Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 20:01:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 19:58:25
lange adressen met esu decoders. door Sven
Vandaag om 19:36:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
Vandaag om 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
Vandaag om 19:00:59
Stottering Piko 98551BD door Ben
Vandaag om 18:57:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
Vandaag om 18:50:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 18:29:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
  

Auteur Topic: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug  (gelezen 9344 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
« Reactie #15 Gepost op: 07 May 2014, 11:30:40 »
Als ik goed kijk naar de link die Harry gaf, de brug in Enschede, dan valt mij iets op. Er liggen 5 lengteliggers naast elkaar, deze worden niet onderbroken. De dwarsbalken liggen in deze lengteliggers:

Bron: www.prorail.nl

Maakt de constructie eenvoudiger. Maar voor zo'n 12m overspanning (14 cm in h0) zal je aardig hoge liggers nodig hebben. Dit wordt toch niet zo'n eenvoudig bruggetje  ::)  :)

Groet,
Michel


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
« Reactie #16 Gepost op: 07 May 2014, 11:32:13 »
Klopt helemaal Michel  (y)

Het grote verschil tussen de brug die jij laat zien en de 'platte' bug in Enschede is dat de Enschedeese brug eigenlijk niets anders is dan een aantal hoge I-profielen naast elkaar die ineens de overspanning vormen. Wat je dan nog nodig hebt is enkel een brugdek, voorziening om te zorgen dat de I-profielen niet omkiepen en een balustrade opzij.
De andere brug is voor een grotere overspanning dan stalen balken lang (kunnen) zijn. Dan moet je meer gaan nadenken. Dus krijg je twee hoofdliggers (donkergeel) waaraan je de rest van de brug dan hangt. Dus de twee bogen (donkergeel), daaraan hangen de dwarsdragers (groen), daartussen de langsliggers (blauw) en daar weer op het brugdek. De keus om de rails precies in het midden te doen is ook een goede; dan kunnen de dwarsdragers een symmetrische opbouw hebben en worden de hoofdliggers gelijk belast.

EDIT nav de foto: de dwarsdingen die je daar ziet zij enkel om de lange liggers te koppelen en te voorkomen dat de liggers gaan 'omvallen' of de bovenrand gaat vervormen onder belasting.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 11:34:53 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
« Reactie #17 Gepost op: 07 May 2014, 12:12:14 »
Als ik je dan goed begrijp Gert, dan zou ik een verzameling I profielen naast elkaar kunnen leggen, wegdekje erover en klaar. Met dat verschil dat de afstand die ik wil overbruggen de grootte van de I profielen bepaald. Dit kunnen dus hele dikke lelijke dingen gaan worden, ivm de stijfheid (als ik dit realistisch wil uitbeelden).
Het tweede geval wordt dan meer aannemelijk, dus twee hoofdliggers met daaraan de door jouw beschreven constructie, rails in het midden om het makkelijk te houden. Deze dragers moeten dan wel van een sterkere kwaliteit zijn dan de gewone I profielen, hetgeen neerkomt op een vakwerkbrug of een gesloten vakwerkbrug. Met die laatste bedoel ik zoiets, waarbij de gesloten gebogen deel ('ondersteuning' van de ligger) ook onder de brug kan komen(er is op mijn baan geen scheepvaart):

Bron: http://nos.gares.hier.et.aujourdhui.pagesperso-orange.fr/

De voetpaden aan weerszijden, aan de buitenkant van de constructie, gemengd verkeer op de hoofdconstructie. De rails hoeft dan dus niet apart ondersteund te worden, begrijp ik dus. Het wordt toch meer een bouwwerk, dan een eenvoudig bruggetje. Geeft niet, dan wachten de huisjes maar even :D Eens op zoek naar een eenvoudig ontwerp.

Dank voor je toelichting, Gert!

Groet,
Michel

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Brugdek, welke vormen?
« Reactie #18 Gepost op: 07 May 2014, 12:33:40 »
Antwerpen laat zich niet zo gemakkelijk googelen, nou ja, de onderkant van de bruggen dan :-\.


Ik bedoelde meer in termen van een bezoek aan de Antwerpse haven, of via Google street view.

Groeten, Alexander

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
« Reactie #19 Gepost op: 07 May 2014, 12:47:56 »
Inderdaad Michel, zij het dat bij veel grotere overspanningen (als een standaard trek-maar-uit-het-rek staalprofiel niet meer kan voldoen)  het interessant wordt. Immers; de economie van de vormgeving gaat nu een rol spelen. Nu wordt het interessant om te bepalen wat je aan staal werkelijk nodig hebt op de verschillende plekken, en zo zijn de boogbruggen geboren. Tegenwoordig heb je wat grotere en grovere profielen dan vroegah, dus zo'n leuk karakteristiek boogbruggetje uit het jaar 19nul zal nu eerder vervangen worden door een brug gevormd door een paar hoge liggers naast elkaar. Tenzij doorvaarthoogte beperkt is, tenzij de historische vereniging een voet tussen de deur zet, tenzij...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Harry H. Arends

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
    • De GOLS rond 1900 in 1:43.5
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
« Reactie #20 Gepost op: 07 May 2014, 16:53:22 »
Hierbij de foto
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module http://gols0.blogspot.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
« Reactie #21 Gepost op: 07 May 2014, 17:03:58 »
Hier nog een voorbeeld van een gecombineerde spoor/wegbrug, de Keersluisbrug in Vlissingen.

http://www.zeelandnet.nl/foto/bekijk/foto/id/40290/Keersluisbrug.html

De middelste langsliggers zijn iets zwaarder uitgevoerd. Daarop lag het spoor van station Vlissingen naar de scheepwerf de Schelde.
Het spoor werd indertijd maar sporadisch gebruikt, en sinds de scheepswerf is verdwenen is het helemaal weggehaald.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
« Reactie #22 Gepost op: 07 May 2014, 18:00:07 »
Naast de economische redenen om voor een type brug te kiezen zal  er ook nagedacht moeten worden over wat de bouwer wel en niet kan bouwen  :D. Kijk een brug als deze is gewoon heel fraai. Uiteindelijk zal het me wel lukken om een dergelijke brug te bouwen. Maar dan ben ik wel een jaartje verder (en veel ge***** met de nodige frustraties). Misschien wat te hoog gegrepen, zeker voor een eerste keer. Kom je sneller bij de eenvoudigere constructies, een rechte brug:

bron: http://www.revue-technique.lu

Hier in detail, zo ziet ie er in het echt uit. Saai, maar wel de moeite waard om je bouwtechnieken uit te proberen.
Een kleine variant erop oogt wat eleganter:

Bron: http://www.bahnbilder.de

Nog mooier zou een nog rondere vorm zijn:

Bron: www.modellbahn-voigt.de
Maar hiervan kan ik geen voorbeeld in het echt van vinden. Iemand die hiervan een voorbeeld weet te vinden? Qua kosten zullen dit soort volwandige bruggen niet de duurste geweest zijn. Ook niet de lichtste, daarvoor is vakwerk bedacht.

Dilemma's, dilemma's, want met een volwandige brug als deze zijn brugdekdetails gewoonweg niet nodig, die zie je toch niet. Bij een type als dat van Vollmer zou je nog iets daarvan kunnen zien. De eerder aangedragen brug boven de sluis bij Fleureville heeft dat voordeel weer wel.


Hier de huidige vorm. Het was een gecombineerde tram-verkeersbrug. Als zo'n tramlok rond de 5-6 meter was, dan schat ik die brug op ongeveer 10-12m. Het zou een idee kunnen zijn.

@ Klaas, ik zie het wat slecht. Maar het lijkt alsof de twee middelste ook een draaifunctie hebben. Dat zou misschien ook een reden kunnen zijn voor de versterking van die liggers.
@ Harry, dank je wel voor het zichtbaar maken van het onzichtbare  ;)

Groet,
Michel

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Brugdek, welke vormen/ constructie van een gecombineerde spoor-wegbrug
« Reactie #23 Gepost op: 07 May 2014, 18:05:50 »
De eerste Keersluisbrug in Vlissingen was een draaibrug waar behalve de lijn naar de Scheldewerf ook de lijn van de Stoomtram Walcheren (1067 mm spoor) en via een strengelspoor de elektrische tram Vlissingen-Middelburg (1435 mm spoor) over reden.
http://files.archieven.nl/239/f/ZI-prentbriefkaarten/ZI-P-05018.jpg (Zeeuws Archief Middelburg)

Op een tekening in het dossier van de TVFM (Société Anonyme des Tramways à vapeur de Flessingue-Middelbourg et extensions) in het Zeeuws Archief is goed te zien hoe het brugdek is opgebouwd en hoe de spoor- en tramrails ondersteund worden :

Op deze tekening is alleen nog het raccordementspoor naar De Schelde te zien en nog niet het strengelspoor van de elektrische tram.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan