Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:53:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:13:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar?
door
Jos B.
Vandaag
om 00:19:01
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje
door
chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0
door
Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom
door
Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen
door
phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan
door
R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737 (gelezen 1995 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4032
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Gepost op:
25 March 2020, 14:39:24 »
Ik ben bezig met de bouw van deze lok in schaal 1 op 40.
Op het ogenblik ben ik bezig met de voorwarmer, de meeste loks hadden er een.
Ook de 3737 heeft er een. Hoewel ik weet hoe het werkt bij een voorwarmer ((Boek van Labrijn ),snap ik niet wat er bij die van de 3737 is gedaan.
Bij een normale lok zitten de in- en uitgang voor het water op de kopse kant van de voorwarmer, koud water uit de tender er in ,verwarmd water er uit naar de ketel.
Bij de 3737 zie ik 3 (Drie ) aansluitingen op de kopse kant. Een aansluiting gaat naar de ketel (Zoals het hoort ), maar de andere twee zijn met een kort stukje buis door verbonden. Hoe de uitgang van de voedingspomp is aangesloten kan ik niet ontdekken.
Welke stoom deskundige kan dit uitleggen ?
Voor de modelbouw helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch weten.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4074
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #1 Gepost op:
25 March 2020, 16:00:49 »
Er staat mij iets bij dat de voorverwarmer van de 3737 niet in gebruik was.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11732
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #2 Gepost op:
25 March 2020, 16:07:30 »
Klopt.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4032
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #3 Gepost op:
25 March 2020, 16:21:13 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Het lijkt op een soort overbrugging ,maar hoe ?
Het voedingswater van de voedingspomp kan nergens heen,vreemd.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 16:24:14 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11732
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #4 Gepost op:
25 March 2020, 16:24:58 »
Bij NS 150 reed de 3737 ook met niet werkende voorverwarmer. Dat ding zit er voor de sier op zodat de loc het uiterlijk had zoals die in de jaren dertig reed.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4032
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #5 Gepost op:
25 March 2020, 16:28:46 »
Bij mij zit hij er sowieso voor de sier op.
ik heb genoeg foto's in het boek van Paul Henken gezien met en zonder voorwarmer , maar ik vond het wel leuk om hem erbij te maken.
Bedankt.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4074
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #6 Gepost op:
25 March 2020, 18:10:01 »
Citaat van: Peter Kleton op 25 March 2020, 16:21:13
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Wat Eelco al zei, en de lok is weleenswaar aan de kant gegaan, maar nog steeds in de toestand zoals ie was toen ie nog rijvaardig was.
Er is niets meer aan verbouwd nadien.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4032
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #7 Gepost op:
25 March 2020, 18:48:31 »
Weet ik.
Maar hij zal echt nooit meer rijden. Ik heb zojuist een stuk gelezen over deze lok op de website *) van de Vrienden van het Spoorweg museum, waarin uitgebreid geschreven is ,waarom het niet meer kan in Ned.
Bovendien is de vuurkist kapot gestookt ,waardoor gewoon rijvaardig rijdend maken alleen tegen hoge kosten zou kunnen (Nieuw vuurkist laten maken ergens.).
Die rare buizen constuctie bij de voorwarmer waar mijn vraag over ging ,was er dus al heel lang,in 1989 zelfs al,en dat wist ik niet.
Groeten ,
Peter
*) :
https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/44-de-3737
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 18:50:42 door Peter Kleton. Reden: aanvulling info
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
timtrein
Offline
Berichten: 2091
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #8 Gepost op:
25 March 2020, 20:32:15 »
Nu de vuurkist al gesloopt? Die heeft maar een paar jaar dienst gedaan...
Hoe dan ook, voor de voorwarmer verandert daar weinig aan
ik zou kijken naar foto's uit de stoomtijd voor het beste voorbeeld.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4074
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #9 Gepost op:
25 March 2020, 21:46:44 »
Dat kapot gestookt zijn van de vuurkist nou 1 van de vele geruchten die over de machine in de rondte gaan.
Niets voor niets ontbreekt het in het betoog wat het besluit nuanceert waarom de machine niet meer tot het rijvaardige bestand behoord...
De lok is destijds aan de kant gegaan met schade aan het drijf- en loopwerk en niet omwille van de ketel.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4032
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #10 Gepost op:
25 March 2020, 21:49:47 »
Ik heb het boek van Paul Henken.
Er is van alles met die loks gedaan ,voor de oorlog is men al gaan standaardiseren, later werden weer andere onderdelen uitgeprobeerd ,die later weer weggehaald werden ,zoals de voorwarmers,injecteurs en voedingspompen.
Om een lok na te bouwen uit een bepaalde tijd is eigenlijk niet te doen ,omdat niet alle CW's nog bekend zijn.
Toen de treinen sneller gingen rijden werden de bogies van remmen voorzien. In de oorlogsjaren werden ze buiten gebruik gesteld ,na de oorlog werden ze weer in gebruik genomen. Dit als voorbeeld uit Paul's boek.
peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737