Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 17:47:43
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?  (gelezen 9684 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2963
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #30 Gepost op: 07 May 2020, 10:02:43 »
Naar het zuiden kan dat tweede spoor overigens niet helemaal worden doorgetrokken omdat het daar met een viaduct over de Bernhardweg gaat en dat viaduct heeft geen ruimte voor een tweede spoor.

Naar het zuiden lijkt het erop of er is voorgesorteerd op rechtsafslaan ipv links dubbelspoor (vanwege dat taps uitlopende stuk spoordijk net ten noorden van de Bernhardweg). Zelfs de windmolens en de hoogspanningstorens staan al op de juiste plek (iig niet in de weg). Daarvoor zal een nieuw viaduct moeten worden aangelegd en daarmee zal wel worden gewacht tot de plannen concreter zijn.

Off-topic, maar ik kan het niet laten ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #31 Gepost op: 07 May 2020, 10:28:00 »
Naar het zuiden lijkt het erop of er is voorgesorteerd op rechtsafslaan ipv links dubbelspoor (vanwege dat taps uitlopende stuk spoordijk net ten noorden van de Bernhardweg).
Dat lijkt maar zo. Die dijk lag er al, tussen de Bernhardweg en de Europaweg. Dat is een zandkering omdat het hele stuk land tussen die dijk en de zeedijk indertijd 3 meter is opgespoten. De Bernhardweg ligt dan ook 3 meter lager dan de Europaweg. Om voor de spoorlijn voldoende hellinglengte te krijgen vanaf het viaduct over de Bernhardweg tot de gelijkvloerse kruising met de Europaweg is er een slinger in die dijk gelegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mario Dln

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #32 Gepost op: 07 May 2020, 12:09:27 »
...
Wat ik hier en daar op foto,s zie is dat
sommige lampenkasten (achterzijde sein)
wit zijn en velen zwart.
Heeft dit te maken in welk jaar ze zijn geplaats
of verschillende leveranciers.

Mvg Wesly
Bijzonder om te lezen (maar ik zal je niet tegenspreken). Achterkanten van lichtseinen zijn wit gemaakt om duidelijk te maken of je te maken hebt met 'de achterkant' of een gedoofd sein.

WR

  • Gast
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #33 Gepost op: 07 May 2020, 13:52:12 »
Goedendag
Dit vind ik weer bijzonder om te lezen.
Daar was ik nooit opgekomen.
Maar het klinkt vrij logies.
Ben ook geen machinist.
Wel bestuurder van mijn Roco . :D
Gr Wesly


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #34 Gepost op: 07 May 2020, 14:33:39 »
Er staat al jaren een NS-lichtsein bij mij in de berging, en die is geheel zwart, ook van achteren.
Reinier

WR

  • Gast
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #35 Gepost op: 07 May 2020, 19:22:39 »
Waarom de achterkast wit is, word hierboven duidelijk beschreven. Maar waarom daardoor geen éénheid bestaat is mij nog niet duidelijk.

Er staan vele seinen langs het spoor met een zwarte kast.



« Laatst bewerkt op: 08 May 2020, 21:38:12 door Bert van Gelder »

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #36 Gepost op: 08 May 2020, 21:29:18 »
De schilder weet meestal niet dat de achterkant wit moet zijn. En als het hem dan niet verteld wordt...

Groeten,
Peter

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4488
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #37 Gepost op: 08 May 2020, 21:51:39 »
Het is mij nog nooit opgevallen dat een sein niet wit is aan de achterkant.
En ik zie er best wat op een werkdag  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #38 Gepost op: 12 May 2020, 07:14:21 »
Niet dat het er gelijk een stuk duidelijker van wordt, maar zo staat het omschreven in het Seinregelement van de NS uit 1975.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0