Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:58:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Duits transport, waar in NL? door Oosterspoor
Vandaag om 20:27:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
  

Auteur Topic: Wat is dit voor een ding in het spoor?  (gelezen 4423 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #15 Gepost op: 19 March 2022, 19:51:15 »
Niet elk sein kan op afstand bediend worden. En als het wel kan, dan zal dat waarschijnlijk vanuit de treindienstleiderspost gebeuren. Kan het zomaar gebeuren dat een collega dat sein weer vrijgeeft omdat hij niet weet waarom het geblokkeerd is.
Een kortsluitlans is veiliger, want die wordt geplaatst/bediend door de mensen die zelf in het spoor werken. En dat is dan weer vanuit de gedachte dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen veiligheid.
En niet onbelangrijk, de LWB'er (leider werkplek beveiliging) kan de lans inschakelen, krijgt daar ook een terugkoppeling op dat de lans actief is geworden is en voor de treindienstleider is het vervolgens onmogelijk om het sein nog bediend te krijgen.
Ongetwijfeld is het systeem ook gewoon beveiligd dat niet zomaar een willekeurig persoon de lans weer kan deactiveren maar alleen de persoon dat kan doen die hem ook ingeschakeld.

Uiteindelijk ligt de regie nog steeds bij dezelfde persoon als dat een 'ouderwetse' lans geplaatst zou worden, enige verschil is dus dat als er vaker werkzaamheden zijn de lans niet steeds fysiek geplaatst of verwijderd hoeft te worden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #16 Gepost op: 19 March 2022, 20:25:07 »
Blijkbaar werkt het systeem en procedure al zo, dus je hoeft mij niet te overtuigen..  ;D

Maar volgens mij hebben we het niet over hetzelfde... De site noemt "op afstand, via MTinfo 3000 op een smartphone of tablet"; dat laatste suggereert een draadloze verbinding. Als die verbinding alleen binnen een paar meter bij het ding werkt, dan is gewoon een verlengde aan uit knop, prima. Maar als het ding ook vanaf kantoor te bedienen is, via internet, constateer ik een inherent risico dat het per abuis fout gaat. Of de voordelen van die functionaliteit voor de gangbare operatie opwegen tegen het genoemde risico, kan ik niet beoordelen..

Ongetwijfeld is het systeem ook gewoon beveiligd dat niet zomaar een willekeurig persoon de lans weer kan deactiveren maar alleen de persoon dat kan doen die hem ook ingeschakeld.

Beveiliging op internet is niet altijd zo veilig als men hoopt... Als er inderdaad sprake is van bedienen vanaf kantoor, doet dit mij hieraan denken:
https://nos.nl/video/340987-sluizen-makkelijk-te-hacken
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #17 Gepost op: 19 March 2022, 22:17:17 »
Volgens mij zoek je “problemen” die er helemaal niet zijn, Vincent.
Groeten Joop, machinist Lls

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #18 Gepost op: 19 March 2022, 23:11:53 »
Stel dat er al misbruik van wordt gemaakt werkt het alleen de veilige kant op want dan er geen rijweg meer ingesteld worden op het stuk spoor waar die lans in ligt...
Verder zijn dit soort ZKL's veiliger dan dat iemand ze in het spoor moet plaatsen als het spoor buitendienst gaat. Nooit een risico dat het verkeerde spoor gebruikt wordt en nog belangrijker, geen aanrijdrisico's meer!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #19 Gepost op: 19 March 2022, 23:14:43 »
Wie zoekt vindt, maar niet altijd wat hij zocht...

Volgens mij heeft Klaas een antwoord; of hij zich nog gaat verdiepen in theoretsiche veiligheidsvraagstukken, bijv of de lans ook vanaf een andere locatie kan worden bediend en of dit veilig is, laat ik aan hem.  (y)
« Laatst bewerkt op: 19 March 2022, 23:17:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #20 Gepost op: 19 March 2022, 23:26:32 »
Beveiliging op internet is niet altijd zo veilig als men hoopt... Als er inderdaad sprake is van bedienen vanaf kantoor, doet dit mij hieraan denken:
https://nos.nl/video/340987-sluizen-makkelijk-te-hacken

Ik zie de relatie niet met het bericht uit 2012 dat de sluizen niet goed beveiligd waren. In het systeem van Dual Inventive zitten de nodige waarborgen tegen ongeautoriseerd uitschakelen van de lansen.

Groeten,
Peter

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #21 Gepost op: 19 March 2022, 23:33:24 »
Blijkbaar werkt het systeem en procedure al zo, dus je hoeft mij niet te overtuigen..  ;D

Maar volgens mij hebben we het niet over hetzelfde... De site noemt "op afstand, via MTinfo 3000 op een smartphone of tablet"; dat laatste suggereert een draadloze verbinding. Als die verbinding alleen binnen een paar meter bij het ding werkt, dan is gewoon een verlengde aan uit knop, prima. Maar als het ding ook vanaf kantoor te bedienen is, via internet, constateer ik een inherent risico dat het per abuis fout gaat. Of de voordelen van die functionaliteit voor de gangbare operatie opwegen tegen het genoemde risico, kan ik niet beoordelen..
Heel simpel, zo'n ding heeft gewoon een dataverbinding met een simkaart zoals zoveel apparaten tegenwoordig.
En reken maar dat er gewoon een uitgebreide server aanhangt waar je niet zomaar op inlogt en zomaar willekeurig random en blöd de status van zo'n lans kunt aanpassen, daar zit echt wel een procedure aan vast met wat wederzijds terugkoppeling van gegevens.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2022, 00:01:00 »
Prima, dan zijn we eruit toch? Ding is op afstand bestuurbaar en blijkbaar is dat geen probleem. Weltrusten ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #23 Gepost op: 20 March 2022, 01:46:52 »
Zoals Thom al aangeeft, zit gewoon een SIM-kaartje in. Je kunt hem "bellen" ... maar of'tie opneemt is weer wat anders  ;D  Overigens net zoals bv. sommige toegangspoorten van ProRail. Die kun je ook bellen, sta je in het adresboek dan gaat de poort open.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3455
    • Mijn van-alles website
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #24 Gepost op: 20 March 2022, 11:56:20 »
Waarschijnlijk kan dat dus juist niet en is het ding meer een ontvangende verbinding dan een versturende verbinding (dat is natuurlijk wat zwart op wit, want voor versturen van verificatie en versleuteling zend dat ding wel degelijk). Pas bij een data-aanvraag wordt het ding wakker, maar de communicatie zal waarschijnlijk grotendeels 1 kant op gaan. Het ding kan uit zichzelf waarschijnlijk alleen noodberichten sturen als 'm'n accu is bijna leeg' (Of werkt 'ie op spoorstroom?) of 'Terugkoppelingsfout!'

Er zijn SIM-kaarten die slechts 1 kant op verkeer toelaten. Alle bussen in Waterland hier hebben dat bijvoorbeeld: als de chauffeur de verkeersleiding moet bellen omdat (schering en inslag) de pyramide van de bussluis weer niet zakt, wordt er eerst door de bus naar de verkeersleiding gebeld.
Die verbinding wordt na enige tijd, zonder dat er opgenomen is, automatisch verbroken, waarna er binnen enkele seconden teruggebeld wordt door de verkeersleiding. Dat is hetzelfde als zonder beltegoed gebeld worden: dat kan altijd, maar terugbellen wordt dan moeilijk. Dat is veel goedkoper dan elke bus op een abonnement zetten waarmee ook daadwerkelijk gebeld kan worden. Dat zal hier ook voor gelden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #25 Gepost op: 20 March 2022, 13:04:08 »
Het ding kan uit zichzelf waarschijnlijk alleen noodberichten sturen als 'm'n accu is bijna leeg' (Of werkt 'ie op spoorstroom?)
Hij werkt niet op spoorstroom. In het startbericht vertelde ik dat er een zonnepaneel met batterijkast naast staat. Op een foto die ik eerder bij de spotfoto's plaatste is dat te zien.
Vanaf die paal loopt er een snoer naar de lans.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #26 Gepost op: 20 March 2022, 13:16:40 »
Waarschijnlijk kan dat dus juist niet en is het ding meer een ontvangende verbinding dan een versturende verbinding (dat is natuurlijk wat zwart op wit, want voor versturen van verificatie en versleuteling zend dat ding wel degelijk). Pas bij een data-aanvraag wordt het ding wakker, maar de communicatie zal waarschijnlijk grotendeels 1 kant op gaan. Het ding kan uit zichzelf waarschijnlijk alleen noodberichten sturen als 'm'n accu is bijna leeg' (Of werkt 'ie op spoorstroom?) of 'Terugkoppelingsfout!'

Er zijn SIM-kaarten die slechts 1 kant op verkeer toelaten. Alle bussen in Waterland hier hebben dat bijvoorbeeld: als de chauffeur de verkeersleiding moet bellen omdat (schering en inslag) de pyramide van de bussluis weer niet zakt, wordt er eerst door de bus naar de verkeersleiding gebeld.
Die verbinding wordt na enige tijd, zonder dat er opgenomen is, automatisch verbroken, waarna er binnen enkele seconden teruggebeld wordt door de verkeersleiding. Dat is hetzelfde als zonder beltegoed gebeld worden: dat kan altijd, maar terugbellen wordt dan moeilijk. Dat is veel goedkoper dan elke bus op een abonnement zetten waarmee ook daadwerkelijk gebeld kan worden. Dat zal hier ook voor gelden.
Je hebt ook gewoon speciale data simkaartjes, die speciaal voor dit soort toepassingen zijn en waar het alleen niet van mogelijk is om ze te bellen. Dat zal hier ook wel gebruikt zijnen daar zijn de abonnementskosten in bulk aantallen niet zo hoog van.

Die worden bijvoorbeeld ook gebruikt in GPS units om te zorgen dat die hun data kunnen verzenden naar een server.