Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw huis, nieuwe baan door JoopSpoort
Vandaag om 15:02:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Besselspoor
Vandaag om 14:53:33
Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train. door spock
Vandaag om 14:52:11
Buitenlust door gdh
Vandaag om 14:42:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:23:07
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 14:04:40
Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC) door martijnhaman
Vandaag om 14:00:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 13:39:48
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Deetrein
Vandaag om 13:26:51
Modelspoor baan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 13:06:57
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 12:38:56
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 12:35:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 12:34:19
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen door cor_b
Vandaag om 12:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 11:59:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:32:56
bouwen met modules in marokko door nkob
Vandaag om 11:28:28
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw door gdh
Vandaag om 11:22:13
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 11:10:09
Hoe herken ik een gepolariseerde wissel? door JoopSpoort
Vandaag om 11:00:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door R v/d Hoven
Vandaag om 10:44:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:41:44
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 10:40:04
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 08:56:02
sterkere motoren voor Piko hondekop door henk
Vandaag om 08:39:41
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 08:34:48
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:33:30
Leuk Meuk door hervé
Vandaag om 00:20:03
de modeltrein club uit houten in het nieuws door Reeks77
28 mei 2023, 23:32:26
Info gezocht over een Brekina Daf model door MOVisser
28 mei 2023, 22:36:23
  

Auteur Topic: Kolentrein 1e helft jaren vijftig  (gelezen 16347 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #45 Gepost op: 22 oktober 2021, 12:12:14 »
Leuk die 4-asser! Welke wagon heb je daarvoor als basis gebruikt?
Zie bijschrift bij de foto. Het zal dus 30 jaar geleden zijn dat ik hem gebouwd heb. Kan me daar eigenlijk niks meer van herinneren.




Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3832
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #46 Gepost op: 22 oktober 2021, 12:33:33 »
Wat leuk, dank je. Dat is inderdaad een opmerkelijke omissie op seinarm. Opvallend, die series 65000 en 66000 ontbreken op http://spoorhistorie.com/goederenwagens-NSvoorUICnr.html ook! 

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #47 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:02:04 »
Ja  (y) , die heb ik ooit ook gebouwd, naar aanleiding van dit artikel. Ik heb er Fox draaistellen onder geplaatst, want een later gevonden ( en weer kwijtgeraakte  ::) ) foto toonde Foxjes. Overigens is mijn exemplaar zonder remhuis.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2570
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #48 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:14:44 »
Eerder in dit draadje werd gesproken over het laten meerijden van buitenlandse wagens in een Nederlanse kolentrein. Ik realiseerde me dat buitenlandse wagens 70 jaar geleden wel in Nederland mochten worden gebruikt, mits ze geladen of ongeladen meteen daarna teruggingen in de richting van hun land van herkomst.

Pas met de komst van de Europ-Pool veranderde dat. Eerst was dat een afspraak over vrij gebruik van elkaars wagens die in de Pool waren ondergebracht tussen Duitsland en Frankrijk. Pas vanaf 1953 deden andere landen mee waaronder Nederland. Zie het artikeltje op Wikipedia: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/EUROP-pool

Of je spoorwegbedrijf zich voor 1953 of vanaf 1953 afspeelt bepaalt dus welke wagens je kunt inzetten in je Nederlandse kolentrein.

Wolter

Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #49 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:47:40 »
Het zal dus 30 jaar geleden zijn dat ik hem gebouwd heb. Kan me daar eigenlijk niks meer van herinneren.

Ongeveer even lang geleden had Sabro models een messing bouwpakket van de GTR (beide uitvoeringen). Niet de kwaliteit die je tegenwoordig verwacht, maar even goed een leuk model om tussen de andere kolenbakken de zetten.



Grtz, Ton

naoorlogsNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #50 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:50:48 »
Als je deze meeneemt naar eurospoor kunnen we hem opnemen in de kolentrein die ik wil laten rijden.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #51 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:54:56 »
Ik heb er Fox draaistellen onder geplaatst, want een later gevonden ( en weer kwijtgeraakte  ::) ) foto toonde Foxjes.

Er staat zo'n foto in deel twee van de boekenserie Spoorwegen in Nederland van Van Wijck Jurriaanse. En de NVBS beeldbank heeft er ook een paar.

@naoorlogsNS,

Sorry, ik ben niet op Eurospoor. Andere afspraken.

Grtz, Ton

naoorlogsNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #52 Gepost op: 22 oktober 2021, 14:09:51 »
Doelde ook op Gert  :angel:

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1766
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #53 Gepost op: 22 oktober 2021, 19:18:46 »
Gaaf, zo'n GTR vierasser.

Tot welk jaar werden ze ingezet?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #54 Gepost op: 22 oktober 2021, 19:42:02 »
Alewijn,

Volgens de informatie die ik heb, is de laatste GTR in 1954 afgevoerd.

Grtz, Ton

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1766
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #55 Gepost op: 22 oktober 2021, 19:57:46 »
Bedankt, Ton.

Dan kon je een van de 50 GTR's begin jaren 50 misschien nog tegenkomen in een kolentrein.
Al was de kans daarop tussen al die duizenden twee-assers niet al te groot...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6415
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #56 Gepost op: 22 oktober 2021, 20:19:51 »
Eerder in dit draadje werd gesproken over het laten meerijden van buitenlandse wagens in een Nederlanse kolentrein. Ik realiseerde me dat buitenlandse wagens 70 jaar geleden wel in Nederland mochten worden gebruikt, mits ze geladen of ongeladen meteen daarna teruggingen in de richting van hun land van herkomst.

Pas met de komst van de Europ-Pool veranderde dat. Eerst was dat een afspraak over vrij gebruik van elkaars wagens die in de Pool waren ondergebracht tussen Duitsland en Frankrijk. Pas vanaf 1953 deden andere landen mee waaronder Nederland. Zie het artikeltje op Wikipedia: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/EUROP-pool

Of je spoorwegbedrijf zich voor 1953 of vanaf 1953 afspeelt bepaalt dus welke wagens je kunt inzetten in je Nederlandse kolentrein.

Wolter

Daarom is het jammer dat Brawa alleen een kolenwagentje met EUROP-pool opschriften heeft uitgebracht, t'is een fraai wagentje.

Stephan.

naoorlogsNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #57 Gepost op: 31 oktober 2021, 22:49:38 »




Een leuk plaatje kunnen maken van een kolentrein in Rhenen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1766
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #58 Gepost op: 01 november 2021, 07:53:33 »
Prachtig! Ik ben bij Rhenen niet lang genoeg blijven staan om deze langs te zien rijden...

Uit wat voor wagens bestond je trein?

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #59 Gepost op: 01 november 2021, 10:37:59 »
Een plaatje (y). Om te huilen zo mooi.
Jammer dat het in het echt niet kon  :(

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven