Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:10:18
Rondom Charlois
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:04:22
Frans loodsje et cetera
door
Jelmer
Vandaag
om 09:59:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:43:19
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Ben
Vandaag
om 09:30:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 09:28:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 09:26:53
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Jheronimus
Vandaag
om 09:25:18
Loc - tenderverbindin Roco S3/6
door
Ben
Vandaag
om 08:56:38
Spelregels 'Raadplaatje'
door
tothebeach
Vandaag
om 08:56:06
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
henk
Vandaag
om 08:42:38
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Noordernet
Vandaag
om 08:36:30
Roco traxx 'Eurocity'
door
Arjan6511
Vandaag
om 08:30:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
VAM65
Vandaag
om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie
door
Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
BramFokke
09 December 2025, 22:10:38
ratelende 1300 van Electrotren
door
GMA70
09 December 2025, 21:35:10
ratelende 1300 van Electrotren
door
knar46
09 December 2025, 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Priegelman
09 December 2025, 21:00:10
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Sporlijn Úje
09 December 2025, 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Quinzeedied
09 December 2025, 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
09 December 2025, 19:55:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
09 December 2025, 19:44:23
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
door
Hans Reints
09 December 2025, 19:33:09
US diorama in H0
door
Wim Vink
09 December 2025, 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
09 December 2025, 18:38:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737 (gelezen 2029 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4048
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Gepost op:
25 March 2020, 14:39:24 »
Ik ben bezig met de bouw van deze lok in schaal 1 op 40.
Op het ogenblik ben ik bezig met de voorwarmer, de meeste loks hadden er een.
Ook de 3737 heeft er een. Hoewel ik weet hoe het werkt bij een voorwarmer ((Boek van Labrijn ),snap ik niet wat er bij die van de 3737 is gedaan.
Bij een normale lok zitten de in- en uitgang voor het water op de kopse kant van de voorwarmer, koud water uit de tender er in ,verwarmd water er uit naar de ketel.
Bij de 3737 zie ik 3 (Drie ) aansluitingen op de kopse kant. Een aansluiting gaat naar de ketel (Zoals het hoort ), maar de andere twee zijn met een kort stukje buis door verbonden. Hoe de uitgang van de voedingspomp is aangesloten kan ik niet ontdekken.
Welke stoom deskundige kan dit uitleggen ?
Voor de modelbouw helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch weten.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4087
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #1 Gepost op:
25 March 2020, 16:00:49 »
Er staat mij iets bij dat de voorverwarmer van de 3737 niet in gebruik was.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11766
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #2 Gepost op:
25 March 2020, 16:07:30 »
Klopt.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4048
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #3 Gepost op:
25 March 2020, 16:21:13 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Het lijkt op een soort overbrugging ,maar hoe ?
Het voedingswater van de voedingspomp kan nergens heen,vreemd.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 16:24:14 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11766
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #4 Gepost op:
25 March 2020, 16:24:58 »
Bij NS 150 reed de 3737 ook met niet werkende voorverwarmer. Dat ding zit er voor de sier op zodat de loc het uiterlijk had zoals die in de jaren dertig reed.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4048
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #5 Gepost op:
25 March 2020, 16:28:46 »
Bij mij zit hij er sowieso voor de sier op.
ik heb genoeg foto's in het boek van Paul Henken gezien met en zonder voorwarmer , maar ik vond het wel leuk om hem erbij te maken.
Bedankt.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4087
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #6 Gepost op:
25 March 2020, 18:10:01 »
Citaat van: Peter Kleton op 25 March 2020, 16:21:13
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Wat Eelco al zei, en de lok is weleenswaar aan de kant gegaan, maar nog steeds in de toestand zoals ie was toen ie nog rijvaardig was.
Er is niets meer aan verbouwd nadien.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4048
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #7 Gepost op:
25 March 2020, 18:48:31 »
Weet ik.
Maar hij zal echt nooit meer rijden. Ik heb zojuist een stuk gelezen over deze lok op de website *) van de Vrienden van het Spoorweg museum, waarin uitgebreid geschreven is ,waarom het niet meer kan in Ned.
Bovendien is de vuurkist kapot gestookt ,waardoor gewoon rijvaardig rijdend maken alleen tegen hoge kosten zou kunnen (Nieuw vuurkist laten maken ergens.).
Die rare buizen constuctie bij de voorwarmer waar mijn vraag over ging ,was er dus al heel lang,in 1989 zelfs al,en dat wist ik niet.
Groeten ,
Peter
*) :
https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/44-de-3737
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 18:50:42 door Peter Kleton. Reden: aanvulling info
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
timtrein
Offline
Berichten: 2100
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #8 Gepost op:
25 March 2020, 20:32:15 »
Nu de vuurkist al gesloopt? Die heeft maar een paar jaar dienst gedaan...
Hoe dan ook, voor de voorwarmer verandert daar weinig aan
ik zou kijken naar foto's uit de stoomtijd voor het beste voorbeeld.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4087
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #9 Gepost op:
25 March 2020, 21:46:44 »
Dat kapot gestookt zijn van de vuurkist nou 1 van de vele geruchten die over de machine in de rondte gaan.
Niets voor niets ontbreekt het in het betoog wat het besluit nuanceert waarom de machine niet meer tot het rijvaardige bestand behoord...
De lok is destijds aan de kant gegaan met schade aan het drijf- en loopwerk en niet omwille van de ketel.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4048
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #10 Gepost op:
25 March 2020, 21:49:47 »
Ik heb het boek van Paul Henken.
Er is van alles met die loks gedaan ,voor de oorlog is men al gaan standaardiseren, later werden weer andere onderdelen uitgeprobeerd ,die later weer weggehaald werden ,zoals de voorwarmers,injecteurs en voedingspompen.
Om een lok na te bouwen uit een bepaalde tijd is eigenlijk niet te doen ,omdat niet alle CW's nog bekend zijn.
Toen de treinen sneller gingen rijden werden de bogies van remmen voorzien. In de oorlogsjaren werden ze buiten gebruik gesteld ,na de oorlog werden ze weer in gebruik genomen. Dit als voorbeeld uit Paul's boek.
peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737