Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:50:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 14:24:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:17:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
  

Auteur Topic: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.  (gelezen 2660 keer)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Gepost op: 03 December 2018, 12:36:22 »
Hoi allemaal,

Ik heb een oude roco 1000, waar op de voorloopwielen nog geen stroomafname zit. Hebben jullie ook problemen met de stroomafname. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ivo
« Laatst bewerkt op: 03 December 2018, 18:55:09 door Bert van Gelder »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2018, 12:56:23 »
Bij de analoge NS1000 hebben  6 van de 8 grote wielen stroomafname (want twee anti-slipbanden); dat moet voldoende zijn.
Schoonmaken van de wielen en daarbij de koperen afnamestrips niet vergeten moet afdoende zijn.
Misschien ook de strips wat buigen om voldoende druk op de wielen te verkrijgen.
Dat laatste vereist wel een wat grotere demontage maar dan kun je de tandwielen meteen ook in het vet zetten!
Bij die voorloopwielen kun je de spanning niet op de as afnemen want die zijn op de as geïsoleerd.
Succes
François

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2018, 13:13:04 »
Bovendien rollen de voorloopassen in hun draaistelletje zonder druk voor de drijfwielen uit. Zodra je daar een remmende factor op zet ( bv twee draadjes fosforbrons) dan rollen ze niet meer vrij, ze gaan blokkeren.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22561
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2018, 13:18:00 »
De oude Roco 1000 heeft chemisch gekleurde wielen. Dat ziet er fraai uit, maar het maakt de stroomafname niet beter. Je blijft poetsen. Ik heb bij een oude Roco 1000 de vier stroomafnemende assen vervangen door die van de nieuwe Roco 1000. Die passen zonder meer en hebben veel beter stroomgeleidende wielen. Kost een paar tientjes, maar de stroomafnameproblemen met dit model zijn hier voorbij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2018, 15:16:47 »
Ik denk niet dat het op te lossen is, ik heb er ook eens naar gekeken maar mij lukt het ook niet.
De oude 1000 blijft bij mij op enkele wissels steken omdat ik die nog niet heb voorzien van polariserende puntstukken maar deze wel alvast heb geïsoleerd.

Stephan.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2018, 17:34:36 »
Maar hebben jullie deze sleepcontacten op de wielen of op de flenzen gezet?

Ivo

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #6 Gepost op: 03 December 2018, 17:44:00 »
standaard raken bij de oude 1000-en de sleepcontacten de buitenranden van de flenzen.
FB

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #7 Gepost op: 03 December 2018, 20:36:13 »
De oppervlaktebehandeling van de wielen is een bekend probleem voor de stroomafname. Aan de stroomafnemer kant is de laag met een polijstlinnen met enige moeite te verwijderen. De contactvlakken kun je daarna het beste met CG 71 pasta van Electrolube behandelen. Ik gebruik de pasta voor de contactvlakken van verschillende schakelingen. 
Het loopvlak van de wielband kan m.i. het beste licht gepolijst worden waarna testritten gemaakt kunnen worden. Ook ATF kan hier hulpvaardig zijn.

Gr,
Silvolde

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2018, 21:11:44 »
Hoi Silvolde,

De contactlippen staan volgens mij op de bovenkant van de flenzen, niet op de loopvlakken van de wielen.
Dus dan heeft dat polijsten niet zo veel zin...

Ivo


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #9 Gepost op: 03 December 2018, 21:34:28 »
De loopvlakken nemen wel de stroom af van de rails. Dus is het wel degelijk van belang dat ze schoon zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2018, 21:38:49 »
KLaas,

Dom, je hebt gelijk.

Ivo

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2018, 22:21:52 »
Maar daarnaast is het schoonhouden van de stroomafnemers ook een issue. Het vuil dat daar blijft hangen belemmert ook de bedrijfszekerheid.
Ik heb een aantal modellen waarbij de niet geïsoleerde wielen van de loc en aan de andere kant de niet geïsoleerde wielen van de tender voor de stroomafname zorgen. Alle assen zitten in afgeveerde bronzen lagerblokken. Fraaie, doordachte constructie. Geen probleem zou je denken maar toch..

Onderhoud plegen, zowel aan de baan als aan de tractie is essentieel. De eerder beschreven pasta is mij door een Duitse hobbyvriend aangeraden die ook problemen met de Ade wissel contacten had.

Groet,
Silvolde