Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Palisade Canyon
door
RobVille
Vandaag
om 21:44:03
Project seaside Germany
door
Jeronimos
Vandaag
om 21:32:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Ivo tB
Vandaag
om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen
door
Hasenwald
Vandaag
om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
Vandaag
om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
Vandaag
om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
Vandaag
om 19:46:22
C12c rijtuig
door
Pauldg
Vandaag
om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
Vandaag
om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 18:22:54
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Seinschakelaar
door
Trein033
Vandaag
om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 11:26:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:16:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Bovenleiding-sluis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bovenleiding-sluis (gelezen 1390 keer)
Sikkeman
Offline
Berichten: 122
Bovenleiding-sluis
«
Gepost op:
23 June 2009, 21:25:05 »
Wie weet waarom er in de Betuwe-Route bovenleiding-sluizen zijn aangebracht. Onder andere eentje bij Gorinchem - Vuren. Ik weet niet of dat het juiste benaming is maar ik bedoel een gedeelte waar de machinist zijn stra moet laten zakken en een stukje verderop het weer omhoog mag. Dat word met blauwe borden aangegeven. Ik zag het op de DVD met een cabinerit over de Betuweroute.
Vriendelijke groet,
Kees
Gelogd
station kandersteg
Offline
Berichten: 41
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #1 Gepost op:
23 June 2009, 21:29:39 »
hallo
ik dacht dat er 2 spanningen zijn 1500 volt dc
en 25000 volt ac
hou me ten goede maar ik kan het fout hebben
de betuwe lijn is toch met 25 kv uitgerust?
groet maarten een bls fan met name station kandersteg
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8545
Spoor N
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #2 Gepost op:
23 June 2009, 21:38:22 »
De BR is zelf ook nog in 3 gedeeltes verdeeld, hoe dat precies zat weet ik niet maar het heeft een technische reden.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
mDDM
Offline
Berichten: 1043
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #3 Gepost op:
23 June 2009, 22:05:40 »
Sectie-scheiding. Het hoogspanningnet levert drie-fasen wisselspanning. Maar één van de drie fasen kan op de bovenleiding (t.o.v. de rails = aarde) gezet worden. Wanneer op een volgende sectie een andere fase staat, moeten deze elektrisch van elkaar geïsoleerd worden om kortsluiting te voorkomen.
Gelogd
Sikkeman
Offline
Berichten: 122
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #4 Gepost op:
23 June 2009, 22:11:49 »
Bedankt voor je antwoord.
Groet,
Kees
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3454
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #5 Gepost op:
23 June 2009, 23:24:34 »
En misschien een leuk videootje rondom dit onderwerp:
http://www.youtube.com/watch?v=68zosj6W8ws&feature=channel_page
Het testen van een spanningssluis.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26821
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #6 Gepost op:
24 June 2009, 00:10:26 »
Als het een sectiescheiding is tussen 2 verschillende spaninngssystemen, dan kan ik me voorstellen dat de stroomafnemer naar beneden moet, en dat die na de scheiding weer omhoog kan, nadat de machinist op de loc van systeem is gewisseld. En het zou ook zomaar kunnen dat er voor het andere systeem een andere stroomafnemer wordt opgezet.
Maar als het gaat om een fasewissel in een 25kV wisselspanningssysteem dan gaat dat zonder de stroomafnemer neer te laten. Er zitten dan effectief 2 scheidingen in de bovenleiding. Je hebt eerst de draad onder fase 1, dan een scheiding, dan een stuk spanningsloze draad, en na de tweede scheiding de draad onder fase 2.
Het spanningsloze tussenstuk is langer dan de grootste afstand tussen 2 gekoppelde stroomafnemers, zodat die stroomafnemers nooit een verbinding tussen fase 1 en fase 2 kunnen maken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Bovenleiding-sluis