Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: SZB-stoomlocomotief Anne  (gelezen 2253 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12474
    • sleutelspoor
SZB-stoomlocomotief Anne
« Gepost op: 13 October 2021, 15:06:34 »
Is er iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven?

Eind 1996 kwam de zwaar verwaarloosde 1B stoomlocomotief “ Änne” van de Jülicher Kreisbahn, terecht bij de Stoomtrein Zuid-Beveland in Zeeland. (Niet te verwarren met de SGB die ook op Zuid_Beveland dienst doet). Direct na aankomst werd begonnen met een uitgebreide technische inspectie. Dit onderzoek leerde dat het drijfwerk zich in uitstekende staat bevond, hooguit dienen enkele pennen en bussen vervangen te worden, dat het oorspronkelijke machinistenhuis, en de ketel, net als sommige delen van het frame, aan vervanging toe waren
Op basis van werktekeningen uit 1910 wordt er nu gewerkt aan een nieuw ontwerp van de ketel. Een van de wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke ketel is dat de vuurkist van een grotere deur voorzien zal worden. De huidige deur is wel groot genoeg om te kunnen stoken, maar niet geschikt om daar door de vuurkist binnen te kruipen als er onderhoud of een reparatie uitgevoerd dient te worden. Nu is de enige oplossing het weghalen van de roosterstaven en staande vanuit een put de werkzaamheden uitvoeren. Een ander verschil met de huidige ketel is dat er twee peilglazen op aangebracht zullen worden. De huidige regels staan het niet meer toe om een stoomketel met één peilgas en een stel proefkranen uit te rusten. Voor het overige kunnen alle appendages opnieuw worden gebruikt, zodat de loc uiteindelijk haar uiterlijk van lokaalspoorlocomotief zal behouden. Een curiositeit is de aanwezigheid van een pomp, waarmee water vanuit een sloot in de tender gepompt kan worden. Een handig hulpmiddel dat wellicht ook in de toekomst zijn nut kan bewijzen. Alles is erop gericht om Änne op 100 jarige leeftijd, in 2010, weer rijdend te hebben.

Ondertussen zijn zowel het Machinistenhuis als het frame vervangen en is Op 20 oktober 2007 werd een nieuwe mijlpaal bereikt in het restauratieproces van Änne: die dag is de originele stoomketel uit 1910 van het frame gelicht. Daardoor ontstaat er ruimte om een aantal werkzaamheden aan de loc te verrichten op anders nagenoeg onbereikbare plaatsen, maar daarnaast is dit een belangrijke stap op weg naar een nieuwe stoomketel. Overigens wordt de oude ketel van de loc bewaard en geconserveerd.
op www.szb-stoom.nl. kan men meer informatie over de activiteiten van de SZB vinden. Naast uitgebreide informatie over de huidige SZB vindt u er een artikel over de geschiedenis van de oorspronkelijke SZB, die in 1927 drie tramlijnen op Zuid-Beveland opende.-HR




Zo is de situatie op 10 november 2007 .Het Mch is al vernieuwd, het frame gestraald en nu de ketel nog.
Foto Kees Wielemakers
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2021, 15:49:10 »
De website heet tegenwoordig https://www.szbstoom.nl/  Daar staat wat recentere info op.

De club heet overigens Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland, niet Stoomtrein Zuid-Beveland en de fotograaf heet Kees Wielemaker en geen Kees Wielemakers.

Ik weet er verder niet zoveel van, behalve dat de loc een aantal keren is verhuisd, wat voor het restauratieproces natuurlijk niet zo opschoot.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2021, 16:35:15 »
De aanduiding 1B is niet correct. De loc heeft 2 gekoppelde drijfassen en verder niks. Dus een B.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2021, 16:49:47 »
Dit hebben ze volgens mij zowiezo niet gehaald:
Alles is erop gericht om Änne op 100 jarige leeftijd, in 2010, weer rijdend te hebben.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1567
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2021, 17:33:26 »
Hans, waarom neem je geen contact met de SZB op en hou je het forum hier op de hoogte?

Gr,
Rob

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1567
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2021, 17:38:17 »
Nog een kleine toevoeging. http://www.nmld.nl/de/objekt/2400

Gr, Rob

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: SZB-stoomlocomotief Anne
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2021, 18:49:15 »
De aanduiding 1B is niet correct. De loc heeft 2 gekoppelde drijfassen en verder niks. Dus een B.

De loc had volgens de website het nummer 1b. Misschien komt de verwarring daarvandaan.
Reinier