Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 17:10:28
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
MichielB
Vandaag
om 17:02:02
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Mitchell
Vandaag
om 17:01:36
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 16:59:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Charles_
Vandaag
om 16:49:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 16:44:10
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
rjr
Vandaag
om 16:28:47
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd
door
henkoia
Vandaag
om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea
door
Huup
Vandaag
om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Herb73
Vandaag
om 15:00:47
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:56:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Dave.......
Vandaag
om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:15:17
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Karben
Vandaag
om 13:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen
door
Frank103
Vandaag
om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:38:09
Rondom Charlois
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Kees-Jan
Vandaag
om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
Vandaag
om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder
door
Coen Burki
Vandaag
om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Gerard
Vandaag
om 11:10:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:05:20
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:22:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Museumspoor
|
SZB-stoomlocomotief Anne
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: SZB-stoomlocomotief Anne (gelezen 2432 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12543
SZB-stoomlocomotief Anne
«
Gepost op:
13 October 2021, 15:06:34 »
Is er iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven?
Eind 1996 kwam de zwaar verwaarloosde 1B stoomlocomotief “ Änne” van de Jülicher Kreisbahn, terecht bij de Stoomtrein Zuid-Beveland in Zeeland. (Niet te verwarren met de SGB die ook op Zuid_Beveland dienst doet). Direct na aankomst werd begonnen met een uitgebreide technische inspectie. Dit onderzoek leerde dat het drijfwerk zich in uitstekende staat bevond, hooguit dienen enkele pennen en bussen vervangen te worden, dat het oorspronkelijke machinistenhuis, en de ketel, net als sommige delen van het frame, aan vervanging toe waren
Op basis van werktekeningen uit 1910 wordt er nu gewerkt aan een nieuw ontwerp van de ketel. Een van de wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke ketel is dat de vuurkist van een grotere deur voorzien zal worden. De huidige deur is wel groot genoeg om te kunnen stoken, maar niet geschikt om daar door de vuurkist binnen te kruipen als er onderhoud of een reparatie uitgevoerd dient te worden. Nu is de enige oplossing het weghalen van de roosterstaven en staande vanuit een put de werkzaamheden uitvoeren. Een ander verschil met de huidige ketel is dat er twee peilglazen op aangebracht zullen worden. De huidige regels staan het niet meer toe om een stoomketel met één peilgas en een stel proefkranen uit te rusten. Voor het overige kunnen alle appendages opnieuw worden gebruikt, zodat de loc uiteindelijk haar uiterlijk van lokaalspoorlocomotief zal behouden. Een curiositeit is de aanwezigheid van een pomp, waarmee water vanuit een sloot in de tender gepompt kan worden. Een handig hulpmiddel dat wellicht ook in de toekomst zijn nut kan bewijzen. Alles is erop gericht om Änne op 100 jarige leeftijd, in 2010, weer rijdend te hebben.
Ondertussen zijn zowel het Machinistenhuis als het frame vervangen en is Op 20 oktober 2007 werd een nieuwe mijlpaal bereikt in het restauratieproces van Änne: die dag is de originele stoomketel uit 1910 van het frame gelicht. Daardoor ontstaat er ruimte om een aantal werkzaamheden aan de loc te verrichten op anders nagenoeg onbereikbare plaatsen, maar daarnaast is dit een belangrijke stap op weg naar een nieuwe stoomketel. Overigens wordt de oude ketel van de loc bewaard en geconserveerd.
op
www.szb-stoom.nl
. kan men meer informatie over de activiteiten van de SZB vinden. Naast uitgebreide informatie over de huidige SZB vindt u er een artikel over de geschiedenis van de oorspronkelijke SZB, die in 1927 drie tramlijnen op Zuid-Beveland opende.-HR
Zo is de situatie op 10 november 2007 .Het Mch is al vernieuwd, het frame gestraald en nu de ketel nog.
Foto Kees Wielemakers
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3353
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #1 Gepost op:
13 October 2021, 15:49:10 »
De website heet tegenwoordig
https://www.szbstoom.nl/
Daar staat wat recentere info op.
De club heet overigens Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland, niet Stoomtrein Zuid-Beveland en de fotograaf heet Kees Wielemaker en geen Kees Wielemakers.
Ik weet er verder niet zoveel van, behalve dat de loc een aantal keren is verhuisd, wat voor het restauratieproces natuurlijk niet zo opschoot.
Gelogd
Reinier
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26970
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #2 Gepost op:
13 October 2021, 16:35:15 »
De aanduiding 1B is niet correct. De loc heeft 2 gekoppelde drijfassen en verder niks. Dus een B.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12260
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #3 Gepost op:
13 October 2021, 16:49:47 »
Dit hebben ze volgens mij zowiezo niet gehaald:
Alles is erop gericht om Änne op 100 jarige leeftijd, in 2010, weer rijdend te hebben.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Silvolde
Offline
Berichten: 1604
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #4 Gepost op:
13 October 2021, 17:33:26 »
Hans, waarom neem je geen contact met de SZB op en hou je het forum hier op de hoogte?
Gr,
Rob
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1604
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #5 Gepost op:
13 October 2021, 17:38:17 »
Nog een kleine toevoeging.
http://www.nmld.nl/de/objekt/2400
Gr, Rob
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3353
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
«
Reactie #6 Gepost op:
13 October 2021, 18:49:15 »
Citaat van: Klaas Zondervan op 13 October 2021, 16:35:15
De aanduiding 1B is niet correct. De loc heeft 2 gekoppelde drijfassen en verder niks. Dus een B.
De loc had volgens de website het nummer 1b. Misschien komt de verwarring daarvandaan.
Gelogd
Reinier
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Museumspoor
|
SZB-stoomlocomotief Anne