Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
Vandaag
om 17:31:15
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
TonM
Vandaag
om 17:29:43
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 17:24:23
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 17:10:10
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:56:34
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:54:11
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:50:09
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:12
Line-up foto's van modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 15:33:08
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
TonM
Vandaag
om 15:21:17
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig
door
Luc2000
Vandaag
om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!)
door
Luc2000
Vandaag
om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:30:52
PBM/PWM met joystick
door
BR41
Vandaag
om 14:21:41
Piko TT 2025
door
Bartje81
Vandaag
om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet
door
BramFokke
Vandaag
om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
meino
Vandaag
om 12:17:58
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:07:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wat zien ik? Een tram in Grunning? (gelezen 18216 keer)
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #45 Gepost op:
25 February 2009, 08:21:18 »
Het gaat in dit draadje over trams, specifiek in Groningen. Niet over bussen.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
henk
Online
Berichten: 22629
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #46 Gepost op:
25 February 2009, 10:23:46 »
Waar, maar Jos geeft goed aan waar het in Utrecht bij de dubbelgelede bussen aan schort: capaciteit en comfort. Onderschat dat laatste niet. In een volle tram is het beter staan dan in een schuddende bus. Vrijwel iedereen die in de spits van die bussen gebruik moet maken, is dat binnen een paar weken spuugzat.
Vandaar dat er in Utrecht inmiddels voor vervanging door een tram is gekozen. Heel verstandig dat Groningen niet de omweg van dubbelgelede bussen, al of niet trolly, kiest.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
GertjanSierd
Offline
Berichten: 98
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #47 Gepost op:
25 February 2009, 13:34:22 »
Op zich is een tram heel leuk natuurlijk. Er zijn diverse voordelen die hiervoor al genoemd zijn. Een paar nadelen zijn volgens mij nog niet genoemd.
Bijvoorbeeld dat de (binnen)stad een paar jaar overhoop ligt. Hierdoor extra congestieproblemen en omzetverlies voor de winkeliers.
Daarnaast bedragen de begrote kosten tussen de 400 tot 500 miljoen. De ervaring leert dat men bij dit soort projecten vaak niet met de begroting uitkomt. (zie metro a'dam) Omdat, zoals ik begrepen heb, de stad een groot deel van de risico's voor haar rekening zal nemen vrees ik als stadsbewoner wat de uiteindelijke uitkomst zal zijn.
Tot slot vraag ik mij af wat er met de vele buslijnen op die nu al drukke trajecten gaat gebeuren. Worden die dan opgeheven? Is dat geen kapitaal (vernietiging) die meegerekend moet worden?
mvg gertjan
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4240
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #48 Gepost op:
25 February 2009, 14:44:12 »
GertJan,
De binnenstad zal inderdaad een paar jaar overhoop liggen, maar een de problemen van een soort en een schaal als bij de Noordzuidlijn A'dam zal niet zo gauw gebeuren; Dat geval is het best te vergelijken met een openhart-operatie waarbij de patient vrolijk blijft doorwandelen.
Het kapitaal van een buslijn zit'm vooral in de bussen, de chauffeurs en de haltepalen, bussen kunnen verkocht en chauffeurs omgeschoold, blijft de lage investering van de haltepalen over. Valt in het niet bij zo'n investering
Enne, ik ben een geboren Groninger, maar wat is 'Grunning' in vredesnaam?
'Groningen' ken ik, 'Stad' ken ik en 'Grunn' ' (let op het accentje, 't is een afkorting) als benamingen van de Noordelijke metropool, maar 'Grunning' lijkt meer een uitspraak van een randstedeling met p**p aan z'n schoenen.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
henk
Online
Berichten: 22629
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #49 Gepost op:
25 February 2009, 14:52:08 »
Dat verhaal klopt maar half. In een echte stad komen bussen met alleen haltepaaltjes niet ver. Staan ze voornamelijk stil. Zeker in de spits komen bussen alleen maar verder op echte, aparte busbanen en daarvoor moet een stad op de schop. Als er al goede busbanen zijn, dan hoeft een stad toch niet jaren overhoop te liggen voor de aanleg van wat rails.
Ik ken Groningen als een echte stad.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Huup
Online
Berichten: 8893
May your coffee kick in before reality does.
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #50 Gepost op:
25 February 2009, 16:35:35 »
Jammer, die laatste opmerking. Nou kan ik Rob niet uit de tent lokken met "Rest de vraag: is Groningen een echte stad?"
Wel nog ff een opmerking tav de busbaan: In Utrecht mogen ze dr dan zo rails in frezen, dat kan niet in elke busbaan. Die van Utrecht schijnt te zijn voorbereid op traminfra. 't Zou mij trouwens niet verbazen dat wanneer puntje bij paaltje komt of punt of paal ontbreekt, dan wel niet past. Maar goed, da's een ander verhaal.
Overigens hoort een stad constant overhoop te liggen. Toch een kenmerk van een stad, lijkt me.
Nog een opmerking tav de eerder ter tafel gekomen inductie-voeding van de tram in Groningen: dat schijnt in aanleg meer te kosten dan bovenleidingaanleg en kan, volgens de promotors van inductie terugverdient worden met de besparingen op onderhoud.
Of dat werkelijk zo zal zijn kan alleen de tijd ons leren. Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen bij dat soort verhalen uit die hoek van ontwikkelaars.
Groet,
Huibert
«
Laatst bewerkt op: 25 February 2009, 16:37:29 door DE_II
»
Gelogd
Duin aanZee II
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #51 Gepost op:
25 February 2009, 19:33:00 »
Inductie? Voor een tram? Is dat niet ontzettend verkwistend? Oftewel, heb je daar niet veel meer stroom voor nodig om hetzelfde mechanische vermogen te bereiken?
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Huup
Online
Berichten: 8893
May your coffee kick in before reality does.
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #52 Gepost op:
25 February 2009, 20:40:30 »
Kennelijk niet: zie
het Parool
bv.
Gelogd
Duin aanZee II
henk
Online
Berichten: 22629
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #53 Gepost op:
25 February 2009, 20:58:17 »
Staat ook een artikel in RM 262 over. Schijnt in theorie zelfs zuiniger te zijn.
Alleen, hebben we in Nederland nou zo langzamerhand niet genoeg leergeld betaald met experimentele techniek?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
timtrein
Offline
Berichten: 2091
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #54 Gepost op:
25 February 2009, 23:35:00 »
Vrije busbanen in de binnenstad hebben we niet zoveel in Groningen, is ook niet nodig want de hele binnenstad is autoluw. De aanleg van een tram zal dus niet zo extreem veel hinder veroorzaken, hooguit voor bussen en toeleveranciers, en je moet natuurlijk niet alle straten tegelijk openbreken ;-)
Gelogd
willem7853
Offline
Berichten: 164
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #55 Gepost op:
25 February 2009, 23:58:18 »
inductie
is lekker als je met je werkschoenen met stalen binnen zool het spoor oversteekt heb je lekker snel warme voeten ( wervelstromen gelijk als inductiekoken)
Gelogd
thuis ben ik de enige die (model)spoort
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #56 Gepost op:
26 February 2009, 08:17:10 »
Tenzij je een tram bent, zou dat niets uit moeten maken, omdat het magnetische veld alleen daar wordt opgewekt waar een tram rijdt.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
«
Reactie #57 Gepost op:
26 February 2009, 23:49:47 »
Bovenleidingloze elektrische trams zijn vrijwel zo oud als de tram zelf.
In Berlin heeft men de "Unter den Linden". Deze straat werd nogal veel gebruikt om de militaire grootmacht te demonstreren. Daarom mocht rond de eeuwwisseling (1900) daar geen ontsierende bovenleiding hangen.
Om dit probleem op te lossen gebruikte men rails met daaronder een soort rioolbuis. In die rioolbuis lag de stroomgeleider. Via de geul van de rail werd een stroomafnameslof door de rioolbuis over de stroomgeleider gesleept.
Het voornaamste probleem was vervuiling van de goot. Verder was het een relatief kostbaar systeem. Eerst is een noodbovenleiding gebouwd die semi permanent werd. Later is een tunnel gebouwd om de tram met bovenleiding te laten passeren.
http://www.berliner-verkehrsseiten.de/strab/Strecken/Lindentunnel/lindentunnel.html
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Wat zien ik? Een tram in Grunning?