Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 21:31:27
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 21:08:27
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:05:35
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Noordster
Vandaag
om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Stefan88
Vandaag
om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 20:30:36
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 20:27:44
Line-up foto's van modellen
door
Jeroen95
Vandaag
om 20:12:18
Digitaal-delta
door
Biesje
Vandaag
om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0
door
NS264
Vandaag
om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 19:58:39
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 19:54:41
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:52:43
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 18:49:53
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
Vandaag
om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Museumspoor
|
SZB-stoomlocomotief Anne
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: SZB-stoomlocomotief Anne (gelezen 2378 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12518
SZB-stoomlocomotief Anne
«
Gepost op:
13 October 2021, 15:06:34 »
Is er iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven?
Eind 1996 kwam de zwaar verwaarloosde 1B stoomlocomotief “ Änne” van de Jülicher Kreisbahn, terecht bij de Stoomtrein Zuid-Beveland in Zeeland. (Niet te verwarren met de SGB die ook op Zuid_Beveland dienst doet). Direct na aankomst werd begonnen met een uitgebreide technische inspectie. Dit onderzoek leerde dat het drijfwerk zich in uitstekende staat bevond, hooguit dienen enkele pennen en bussen vervangen te worden, dat het oorspronkelijke machinistenhuis, en de ketel, net als sommige delen van het frame, aan vervanging toe waren
Op basis van werktekeningen uit 1910 wordt er nu gewerkt aan een nieuw ontwerp van de ketel. Een van de wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke ketel is dat de vuurkist van een grotere deur voorzien zal worden. De huidige deur is wel groot genoeg om te kunnen stoken, maar niet geschikt om daar door de vuurkist binnen te kruipen als er onderhoud of een reparatie uitgevoerd dient te worden. Nu is de enige oplossing het weghalen van de roosterstaven en staande vanuit een put de werkzaamheden uitvoeren. Een ander verschil met de huidige ketel is dat er twee peilglazen op aangebracht zullen worden. De huidige regels staan het niet meer toe om een stoomketel met één peilgas en een stel proefkranen uit te rusten. Voor het overige kunnen alle appendages opnieuw worden gebruikt, zodat de loc uiteindelijk haar uiterlijk van lokaalspoorlocomotief zal behouden. Een curiositeit is de aanwezigheid van een pomp, waarmee water vanuit een sloot in de tender gepompt kan worden. Een handig hulpmiddel dat wellicht ook in de toekomst zijn nut kan bewijzen. Alles is erop gericht om Änne op 100 jarige leeftijd, in 2010, weer rijdend te hebben.
Ondertussen zijn zowel het Machinistenhuis als het frame vervangen en is Op 20 oktober 2007 werd een nieuwe mijlpaal bereikt in het restauratieproces van Änne: die dag is de originele stoomketel uit 1910 van het frame gelicht. Daardoor ontstaat er ruimte om een aantal werkzaamheden aan de loc te verrichten op anders nagenoeg onbereikbare plaatsen, maar daarnaast is dit een belangrijke stap op weg naar een nieuwe stoomketel. Overigens wordt de oude ketel van de loc bewaard en geconserveerd.
op
www.szb-stoom.nl
. kan men meer informatie over de activiteiten van de SZB vinden. Naast uitgebreide informatie over de huidige SZB vindt u er een artikel over de geschiedenis van de oorspronkelijke SZB, die in 1927 drie tramlijnen op Zuid-Beveland opende.-HR
Zo is de situatie op 10 november 2007 .Het Mch is al vernieuwd, het frame gestraald en nu de ketel nog.
Foto Kees Wielemakers
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3353
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #1 Gepost op:
13 October 2021, 15:49:10 »
De website heet tegenwoordig
https://www.szbstoom.nl/
Daar staat wat recentere info op.
De club heet overigens Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland, niet Stoomtrein Zuid-Beveland en de fotograaf heet Kees Wielemaker en geen Kees Wielemakers.
Ik weet er verder niet zoveel van, behalve dat de loc een aantal keren is verhuisd, wat voor het restauratieproces natuurlijk niet zo opschoot.
Gelogd
Reinier
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26872
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #2 Gepost op:
13 October 2021, 16:35:15 »
De aanduiding 1B is niet correct. De loc heeft 2 gekoppelde drijfassen en verder niks. Dus een B.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #3 Gepost op:
13 October 2021, 16:49:47 »
Dit hebben ze volgens mij zowiezo niet gehaald:
Alles is erop gericht om Änne op 100 jarige leeftijd, in 2010, weer rijdend te hebben.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Silvolde
Offline
Berichten: 1591
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #4 Gepost op:
13 October 2021, 17:33:26 »
Hans, waarom neem je geen contact met de SZB op en hou je het forum hier op de hoogte?
Gr,
Rob
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1591
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #5 Gepost op:
13 October 2021, 17:38:17 »
Nog een kleine toevoeging.
http://www.nmld.nl/de/objekt/2400
Gr, Rob
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3353
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #6 Gepost op:
13 October 2021, 18:49:15 »
Citaat van: Klaas Zondervan op 13 October 2021, 16:35:15
De aanduiding 1B is niet correct. De loc heeft 2 gekoppelde drijfassen en verder niks. Dus een B.
De loc had volgens de website het nummer 1b. Misschien komt de verwarring daarvandaan.
Gelogd
Reinier
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Museumspoor
|
SZB-stoomlocomotief Anne