Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:49:19
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Gerrit H
Vandaag om 11:44:54
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:07
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:44:06
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 10:41:31
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 10:41:16
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:00:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Ronald Halma
Vandaag om 09:10:08
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door VAM65
Vandaag om 09:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:31:14
Locatie van foto gezocht door Benelux795
Vandaag om 08:12:32
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:28:55
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 01:34:15
Roco AC modellen door Mug
Vandaag om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
07 December 2025, 23:36:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
07 December 2025, 23:23:05
Cranicher Altbahn door NS264
07 December 2025, 22:53:07
  

Auteur Topic: Kolentrein 1e helft jaren vijftig  (gelezen 22767 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #45 Gepost op: 22 October 2021, 12:12:14 »
Leuk die 4-asser! Welke wagon heb je daarvoor als basis gebruikt?
Zie bijschrift bij de foto. Het zal dus 30 jaar geleden zijn dat ik hem gebouwd heb. Kan me daar eigenlijk niks meer van herinneren.




Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4705
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #46 Gepost op: 22 October 2021, 12:33:33 »
Wat leuk, dank je. Dat is inderdaad een opmerkelijke omissie op seinarm. Opvallend, die series 65000 en 66000 ontbreken op http://spoorhistorie.com/goederenwagens-NSvoorUICnr.html ook! 

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #47 Gepost op: 22 October 2021, 13:02:04 »
Ja  (y) , die heb ik ooit ook gebouwd, naar aanleiding van dit artikel. Ik heb er Fox draaistellen onder geplaatst, want een later gevonden ( en weer kwijtgeraakte  ::) ) foto toonde Foxjes. Overigens is mijn exemplaar zonder remhuis.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #48 Gepost op: 22 October 2021, 13:14:44 »
Eerder in dit draadje werd gesproken over het laten meerijden van buitenlandse wagens in een Nederlanse kolentrein. Ik realiseerde me dat buitenlandse wagens 70 jaar geleden wel in Nederland mochten worden gebruikt, mits ze geladen of ongeladen meteen daarna teruggingen in de richting van hun land van herkomst.

Pas met de komst van de Europ-Pool veranderde dat. Eerst was dat een afspraak over vrij gebruik van elkaars wagens die in de Pool waren ondergebracht tussen Duitsland en Frankrijk. Pas vanaf 1953 deden andere landen mee waaronder Nederland. Zie het artikeltje op Wikipedia: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/EUROP-pool

Of je spoorwegbedrijf zich voor 1953 of vanaf 1953 afspeelt bepaalt dus welke wagens je kunt inzetten in je Nederlandse kolentrein.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #49 Gepost op: 22 October 2021, 13:47:40 »
Het zal dus 30 jaar geleden zijn dat ik hem gebouwd heb. Kan me daar eigenlijk niks meer van herinneren.

Ongeveer even lang geleden had Sabro models een messing bouwpakket van de GTR (beide uitvoeringen). Niet de kwaliteit die je tegenwoordig verwacht, maar even goed een leuk model om tussen de andere kolenbakken de zetten.



Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #50 Gepost op: 22 October 2021, 13:50:48 »
Als je deze meeneemt naar eurospoor kunnen we hem opnemen in de kolentrein die ik wil laten rijden.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #51 Gepost op: 22 October 2021, 13:54:56 »
Ik heb er Fox draaistellen onder geplaatst, want een later gevonden ( en weer kwijtgeraakte  ::) ) foto toonde Foxjes.

Er staat zo'n foto in deel twee van de boekenserie Spoorwegen in Nederland van Van Wijck Jurriaanse. En de NVBS beeldbank heeft er ook een paar.

@naoorlogsNS,

Sorry, ik ben niet op Eurospoor. Andere afspraken.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #52 Gepost op: 22 October 2021, 14:09:51 »
Doelde ook op Gert  :angel:
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2783
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #53 Gepost op: 22 October 2021, 19:18:46 »
Gaaf, zo'n GTR vierasser.

Tot welk jaar werden ze ingezet?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #54 Gepost op: 22 October 2021, 19:42:02 »
Alewijn,

Volgens de informatie die ik heb, is de laatste GTR in 1954 afgevoerd.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2783
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #55 Gepost op: 22 October 2021, 19:57:46 »
Bedankt, Ton.

Dan kon je een van de 50 GTR's begin jaren 50 misschien nog tegenkomen in een kolentrein.
Al was de kans daarop tussen al die duizenden twee-assers niet al te groot...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6808
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #56 Gepost op: 22 October 2021, 20:19:51 »
Eerder in dit draadje werd gesproken over het laten meerijden van buitenlandse wagens in een Nederlanse kolentrein. Ik realiseerde me dat buitenlandse wagens 70 jaar geleden wel in Nederland mochten worden gebruikt, mits ze geladen of ongeladen meteen daarna teruggingen in de richting van hun land van herkomst.

Pas met de komst van de Europ-Pool veranderde dat. Eerst was dat een afspraak over vrij gebruik van elkaars wagens die in de Pool waren ondergebracht tussen Duitsland en Frankrijk. Pas vanaf 1953 deden andere landen mee waaronder Nederland. Zie het artikeltje op Wikipedia: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/EUROP-pool

Of je spoorwegbedrijf zich voor 1953 of vanaf 1953 afspeelt bepaalt dus welke wagens je kunt inzetten in je Nederlandse kolentrein.

Wolter

Daarom is het jammer dat Brawa alleen een kolenwagentje met EUROP-pool opschriften heeft uitgebracht, t'is een fraai wagentje.

Stephan.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #57 Gepost op: 31 October 2021, 22:49:38 »




Een leuk plaatje kunnen maken van een kolentrein in Rhenen
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2783
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #58 Gepost op: 01 November 2021, 07:53:33 »
Prachtig! Ik ben bij Rhenen niet lang genoeg blijven staan om deze langs te zien rijden...

Uit wat voor wagens bestond je trein?

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Kolentrein 1e helft jaren vijftig
« Reactie #59 Gepost op: 01 November 2021, 10:37:59 »
Een plaatje (y). Om te huilen zo mooi.
Jammer dat het in het echt niet kon  :(

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven