Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:03:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Jos B.
Vandaag om 01:01:35
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Klein kopstation met locdepot  (gelezen 35612 keer)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #90 Gepost op: 04 January 2017, 15:19:42 »
Hallo geert,

oei oei wat veeeeeeeeeeeeeel rails
waarom?? meer maakt zeker niet mooier
Ik zou de helft van de rails eraf halen en dan thema's beter uitwerken.
Het is ook niet zinvol bepaalde situaties te herhalen.
Als er 2 sporen dezelfde speelmogelijkheid geven kun je er 1 weghalen.
je mist niks en je krijgt ruimte om het beter uit te werken.

succes jandcargo

Hoi Jan,

Ik begrijp je opmerking niet helemaal. Er ligt niet meer spoor dan in mijn eerdere voorstel, met dat verschil dat er rechts een wisselstraat is bij gekomen om het een doorgangsstation te maken.

Maar ter toelichting op het eerdere plaatje. Ik denk ook na over de situering. Een voorbeeld naar Hoek van Holland, past aan het strand/zeehaven. Dit doorgangsstation niet, maar zouden we kunnen plaatsen wat dichter naar Belgie of Duitsland toe (denk aan de internationale treinen), dus Roosendaal, Amersfoort of Arnhem.

In mijn geval wil ik het dan - zei het wat eenvoudiger - laten lijken naar fictief Amersfoort of nog liever een fictief station tussen Arnhem en Utrecht waarbij internationale treinen mogelijk zijn en ook een Duitse loc zo nu en dan een trein kan afleveren. Tevens een lokale lijn die (in het schaduwstation) afbuigt en ook stopverkeer mogelijk maakt. In de buurt van het station is ongetwijfeld industrie, waarbij treinen samengesteld kunnen worden op het emplacement. Kortom een middelgrote stad aan een belangrijke spoorlijn.



In dit plan situeer ik ten behoeve van reizigers 4 perronsporen, normaal gesproken twee per rijrichting, waar zowel Internationale treinen, intercity's als stoptreinen kunnen stoppen. Spoor 5 is een inhaal/doorgangsspoor.

De sporen 6,7 en 8 zijn opstelsporen voor het samenstellen van treinen of parkeren van materieel.
Sporen 9 en 10 voor overslag van goederen en tevens uithaalsporen voor de havensporen links (paarse deel).

De gele sporen vormen het locdepot.

Wat mij met name nog stoort is dat de linkse wisselstraat wel erg veel ruimte inneemt.

@Railroadtycoon: dank voor je aanvulling. De perronsporen bedoel je? Dat is een terecht punt... ben er nog niet helemaal uit hoe ik ze precies moet leggen, daar ga ik nog mee spelen.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #91 Gepost op: 04 January 2017, 16:03:37 »
En station 's Hertogenbosch als voorbeeld??

Voldoet aan:
- Rangeren
- Reizigersvervoer
- Internationale treinen in de vorm van de autoslaaptreinen (volgens mij tegenwoordig niet meer)

mvg,

Matthijs


Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #92 Gepost op: 04 January 2017, 21:18:03 »
Hoi Matthijs,

Goede aanvulling. Het gaat me overigens niet zozeer om het echt nabouwen van een van die stations, maar meer een station in de geest van .... Neem een stad 100.000 inwoners en wat heb je dan ongeveer. Zoiets. Dan voldoen de vier genoemde prima.

Wat me overigens nog aan het denken zet. Ik heb nu 4 perronsporen. De periode die ik wil bouwen is jaren '70. Een aantal stations van steden van deze grootte heeft vaak 3 perronsporen (Roosendaal, 's Hertogenbosch, Nijmegen, Apeldoorn, Zutphen) en sommige 4 + kop/zakspoor (Amersfoort, Arnhem), maar meest niet met eilandperrons, maar perron aan het station en een spoor 3 als doorloopspoor. Ik twijfel alleen of me dat dezelfde mogelijkheden biedt.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2017, 21:31:17 door GeertK »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #93 Gepost op: 05 January 2017, 00:28:09 »
Tip: Almelo :)

Mvg,

Tis
********

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #94 Gepost op: 05 January 2017, 15:51:03 »
Spoor 5 de functie van nr 8 over laten nemen,dus ook kop spoor maken,8 laten vervallen
Spoor 4 voor doorgaand verkeer.
Spoor 1 rechts gelijk op je buitenboog aansluiten,t kruis van sp 1-2 weg rechts.
Spoor2 en 3 laten samen komen op je binnenboog spoor en dan dat normale wissel rechts van sp 2 en 3 vervangen door een boogwissel met de splitsig ri rechtse kant,daar sluit je vanuit je buitenboog op aan met een linker boogwissel,zo kan je vanaf sp 2 en 3 toch op je buitenboog komen en andersom.

Ik snap overigens de reden niet waarom je vanaf links dat onderste wissel met kruiswissel eraan erin hebt zitten om op je opstelsporen te komen.
Je hebt zoveel wissel en kruiswissels gebruikt daar en die constructie opzich komt me onlogisch en duur over,ik zou die constructie proberen met de vele kruiswissel proberen anders op te bouwen,dat scheelt in kosten en in zwabbers in je sporenverloop,nu heb je door het gebruik van kruiswissels op sommige plekken zulke rare zwabbers in het sporen verloop zitten wat er mijn inziens niet uitziet.
Als je perronlengtes links wat zou in korten dan krijg je ruimte om gezien vanaf je linker bogen die aansluitingen anders te maken.
In deze situatie is 3 een wissel met kruiswissel te druk,het zou als je het wil laten al schelen als je de middelste wissel inc kruiswissel weg werkt,normale wissel vervangen door rechtspoor,aansluitend kruiswissel vervangen door normaal wissel,je rijd immers neem ik aan via de buitenboog links of enkel rechts en dat telt ook voor je binneboog.
Was dat niet het plan dan zou ik daar toch is over gaan denken,dat kan je planning een stuk simpeler maken  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #95 Gepost op: 05 January 2017, 22:33:32 »
Hallo Geert.

Ik kreeg de indruk dat je wat meer ruimte wil reserveren voor scenery.
En dat voel ik wat in het gedrang komen met dit sporenplan
Vandaar mijn opmerking over veel rails

succes jandcargo

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #96 Gepost op: 04 February 2017, 16:10:37 »
Na wat wikken en wegen weer een nieuwe versie. Ik heb geprobeerd jullie feedback hierin te verwerken.
De wisselstraten zijn vereenvoudigd, het aantal engelse wissels is afgenomen. Ik moet straks gewoon gaan meten hoe ik uitkom met scenery  en wat ik waar kan plaatsen.

Het plan is nu een doorgangsstation met drie perronsporen en een doorgaand spoor 2. Een depot, opstelsporen en haven/industrie. Ik heb hierbij rekening gehouden met de ruimte die de klimspiralen in beslag nemen (en dat is flink wat helaas).



Nu opnieuw gaan bedenken welk type scenery er goed in past.

Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Klein kopstation met locdepot
« Reactie #97 Gepost op: 04 February 2017, 19:54:46 »
Na wat wikken en wegen weer een nieuwe versie. Ik heb geprobeerd jullie feedback hierin te verwerken.
De wisselstraten zijn vereenvoudigd, het aantal engelse wissels is afgenomen. Ik moet straks gewoon gaan meten hoe ik uitkom met scenery  en wat ik waar kan plaatsen.

Het plan is nu een doorgangsstation met drie perronsporen en een doorgaand spoor 2. Een depot, opstelsporen en haven/industrie. Ik heb hierbij rekening gehouden met de ruimte die de klimspiralen in beslag nemen (en dat is flink wat helaas).



Nu opnieuw gaan bedenken welk type scenery er goed in past.


Na wat wikken en wegen weer een nieuwe versie. Ik heb geprobeerd jullie feedback hierin te verwerken.
De wisselstraten zijn vereenvoudigd, het aantal engelse wissels is afgenomen. Ik moet straks gewoon gaan meten hoe ik uitkom met scenery  en wat ik waar kan plaatsen.

Het plan is nu een doorgangsstation met drie perronsporen en een doorgaand spoor 2. Een depot, opstelsporen en haven/industrie. Ik heb hierbij rekening gehouden met de ruimte die de klimspiralen in beslag nemen (en dat is flink wat helaas).



Nu opnieuw gaan bedenken welk type scenery er goed in past.




Nu opnieuw gaan bedenken welk type scenery er goed in past.

Dat is volgens mij niet meer nodig tafel is reeds vol.
En een klein kopstation met locdepot is het ook niet meer. Mijn vraag , wil je niet te veel?  En daardoor idd geen of nauwelijks scenery?

Mvg Theo