Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:52:14
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 17:51:01
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:43:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:15
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 17:25:44
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:52
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
  

Auteur Topic: Opstelbaan  (gelezen 2951 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re: Opstelbaan
« Reactie #15 Gepost op: 28 August 2025, 10:00:48 »
Ik heb mijn informatie o.a. uit dit collegedictaat: https://www.studeersnel.nl/nl/document/technische-universiteit-delft/road-and-railway-design/dictaat-ctb3320-deel-4-railbouwkunde/1564244
Plaatje op pag. 55
Daar is de hart-op-hart afstand 4 meter, dat was lange tijd de standaard in Nederland. Op delen van de Zeeuwse lijn is het nog minder, 3,60 m. Bron: eigen meting.

De afstand van 5 meter wordt toegepast op hogesnelheidslijnen, en misschien ook op nieuwe "gewone" spoorlijnen.

De geometrie van modelspoor is een verhaal apart. Daar is de spoorafstand 60 mm of nog meer. Dat komt door de maatvoering van de wissels, en het is nodig in bogen om te zorgen dat passerende treinen elkaar niet raken.
Maar voor een statische opstelling ben je natuurlijk vrij in de keuze.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Opstelbaan
« Reactie #16 Gepost op: 28 August 2025, 10:14:55 »
is bij échte opstel-/rangeersporen de afstand niet groter, om personeel/rangeerders ruimte te geven tussen de sporen  ?

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3166
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Opstelbaan
« Reactie #17 Gepost op: 28 August 2025, 10:15:13 »
Dank voor het delen Klaas! Het boek/dictaat herken ik uit mijn Railpro tijd en daar was ik eerder naar op zoek.  (y) (y)

Als je een losse module maakt, kan je inderdaad deze maatvoering aanhouden. Maar mocht je eens willen rijden, dan kom je snel op problemen, dus vandaar mijn opmerking om het toch op modelspoorafstand te leggen. Volgens Google AI zit je dan snel op meer dan 6 cm, dat is wel fors als je een boekenplank van 20cm in gedachte hebt..... Nou ja, dan kan de Zeeuwse lijn een mooi voorbeeld zijn  ;D

Edit: op deze pagina staan de h-o-h maten van diverse Modelspoormerken:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/railgeometrie


Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re: Opstelbaan
« Reactie #18 Gepost op: 28 August 2025, 10:20:03 »
is bij échte opstel-/rangeersporen de afstand niet groter, om personeel/rangeerders ruimte te geven tussen de sporen  ?
Ja, daar liggen ze iets verder uit elkaar, ik dacht op 4,50 m.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5132
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Opstelbaan
« Reactie #19 Gepost op: 28 August 2025, 11:23:06 »
Snap het probleem niet... ;D DAR zet je langs perron en ander materieel op opstelsporen vooraan, als je meer lengte hebt kan de lok ervoor. Perronkap verhult beperkte diepte, voetgangersbrug geeft visuele afbakening rechts (waar in de korte variant een door de brug niet-zichtbare lok voor de DAR staat), eventueel kan je met spiegels of foto-achtergrond werken voor meer optische ruimte.


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meesterpaul

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Opstelbaan
« Reactie #20 Gepost op: 28 August 2025, 13:53:27 »
Welke hoogte moet ik aanhouden bij een fly over? dus de ruimte tussen het normale spoor en de onderkant van de flyover?
ik ben niet nieuwschierig, ik wil alleen alles weten :-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4043
Re: Opstelbaan
« Reactie #21 Gepost op: 28 August 2025, 14:04:20 »
Met bvl  65 mm boven de rails  zou ik aanhouden.
 Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

meesterpaul

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Opstelbaan
« Reactie #22 Gepost op: 28 August 2025, 14:18:08 »
Ben beetje aan het spelen met een baan plan maken. Dit op een plaat van 110x40. Zou de haar aansluiting moeten voorstellen



ik ben niet nieuwschierig, ik wil alleen alles weten :-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3166
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Opstelbaan
« Reactie #23 Gepost op: 28 August 2025, 14:29:18 »
Volgens de modeltrein-normen moet je qua stijging max 3% aanhouden, Dat wil zeggen 3 cm per meter. Als je een vrije ruime 65mm aanhoudt, zit je dus op ruim 2 meter aanloop, nog excl wissels etc. Misschien is je plan te stijl  om er geloofwaardig uit te zien? Want realistisch is die 3cm al niet echt.....

Groeten,
Rogier

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2906
    • Richie's homepage
Re: Opstelbaan
« Reactie #24 Gepost op: 28 August 2025, 14:33:40 »
Bij De Haar Aansluiting is er tussen de rails van het doorgaande spoor naar Arnhem geen steunpilaar of iets dergelijks.
En het spoor dat er over heen gaat loopt ook niet een stuk parallel, maar bijna geheel met een boog tot aan het wissel.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5132
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Opstelbaan
« Reactie #25 Gepost op: 28 August 2025, 14:39:10 »
Misschien niet de hele aansluiting willen modeleren...? Het dijklichaam van het spoor over de flyover en de flyover zelf kan ook als 'achtergrond' dienen:


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meesterpaul

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Opstelbaan
« Reactie #26 Gepost op: 28 August 2025, 14:43:29 »
Bij De Haar Aansluiting is er tussen de rails van het doorgaande spoor naar Arnhem geen steunpilaar of iets dergelijks.
En het spoor dat er over heen gaat loopt ook niet een stuk parallel, maar bijna geheel met een boog tot aan het wissel.
die bocht idd, goeie tip!
die pilaar weet ik maar dat doet het programma zelf.
Bij de bouw kan ik die weg laten.

Volgens de modeltrein-normen moet je qua stijging max 3% aanhouden, Dat wil zeggen 3 cm per meter. Als je een vrije ruime 65mm aanhoudt, zit je dus op ruim 2 meter aanloop, nog excl wissels etc. Misschien is je plan te stijl  om er geloofwaardig uit te zien? Want realistisch is die 3cm al niet echt.....

Groeten,
Rogier

ah ok dan zou ik de fly over weg kunnen laten en alleen het laatste stukje kunnen doen.
Of zijn er nog andere tips waarbij ik een 2e spoor iets hoger heb liggen?

Feit is dat ik een ddar stam met lok heb staan wat  rond de 104 cm lengte is. Daarnaast heb ik nog een plan V van Fleischman welke ik wil opstellen en misschien in de toekomst nog een ICM III  en dat alles op een plaat van ongeveer 110 cm bij 40 cm.
ik ben niet nieuwschierig, ik wil alleen alles weten :-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3166
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Opstelbaan
« Reactie #27 Gepost op: 28 August 2025, 15:24:53 »
Misschien kan je de fly over in Amersfoort gebruiken ter inspiratie?

Deze foto vond ik op het forum:



bron:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=29270.0