Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Waarom een kruiswissel  (gelezen 2175 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Waarom een kruiswissel
« Gepost op: 30 December 2006, 01:25:43 »
Als voorbeeld:

Het centraal station Nijmegen (zie sporenplan.nl) heeft tussen de twee perrons drie sporen lopen. Op de eerste twee sporen ligt een kruiswissel. Waarom? Vier normale wissels zouden toch veel handiger zijn? Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor, daarentegen wel meer bij het tweede, maar daar stoppen geen treinen dus dat zou m.i. niets hoeven uitmaken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2006, 10:14:48 »
..... Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor,
Denk je dat? Ik denk dat het niks uitmaakt. Teken het maar eens uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anoniem

  • Gast
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2006, 11:38:43 »
Een kruiswissel neemt minder ruimte in dan vier wissels. Je draait in feite de twee wissels op het eerste spoor 180 graden om (of wiskundig zuiverder gesteld: je spiegelt ze over de dwarse as), daar worden ze niet ineens korter van ;D. Op het andere spoor ben je inderdaad wel ruimte kwijt omdat de wissels verder uiteen liggen. En ik weet niet hoe dat in Nijmegen werkt, maar in Rotterdam willen ze nog wel eens materieel opstellen op de middensporen (met name spoor 2). Dan is de nuttige lengte op het middenspoor natuurlijk wél van belang.

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2006, 16:30:56 »
En uiteraard 1 spoor voor 2 treinen (Spoor A en B).

Anoniem

  • Gast
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2006, 17:12:13 »
Ja dat is de hele opzet van het in tweeën delen van de sporen, dat blijft in beide gevallen hetzelfde. De vraag concentreerde zich op de keuze tussen een kruiswissel en vier gewone wissels.

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2006, 17:22:34 »
Ruimte dus ;)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2006, 17:50:01 »
@Klaas en anderen;

Ik heb het even met de Peco code 55 rails geprobeerd en het maakt inderdaad niets uit in ruimte voor spoor 1. Voor spoor 2 is er natuurlijk meer ruimte nodig, maar ik zie in Nijmegen nooit materieel opgesteld staan op spoor 2. (Er zijn dan ook zat andere sporen...)

Dan lijkt mij een kruiswissel toch duurder in onderhoud / aanschaf of maakt dat niets uit in werkelijkheid.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2006, 19:09:07 »
RJ, ik heb het even uitgetekend, en het blijkt dat een kruiswissel zelfs op spoor 1 ruimte bespaart.



Bij vier wissels achter elkaar moet je op spoor 1 een grotere ruimte vrijhouden als je voor een stilstaande trein langs een andere wilt laten oversteken
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2006, 19:19:55 »
Ach inderdaad! Daar had ik niet aan gedacht. Je kunt wel raden hoe ik zat te meten. ;)

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #9 Gepost op: 31 December 2006, 17:01:31 »
Vergeet niet dat de afstand tussen 2 wissels (bij tongen tegen elkaar) ook iets van min. 9 m moest zijn (gewenst) en het liefst zelfs 18 m. (ff uit mn hoofd, heb op 't moment niet de ontwerpnormen bij de hand).