Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een NS 5500 knutselen door meino
Vandaag om 00:03:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
24 July 2025, 23:57:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
C en K rails samen door hmmglaser
24 July 2025, 22:59:48
Yamorc booster door Ruud Teunissen
24 July 2025, 22:52:29
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
24 July 2025, 22:48:47
Raadplaatje door R1954
24 July 2025, 21:53:52
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
24 July 2025, 21:43:29
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Aachenau West door wob
24 July 2025, 21:19:09
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
24 July 2025, 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Spuitmondjes door bellejt
24 July 2025, 18:25:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
24 July 2025, 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
24 July 2025, 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
24 July 2025, 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
24 July 2025, 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
24 July 2025, 09:13:07
  

Auteur Topic: Opvangen ontsporing in klimspiraal  (gelezen 4452 keer)

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Gepost op: 14 December 2018, 22:09:20 »
Hallo,

Ik heb 2 klimspiralen in mijn baan. Helaas is het al een paar keer voorgekomen dat bijvoorbeeld door een noodstop de koppeling losliet en er wagons erg hard terug rolden en van de baan af vielen met schade tot gevolg. Hoe vangen jullie dit op?

Of zijn er dusdanige koppelingen die nooit losgaan? Het gebeurt vrijwel altijd bij de fleischmann kortkoppelingen.

Bedankt en gr Hans

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2018, 22:13:33 »
Een suggestie die bij mij uitstekend werkte is als je met vaste stammen rijdt de wagens koppelen met een kortkoppelingsbalkje.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2018, 22:33:55 »
Aha. Hoe werkt dat precies?

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2018, 22:46:46 »
Reinier

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2018, 22:55:14 »
Je kunt een soort vangrail langs de klimspiraal bouwen, om te voorkomen dat materieel van de baan valt bij ontsporingen.

Wat ik zelf ook een handige tip vond is om een stukje kunststof pijp om de draadeinden te doen (tenminste als je spiraal gebouwd is met behulp van draadeinden). Dit voorkomt ook schade aan je materieel bij ontsporingen.

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2018, 23:17:21 »
Bedankt! @Reinier, zijn deze ergens te bestellen? Zijn ze dan kort gekoppeld? Gr Hans

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2018, 09:50:20 »
Ik heb geen klimspiralen, maar ik zou in dit geval van paperclips U-vormige beugeltjes buigen en deze over de koppelingen stulpen.
Als je toch niet wilt los- en aankoppelen zie ik alleen zichtbaarheid als nadeel, maar als je ze zwart verft merken die Preisermannetjes er echt niks van!
Je mogelijk eigen bezwaren zitten tussen je oren...   8)

oudebiels

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2018, 22:43:26 »
Zijn de wagons hiermee kortgekoppeld?@Reinier

Bedankt verder voor de tips!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #8 Gepost op: 17 December 2018, 22:45:17 »
Ja, kortgekoppeld inderdaad.
Reinier

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2018, 08:39:14 »
Ik gebruik de universeel koppelingen van roco, nadeel/voordeel. Op de baan gaan die dingen bijna nooit los. Als er dan eens iets ontspoort en je wilt de wagens van de baan halen is het een nadeel.
Aan de andere kant, zolang de lok zelf nog op de baan staat krijgt hij de hele sleep meestal wel als geheel boven of uit de tunnel.
En als de wagens ook goed op de baan staan heeft hij bij mij nog nooit een wagen achter gelaten.

Daarnaast kun je gewoon blijven rangeren op een station om je samenstelling te veranderen.

Groet,
Roelco

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #10 Gepost op: 18 December 2018, 08:45:25 »
Bedankt! @Reinier, zijn deze ergens te bestellen? Zijn ze dan kort gekoppeld? Gr Hans

Ik denk dat je hier een goede kans maakt: https://www.etsemmen.nl/Koppelingen/Symoba

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #11 Gepost op: 18 December 2018, 09:30:58 »
Brawa heeft mooie starre koppelingen. En ze zien er kortgekoppeld uit op de foto.

https://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven/zubehoer-fuer-loks-und-wagen/starrkupplung/

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #12 Gepost op: 18 December 2018, 10:26:46 »
In mij H0 tijd heb ik deze oplossing ook wel toegepast. Ik zou het niet zo snel meer doen. Als er iets ontspoort, krijg je de trein bijna niet uit de spiraal gepeuterd. Het is ook bijna onmogelijk om in een schaduwstation wagens aan of af te koppelen.

Je kunt misschien beter de FLM koppelingen vervangen door Roco. Langs je spiraal 'vangrails' maken uit een strookje triplex of karton is niet onverstandig.

Succes!

Huib
« Laatst bewerkt op: 18 December 2018, 10:29:49 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4254
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #13 Gepost op: 18 December 2018, 12:51:34 »
Nooit geprobeerd, maar wel bedacht:

Een soort rem van flexibel en zacht materiaal naast de baan plaatsen. Vroeger in Amsterdam werden, toen de trams nog van gietijzer waren, opengebroken sporen bij de start van de opbrekingen bewaakt met een poortje van flexibel kunsttof. Zacht genoeg om open te rijden en dat schraapte dan langs de zijkant van de tram. Tegenwoordig zijn ze voorzien van aandrijving en gaan ze open bij nadering van tram (trams zijn van plastic tegenwoordig). Doel was om ander verkeer een waarschuwing te geven.

In de spiraal duwt de trein zich er wel doorheen als het materiaal flexibel en zacht genoeg is (papier?), als wagens loskomen is de remkracht wellicht groot genoeg dat ze niet hard naar beneden roetsjen.

Zoals gezegd, bedacht en niet toegepast, maar dat zou kunnen werken
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #14 Gepost op: 18 December 2018, 12:59:03 »
Vroeger in Amsterdam werden, toen de trams nog van gietijzer waren, opengebroken sporen bij de start van de opbrekingen bewaakt met een poortje van flexibel kunsttof. Zacht genoeg om open te rijden en dat schraapte dan langs de zijkant van de tram.
Niet alleen bij opbrekingen. Ook op plekken waar men geen auto's op de trambaan wenste. Maar voor taxi's was dat geen belemmering, die heb ik gewoon door die poortjes zien raggen. Een beetje lakschade namen ze op de koop toe.

Het idee lijkt me wel goed. Maar dan zou ik naast de sporen dun schuimplastic plakken. Een wagen die dan ontspoort rijdt dan over een zachte ondergrond en zal vanzelf langzamer gaan. Het idee van een grindbak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.