Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
1200blauw
Vandaag
om 16:40:44
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
henk
Vandaag
om 16:38:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 16:36:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
gdh
Vandaag
om 16:34:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
Vandaag
om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0
door
g-j
Vandaag
om 16:13:49
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:02:14
Terschellinger Spoor
door
FritsT
Vandaag
om 15:58:51
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:29:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:19:03
Een leuke vrachtwagen
door
tothebeach
Vandaag
om 15:14:56
Welke decoder is dit?
door
Ben
Vandaag
om 15:09:20
Tram reageert niet
door
R1954
Vandaag
om 15:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Gouda
Vandaag
om 14:58:20
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 14:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen
door
serie1200
Vandaag
om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL
door
Eric B
Vandaag
om 13:59:34
Kato ETA 515
door
mamory
Vandaag
om 13:42:14
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 13:16:35
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 11:52:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
Vandaag
om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:47:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Veel draden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Veel draden (gelezen 1863 keer)
Menno
Offline
Berichten: 3454
Re:Veel draden
«
Reactie #15 Gepost op:
20 September 2010, 21:45:37 »
Oxidatie (roesten) treedt op als een metaal in contact komt met wat wij lucht noemen: er vormt zich dan een laagje op het metaal wat zeer slecht geleid, en inderdaad voor 'leuke' effecten kan zorgen bij hoogfrequente wisselspanning (ik schat dat DCC ergens rond de 12 kHz zit, maar dat baseer ik puur op het piepende geluid dat je hoort als je wijs- en middelvinger in een V over de 2 rails haalt)
Dat er tape omheen zit wil niet zeggen dat er geen lucht bij kan komen.
Als oxidatie verder de kans krijgt (bij koper en messing) dan zie je groen-uitslaande plekken op het materiaal.
Gelogd
Duizendpoot
team Mitropa
Offline
Berichten: 1189
Re:Veel draden
«
Reactie #16 Gepost op:
20 September 2010, 21:47:21 »
@ Matheus 18,
Vanuit mijn basis-opleiding weet ik niet beter dat alle elektrische verbindingen (groot en klein) gesoldeerd, geklemd of gekrompen moeten worden. Zelf zal ik voor mijn modelbaan altijd solderen of klemmen, maar dat is er in die jaren ingestampt en ging vaak over grote vermogens.
Ik kan me goed voorstelen dat twee of meerdere draden in elkaar gedraaid worden en tot frustatie van mij (en anderen) tot in lengte van jeren probleemloos functioneren. Ook dit heeft zeker te maken met het vermogen dat geschakeld wordt.
Natuurlijk heeft de vochtigheid van de ruimte te maken met de oxidatie van de koperdraadjes, maar dat zal een bepaalde weerstand creeren. Deze weerstand zal niet echt van invloed zijn op de sturingsfunctie van jou (en onze) componenten.
Met vriendelijke groet,
Hans
Gelogd
Met vriendelijke groet, Hans.
https://wp.duizendpoot.de
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26832
Re:Veel draden
«
Reactie #17 Gepost op:
20 September 2010, 21:57:24 »
Citaat van: Matheus 18 op 20 September 2010, 19:11:21
Sta mij gewoon toe om te lachen met welke inspanningen sommigen doen om draden te verbinden.
Lach maar lekker. Gelukkig doen elektriciteitsbedrijven en telecombedrijven wel veel inspanningen om goede verbindingen te maken, want anders zou iedereen het lachen heel snel vergaan. Stel je voor dat ze bij jouw huisaansluiting ook zouden zeggen: draai maar om de aders van de hoofdkabel heen, plakbandje erom en zand erover.
Kijk dus vooral naar de manier waarop professionele installaties in elkaar zitten, en probeer een gelijkwaardige werkwijze te vinden. Weliswaar met goedkopere middelen, want het klemmenmateriaal dat bij het "echte" werk wordt gebruikt is voor de hobbyist onbetaalbaar.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Veel draden