Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
trix vraagje
door
Bahn-AG
Vandaag
om 22:53:24
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
door
prutser
Vandaag
om 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:32:49
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:32:44
Wissel decoder WD8D
door
Keessap
Vandaag
om 22:32:14
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 22:24:24
Spoor 0 meterspoor
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 22:06:32
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 21:38:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 21:06:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen.
door
Luc2000
Vandaag
om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts
door
Corné81
Vandaag
om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Olav
Vandaag
om 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366)
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Spoor010
Vandaag
om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
Vandaag
om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
Vandaag
om 17:28:09
RTM in 0m
door
BartvD
Vandaag
om 17:17:38
Fleischmania Nostalgia
door
tothebeach
Vandaag
om 16:52:10
Veevervoer ss/ ns
door
Mar-Cas
Vandaag
om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
AP3737
Vandaag
om 13:53:41
Albert Modell 2025
door
KNed
Vandaag
om 13:19:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737 (gelezen 1881 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3988
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Gepost op:
25 March 2020, 14:39:24 »
Ik ben bezig met de bouw van deze lok in schaal 1 op 40.
Op het ogenblik ben ik bezig met de voorwarmer, de meeste loks hadden er een.
Ook de 3737 heeft er een. Hoewel ik weet hoe het werkt bij een voorwarmer ((Boek van Labrijn ),snap ik niet wat er bij die van de 3737 is gedaan.
Bij een normale lok zitten de in- en uitgang voor het water op de kopse kant van de voorwarmer, koud water uit de tender er in ,verwarmd water er uit naar de ketel.
Bij de 3737 zie ik 3 (Drie ) aansluitingen op de kopse kant. Een aansluiting gaat naar de ketel (Zoals het hoort ), maar de andere twee zijn met een kort stukje buis door verbonden. Hoe de uitgang van de voedingspomp is aangesloten kan ik niet ontdekken.
Welke stoom deskundige kan dit uitleggen ?
Voor de modelbouw helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch weten.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4059
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #1 Gepost op:
25 March 2020, 16:00:49 »
Er staat mij iets bij dat de voorverwarmer van de 3737 niet in gebruik was.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11660
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #2 Gepost op:
25 March 2020, 16:07:30 »
Klopt.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3988
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #3 Gepost op:
25 March 2020, 16:21:13 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Het lijkt op een soort overbrugging ,maar hoe ?
Het voedingswater van de voedingspomp kan nergens heen,vreemd.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 16:24:14 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11660
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #4 Gepost op:
25 March 2020, 16:24:58 »
Bij NS 150 reed de 3737 ook met niet werkende voorverwarmer. Dat ding zit er voor de sier op zodat de loc het uiterlijk had zoals die in de jaren dertig reed.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3988
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #5 Gepost op:
25 March 2020, 16:28:46 »
Bij mij zit hij er sowieso voor de sier op.
ik heb genoeg foto's in het boek van Paul Henken gezien met en zonder voorwarmer , maar ik vond het wel leuk om hem erbij te maken.
Bedankt.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4059
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #6 Gepost op:
25 March 2020, 18:10:01 »
Citaat van: Peter Kleton op 25 March 2020, 16:21:13
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Wat Eelco al zei, en de lok is weleenswaar aan de kant gegaan, maar nog steeds in de toestand zoals ie was toen ie nog rijvaardig was.
Er is niets meer aan verbouwd nadien.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3988
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #7 Gepost op:
25 March 2020, 18:48:31 »
Weet ik.
Maar hij zal echt nooit meer rijden. Ik heb zojuist een stuk gelezen over deze lok op de website *) van de Vrienden van het Spoorweg museum, waarin uitgebreid geschreven is ,waarom het niet meer kan in Ned.
Bovendien is de vuurkist kapot gestookt ,waardoor gewoon rijvaardig rijdend maken alleen tegen hoge kosten zou kunnen (Nieuw vuurkist laten maken ergens.).
Die rare buizen constuctie bij de voorwarmer waar mijn vraag over ging ,was er dus al heel lang,in 1989 zelfs al,en dat wist ik niet.
Groeten ,
Peter
*) :
https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/44-de-3737
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 18:50:42 door Peter Kleton. Reden: aanvulling info
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #8 Gepost op:
25 March 2020, 20:32:15 »
Nu de vuurkist al gesloopt? Die heeft maar een paar jaar dienst gedaan...
Hoe dan ook, voor de voorwarmer verandert daar weinig aan
ik zou kijken naar foto's uit de stoomtijd voor het beste voorbeeld.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4059
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #9 Gepost op:
25 March 2020, 21:46:44 »
Dat kapot gestookt zijn van de vuurkist nou 1 van de vele geruchten die over de machine in de rondte gaan.
Niets voor niets ontbreekt het in het betoog wat het besluit nuanceert waarom de machine niet meer tot het rijvaardige bestand behoord...
De lok is destijds aan de kant gegaan met schade aan het drijf- en loopwerk en niet omwille van de ketel.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3988
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #10 Gepost op:
25 March 2020, 21:49:47 »
Ik heb het boek van Paul Henken.
Er is van alles met die loks gedaan ,voor de oorlog is men al gaan standaardiseren, later werden weer andere onderdelen uitgeprobeerd ,die later weer weggehaald werden ,zoals de voorwarmers,injecteurs en voedingspompen.
Om een lok na te bouwen uit een bepaalde tijd is eigenlijk niet te doen ,omdat niet alle CW's nog bekend zijn.
Toen de treinen sneller gingen rijden werden de bogies van remmen voorzien. In de oorlogsjaren werden ze buiten gebruik gesteld ,na de oorlog werden ze weer in gebruik genomen. Dit als voorbeeld uit Paul's boek.
peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737