Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Piko A boogwissel kortsluiting  (gelezen 5134 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: 31 October 2012, 10:38:27 »
Is in mijn ogen het gevolg van halfbakken keuzes van de producenten.
Helemaal eens. Bij deze constructie speculeren de fabrikanten er op dat de wielen conisch zijn, en daardoor de "foute" rail niet kunnen raken. Maar de marge is wel ontzettend klein, en als een wiel door slijtage iets hol is geworden, dan is die marge helemaal weg. Om maar niet te spreken van wielen waar de ASB van verdwenen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #16 Gepost op: 31 October 2012, 10:54:33 »
Ben van plan om voor deze grote wissels plaatjes te laten etsen die er een geheel metalen puntstuk van maken. Tevens een inlegplaatje voor in het puntstuk. En dan uiteraard netjes polariseren ;)

Grtzz,

Karst

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #17 Gepost op: 31 October 2012, 10:58:11 »
Ik heb er zelf ook last van met een paar lima locs.
Twee ervan waren inderdaad de antislib bandjes kwijt, en krijgen deze weer gewoon terug.
Allemaal hebben deze (vergeleken met nu) belachelijk brede loopvlakken. Van een br218 heb ik bij 1 wiel het loopvlak op het uiteinde (wat toch niet gebruikt zou moetne worden) iets afgeslepen zodat het wat meer conisch is geworden. Dat was tot nu toe genoeg.

Als het terug komt gaa ik waarschijnlijk de rails iets wegslijpen zodat ik met wat lijm o.i.d. het puntstuk kan vergroten zonder dat er een hobbel ontstaat.

guest7823

  • Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #18 Gepost op: 31 October 2012, 11:14:56 »
Wat me in veel verhalen opvat is dat het vaak maar om een paar locomotieven gaat die problemen veroorzaken.

In dat opzicht kan ik ene leuke ancedote vertellen: De eerste twee wissels die ik in code 40 in N zelf maakte gaven (zoals niet geheel onverwacht) problemen met het berijden. Uiteindelijk was ik helemaal uitgekinderd met tweaken en meten met het wissel. Dat bewees dus weer m'n oude storingsmonteur stelling: Eerst aan anderen twijfelen en dan pas aan jezelf  :-\.
Toen ik besloot om de wielen van m'n 1600 maar eens tegen de NMRA wielenmal aan te houden bleek dus dat die redelijk ver buiten de maat zaten. Niet genoeg om met de standaard Peco/Roco/Mintrix wissels in de problemen te komen maar wel met mijn eigen wissels die de flensopening heel dicht tegen de NMRA norm van 0,7 mm hebben zitten.

Kortom, bij dit soort incidentele problemen specitiek voor een loc/rijtuig: kijk ook even naar de maatvoering van de wielen, maar de oplossing van Jeroen is er dus ook een. Als de bulk van je materieel goed over je wissels rijdt is het handiger om de individuele probleem gevallen aan te pakken dan om al je wissels te gaan modificeren.

Wel helpt het dus daarbij om de feitelijke oorzaak van het probleem te kennen, zodat je beter in staat bent een structurele oplossing voor het probleem te bedenken.

Feit blijkt dat een volledig metalen puntstuk met (tongcontact onafhankelijke) aansturing de meest ideale oplossing geeft.