Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:38:52
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 08:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 08:57:20
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:12:28
NL-baan in Canada door einte
Vandaag om 07:48:37
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 07:29:46
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
18 October 2025, 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
18 October 2025, 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
18 October 2025, 16:59:17
  

Auteur Topic: Keerlus en normale kring ??  (gelezen 1845 keer)

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Keerlus en normale kring ??
« Gepost op: 07 September 2020, 20:17:52 »
Eigenlijk geen beginnersvraag maar toch maar proberen.    Onderstaande situatie doet zich voor.   De secties a,B  C Den E zijn aangesloten op een Funkyrail keerlusschakeling en werk naar behoren.  Dat is niet zozeer de vraag.   De vraag is als de trein in E begint en richting C rijd.  Dan is C volgens mij altijd gepolariseerd zoals aangegeven bij F.  Dit zou volgens mij betekenen dat als ik bij F de beide railzen isoleer en aansluit zoals aangegeven er een trein kan rijden naar F en verder zonder rare extra schakeling op te nemen. Natuurlijk moet ik ervoor zorgen (bv via koploper) dat er nooit een trein van F naar C kan.   Klopt mijn beredenering ??

Aanvulling : De kleuren bij F moeten worden omgedraaid !!!!

« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 20:37:45 door Michel de Ridder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26850
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #1 Gepost op: 07 September 2020, 23:30:10 »
Ja, dat kan zo. Maar waarom liggen A en B niet aan de andere kant van het wissel?
Zonder het hele baanplan te zien is het onmogelijk om te beoordelen of dit wel de handigste oplossing is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2020, 19:29:05 »
Waarom uberhaupt een stuk F. Je hebt toch een digitale baan, dus een trein kan rustig vanuit A, B en C naar F rijden. Daar tot stop gebracht en als A, B en C weer vrij zijn vertrekken. B zal dan zorgen dat bij het uitrijden van de keerlus de polariteit altijd goed is. Nu heb je een probleem. Als een trein eerst via A, B en C naar F rijdt, en vervolgens rijdt er een trein via A, B, C, D en E door de keerlus, dan krijg je kortsluiting als je vanuit F naar C vertrekt.
Dus nee het kan niet zoals jij het getekend hebt.

Overigens waar alles op aansluit (sporenplan) is makkelijker om het geheel te beoordelen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2020, 19:33:16 »
Mijn idee: leg bij F ook een A en B (parallel aansluiten) dan kun je overal vandaan C binnen rijden zonder problemen. [of zie ik iets over het hoofd?]

Groetjes Gert

Soest in H0


Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2020, 19:41:14 »
Waarom F werd er gevraagd.   Het baanplan is te groot om te tekenen, maar geloof mij maar dat die keerlusschakeling nodig is.  Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag.  Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit enorm.  Het was overigens een gedachten kronkel die dus bleek te kloppen. Het werkelijke baanplan is toch anders gebouwd.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2020, 08:15:01 »
Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag.  Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit enorm.  Het was overigens een gedachten kronkel die dus bleek te kloppen.
Misschien wel handig om dan ook de oplossing te posten. Hebben andere er in de toekomst ook nog wat aan  :angel:
Gr.
Eric