Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M  (gelezen 24933 keer)

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #60 Gepost op: 20 november 2021, 13:06:38 »
het achterste dubbelspoor kwam wel heel dicht lanhs het dubbelspoor dat er voor ligt. Gelukkig zit ik nog in de ruwbouw fase.

Op- en afrit weer afgebroken, bocht losgezaagd en aan beide zijden strip multiplex van 24mm toegevoegd. Alles weer opnieuw in de lijmklemmen en wachten maar... ::)

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #61 Gepost op: 21 november 2021, 10:44:10 »
Mijn eerste poging tot het maken van een electrisch schema is meteen ook de beste tekening die ik ooit heb gemaakt. Zou goed staan boven de bank...😄😋

Keep it simple.

Daaronder plaatjes van al mijn trafo's op ééntje na. Moet toch voldoende zijn voor bedrijf?

Na een nachtelijke puzzelsessie met nog wat tekeningetjes, hoorde ik wel de klok luiden, maar die klepel hé...

De niet regelbare trafo is voor de wissels. Ik tel er 29, kunnen er dertig worden.

De lichtste trafo staat niet op de foto, maar zet ik in voor gebruik van de draaischijf en het aansturen van de locomotieven in de loods.

Dan heb ik er eentje nodig voor 'de groene lijn', een dubbelen voor de doorgaande lijnen rood en blauw en nog een enkele voor het rangeren tussen het station, rangeerterrein en Meug Industries.

De diverse lijnen moeten worden gesplitst in secties die apart aan- of uigeschakeld kunnen worden, zodat tijdens het rangeren niet ook de hoofdlijnen ineens de andere kant op gaan rijden.

Elke sectie moet voorzien worden van een aansluit-rail en een schakelaar...?

Of:

Hoe doe je dat eigenlijk?

















Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #62 Gepost op: 21 november 2021, 11:06:39 »
Ik zie op je foto's op diverse punten de boel wat doorhangen... of meer ondersteuningen maken, of ertussen latjes onder je spoortrace lijmen. Anders krijg je geheid problemen later ;)

Uit je schema is geen wijs te worden, sorry. Even wat netter op papier geeft duidelijkheid wat je nu precies wilt.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #63 Gepost op: 21 november 2021, 13:22:16 »
De tekening is duidelijk, ik zie 4 lijnen, rood, groen, blauw en zwart. Als je iedere lijn onafhankelijk wil regelen, heb je tenminste 4 trafo's en 4 aansluitrails nodig. Op je onderste foto van die trafo 6611 staat het principeschema aangegeven. Waar twee kleuren elkaar raken moeten de middengeleiders (puko's) van elkaar worden geïsoleerd, dat gaat het makkelijkst door een stukje papier tussen de aansluitingen te schuiven.

Je kunt een lijn nog in meerdere secties verdelen, dan heb je meer trafo's en aansluitrails nodig, of je kunt iets doen met een 12-standen draaischakelaar waarmee je steeds een sectie selecteert, dat kan ook voor die zwarte secties bijvoorbeeld.

De meest linkse brug op je bruggentekening gaat overigens zo niet lukken zonder tussenpijler.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2021, 13:37:54 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #64 Gepost op: 21 november 2021, 13:23:10 »
En nog een stuk ruwbouw in de lijmklemmen.

Ook het eerste bedientafeltje zit op zijn plaats,
alweer met dank aan ouwe meuk van IKEA.

Hergebruik is fijn!









Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #65 Gepost op: 21 november 2021, 13:56:01 »
@ 72Sonett en RobHalma,

Haha... de één begrijpt niks van m'n schema, de ander snapt het gelijk. Dat heb ik dus ook heel de tijd... ;-)


@RobHalma,

Ik ben nog volop bezig met de opzet van de ruwbouw van het tracé. Ik weet het: het zier er niet uit zo af en toe, en al die potjes met blauwe dekseltjes moeten straks vervangen zijn door degelijke houten constructies. Ik heb er al een paar gemaakt, maar nog lang niet alles ligt vast, dus komt goed, first things first, de baan moet 'passen'. Als dat klopt ga ik delen rails vastschroeven en kan ik met redelijke nauwkeurigheid de ondersteuning bouwen.

@72sonett,
Thanx voor je input.

De rood-blauwe doorgaande lijn moet eigenlijk kunnen rijden zonder onderbrekingen.
Het is de passagierslijn, inkomend en uitgaand verkeer, en ook de invoer van bananen en andere ingrediënten voor de productie van Meug vindt plaats over de rode of blauwe lijn.

Ook de exporttreinen maken hier gebruik van.

Het verkeer komt binnen op het station of het rangeerterrein. Daar worden de treinen steeds samengesteld door een rangeerlocomotief, waarna de volgende reis kan beginnen.

Het groene lijntje heeft ook een volledige cirkel waarop zonder onderbreking gereden kan worden. Behalve ook weer als er goederenverkeer op de lijn moet plaatsvinden, dus ik dacht aan een soort opvangspoor voor inkomend verkeer, waarna ik de passagierstrein op de groene lijn uitrangeer, zodat ik ongehinderd het spoor kan gebruiken voor het rangeren van de goederen (kolen en Meug).

Ik ben zelf degene die de treinen aanstuurt en ik kan er maar met ééntje tegelijk rangeren.

Uiteindelijk heb ik twee locs voor passagiersvervoer en twee locs voor goederenvervoer over de rood-blauwe lijn.

Dan heb ik één loc voor 'het groene lijntje', altijd passagiers, maar eventueel ook een goederenwagon als het zo uitkomt.

En dan heb ik dus één rangeerloc die de baas is over alle rangeeractiviteiten.


Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #66 Gepost op: 21 november 2021, 16:19:42 »
Die dubbele Temsi trafo’s heb ik ook nog in eigenlijk ong3bruikte staat.
Destijds 2 aangeschaft in de tijd dat digitaal nog niet bestond en ik op 2 hoofdlijnen onafhankelijk op bovenleiding & slepers wilde kunnen rijden. Die trafo’s waren sterk genoeg en niet te duur.
Dan heb ik t toch echt over 40 jaar geleden.
De groeten van Rob

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #67 Gepost op: 21 november 2021, 17:51:16 »
@RobHalma,


Misschien moet je even je leesbrilletje opzetten  ;)

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #68 Gepost op: 21 november 2021, 20:06:46 »
Goedenavond allemaal,

Mooi te zien dat ik niet de enige ben die wat rommelt met M-rails.
Wico, je bent voortvarend bezig, mooi doorgaan.
Maar met al die trafo's, heb je daar ook een handleiding bij?
Als je er meerdere gaat gebruiken is het ivm veiligheid belangrijk om de trafo's "uit te polen", dwz. zorgen dat van alle trafo's de "0" ook echt de "0" is!
Hier een afdruk van de betreffende pagina uit het instructieboekje van trafo 6631 waarin de procedure staat beschreven onder punt 3:




Ik heb dat al een tijd geleden gedaan en toen gelijk de stekkers gemerkt met een viltstift (zo'n dikke zodat je het merkteken goed ziet) en als ik nu de boel aansluit hoef ik maar te zorgen dat alle merktekens dezelfde kant opwijzen in het stekkerblok en ze zitten gelijk goed.

Verder raad ik je aan om je bij de aanleg van de elektrische installatie strikt te houden aan de Märklin kleuren van de draden en de stekkers want dat kan je veel ergernis voorkomen mocht je eens problemen krijgen.
Dus rode draad met rode stekker is rijstroom (0 -- 16 VAC), bruine draad met bruine stekker is de "0" (massa) en gele draad met gele stekker is de lichtspanning (continue ca. 16 VAC)
Als je belangstelling hebt, ik heb nog een handleiding elektrotechniek van Märklin als pdf maar dat wil ik dan via PB oplossen want hier kan ik die niet plaatsen.

En dan nog naar aanleiding van je foto van Württembergse personenrijtuigen, die zijn voor een personenwagon vrij kort, zelfs de blikken DB rijtuigen zijn al een paar centimeter langer, dus houd daar ook rekening mee tijdens de aanleg van parallel lopende bogen in het spoor.

Succes met de verdere bouw van je baan.

Groeten van Teun.

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #69 Gepost op: 21 november 2021, 20:56:05 »
@Ronald Halma,

Excuses...

@Teun,

Ik hou me aanbevolen voor dat PDF document.  Dank voor je input. In mijn profiel vindt je mijn e-mailadres.


Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #70 Gepost op: 22 november 2021, 09:24:09 »
Wico, je hebt een PB.
Groeten van Teun.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #71 Gepost op: 22 november 2021, 11:01:29 »
Even ter verduidelijking van mijn verhaal van 21 november:



Verschil in lengte wagons, bovenste 19 cm (Württemberg tp 1), middelste 24 cm (NS 2e klas nr 4049), onderste 30 cm (85 ft Budd dome car).



Hier zie je de overhang van een 30 cm wagon op een boog uit railstukken 5200 (de grootste cirkel uit het M-rail programma).



En zo zien de gemerkte stekkers van de trafo's eruit.
Groeten van Teun.

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #72 Gepost op: 22 november 2021, 13:58:45 »
@Teun,

Thanx voor het sturen van de PDF's. Ik heb voorlopig alleen het electrotechnische handboek gelezen, want ben niet echt van plan digitaal te gaan rijden.

Ik begrijp ook je polariseren van de trafo's. Ik ga er op letten.

Verder blijf ik bij mijn uitgangspunt: Just keep it simple.

Dus als ik aan het rangeren ga, wordt het te bedienen gebied gesloten voor het andere verkeer middels het isoleren van de middenrail.

De diverse blokken wil ik kunnen aan- en uitzetten met een paar schakelaars. Dat moet te doen zijn voor een leek als ik... ;-)

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #73 Gepost op: 23 november 2021, 16:55:12 »
De Republica Kaboba Verda krijgt steeds meer karakter.

Het naastgelegen atol heeft inmiddels een identiteit: Bakoba Hel Kingdom; vrij vertaald 'Het Gele Banaan Koninkrijk. Ik ga hier verder geen promotie maken voor mijn tegenhanger, dus dat moet je maar even Googelen.

Het gaat om details in de modelbouw.

Altijd al een brug willen bouwen OVER een rangeerterrein heen. Volgens mij niet realistisch, maar wel spectaculair.

Ik plaatste al eerder een schetsje van de brugpartij, ik ben geïnspireerd door het gesloopte traject met onder meer de Hef en Station Blaak te Rotterdam. Het moet niet kloppen, maar het mag er wel wat van weg hebben... ;-)

En dan ook nog moet een bruggenhoofd een geloofwaardige constructie zijn.

De Boogjes ondersteunen aan de ene kant een boogbrug, richting de vuurtoren, en aan de andere kant een tracé met Victoriaans gietijzer. Vandaar opnieuw op een bruggenhoofd de stad Bakoba in.

De verpakking van m'n electrische tandenborstel blijkt een uitstekend ruwbouw model te zijn voor de stoommachine die nodig is voor de aandrijving van De Plaat.

Ik let erop dat de treinen genoeg ruimte hebben om de 'obstakels' te passeren.

De ruwbouw voor het viaduct bestaat uit twee lange stroken multiplex die als twee losse bouwstukken, modules so to speak, aan elkaar zullen passen.















72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M
« Reactie #74 Gepost op: 23 november 2021, 22:34:04 »
De Republica Kaboba Verda ...
Nu al een naamswijziging; staatsgreep?   :o
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 22:41:03 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH