Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door VAM65
Vandaag om 17:29:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 17:02:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
  

Auteur Topic: Achterzijde Nederlandse lichtseinen  (gelezen 2005 keer)

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Gepost op: 20 February 2020, 20:50:14 »
Ben bezig met mijn lichtseinen langs de baan wat te verbeteren.
Nu zijn tegenwoordig de achterzijde van de hoge en dwerg seinen altijd wit, maar ergens tot in de jaren 60 was dit gewoon zwart. ( dit heb ik ergens gelezen)
Nu ben ik op zoek naar een jaartal waarin dit ongeveer gewijzigd is. Ben ook een aantal foto's tegen gekomen zo rond 1967/68 dat er zwart/witte diagonale strepen
op de achterzijde stonden. Vanaf welke periode en hoelang hebben deze strepen op de seinen gestaan.

Nog een ander vraagje, wat is de default  stand van een sein, is dit over het algemeen groen of rood, of hangt dit af van de locatie waar het sein staat?

Mvg, Piet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #1 Gepost op: 20 February 2020, 21:17:22 »
Een simpele benadering voor de default stand: P-seinen, dat zijn automatische seinen langs de vrije baan, staan normaal groen. Bediende seinen staan standaard op rood. Maar daar bestaan misschien wel uitzonderingen en variaties op.

Wat de achterkant betreft moet ik even kijken of ik nog ergens een boekje kan vinden waar dat in staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #2 Gepost op: 20 February 2020, 21:31:29 »
vroegaah was de achterzijde zwart/wit gestreept

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2020, 21:36:12 »
Klaas zegt het al : Er zijn uitzonderingen dat P seinen altijd groen tonen.
Tussen Leiden en Warmond staan twee seinen aan  de Schiphollijn en aan  de Oude Lijn ri resp. ri  Schiphol en Haarlem ,die normaal rood staan ,en dan ook bediend worden .het is mij wel eens uitgelegd ,maar helemaal duidelijk was het niet.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2020, 21:49:39 »
Dat wordt dan nog even puzzelen, wat nu een bediend of een automatisch sein is.
Ga er maar van uit dat er vroegaahnog niet zo veel automatische seinen stonden?


Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2020, 21:52:27 »
vroegaah was de achterzijde zwart/wit gestreept
Dat klopt, maar ben benieuwd vanaf welk jaar dit ongeveer was, volgens oude foto's , die helaas zwart wit zijn, is dit pas het geval vanaf rond 1967,
daarvoor heb ik nooit een streep kunnen ontdekken.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2020, 22:31:32 »
Voorbeeld default stand P sein in Alkmaar Noord in de richting Alkmaar.
Dit sein staat tussen het perroneinde en de iets verder gelegen overweg in.
De stand van het sein wordt hier bepaald door de instelling van de 'stop/door' schakeling.
Moet de trein in Alkmaar Noord stoppen, dan staat de stand stop ingesteld, het sein toont stop en de inschakelsectie van de overweg is uitgeschakeld.
Vlak voor vertrek van de trein sluit de overweg, waarna het sein uit de stand stop komt en voorbijrijden toestaat, groen of geel, afhankelijk van de status van de verderop gelegen blokken.
Dient de trein Alkmaar Noord voorbij te rijden, dan toont het sein default groen en is de inschakelsectie van de overweg gewoon actief en is het verloop van de seinbeelden gewoon zoals je het verwacht.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2020, 23:38:19 »
Interessant artikeltje: http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=674
Beschrijft duidelijk het verschil tussen P-sein en bediend sein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #8 Gepost op: 21 February 2020, 02:07:23 »
Rond 1968 kwamen de zwarte achtergrondscherm met een witte lampenhuis in zwang. Deze schilderwijze was vooral langs de baan veel eenvoudiger uit te voeren door schilders. Ik geloof dat het een Do 888 verbeteringsvoorstel was en ik denk dat dat wel ergens in een van de NVBS Op de Rails seinwezen nummers is te vinden. Voor die tijd waren de achtergrondschermen en lampenhuizen van hoogte seinen wit met zwarte strepen analoog aan de vormseinen.
Jeanne Kok

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2561
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #9 Gepost op: 21 February 2020, 09:14:56 »
ik heb hier dat betreffende "op de rails" nummer liggen en er staat inderdaad in dat ze zo geschilderd zijn maar vanaf wanneer kon ik zo even niet vinden.  kan natuurlijk makkelijk dat ik er overheen kijk ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #10 Gepost op: 21 February 2020, 10:04:22 »
Weert 1968:

En hetzelfde sein links in 1972:
Groet, Frank

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #11 Gepost op: 22 February 2020, 17:52:28 »
Voorbeeld default stand P sein in Alkmaar Noord in de richting Alkmaar.
Dit sein staat tussen het perroneinde en de iets verder gelegen overweg in.
De stand van het sein wordt hier bepaald door de instelling van de 'stop/door' schakeling.
Moet de trein in Alkmaar Noord stoppen, dan staat de stand stop ingesteld, het sein toont stop en de inschakelsectie van de overweg is uitgeschakeld.
Vlak voor vertrek van de trein sluit de overweg, waarna het sein uit de stand stop komt en voorbijrijden toestaat, groen of geel, afhankelijk van de status van de verderop gelegen blokken.
Dient de trein Alkmaar Noord voorbij te rijden, dan toont het sein default groen en is de inschakelsectie van de overweg gewoon actief en is het verloop van de seinbeelden gewoon zoals je het verwacht.

Klopt niet helemaal (of ik lees hem fout)
Het betreffende sein te Alkmaar Noord staat in rust veilig en wordt herroepen als er een trein met stop commando vanaf Heerhugowaard vertrekt.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #12 Gepost op: 22 February 2020, 18:08:18 »
Ik heb het waarschijnlijk wat anders omschreven dan gebruikelijk is Sander.
Maar ik bedoel hetzelfde te zeggen, in rust voorbijrijden toegestaan, tenzij er een  trein komt die te Alkmaar Noord moet stoppen en mits ook de achterliggende blokken dat toestaan en de brug gesloten en vergrendeld is.
Het desbetreffende P sein is namelijk ook nog het laatste automatische sein voor het bediende dekkingssein van de brug.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #13 Gepost op: 22 February 2020, 19:10:13 »
...we zullen hetzelfde bedoelen idd. Het ging mij erom aan te geven dat het sein in rust veilig staat en dat het stop tonen in geval van een halterende trein een "gemanipuleerde" situatie is veroorzaakt door het stopcommando.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!