Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Opvangen ontsporing in klimspiraal  (gelezen 4426 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #15 Gepost op: 18 December 2018, 17:27:21 »
Dat kan ook, maar loop je dan niet het risico dat kleine deeltjes zoals trapjes blijven haken en afbreken? De manier zou schade vrij moeten zijn

Edit, dit is om te voorkomen dat ze ontsporen en vallen, niet om ze op te vangen bij calamiteiten
« Laatst bewerkt op: 18 December 2018, 17:30:03 door MDK193 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #16 Gepost op: 18 December 2018, 20:57:35 »
Wat had jij dan voor ogen? Een soort klapdeurtjes zoals bij de Amsterdamse tram? Dat ga je op den duur toch op je treinen zien.
Het beste is om te voorkomen dat wagens los raken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #17 Gepost op: 18 December 2018, 21:36:37 »
Ik sluit me bij Klaas aan. Je wilt niet dar er telkens iets langs je treinen wrijft. Beter voorkomen dat er iets losraakt. Hans gaf aan dat het meestal de Fleischmann kortkoppeling is die problemen geeft. Misschien die dan maar vervangen door een andere?

En als je toch iets wilt dat voorkomt dat losgeraakte wagens de hele helix afrollen, dan heb je iets van een sluis nodig. Dus een soort van deur die alleen open is als een trein er langs moet en weer sluit nadat een trein is gepasseerd. Net als de moderne klapdeurtjes bij de (huidige) trams bij het grootbedrijf. Een wagen kan dan maximaal 1 blok terugrollen.
Maar of dat nu echt is wat je wilt....?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #18 Gepost op: 18 December 2018, 22:50:24 »
Of als de helix maar in 1 richting bereden word zou je iets tussen de rails kunnen maken zoals op de helling van een achtbaan (je weet wel, het kenmerkende takke-takke-takke-takke geluid.) in de vorm van een 'flexibele weerhaak'.
Ze doen dat ook bij de uitrit van het auto-verhuurbedrijf. Je kan er maar in 1 richting over heen rijden, in de andere richting blijven de haken recht overeind staan.

Of met servos een armpje tussen de rails omhoog doen als de trein gepasseerd is.

In beide gevallen geen zichtbare slijtage aan de zijkanten.

Maar het blijft lapwerk, eigenlijk moet je het probleem oplossen ipv workarounds verzinnen. (inderdaad wat Klaas zegt)

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)