeft de meter weer?
0V = in fase.
2 x de eerste meting = in tegenfase.

Geen zin in meten? Draai dan de DCCdraden om van 1 van de boosters en kijk wat er gebeurd.

mvg spock

denobis

  • Gast
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #12 Gepost op: 02 november 2021, 18:53:17 »
peter op een scope zie je veel meer.
ik heb hier een digitale scope 2 kanaals werkt voortreffelijk in dit soort situatie's.
ik heb het vermoeden dat er het zelfde gebeurd als dat je 2 power transistors parallel zet.
door kleine verschillen in de torren gaat het niet goed.
oplossing was altijd kleine vermogensweerstand aan de uitgangen van de torren te hangen meestal 0.1 ohm om de verschillen op te vangen.
misschien kan dat hier ook een oplossing bieden.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 18:57:45 door denobis »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #13 Gepost op: 02 november 2021, 18:59:50 »
 Tuurlijk , op een scope zie je veel meer.
 Maar niet iedereen heeft zo"n apparaat  (Ik wel )of een multimeter.(Ik ook ).
 Zoals Spock schrijft kan het ook.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #14 Gepost op: 02 november 2021, 19:12:44 »
Ik heb hier ook 3 scope's liggen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

mvg spock