Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Noordernet
Vandaag om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
  

Auteur Topic: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?  (gelezen 9908 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #30 Gepost op: 08 January 2014, 21:15:36 »
Voor T3 en T4 zou ik het volgende doen:

Primair: elke trafo één zekering 400mA Traag of Supertraag. Neem hiervoor glaszekeringen.

Secundair: elke trafo één overbelastingsschakelaar 2,5A.

Bij kortsluiting achter de trafo zal dan normaliter de overbelastingsschakelaar uitschakelen.

De glaszekering aan primaire zijde zit er vooral om grotere ellende te voorkomen die anders op zou treden wanneer bijvoorbeeld de overbelastingsschakelaar weigert of wanneer er in de trafo een defect optreedt. Die zekering zal er waarschijnlijk nooit uit gaan, en daarom heeft een overbelastingsschakelaar weinig nut. Bovendien kan zo'n schakelaar weigeren, terwijl een glaszekering altijd gewoon zijn werk doet, en dat is belangrijk voor iets dat je laatste veiligheid is binnen je stroomvoorziening.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2014, 21:19:44 door Dirk J »

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #31 Gepost op: 08 January 2014, 22:02:46 »
Hallo Dirk

Heel, heel hartelijk dank voor dit antwoord.
Heel duidelijk, heb mijn oude sterkstroom installatie inmiddels gedemonteerd en wacht nu op wat
spullen van Conrad en ga dan aan de gang.
Als het klaar is zal ik er wat foto's van laten zien.
gr,
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #32 Gepost op: 08 January 2014, 22:07:47 »
Zijn t3 en t4 bedoeld voor je rijregelaars? Die dingen hebben meestal een ingebouwde beveiliging. Dan is een glaszekering bij de trafo genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #33 Gepost op: 16 January 2014, 18:00:26 »
Hallo allen

Het heeft even geduurd maar dan komt er ook wat.
Voor de feestdagen de Pulsbreedte regelaars besteld komen dit weekend bij mij binnen.
Zoals al verteld ben ik ook bezig geweest met het demonteren van mijn oude sterkstroom installatie
of te wel de losse opstelling van de trafo's, heb van jullie velen oplossingen aangedragen gekregen dus
onderdelen besteld bij Conrad en voorbereidingen gemaakt met een trafo kast.




Zo dit zijn de eerste beelden, willen jullie de rest van dit bouw verslag zien kijk dan eind van het komend weekend na een mooie beurs in Houten als er nog puf is naar mijn topic "Herwim verteld"
Veel hobby plezier komend weekend in Houten.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #34 Gepost op: 09 August 2014, 23:48:16 »
Ik heb er misschien overheen gelezen, maar stonden deze trafo's in fase toe er kortsluiting op trad?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #35 Gepost op: 10 August 2014, 00:04:10 »
In fase? Dat speelt alleen als er een trafo parallel geschakeld is met een tweede, maar uit de beginpost blijkt duidelijk dat er gewoon ergens sluiting opgetreden is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #36 Gepost op: 10 August 2014, 00:06:38 »
Bedankt voor je toelichting. Nu volg ik het weer helemaal.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail