Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Haperende locs
door
Martijn193
Vandaag
om 08:39:36
NS 3502 van zwart naar groen
door
Eelco Storm
Vandaag
om 08:30:14
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
tothebeach
Vandaag
om 08:14:16
Pfarrerwinkel bahn
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:41:02
De modeltreinen van Spoorijzer
door
NS264
Vandaag
om 00:14:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 00:10:44
Pendel module
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:02:12
Raadplaatje
door
Ronald69
22 September 2025, 23:57:45
Op Zuid (NL H0)
door
MOVisser
22 September 2025, 23:54:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0
door
Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
NS264
22 September 2025, 23:06:40
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm
door
bask185
22 September 2025, 22:53:54
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
FritsT
22 September 2025, 22:42:15
Messing op z'n Zweeds (h0)
door
Rob Ellerman
22 September 2025, 22:22:41
Werps 18 luiker Groentewagen
door
orientexpress
22 September 2025, 22:10:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
defender
22 September 2025, 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
22 September 2025, 21:11:27
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september)
door
Martin Domburg
22 September 2025, 21:03:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
22 September 2025, 20:20:04
Au bord de la Cèze
door
Ronald69
22 September 2025, 19:42:36
Een nieuw begin
door
dreezy
22 September 2025, 19:41:39
Aachenau West
door
puntenglijder
22 September 2025, 19:39:43
lima spoor N lok schoonmaken
door
Tjalling
22 September 2025, 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
22 September 2025, 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
22 September 2025, 18:49:54
CTA’s jaren …70? / 80…
door
Petertje
22 September 2025, 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO
door
Reinout van Rees
22 September 2025, 17:56:36
Da's Daz 2
door
Huup
22 September 2025, 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
22 September 2025, 16:34:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg. (gelezen 6471 keer)
Hennik
Offline
Berichten: 155
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #15 Gepost op:
19 July 2018, 10:55:51 »
Knap uitgetekend..
Super mooie compositie zo hoor!
Gelogd
Frank 123
Offline
Berichten: 6320
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #16 Gepost op:
19 July 2018, 12:48:48 »
Veel belovend......
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
NS264
Offline
Berichten: 9006
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #17 Gepost op:
01 September 2018, 23:25:37 »
Hoi,
Dan gaan we toch los hier.
Natuurlijk geïnspireerd door eea ander op mijnbouwgebied hier op het forum.
Toen ik het prefab fineer kocht voor de spoorwegovergang voor Midland dacht ik nog niet terug aan dit project. Maar later dacht ik: ik kan dat fineer nog ergens voor gebruiken.
Al reeds wat delen geknipt
from scratch
.
Heb gelijk al de achterzijde meegenomen.
Dit is de ruwe opzet vanaf de tekening/schets.
Wat hoogte betreft voor het gebergte doen we niet moeilijk.
Gewoon 2 x 4 centimeter piepschuimplaten moet genoeg zijn voor wat ik aan hoogte wil winnen.
Leuk spul dat prefab-fineer maar zo krom als de neten.
Moet maar es bedenken wat voor stevigheidsconstructie er gemaakt moet worden, waar er ramen komen enzo.
Zal spoedig dit topic van planning naar banen schieten waar we vrolijk door kunnen gaan
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 02 September 2018, 00:34:53 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12259
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #18 Gepost op:
02 September 2018, 16:40:43 »
Hoi Koen,
Als je wilt heb ik hier ook nog 10 cm dik piep schuim waar ik zelf niks meer mee doe.
Heb je daar evt wat aan ?
Ben benieuwd wat hier uit gaat komen verder.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Wim Vink
Offline
Berichten: 26266
Eens komt het goed.
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #19 Gepost op:
02 September 2018, 16:46:14 »
Hoi Koen,
Dit gaat heel erg mooi worden. Prachtig ontwerp
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Shay-fan
Offline
Berichten: 89
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #20 Gepost op:
02 September 2018, 19:51:10 »
Hallo Koen,
Allereerst: ontzettend leuk thema, deze baan. Maar om begripsverwarring te voorkomen even het volgende:
1. Een mijnschacht is een verticale gang gebruikt voor ventilatie- en/of transportdoeleinden. Te vergelijken met een liftkoker.
De volgende begrippen gelden voor ondergrondse kolenmijnen:
2. Een gang die door alle lagen gaat noemt men een steengang. Deze loopt vaak, maar niet noodzakelijker wijze horizontaal. In deze gangen vindt transport plaats van en naar de schacht. De hoogte van de steengangen was in het algemeen tussen de 1,70 en 2,10 meter
3. Een gang die een steenkoollaag volgt (dus niet horizontaal hoeft te lopen en vaak "slingert") noemt men een galerij (Duits: Querschlag). In die galerijen vond het transport van en naar de pijlers plaats, de galerijen hadden met steengangen vergelijkbare hoogten.
4. Een gang die door een koollaag heen twee galerijen verbindt is een pijler. Deze pijlers verplaatsen zich, de galerijen volgend. Zo wordt er dus eigenlijk een laag kool "tussenuit" gehaald. De laagst liggende galerij wordt gebruikt voor de aanvoer van materialen en gereedschappen, de bovenste voor de afvoer van de steenkool. De hoogte van een pijler was afhankelijk van de dikte van de koollaag, variërend van 0,40 tot meer dan 2,0 meter.
Dit alles gebaseerd op de toestand in de Nederlandse kolenmijnen halverwege de jaren 1960.
Ik loop nu het risico een schoolmeester genoemd te worden, dat wil ik absoluut niet, wat ik hierboven opgeschreven heb is nog overgebleven kennis die ik opdeed gedurende een 8-weekse ondergrondse stage in 1965 in de ON-III mijn te Heerlerheide.
m.vr.gr.
Gerard
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 9006
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #21 Gepost op:
02 September 2018, 22:21:52 »
Hoi,
Ik vind de genoemde punten wel leerzaam.
Ik eer de Nederlandse kolenmijnindustrie maar dit ontwerp is eigenlijk meer een mijn in een hoger gelegen gebied.
Een beetje gebaseerd op de voorbeelden die Busch geeft bij zijn veldspoor scenery uit Duitsland.
Over een aantal punten heb ik wel twijfel.
- inderdaad, moet er een tweede gang(laag) komen en een lift tussen beide.
- is er een alternatieve toren nodig?
Het is een klein ontwerp en ik wil niet een hele kolenmijn uitbeelden maar een stukje van de steengang, het naar boven halen, en overslaan naar verder transport.
Gaandeweg zal ik me er meer in verdiepen.
@Floris, onlangs nog een hele zak
rotz..
ehh piepschuim gekregen wat voor het te maken baantje voldoende is.
Maar bedankt voor het aanbod.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
sdz1976
Offline
Berichten: 2223
ovmv.be
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #22 Gepost op:
02 September 2018, 23:23:04 »
Tof idee, kijk al uit naar de updates
Gelogd
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.
Shay-fan
Offline
Berichten: 89
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #23 Gepost op:
03 September 2018, 14:38:19 »
Koen,
Ondergronds werden ook wel schachtjes gemaakt vanuit een steengang, naar boven of naar beneden. Dat werden dan respectievelijk opbraken of neerbraken genoemd. Ze waren veelal verticaal, maar konden ook onder een steile helling gemaakt zijn (geschat tussen 60 en 90 graden).
Het waren dus blinde schachten. Die hadden meestal een vrij beperkt hoogte verschil (metertje of 20 in mijn herinnering) en vaak nauwelijks mechanische transport mogelijkheden. Ladders en een handbediende takel kwamen nog wel voor, maar dat was het dan ook wel. Omdat ik ze maar zeer beperkt ben tegengekomen zit er niet zoveel van in het geheugen, wel weet ik dat ik het erg onplezierige passages vond.
Het waren verticale gangen om bij een koollaag te komen en vanaf die plek dan weer een galerij te "graven".
Glück auf,
Gerard
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 9006
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #24 Gepost op:
03 September 2018, 19:39:19 »
Door dit verhaal besloten dichter bij huis te blijven en het thema ver-Nederlandsen.
Aanvullende titel in gedachten 'Onder Limburg of Maastricht' maar ik spreek geen Limburgs dialect.
Iemand?
Gr Koen
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
NS264
Offline
Berichten: 9006
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf Falkenburg.
«
Reactie #25 Gepost op:
07 September 2018, 08:46:14 »
Nieuwe naam topic.
Glück auf
: Falkenburg.
Glück auf,
blijkt een internationale mijnwerkersgroet te zijn.
Falkenburg
verbastering van Limburg en Valkenburg, mijnbouwgebied.
Inmiddels ook wat
stuthout
gehaald om de steengang te maken.
Binnenkort weekje vakantie, dan gaat er wel een pot houtlijm mee.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2018, 09:03:50 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
NS264
Offline
Berichten: 9006
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
«
Reactie #26 Gepost op:
08 September 2018, 20:06:54 »
Hoi,
Nog niet verder gebouwd maar de gedachten over Falkenburg leven voort.
Falkenburg is een klein Limburgs dorpje waar voornamelijk landbouw bedreven werd.
Natuurlijk is landbouw blijven bestaan toen de steenkoolindustrie zich ontwikkelde.
Onder Falkenburg wordt in de staatsmijn hard gewerkt door de bewoners van het kleine dorpje wat gestaag groeit.
Ondanks de zware industrie beneden gaat het gewone leven in Falkenburg ook door, er moet ook gegeten worden.
Zo wordt er een korenveld bewerkt.
Uiteraard gaat men als goed gelovige ook zondags naar de kerk en kunnen er begrafenissen en trouwerijen gehouden worden.
Misschien is er nog plek om naast een woning er een café neer te zetten waar men na al het gedane werk even kan bijpraten en een slok kan nemen van Falkenbier.
Een busdienst zorgt voor vervoer van Falkenburg naar de Staatsmijn en terug
Wat je op zo'n kleine plek al niet kan doen.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
NS264
Offline
Berichten: 9006
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
«
Reactie #27 Gepost op:
27 September 2018, 13:55:49 »
Nou las ik laatst weer een stukje ergens:
Schaal 0 op 9mm rails, en dan wel smalspormaterieel.
- Hoe rijmt dat dan met mijn plan?
- Welk materieel komt daarbij kijken?
Gr Koen
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.