Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
Bert V
Vandaag
om 22:59:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:53:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 22:40:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MOVisser
Vandaag
om 22:36:27
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
Vandaag
om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:51:14
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:09:11
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:05:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 21:01:35
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
hmmglaser
Vandaag
om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
JoopSpoort
Vandaag
om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bob11
Vandaag
om 18:15:35
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen? (gelezen 1654 keer)
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Gepost op:
27 September 2016, 22:09:04 »
Ik wil bij een module in aanbouw testen of er geen problemen op treden (of op gaan treden) wat de vrije ruimte betreft.
Wat is de beste aanpak:
1: Een NEM profiel overnemen van de standaard documenten en dit op een platte wagon plaatsen (X05)
2: Fleischmann kraan met NEM profiel aan de arm ( wat als nadeel heeft dat je alleen de bovenkant kan testen)
3: Ergens een lange wagon vandaan halen (hoe lang? Een standaard 30cm, een extra lange restaurant wagon of een Kibri dieplader)
Het doel is dat zowel lange als korte wagons gaan passen, met als enige restrictie dat er geen bovenleiding mogelijk is (want dat ziet er niet uit bij stoomlocs)
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26709
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #1 Gepost op:
27 September 2016, 23:12:45 »
Als je NEM102 (voor recht spoor) en NEM103 (voor gebogen spoor) aanhoudt, dan kan je niks fout doen.
Teken het profiel op een stukje karton en zet dat op de baan op plaatsen waar het fout kan gaan.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10483
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #2 Gepost op:
28 September 2016, 11:03:52 »
Behalve als je met een Fleischmann kraan wilt gaan rijden. Die steekt buiten NEM 103 uit...
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #3 Gepost op:
28 September 2016, 11:26:39 »
Aan NEM houden is altijd goed, maar waarom zou je niet even proberen?
Ben je bezig een eigen modulebaan te bouwen of wil je een module maken die je met modules van anderen kan koppelen?
In het eerste geval kan je gewoon met je eigen materieel proberen.
In het tweede geval is er als het goed is een beschrijving van de eisen en kan je daarin lezen wat de bedoeling is.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #4 Gepost op:
28 September 2016, 18:54:11 »
Gaat om een eigen keerlus module, maar die moet wel toekomst bestendig zijn... Dus ook berijdbaar voor bijvoorbeeld een jaren 60 Rheingold met wagons op schaal lengte
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?
«
Reactie #5 Gepost op:
05 October 2016, 00:39:11 »
In h0 ga ik altijd uit van dit staatje:
waarbij C staat voor wagons buffer2buffer 313 mm
Als dat de langste maat wagon is die je hebt, gaat het altijd goed.
Ik probeer altijd radius 550 en hoger op 57 mm (Marklin k-rail slank) hart-op-hart afstand te houden, en daaronder op 61.9 (piko-A hart op hart); meer variatie heeft in praktijk weinig zin, omdat parallelle sporen toch eens bij elkaar moeten komen (maar dat hangt van je beschikbare wisselhoeken af, bij peco of tillig wissels is 55 ook een goede standaard).
«
Laatst bewerkt op: 05 October 2016, 00:44:42 door Te 2/2
»
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vrije ruimte controle: Theoretisch of praktisch testen?