Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Contact gegevens Roco NL door Sikko
18 December 2025, 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
18 December 2025, 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
18 December 2025, 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
18 December 2025, 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
18 December 2025, 12:53:27
  

Auteur Topic: Trein ontspoord bij Hilversum  (gelezen 22470 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #75 Gepost op: 18 December 2014, 20:49:28 »
Prorail is van de overheid weten we nog wel. Een contract met jezelf beëindigen schiet niet erg op. Het gaat uiteindelijk om budget en prioriteiten en de afgelopen jaren hebben we met zijn alleen vooral lopen krijsen dat het toch een schande is als een treiin een paar minuten te laat is. Zo'n rapport kan de prioriteiten hopelijk weer een beetje naar het goede midden brengen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #76 Gepost op: 18 December 2014, 20:52:52 »
Heel simpel, ze hadden niet moeten privatiseren!

Gr Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #77 Gepost op: 18 December 2014, 20:55:58 »
Maar Prorail is dus niet geprivatiseerd. Sterker, NS is niet eens geprivatiseerd. De boel is wel uit elkaar getrokken, maar dan zie ik het verband ook niet onmiddelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #78 Gepost op: 18 December 2014, 22:25:16 »
Behalve dan dat iedereen nu vooral bezig is met rekeningen naar elkaar te sturen in plaats van zijn werk te doen ;)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #79 Gepost op: 18 December 2014, 22:38:13 »
Ik weet hier niet genoeg van om een echt gefundeerde mening te geven, maar is er in NL dan een alternatief voor Prorail?
Ik zou als bedrijf mijn naam niet zo gemakkelijk te grabbel gooien... :-\

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #80 Gepost op: 18 December 2014, 22:52:32 »
Intermezzo:
Wellicht wat kort leesvoer over wat Prorail is en doet:
Volgens de Prorail site
Volgens Wiki
Vergelijk Prorail met wat Rijkswaterstaat voor de auto- en vaarwegen doet. Die kun je dus eenvoudig weg niet opheffen....  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #81 Gepost op: 19 December 2014, 11:36:32 »
Maar Prorail is dus niet geprivatiseerd. Sterker, NS is niet eens geprivatiseerd. De boel is wel uit elkaar getrokken, maar dan zie ik het verband ook niet onmiddelijk.
Prorail is inderdaad niet geprivatiseerd. Maar NS: ja en nee. Nee in de zin dat de NV nog altijd 100% eigendom is van de staat en ja in de zin van: de NV is vanaf 1995 onderop in de organisatie opgesliptst in een holding en diverse BV's, waarvan er ook een aantal zijn afgestoten. Waar dan vooral knowhow mee verdween uit het bedrijf en dat zich nu commerciëel verhuurt binnen en buiten de spoorwereld.
Groetjes,
Emiel

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #82 Gepost op: 19 December 2014, 11:47:40 »
Gebrek aan onderhoud, door constant krimpen van budgetten vanuit overheidszijde is zeker ook een oorzaak.
Prorail moet ook maar met steeds minder geld een steeds drukker bereden Nederlands spoornet op een goed onderhouds- en betrouwbaarheidspeil zien te houden.
Dat valt niet mee.
Je kunt als opdrachtgever ook te veel bezuinigen en afknijpen.

Even voor de goede orde: In deze is Prorail niet de utivoerende instantie, slechts opdrachtgever en beheerder van het spoor. De werkelijkheid is dat Prorail, in dit geval Hilversum, als onderdeel van een zogenaamd PGO (Prestatie Gericht Onderhoudscontract) op de markt heeft gegooid. De diverse aannemers hebben zich als hongerige wolven op de opdracht gestort, waarbij met absurd lage prijzen is ingeschreven. Volgens mij heeft Strukton er zelfs nog een rechtzaak over gevoerd, want voor de buhne verkondigde Strukton dat er door anderen wordt gestunt met de prijzen en dat zij daar niet aan mee doen. Inmiddels staat ook Strukton het water aan de lippen en heeft men afgelopen half jaar weer het nodige werk "gekocht"

Het is jammer dat door deze ratrace met prijzen de veiligheid onderdeel is geworden van de prijzenoorlog. En Prorail laat het helaas gewoon gebeuren ondanks dat men voor de Buhne verkondigd dat Veiligheid het belangrijkste is.....

In het geval Hilversum speelt mee dat PGO contracten worden afgerekend op aantallen storingen. Zolang het bewuste wissel geen storing geeft (maar wel langzaam slijt) zal de aannemer (in dit geval Asset-Rail) geen tijd en energie stoppen in extra onderhoud maar zich eerder richten op wissels die regelmatig verstoring geven om niet beboet te worden door ontstane treinvertrsgingen.

Overigens wel een spectaculair filmpje van de ontsporing. Ondanks de lage snelheid ziet het er allemaal beangstigend uit, lijt bijna een modelspoorbaan (waar dit soort ontsporingen wel vaker voorkomen)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #83 Gepost op: 19 December 2014, 12:08:29 »
Maar op je modelbaan verbreekt de verbinding tussen je tongen niet zo snel :p

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11769
    • Mijn fotoarchief
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #84 Gepost op: 19 December 2014, 12:14:56 »
Interessant filmpje, vooral de reacties van de wachtende fietsers. Die gaan er allemaal meteen vandoor. Ik denk dat ik was staan blijven kijken...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #85 Gepost op: 19 December 2014, 12:25:44 »
Ja, en dan vooral een bak die nog iets verder uitbreekt, achter je of zo, of een kantelende trein, en nergens meer heen kunnen.
Dit is geen wel overwogen reactie, maar een reflex, en dat is iets HEEL anders.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11769
    • Mijn fotoarchief
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #86 Gepost op: 19 December 2014, 12:32:39 »
Absoluut, die mensen reageren in een reflex. Ik bedoelde meer dat ik aan de grond genageld zou blijven staan...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Trein ontspoord bij Hilversum
« Reactie #87 Gepost op: 19 December 2014, 12:42:43 »
Dat is natuurlijk ook altijd nog een mogelijkheid.

Ik ben zelf ooit met een lege geledebus op de snelweg in potdichte mist betrokken geweest in een grote kettingbotsing met 3 doden. Daar heb ik mezelf later van afgevraagd "als ik nou zo en zo had gereageerd, had dan niet .....", maar alle experts/politie zeiden me, dat ik mezelf niet gek moest maken en verwijten maken, want ik had gehandeld in een natuurlijke reflex, en daar helpt geen enkele training tegen, laat staan dat je tijd van nadenken hebt.
Een kennis van mijn ouders had al jaren in Engeland gewoond en gereden, en woonde en reed inmiddels al jaren in Australië, links dus. In de outback, op gravel wegen, rijdt men veelal in het midden, tot je een tegenligger tegenkomt. Hij kwam bij een bocht een roadtrain met 3 opleggers tegen. In een reflex dook hij naar rechts, die roadtrain naar links. Liep gelukkig redelijk goed af. Alleen licht gewond ......