Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 17:10:28
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Mitchell
Vandaag om 17:01:36
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 16:59:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 16:49:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 16:28:47
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 15:00:47
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:56:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
  

Auteur Topic: SZB-stoomlocomotief Anne  (gelezen 2432 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
SZB-stoomlocomotief Anne
« Gepost op: 13 October 2021, 15:06:34 »
Is er iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven?

Eind 1996 kwam de zwaar verwaarloosde 1B stoomlocomotief “ Änne” van de Jülicher Kreisbahn, terecht bij de Stoomtrein Zuid-Beveland in Zeeland. (Niet te verwarren met de SGB die ook op Zuid_Beveland dienst doet). Direct na aankomst werd begonnen met een uitgebreide technische inspectie. Dit onderzoek leerde dat het drijfwerk zich in uitstekende staat bevond, hooguit dienen enkele pennen en bussen vervangen te worden, dat het oorspronkelijke machinistenhuis, en de ketel, net als sommige delen van het frame, aan vervanging toe waren
Op basis van werktekeningen uit 1910 wordt er nu gewerkt aan een nieuw ontwerp van de ketel. Een van de wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke ketel is dat de vuurkist van een grotere deur voorzien zal worden. De huidige deur is wel groot genoeg om te kunnen stoken, maar niet geschikt om daar door de vuurkist binnen te kruipen als er onderhoud of een reparatie uitgevoerd dient te worden. Nu is de enige oplossing het weghalen van de roosterstaven en staande vanuit een put de werkzaamheden uitvoeren. Een ander verschil met de huidige ketel is dat er twee peilglazen op aangebracht zullen worden. De huidige regels staan het niet meer toe om een stoomketel met één peilgas en een stel proefkranen uit te rusten. Voor het overige kunnen alle appendages opnieuw worden gebruikt, zodat de loc uiteindelijk haar uiterlijk van lokaalspoorlocomotief zal behouden. Een curiositeit is de aanwezigheid van een pomp, waarmee water vanuit een sloot in de tender gepompt kan worden. Een handig hulpmiddel dat wellicht ook in de toekomst zijn nut kan bewijzen. Alles is erop gericht om Änne op 100 jarige leeftijd, in 2010, weer rijdend te hebben.

Ondertussen zijn zowel het Machinistenhuis als het frame vervangen en is Op 20 oktober 2007 werd een nieuwe mijlpaal bereikt in het restauratieproces van Änne: die dag is de originele stoomketel uit 1910 van het frame gelicht. Daardoor ontstaat er ruimte om een aantal werkzaamheden aan de loc te verrichten op anders nagenoeg onbereikbare plaatsen, maar daarnaast is dit een belangrijke stap op weg naar een nieuwe stoomketel. Overigens wordt de oude ketel van de loc bewaard en geconserveerd.
op www.szb-stoom.nl. kan men meer informatie over de activiteiten van de SZB vinden. Naast uitgebreide informatie over de huidige SZB vindt u er een artikel over de geschiedenis van de oorspronkelijke SZB, die in 1927 drie tramlijnen op Zuid-Beveland opende.-HR




Zo is de situatie op 10 november 2007 .Het Mch is al vernieuwd, het frame gestraald en nu de ketel nog.
Foto Kees Wielemakers
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2021, 15:49:10 »
De website heet tegenwoordig https://www.szbstoom.nl/  Daar staat wat recentere info op.

De club heet overigens Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland, niet Stoomtrein Zuid-Beveland en de fotograaf heet Kees Wielemaker en geen Kees Wielemakers.

Ik weet er verder niet zoveel van, behalve dat de loc een aantal keren is verhuisd, wat voor het restauratieproces natuurlijk niet zo opschoot.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26970
    • Pagina van klaas
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2021, 16:35:15 »
De aanduiding 1B is niet correct. De loc heeft 2 gekoppelde drijfassen en verder niks. Dus een B.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2021, 16:49:47 »
Dit hebben ze volgens mij zowiezo niet gehaald:
Alles is erop gericht om Änne op 100 jarige leeftijd, in 2010, weer rijdend te hebben.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2021, 17:33:26 »
Hans, waarom neem je geen contact met de SZB op en hou je het forum hier op de hoogte?

Gr,
Rob

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2021, 17:38:17 »
Nog een kleine toevoeging. http://www.nmld.nl/de/objekt/2400

Gr, Rob

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2021, 18:49:15 »
De aanduiding 1B is niet correct. De loc heeft 2 gekoppelde drijfassen en verder niks. Dus een B.

De loc had volgens de website het nummer 1b. Misschien komt de verwarring daarvandaan.
Reinier