Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 15:35:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:33:18
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:33:10
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 15:13:05
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dolfz21
Vandaag om 15:06:46
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 14:36:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:00:17
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
  

Auteur Topic: De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio  (gelezen 42477 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio
« Reactie #45 Gepost op: 03 July 2019, 08:54:27 »
Kijk eens bij De Tramfabriek.

Wiebe

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio
« Reactie #46 Gepost op: 10 December 2019, 11:37:22 »
Hoi,

Wiebe, De Tramfabriek heeft hele kleine motortjes, maar dan moeten die in een op maat gemaakt frame in het draaistel geplaatst worden. Dat is te doen , maar ze draaien  te snel.

De draaistellen vervangen door BBunits of spuds zou een mogelijkheid zijn, ware het niet, dat Tenshodo en Black Beetle die niet meer maakt en ze zijn bedoelt voor passagiers treinen om een vrije doorkijk te krijgen, dus niet geschikt voor een locomotief.
Een spud kon niet eens een hondekop tweetje op de vlakke baan in beweging krijgen bij mij. Ja, daaag, nog eens 49 euro? En geen garantie of twee spuds wel voldoende zijn. Dus, nee, ook geen optie.

25 jaar geleden heb ik een 6403 locomotief van Liliput gekocht met twee N motoren. Ik heb echt alles geprobeerd, maar de loc heeft nog nooit en nog steeds niet goed gereden. Liliput heeft dit geweten, want de tweede serie kreeg één motor in het midden.

Dus met die 7 volt motoren ben ik niet blij. Ook ben ik niet blij met 8 wielen zonder anti slipbanden.

Ik heb MK modelbouwstudio gevraagd om een verwijzing naar een filmpje van een afgebouwde rijdende NS600/2000, die een sleep wagons trekt (30) helling op, helling af en op de vlakke baan. Maykel gaf als antwoord om in dit draadje te kijken.

Eigenlijk is het wel triest, dat er nu drie modellen van deze NS600/2000 gemaakt zijn, die slechte rij eigenschappen hebben. Twee door absoluut te weigeren om anti slipbanden te gebruiken en een door een donor loc te gebruiken, die vanaf het begin al beroerd reed en rijdt met een of twee motoren.

mvg
Wil.
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio
« Reactie #47 Gepost op: 09 January 2020, 14:42:23 »
Wim Mesu raadt dan ook aan om de Liliput donor met middenmotor te gebruiken, die rijdt heel goed en door de asb en gecompenseerde draaistellen heeft deze een behoorlijke trekkracht en stroomafname.

Ik heb overigens uiteindelijk de aandrijflijn van een ACME locje gebruikt, welke vergelijkbaar is met de NS 600/2000. Daarvoor moest ik wel van alles aanpassen. Ik had dit locje in een vlaag van 'hebbuh hebbuh' gekocht om te verbouwen, maar dit bleek toch te lastig.

De ervaring met de tenshodo spuds deel ik. Ik had deze ook en de wieltjes van de asjes gehaald en vervangen door wielen met asb. Het materiaal van de tenshodo wielen is keihard en glibberig, vrijwel geen wrijfings weerstand op nieuwzilver rails. De GM&S motordraaistellen zijn veel beter, maar zoals gezegd meer geschikt voor treinstellen. GM&S heeft nog veel meer aandrijf opties, ook met cardans.

Mvg,

Robert


WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re: De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio
« Reactie #48 Gepost op: 09 January 2020, 17:03:47 »
(of topic) Reactie op bericht van Wil:
Dank je wel Robert, dat je voor mijn Liliput donor-uitvoering met middenmotor opkomt. DIE RIJDT WEL GOED! Anders had ik hem er niet in gezet.
Is ook nog uitvoerbaar met andere motoren.
 
Als je dat niet aan de praat krijgt zegt dat iets over degene die het doet.
(zwaar off topic) Ik heb vele jaren met een omgebouwde Hondekop 4 met slechts één Spud rondgereden op de MSVZ clubbaan. Nooit last mee gehad.



Sommigen zetten een donoraandrijvingen, na vele tientallen jaren stilstand, zo op de baan en dan zeggen ze: "Ie doet et nie", terwijl het gewoon een kwestie is van schoonmaken en smeren.
De Liliput met middenmotor rijdt dus wel goed, trouwens ook die met de 2 motoren uitvoering, al was die met middenmotor wel beter. En met een echt lange sleep van vele tientallen wagens.
Ik heb heel veel van die aandrijvingen in handen gehad en nooit kapot gezien. Mag ik me even verdedigen..  >:(
Wim Mesu
« Laatst bewerkt op: 10 January 2020, 00:44:31 door WimM. Reden: verbeterd, aangevuld »