Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:37:55
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 17:29:37
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 17:26:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door BartvD
Vandaag om 17:01:35
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:48
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Scratchbuilt
Vandaag om 16:51:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jan Bennink
Vandaag om 16:13:57
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 15:25:52
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 14:37:15
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
  

Auteur Topic: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)  (gelezen 8778 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #15 Gepost op: 09 February 2021, 20:59:24 »
Ik gok dat de 200 km/h versie slingerdempers heeft. Daarvoor dienen de door Martijn genoemde "haken" aan de onderzijde bij de draaistellen. Dat zijn steunen voor de slingerdempers, gemonteerd tussen die steunen en de draaistellen.

Groet, Victor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #16 Gepost op: 09 February 2021, 21:37:51 »
Alleen die haken zaten weer aan de i10 rijtuigen. En ze zaten er ook vanaf het begin op volgens mij. Hoe je het verschil kunt zien (bij de i6 en i10) tussen 160 km/h en 200 km/h zou ik niet weten. Wellicht is dat qua uiterlijk geen verschil? (Op een tekstje "200" ergens op de stelbalk na dan).

Hier kun je trouwens ook veel info vinden over bouwjaar, aantallen, nummers, verbouwingen etc. Er zijn nogal wat i10 rijtuigen verbouwd naar bar-/restauratie-/discorijtuigen en de i6c couchette rijtuigen waren eerst gewone i6 rijtuigen.


https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I6/I6%20Rijtuigen.html

https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I10/I10%20Rijtuigen.html


En waar ze o.a. reden:

https://nl.wikipedia.org/wiki/I10_(spoorwegrijtuig)

https://www.martijnhaman.nl/benelux_belgischerijtuigen.htm

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #17 Gepost op: 09 February 2021, 22:00:44 »
Ik gok dat de 200 km/h versie slingerdempers heeft. Daarvoor dienen de door Martijn genoemde "haken" aan de onderzijde bij de draaistellen. Dat zijn steunen voor de slingerdempers, gemonteerd tussen die steunen en de draaistellen.
Inderdaad, zie de derde foto (cq. het verschil met het rijtuig op de eerste foto) op http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #18 Gepost op: 09 February 2021, 22:02:39 »
I10 A was er alleen in uitvoering zonder airco.
I10 B was er zowel met als zonder airco.
Mijn indruk is dat met de onttrekking van 15 B aan het park I6 voor ombouw tot Bc het hierdoor ontstane gat opgevuld moest worden door een deel van de nieuw te bouwen I10 uit te rusten met airco.
Airco was een voorwaarde voor inzet in EC-treinen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #19 Gepost op: 09 February 2021, 22:19:42 »
Inderdaad, zie de derde foto (cq. het verschil met het rijtuig op de eerste foto) op http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html.


Oh grappig, nog nooit gezien zo  :)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2511
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #20 Gepost op: 15 February 2021, 14:44:08 »
Van buiten is het verschil I6/I10 van grote afstand te zien, omdat I6 een kleine schortplaat onder de rijtuigbak heeft en I10 niet.
Als ezelsbruggetje kun je dat makkelijk onthouden via I-zes heeft schortplaten, I-tien heeft dat niet  :police:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

E49Memling

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #21 Gepost op: 26 April 2021, 19:45:18 »
Alleen die haken zaten weer aan de i10 rijtuigen. En ze zaten er ook vanaf het begin op volgens mij. Hoe je het verschil kunt zien (bij de i6 en i10) tussen 160 km/h en 200 km/h zou ik niet weten. Wellicht is dat qua uiterlijk geen verschil? (Op een tekstje "200" ergens op de stelbalk na dan).
bij de I10 200 km/u zijn er (antislinger)schokdempers gemonteerd tussen de haken aan de rijtuigkast en het draaistel, de versie 160 km/u hebben die schokdempers niet.

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #22 Gepost op: 16 October 2021, 10:44:44 »
In Oostenrijk zijn er wel dergelijke rijtuigen zonder Airco gebouwd.
Deze hebben ook andere bogies, namelijk SGP.
Uiterlijk vrijwel gelijk maar ze vallen op door de schuiframen aan beide zijden.