Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
rjr
Vandaag
om 09:08:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
AdLoc
Vandaag
om 09:02:58
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:48:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:42:11
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
Montanbahn
Vandaag
om 08:41:06
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 08:26:23
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
henk
Vandaag
om 08:00:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:46:39
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Ben
Vandaag
om 06:37:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc
door
ArjanB
Vandaag
om 02:08:02
Modelbaan Beltheim.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:03:40
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:00:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:54:26
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Bf Kibronn
door
Benelux795
19 November 2025, 22:19:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
MOVisser
19 November 2025, 21:37:54
Train-o-Matic Shine binnenverlichting.
door
ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Railpassie
19 November 2025, 19:41:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd
door
henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea
door
Huup
19 November 2025, 15:30:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
KATO chassis 11-110
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: KATO chassis 11-110 (gelezen 2951 keer)
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
KATO chassis 11-110
«
Gepost op:
24 January 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood. De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.
zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.
Hugo
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Lucien
Offline
Berichten: 991
narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #1 Gepost op:
24 January 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft, kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gelogd
Lucien
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #2 Gepost op:
24 January 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.
de bovenzijde
de voorzijde
zijaanzicht
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #3 Gepost op:
24 January 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
KATO chassis 11-110