Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Opvangen ontsporing in klimspiraal  (gelezen 4204 keer)

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
    • Spoorwereld
Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Gepost op: 14 december 2018, 22:09:20 »
Hallo,

Ik heb 2 klimspiralen in mijn baan. Helaas is het al een paar keer voorgekomen dat bijvoorbeeld door een noodstop de koppeling losliet en er wagons erg hard terug rolden en van de baan af vielen met schade tot gevolg. Hoe vangen jullie dit op?

Of zijn er dusdanige koppelingen die nooit losgaan? Het gebeurt vrijwel altijd bij de fleischmann kortkoppelingen.

Bedankt en gr Hans

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2018, 22:13:33 »
Een suggestie die bij mij uitstekend werkte is als je met vaste stammen rijdt de wagens koppelen met een kortkoppelingsbalkje.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
    • Spoorwereld
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2018, 22:33:55 »
Aha. Hoe werkt dat precies?

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2018, 22:46:46 »
Reinier

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2018, 22:55:14 »
Je kunt een soort vangrail langs de klimspiraal bouwen, om te voorkomen dat materieel van de baan valt bij ontsporingen.

Wat ik zelf ook een handige tip vond is om een stukje kunststof pijp om de draadeinden te doen (tenminste als je spiraal gebouwd is met behulp van draadeinden). Dit voorkomt ook schade aan je materieel bij ontsporingen.

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
    • Spoorwereld
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2018, 23:17:21 »
Bedankt! @Reinier, zijn deze ergens te bestellen? Zijn ze dan kort gekoppeld? Gr Hans

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2018, 09:50:20 »
Ik heb geen klimspiralen, maar ik zou in dit geval van paperclips U-vormige beugeltjes buigen en deze over de koppelingen stulpen.
Als je toch niet wilt los- en aankoppelen zie ik alleen zichtbaarheid als nadeel, maar als je ze zwart verft merken die Preisermannetjes er echt niks van!
Je mogelijk eigen bezwaren zitten tussen je oren...   8)

oudebiels

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
    • Spoorwereld
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2018, 22:43:26 »
Zijn de wagons hiermee kortgekoppeld?@Reinier

Bedankt verder voor de tips!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2018, 22:45:17 »
Ja, kortgekoppeld inderdaad.
Reinier

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2018, 08:39:14 »
Ik gebruik de universeel koppelingen van roco, nadeel/voordeel. Op de baan gaan die dingen bijna nooit los. Als er dan eens iets ontspoort en je wilt de wagens van de baan halen is het een nadeel.
Aan de andere kant, zolang de lok zelf nog op de baan staat krijgt hij de hele sleep meestal wel als geheel boven of uit de tunnel.
En als de wagens ook goed op de baan staan heeft hij bij mij nog nooit een wagen achter gelaten.

Daarnaast kun je gewoon blijven rangeren op een station om je samenstelling te veranderen.

Groet,
Roelco

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4140
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2018, 08:45:25 »
Bedankt! @Reinier, zijn deze ergens te bestellen? Zijn ze dan kort gekoppeld? Gr Hans

Ik denk dat je hier een goede kans maakt: https://www.etsemmen.nl/Koppelingen/Symoba

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2018, 09:30:58 »
Brawa heeft mooie starre koppelingen. En ze zien er kortgekoppeld uit op de foto.

https://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven/zubehoer-fuer-loks-und-wagen/starrkupplung/

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2018, 10:26:46 »
In mij H0 tijd heb ik deze oplossing ook wel toegepast. Ik zou het niet zo snel meer doen. Als er iets ontspoort, krijg je de trein bijna niet uit de spiraal gepeuterd. Het is ook bijna onmogelijk om in een schaduwstation wagens aan of af te koppelen.

Je kunt misschien beter de FLM koppelingen vervangen door Roco. Langs je spiraal 'vangrails' maken uit een strookje triplex of karton is niet onverstandig.

Succes!

Huib
« Laatst bewerkt op: 18 december 2018, 10:29:49 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3829
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2018, 12:51:34 »
Nooit geprobeerd, maar wel bedacht:

Een soort rem van flexibel en zacht materiaal naast de baan plaatsen. Vroeger in Amsterdam werden, toen de trams nog van gietijzer waren, opengebroken sporen bij de start van de opbrekingen bewaakt met een poortje van flexibel kunsttof. Zacht genoeg om open te rijden en dat schraapte dan langs de zijkant van de tram. Tegenwoordig zijn ze voorzien van aandrijving en gaan ze open bij nadering van tram (trams zijn van plastic tegenwoordig). Doel was om ander verkeer een waarschuwing te geven.

In de spiraal duwt de trein zich er wel doorheen als het materiaal flexibel en zacht genoeg is (papier?), als wagens loskomen is de remkracht wellicht groot genoeg dat ze niet hard naar beneden roetsjen.

Zoals gezegd, bedacht en niet toegepast, maar dat zou kunnen werken
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2018, 12:59:03 »
Vroeger in Amsterdam werden, toen de trams nog van gietijzer waren, opengebroken sporen bij de start van de opbrekingen bewaakt met een poortje van flexibel kunsttof. Zacht genoeg om open te rijden en dat schraapte dan langs de zijkant van de tram.
Niet alleen bij opbrekingen. Ook op plekken waar men geen auto's op de trambaan wenste. Maar voor taxi's was dat geen belemmering, die heb ik gewoon door die poortjes zien raggen. Een beetje lakschade namen ze op de koop toe.

Het idee lijkt me wel goed. Maar dan zou ik naast de sporen dun schuimplastic plakken. Een wagen die dan ontspoort rijdt dan over een zachte ondergrond en zal vanzelf langzamer gaan. Het idee van een grindbak.